autovit.ro

Masina sport: cum o recunoastem, care-i sunt valentele si cum evitam sa cadem in capcana constructorilor care banalizeaza acest termen

Pe langa transformarea unui banal facelift in masina model NOU, unul din cele mai uzitate trick-uri ale departamentelor de marketing ale constructorilor este acela de a abuza la maxim de termenul masina SPORT, termen care inca se pare ca mai vinde destul de bine din pozitia de sufix al unor masini mai mult sau mai putin banale…

Acum cativa ani am avut o discutie cu unul din directorii generali ai Porsche Romania, care se declarase surprins de enuntul meu prin care un Golf 5 GTI e mai sport decat un Golf 5 R32.
M-am chinuit pret de cateva pahare de gin tonic (pentru mine, dansul nu mai stiu ce a baut) sa-i transmit argumentele mele, el nu si nu, avea o singura intrebare: care ajunge mai repede la 100km/h? Nu a fost chip sa-l conving ca acceleratia in linie dreapta nu este cel mai important atu al unei masini sport si, cu atat mai putin, singurul!

Pe langa acest dialog, a mai existat unul si mai dragut, prin care un posesor de ceva “barja” automatica si cu relativ multi cai dar, din pacate pentru el, cu muuult mai multe kilograme decat trebuie, se uita stupefiat la mine cand povesteam intr-un grup de prieteni despre cat de senzational era pe vremuri Peugeot-ul 106 Rallye, cu ai sai 100 CP dezvoltati de un minuscul 1300 cc dotat cu carburatoare Weber dublu corp orizontale. Ma intreba uluit, cum poate o masina de 100 CP sa fie definita masina sport?!
Ei bine, asa! Masina avea doar 830kg si o tinuta de drum fabuloasa!!!

Si atunci care ar fi criteriile care definesc o masina sport?

Trebuie sa incepem neaparat cu o vorba de duh, care apartine fondatorului Lotus, Colin Chapman: “Cel mai mare dusman al performantei este greutatea”!

E curios cum multa lume, inclusiv asa zisi cunoscatori ai fenomenului auto, atunci cand se intereseaza de noua ta masina “SPORT”, se limiteaza la a te intreba cati cai are bestia. Punct! Daca are, sa zicem, 560 CP cat un Bentley Continental GT, majoritatea cade pe spate si se declara extrem de impresionata de noua ta masina “SPORT”, uitand sa ia in considerare cele 2,5 tone ale atelajului…
De aici si concluzia ca mai important decat puterea luata separat, este acel faimos raport kg/CP, care este un indicator mult mai realist si mai complet in ceea ce priveste performantele respectivei masini.
Dar nici acesta nu prezinta intreaga imagine, avand in vedere ca o masa foarte mare, chiar dublata de o putere pe masura, induce inertii uriase, care se fac simtite nu doar la accelerare ci si la franare si, mai ales, la parcurgerea virajelor.

Ori, spuneam inainte, agilitatea unei masini sport este…determinanta! Cu ce ma incanta faptul ca masina mea “SPORT” merge de tuna in linie dreapta, cand pe fiecare viraj pierde secunde pretioase in lupta cu timpul, ba mai mult, uzeaza enorm franele si anvelopele!?

Ajungem, deci, la eficienta franarii, mai ales la franari repetate de la viteze mari. Acest aspect este foarte important si relativ cunoscut si acceptat, insa un alt avantaj pe care il poate oferi un sistem de franare demn de acest nume este greutatea sa redusa, ceea ce imbunatateste comportamentul dinamic al masinii, reducand valoarea maselor nesuspendate (vezi oferta Porsche, Ferrari, etc).

Vorbind de comportamentul dinamic, atingem un aspect extrem de delicat si important. La ce-ti foloseste o masina extrem de puternica (vezi Audi RS4 avant vechea generatie 2,7 biturbo-381 CP), daca ea e foarte subviratoare si se inscrie greu in viraj?
Sau legendarele muscle-car-uri americane (Viper, Corvette-generatiile pana la Z06, sau alte Mustang-uri), pline de viata insa extrem de “timide” la parcurgerea virajelor…
Pentru un comportament dinamic eficient, constructorii de traditie si cu know-how extensiv in domeniu (vezi BMW M3, Ferrari 430 si 458, Honda NSX, etc) fac enorme eforturi (pavilion de carbon, brate de aluminiu in fata, mutarea acumulatorului in spate, etc) pentru a obtine o repartitie a maselor de 50:50%.

Unul din aspectele singulare cele mai importante pentru a putea identifica o masina cu adevarat sport, este cutia de viteze si, in general, transmisia puterii la sol. Daca la masinile civile cutia de viteze este gandita in general pentru a optimiza consumul si confortul, o masina sport trebuie dotata cu o cutie de viteze la care etajarea rapoartelor sa fie astfel conceputa incat sa ajute PERFORMANTA! De aici cutiile zise “scurte”, cu rapoarte foarte apropiate ca demultiplicare si cu viteze finale obtinute la turatia maxima in treapta cea mai lunga! Atentie: o cutie scurta NU se refera la cursa levierului, asa cum cred unii. Aceasta este de dorit, insa, sa fie si ea la randul ei, cat mai scurta si precisa (vezi Honda S2000).
In timpul unei conduceri sportive, o problema care poate sa influenteze negativ performanta este pierderea de putere prin patinare a rotii/rotilor interioare. Aceasta problema se rezolva prin existenta, la modelele cu adevarat sport, a unui diferential autoblocant. Deci, n-ai autoblocant, n-ai masina sport!

Si, contrar asteptarilor, ultimul aspect luat in calcul e…motorul!
Pe langa putere si cuplu din belsug, e important modul in care acestea sunt dezvoltate. O masina ce livreaza 500 CP la 4.500 rpm este orice numai sport nu!
Turele inalte, usurinta de a le urca, inertiile interne mici, sunetul, toate acestea sunt caracteristici ale unui motor cu adevarat sport. Evident ca exista si masini sport care nu urca la turatii extreme, iar aici vorbim de modelele turbo (vezi Mitsubishi Evo, Subaru Impreza STI, Porsche 911 turbo, etc), insa acestea iti alerteaza simturile printr-un cuplu fenomenal. Personal regret faptul ca motoarele turbo moderne nu mai au acel timp de raspuns la intrarea turbinei, care le facea ceva mai putin eficiente, insa mult, mult, mai excitante!

Ah, era sa uit: masinile sport sunt pe benzina! Restul sint povesti de marketing!

Voi ce masin sport aveti? Hai sa discutam despre ele!

Topul meu personal de masini sport, pe categorii:

1. Masini mici: Peugeot 106 rallye
2. Transmisii fata: Renault Clio RS F1 Team
3. Transmisii spate: BMW M3 CSL E46
4. Transmisii integrale: Mitsubishi Lancer Evo IX
5. Supersport: Ferrari 458 Italia

Din ciclul asa nu:

1. Dodge Viper,
2. Bugatti Veyron,
3. Mercedes CL
4. Golf R32
5. Renault Megane RS dCi, etc, etc

18 Comentarii

  1. Brian Kirey

    Edwin,
    Wow this was an excellent article. I was very happy to translate it into english. You tought me a lot about the cars and what to look for and watch out for.
    Thanks
    Brian

  2. BNZ

    Foarte bine scris articolul Edi,imens de multa lume ignora performanta masinii ca intreg,si se rezuma la cifre pt a se bate cu pumnu’n piept !

    In ce ma priveste uzez grav un Renault 5 cu o inima de Volvo (1.7 Turbo) adus la standardele FIA in ce priveste dotarile de securitate,dar spre rusinea mea si bucuria portofelului plang slicurile cand vad cate un interior de viraj dupa un Quaife cotat la vro 1000+ coco !

    Cand am sa cresc “mare” am sa migrez si limitez la un Exige S,asta ca tot ai zis de piretenul Colin Chapman si daca nu am sa ajung atat de “mare” am sa ma retrag la pensie ca batranul Cristea intr-un Elise numa asa sa pot spune ca am avut un true sport car !

    Btw. o stiai pe asta,marca Clarkson : Unlike other manufacturer Lotus don’t ask what the customer might want,they ask what the customer can do without 🙂

    • Edwin

      Multumesc, BNZ. Un Lotus modern nu poate fi iniciodara o alegere proasta…insa nu, nu stiam vorba asta a lor!

      • BNZ

        Hah,ce mi-a placut subtil introdusu-l cuvant “modern” 🙂
        E adevarat,Lotus au inceput cu multe picioare stangi pana sa !
        Chiar daca avea o cutie de viteze facuta de Renault din chibrite,pt mine ramane in lista celor 10 masini Esprit-ul V8,generatia desenata de Julian Thomson ! Chiar si la standardele de acum arata impresionant !

        Si tot legat de Esprit,ca fapt divers,DeLorean,masina calatoare in timp 🙂 e construita pe sasiu Esprit (generatia 1)

        • Edwin

          Ce spirit de observatie…! Bravo!
          Esprit mi-a placut intotdeauna si sunt de acord ca nici acum nu arata rau, insa cu fiabilitatea nu era tocmai prieten. L afel ca si Ferrari-urile si Lamborghini-urile vechi.

          Singurele pe care te poti baza 100% sunt Porsche din orice generatie!

  3. Edwin

    I am happy it was helpful for you, Brian!

  4. calin

    fain articol,
    bravos conasule…
    ca sa zic asa

  5. Elvis

    Frumos scris, sunt curios ce masina ai alege daca ar trebui sa traiesti cu o singura masina toata viata (de la dus copii la scoala, la carat ceva mobila sau sprintat pe traseul montos in drum spre rudele de care uitase-i ca exista). E inca un vis frumos ca sa-ti permiti o masina sport si una de familie iar cei mai multi trebuie sa faca un compromis. (Fiat Panda nu poate fi considerat compromis niciodata, apropo :)))

    Dupa parerea mea o masina sport nu trebuie sa fie road legal. Nu trebuie sa aibe aer conditionat, casetofon sau geamuri electrice. Masini sport cu adevarat, sunt masinile din mult disputata categorie B de raliu :). Imi permit sa fiu subiectiv.

  6. Aurora

    Foarte bine scris articolul

  7. gabit

    frumos articolul. totusi… este nivelul de sportivitate al unei masini dat numai prin nivelul de intensitate senzoriala pe care-l produce soferului? am avut asa: un Oltcit cu motor boxer racit cu aer care era clar mai sportiv decat Dacia “lu’ tata”. Apoi altele…altele… si o Impreza WRX. Ce bucurie! . Alt motor boxer dar senzatii si tractiune berechet plus distractie maxima. Usor, usor, o evacuare Prodrive,ba niste frane mari Brembo, hopa un soft ba o suspensie, luna si cadoul… Apoi a venit copilul. 🙂 A plecat Impreza si a venit Seat Leon TDI…Cu traiectoria obisnuita o resoftare,evacuare,o suspensie, frane mari, un short shift,o turbina,un intercooler etc..etc. Masina sport nu am obtinut dar a devenit aproape inutilizabila zilnic si ca o consecinta un milion de draci (turbine,tacheti, bai sparte, jante crapate ). Boon, atunci am zis ca e cazul sa joc o carte grea. Coincidenta sau nu :))) rs4 b5. Un break,nu bate la ochi,sotia nu are ce zice,perfect. Niste modificari subtile, SH din Germania,cam veche si cam scumpa ,in fine am reusit sa o aduc in curte. O gramada de putere ,cuplu maaare, intradevar subviratoare rau dar am rezolvat partial problema (din nou suspensii, bari antiruliu mari ..etc)..dar nu mi-a astupat de loc setea de sportivitate. Acum sunt intr-o dilema. Intradevar e infinit mai rapida decat old Suby dar parca-i lipseste ceva… si nu stiu ce. Insa urmatoare masina va fi sportiva.Ce sigur stiu ca nu va avea tractiune fata, motor diesel 1.9 tdi intins la 220 cai sau 1700 kg si conceputa pentru mersul pe autostrada. Deci..,concluzia mea personala,masina sport pentru mine..este…este.. habar nu am. Ma gandesc…De n-ar fii criza asta nenorocita ..o impreza cs400. (am scris cu litere mici sa nu bata la ochi)

    • Edwin

      Hmmm, are mult de-a face cu nivelul de perceptie senzorial, fara a neglija, evident, cronometrul!!!
      Eu cred ca Scooby-ul WRX era o buna baza de plecare, mai ales pentru ca nu era foarte grea in primele generatii. Atata doar ca un 4×4 nu e fun decat dupa o limita, iar aceasta e foarte greu de atins in circulatie deschisa!
      De Leon nu ma leg, oricat de performant poate sa devina, cu tone de cuplu, etc, nu poate deveni masina sport…

      RS4-prima generatie mi se pare o formidabila masina de…autostrada! Dar nu de urcat Poiana…in stil de mare campion. Putere si cuplu superbe, calitate de fabricatie perfecta, understatement datorat formei de break si…atat.

      Eu cred ca solutia vine de la un Lotus Exige S, de la un M3 E30 sau o bomba cu transmisie fata gen Megane RS, Clio RS sau Focus RS.

      Bafta

      PS Daca vrei sa treci “neobservat” in fata doamnei tale, M5 e varianta castigatoare!!!

  8. gabit

    da….totusi..

  9. Hori

    Mi-a placut, insa ma gandeam la faptul ca Evo merge pana la 7800 rpm.. nu e chiar o turatie joasa :))

    RS4 B7 in favoarea M5-ului? 😀

    • Edwin

      Ai dreptate, dar o folosesti mult mai jos ca sa beneficiezi de cuplul maxim…

      M5 forever!! RS4 are cateva atu-uri (motor fabulos, look, calitate a fabricatiei) insa e destul de subviratoare

      • Edi Ratiu

        Buna . Am un Sabb 9-3 v6 2.8 twin turbo xwd 2009 acu l am achizitionat , nu prea l am condus , sotia mai mult . Ce parere ai ? E considerata o masina sport . Merci

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)