autovit.ro

EVOlutia automobilului

Exact asa cum se pare ca noi ne tragem din maimute, caz in care despre unii dintre semenii nostri nu se poate spune ca sunt cu adevarat evoluati ;-), exact asa si masinile moderne se trag din stramosii lor, masinile cu abur. Acestea au aparut in 1769, insa le vom ignora cu buna stiinta si ne vom orienta ca punct de plecare asupra anului 1886 cand Karl Benz a “inventat” practic, automobilul. Dar oh, nu asa cum il cunoastem noi astazi, ci cu adevarat rudimentar in tot senzationalul sau spirit revolutionar!
Acesti stramosi erau mai degraba sifoniere pe roti – asta atat aerodinamicii lor “desavarsite” cat, mai ales, materialului din care erau construiti-, si a trebuit sa treaca ani buni pana cand treaba a inceput sa semene cu ceea ce numim noi masina.
Au urmat apoi cateva milestone-uri cum ar fi Ford T, Citroen Traction, VW Beetle, Jaguar E-Type, Porsche 911, Audi Quattro sau Renault Espace si uite asa, pe fast forward ajungem la Mitsubishi Lancer EVO!!!
1,2,3,4,5,6,7,8 si NOUA! Da, si noua ne place 9, poate cel mai complet din toate punctele de vedere. Hai sa o luam usurel sa nu-i stresam prea mult pe iubitorii de Subaru STI.
Cu toate rezultatele notabile in competitii, cu tot raportul extrem de benefic greutate/putere (sa nu uitam ca prima versiune avea 250 CP si doar 1170 kg in versiunea RS), eu sustin ca adevarata “EVO mania” a inceput odata cu EVO 4. Tommi Makinen isi facea din ce in ce mai simtita prezenta, Mitsubishi avea un cuvant extrem de greu de spus in WRC, asa ca lumea a inceput sa se identifice cu mult mai agresivul (fata de EVO 3) EVO 4 si acesta a devenit repede un obiect de cult.
Neastamparatii ingineri ai casei celor trei diamante nu se culcau nici in ruptul capului pe o ureche in ciuda tuturor succeselor, asa ca in scurt timp s-a ajuns la EVO 5 – pe care eu o consider cea mai frumoasa -, iar apoi la EVO 6, cea mai celebra, mai ales in configuratia Tommi Makinen Edition. Senzationala. La vremea respectiva…
Apendice aerodinamice extrem de agresive dar si fluide, eleroane monumentale, putere, cuplu, pedigree si o uriasa subvirare datorata sistemului de transmisie integrala destul de rudimentar. Asa ca, traiasca electronica! Stiti ca sunt contra sistemelor electronice imbarcate folosite in exces, insa odata cu aparitia modelului EVO 7, lucrurile s-au schimbat radical.
O caroserie mult mai cuminte, in ruptura totala cu tot ce vazusem pana atunci, insa o transmisie NET imbunatatita, cu diferentiale electronice, senzori de te miri eu ce, creiere electronice ce ti se substituie, ma rog, tot tacamul de modernism care in acest caz particular FUNCTIONEAZA! De fapt mai corect ar fi sa spun ca functioneaza fabulos.
Masina are o tractiune neverosimil de performanta indiferent de suprafata de rulare, te scoate cat ai clipi din orice viraj oricat de strans ar fi el, este cu adevarat blufanta.
Si asa ajungem la modelul care ne intereseaza si anume EVO 9. Cel mai cel din generatia post EVO 6, din “the new school era”, epoca nu tocmai bine primita de puristii hardcore la vremea respectiva dar care si-a castigat galoanele intre timp.
Si atata si-a tot castigat galoanele pana cand mi-a atras atentia si zilele trecute mi-am cumparat unul. Din varii motive pe care de abia astept sa le comentam impreuna, sunt un posesor de EVO. Ii rog pe fanii Subaru sa nu traga decat cu gloante oarbe si le promit ca in viitorul apropiat o sa le explic si de ce mi-am luat Mitsu si nu Scooby.
Fata de alti iubitori de masini focoase, eu nu le dau nume. Punct. Insa le iubesc cu toata seriozitatea si din cand incand mai vorbesc cu ele. A mea este neagra, din 2006 si este 99% stock, ceea ce si cautam. Are doar un esapament Magnex si un filtru de aer K&N ceea ce e suficient sa-i ridice puterea la 315 CP. Ceea ce este mai mult decat suficient.
Masina are 34000 km si a fost foarte bine ingrijita, iar eu nu pot decat sa promit ca voi face la fel. Am inceput prin a-i schimba eleronul original cu unul de EVO 8 care este full carbon. Arata mai bine. Arata rally!
Si nu ma voi opri aici. Urmeaza cateva modificari prin locurile esentiale, insa nu si la motor. Dezamagiti? Va gandeati la 500 cai? Oooh nu…Caii nu trebui inmultiti nesabuit ci mai degraba trebuie ajutati sa “calce” bine si sa se opreasca eficient. Asa ca voi pune niste placute Ferodo Racing, o suspensie coilover de strada (inca nu stiu ce firma), furtune Samco la turbo, furtune metalice la frana si niste jante Speedline pe 18. Ah, uitasem, o maciulie de schimbator Ralliart.
Atat si nimic mai mult.

Sau??? Any sugestions?

😉

4 Comentarii

  1. EVO9

    Foarte la obiect explicat !
    O mica precizare , de la evo 4 pana la 6 dif-ul spate este activ !
    Sa o stapanesti sanatos !

  2. alecs.

    Astept sa o vad parcata pe Valea Ialomitei? 🙂

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)