autovit.ro

Turbocompresorul sau, pe scurt, turbina

Este un dispozitiv folosit, atat la motoarele pe benzina cat si la cele diesel, pentru a creste puterea unui motor cu ardere interna. A aparut in prima faza la inceputul anilor 1900 pe marile motoare diesel navale, iar in productia automobilelor de serie a intrat la inceputul anilor ’60, in gama celor de la General Motors. De remarcat ca in Formula 1 turbocompresorul a ajuns datorita inginerilor de la Renault, masinile din respectiva perioada avand motoare V6 de 1500 cmc si puteri de pana la 1500 CP (!) la versiunile de calificari.
Principiul de functionare este extreme de simplu. Turbocompresorul este alcatuit dintr-un ax care la cele doua capete ale sale are un sistem de palete, un compresor si o turbina, solidare cu axul.
Turbina este pusa in miscare de gazele de evacuare din colectorul de evacuare (esapament), miscarea acesteia fiind transmisa compresorului care introduce aer sub presiune in cilindrii.
Cantitatea de aer astfel marita fata de un motor aspirat (fara turbo), permite dozarea unei cantitati mai mari de combustibil in camerele de ardere, rezultand cresterea puterii motorului in cauza.
O caracteristica importanta a motoarelor dotate cu turbocompresor este ca turbinele au o inertie proprie, ceea ce duce la un timp de raspuns (turbo lag) intre solicitare (prin apasarea pedalei de acceleratie) si intrare in functiune. Acest timp de raspuns a fost intotdeauna o preocupare majora pentru inginerii motoristi, astfel incat s-au introdus turbine mai mici (inertii mai mici), turbine cu geometrii variabile, etc. La masinile moderne, acest neajuns al timpului de raspuns a fost drastic imbunatatit.
O observatie extrem de importanta se impune in utilizarea masinilor turbo, pentru a le prelungi durata de viata: avand in vedere vitezele extreme de rotatie (circa 150000 rpm!), turbine-le se incalzesc pana la 8-900 grade celsius, astfel incat, dupa o utilizare sustinuta, va recomandam sa lasati motorul la relanti 2-3 minute pentru racirea acestor dispozitive. In caz contrar, durata lor de viata va scadea simtitor.

2 Comentarii

  1. spEEdEE

    V6 de 1500 cmc si puteri de pana la 1500 CP? probabil ca benzina, nu? astea erau adevarate rachete..

    • Edwin

      da, ai citit bine! erau niste adevarate bestii, rachete (cum bine spui), bombe!
      sigur ca, partial era benzina, dar si presiunea de supraalimentare, motorul in sine, etc…

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)