autovit.ro

Gran Turismo in marime naturala. Doar masina e impusa!

Cine nu cunoaste celebrul joc de consola sau PC, Gran Turismo? Da, doamnelor, ala pe care ne mai jucam, noi baietii, inca si la varste oarecum mai inaintate, in loc sa batem covoarele in prag de Craciun! Ne strangem cu amicii la o bere si ne pregatim masinile pentru fiecare competitie in parte, ne crestem necontenit performantele acestora in speranta ca vom invinge si ne vom califica la nivelul urmator. Foarte cool, insa cam static pentru gustul meu, mai ales de cand am carnet si pot sa ma joc “in natura”!
Eh, exact asa cum acolo trebuie sa upgradati permanent masina pentru a va bate cu oponenti din ce in ce mai tari, si va spargeti capul ce merita cumparat si ce nu, tot asa si atunci cand preparati o masina de strada va veti lovi de exact aceleasi probleme. Atata doar ca banii vor trebui munciti din greu si va va fi si mai dificil sa alegeti calea pe care merita sa-i cheltuiti: motor, suspensie, cutie, electronica, frane, jante, anvelope, accesorii de carbon?
De dragul conversatiei si al exercitiului concret, va propun sa-mi dati omana de ajutor la transformarea noului meu Mitsubishi Lancer Evo IX, dintr-o masina puternica si rapida, intr-o masina si mai rapida! 😉
Pentru inceput, va marturisesc ca masina are deja un esapament Magnex si un kit de admisie directa K&N si merge de tuna!
Cu aceasta afirmatie si indiferent de modelul de masina despre care vorbim sau asupra caruia ne concentram cu rafinarea/dezvoltarea, trebuie sa punem un pic lucrurile la punct si sa ma credeti pe cuvant ca, din pacate pentru cei care vad astfel lucrurile, NU modificarea erformantelor unui motor este primordiala in dorinta de a avea o masina mai rapida! Poate parea paradoxal, insa este doar o gandire, partial, paguboasa.
Sa ma explic:
– cresterea puterii motorului face, intradevar, masina sa accelereze mai rapid, insa toate celelalte aspecte cum ar fi franarea, transmisia puterii la sol si tinuta de drum devin dezechilibrate datorita cresterii unilaterale a puterii
– odata cu cresterea substantiala a puterii unei masini de acest gen, organele transmisiei incep sa resimta din ce in ce mai tare solicitarile crescute si, in cele din urma, cedeaza. Primul ar fi ambreiajul
– asa ca, o investitie mult mai interesanta ar putea fi in suspensie si elementele sistemului de franare

Si pentru ca mie imi place sa fac lucrurile asa cum trebuie, am decis ca prima modificare sa fie a suspensiei.
Cea de serie nu e rea, insa permite mult prea mult ruliu si tangaj, asa ca la o conducere mai sportiva se accentueaza mult transferurile de mase si se altereaza comportamentul masinii. In plus, garda la sol este destul de mare si se impune o coborare a centrului de greutate tot din ratiuni de eficientizare a tinutei de drum.

Punctul 1 – suspensii
Avem asa, varianta 1 suspensii sport nereglabile, care sunt mai ferme decat cele de serie, coboara usor garda la sol si sunt destul de ieftine (pentru masina aceasta undeva pe la 1000 euro pentru un kit Bilstein B12).
Limitarile sunt, insa, vizibile cu “ochiul liber”, aceasta alegere fiind una relativ soft, fara pretentii foarte mari. Insa inrebarea care se pune este, am nevoie de ceva mai bun?

Daca da, mergem pe varianta 2 si anume, suspensii coilover, cu sau fara compensatoare, cu mult mai multe posibilitati de reglare, cu modificarea garzii la sol pe o plaja infinit mai mare, cu o rezistenta mult crescuta la solicitari net mai mari. Insa la fel de net mai scumpe, intre 1200-1500 euro pentru un set de Bilstein B14 pana la 2500 euro pentru un Ohlins, Tein, HKS sau EXE-TC. Toate acestea din urma vin cu o vasta experienta in raliurile moderne, fiind direct derivate din suspensiile de curse, insa tratate specific pentru un uz stradal la capitolul garnituri interne si protectie anticoroziva exterioara imbunatatita.
Pretul e dublu dar si posibilitatile pe masura.
Avand in vedere ca masina va fi folosita si la recunoasteri pe asfalt inclin spre acestea din urma, insa asa cum bine imi spune un coleg pilot, masina isi va petrece 90% din viata pe drumul casa-birou.

Deci, ce ma fac, gandesc logic si merg pe varianta 1, ca oricum se imbunatateste tinuta de drum si imi raman bani si pentru alte “capitole” (chiat ca nu mi-am stabilit neaparat un buget absolut limita pentru intreaga operatiune), sau merg pe varianta 2 si ma imbarbatez spunandu-mi ca masina asta merita o astfel de investitie si ca, oricum, tinuta de drum ramane CAPITALA!?

Voi ce parere aveti?

29 Comentarii

  1. Radu

    Varianta 2. De ce sa iti para rau mai tarziu ca nu ai facut mai mult pentru masina ta ?
    Puterea e ok, 285 calutzi, ajunge. Esential e sa ii pui pe toti pe sosea asa cum trebuie. Chiar si la varianta din fabrica lucrul acesta se intampla dar intotdeauna e loc de mai bine…..
    Ambreiajul trebuie schimbat, cel de fabrica rezista relativ putini kilometrii la un stil de condus sportiv – cazul tau, banuiesc ca nu o sa mergi cu ea incet :).Si la fel de putini kilometrii rezista si la cei care isi cumpara asa ceva pentru a merge doar prin oras si la care prima intrebare este ” cat baga la ora ? „. Deh, trebe apasat sanatos, altfel se strica urgent….
    Printre toti producatorii de mai sus eu as mai mentiona inca unul, direct cu pagina de net, http://www.ralliart.com. Traiesc cu impresia ca se pricep binisor la piese si alte upgrade-uri…..
    Succes.

    • Edwin

      Sa stii ca ambreiajul de serie se strica rapid doar la start-uri repetate. Daca mergi sportiv, dar eviti starturile e ok si in plus e foarte progresiv, ceea ce in oras e foarte binevenit!

  2. Sebastian

    Bilstein B14 pare sa fie compromisul. Desi ar fi suficient B12-le si gata:)
    Priveste lucrurile asa: ce suspensie aveai pe Clio-ul RS? Stock, nu-i asa? Te-ai descurcat cu ea, corect?
    Pe Logan ce aveai? Cat % din valoarea masinii reprezenta suspensia?
    Schimba la alta scara calculele si iese varianta corecta:)

  3. cristi_s

    Salutare. 2500 iepuroi e relativ ieftin pentru niste suspensii reglabile (eu unul era sa scap mausul din mana cand am vazut cat e Proflexul pentru Saxo de N2 :D). Ma rog, cu conditia sa fie si ceva de capul lor, dar fiind vorba de firmele enumerate, nu ma indoiesc ca nu ar fi. Sa revenim. Daca ai de gand sa utilizezi masina si pentru recunoasteri si pentru antrenamente, asa cum ziceai intr-un post anterior, eu unul as merge pe cele reglabile, in ideea ca mai faci un test, o recunoastere ilegala, o maslina, o grisina… Glumesc, nu da cu … cardanul dupa mine. 😀 Dar daca tot ai luat masina ca sa o ai cat mai apropiata de cea de raliu, mergi si pe varianta suspensie cat mai aproape de cea de curse, s-ar putea sa fie mai usor de setat aia de curse daca iti faci o idee cu asta de recunoasteri. Mie mi se pare varianta logica, diferenta de pret nefiind foarte mare. Acuma nu stiu cat esti dispus sa freci constant reglajele alea. Dar mai ai un avantaj. Daca se intampla vreo belea cu suspensia de curse si nu ai timp sa cauti prea mult piese de schimb, o suspensie reglabila nu strica la casa omului. 😀 Se practica pe la noi. 😀 Urmeaza un rolbar demontabil, scaunele scoica si uite asa se pierde complet scopul initial pentru care ai cumparat masina si te trezesti la un moment dat ca iti zici: „Bai, cand s-a intamplat asta, ca nu mai am loc sa car mai mult de un pasager din cauza de tevi si ce dracu’ fac cu plasa de cumparaturi ca acolo e rezervorul si roata de rezerva”. 😀 😀 😀 Ma rog, ma aberez si eu. Seara faina!

    • Edwin

      Ai dreptate in prima jumatate, insa asa cum ii spuneam si lui Andrei, nu vreau sa o transform intro recce-car ci doar sa-i imbunatatesc unele caracteristici, sa el apropiu de feeling-ul de curse.
      Cat despre suspensii, de aceea sunt relativ ieftine pentru ca vorbim de suspensii de strada! Nu de grupa N, sau alte alea-alea…

  4. Andrei

    Salut Edwin,
    experienta mea imi spune ca dupa ce ai amortizoarele in masina de strada, s-a zis cu modificarile si alte povesti. Asa ca varianta 1 este rezonabila, dar as zice eu insuficienta.
    De ce?
    Pentru ca probabil nici una din sistemele simple nu iti va fi 100% pe plac.
    De aceea, tind spre un set coil-over. Asa macar ai posibilitatea sa schimbi arcuri ca sa ai balansul pe care il vrei, te poti juca cu preload-uri si nu va trebui sa ajungi din prima sa pui mana si pe bara anti-ruliu. Sa nu uitam ca te poti juca cu inaltimile, toate povestile tipice amortizoarelor si, daca nu iti ajunge gama de reglaje, poti sa le dai producatorului sa iti faca un set nou de supape.
    De aceea, as merge pe variantele:
    1. Öhlins – pentru ca sunt perfecti (si scumpi)
    2. KW – pentru ca ii cunosc de mult si stiu ce fac
    3. Tein si restul trupei…

    • Edwin

      Salut Andrei,
      ai dreptate cand spui ca prima varianta nu ar fi 100% pe plac. Intrebarea care se pune cat se poate de serios, este ca avand o masina de curse STATE OF THE ART, care iti ofera TOATE satisfactiile de care ai nevoie atat sportiv cat si senzorial, daca mai este nevoie ca si masina daily driver sa fie un banc de teste ambulant, sau ajunge doar sa-i imbunatatesti SERIOS, dar nu MAXIM, caracteristicile dinamice???
      Si eu am o parere buna despre Ohlins, am mers cu ele si pe Clio RS si pe Clio R3 Maxi Evo, insa dintre cele street, intr-un test comparativ Ohlins-Tein-EXE-TC din revista britanica EVO, Ohlins iesea pe locul trei, avand prea mult ruliu si tangaj. Ceea-ce te trimite direct la o investitie si in bari de stabilizare. Ori ideea e tocmai asta de a te tine in afara spiralei infinite…De a gasi acel sweet middle point…

      • Andrei

        Salut Edwin,
        boldog Karacsonyi ünnepet!

        In mod sigur ne vrei sa faci din masina de strada un banc de probe. Chestia este ca tocmai masina de curse te face sa veri ceva ce sa se comporte si pe strada asa cum vrei – sigur nu asa dura, etc. dar vrei sa aiba comportament dinamic bun.
        Admitand ca vrei o masina 50% intre varianta de strada stock si cea de curse – ma refer la duiritatea arcurilor, la amortizoarele care trebuie sa se fie armonizate cu arcurile – si aici vorbesc de armonizarea pentru locurile unde mergi cu masina, trebuie sa gasesti pe cineva care iti ofera posibilitatea sa incerci mai multe feluri de arcuri, sau sa le testezi la ei si sa iti mai ofere si niste amortizoare care sa aiba plaja de reglaj in asa fel incat sa acopere bine de tot arcul pe care il vrei.
        Avand in vedere ca multi furnizori de chit-uri ofera amortizoare care sa fie de fapt mai tari decat vrei si arcuri care sunt si ele de fapt alese dupa principii rabitt-fucker nu imi pot inchipui ca vei fi fericit cu vreuna din variantele oferite in pachet.
        Sau vrei ca functia arcului sa fie preluata de anvelopa…

        In ceea ce priveste ce ai citit tu in revista EVO – prea mult ruliu este o poveste frumoasa dar incompleta – se refera la unghi sau la viteza, se refera la momentul quasi-static sau vreun moment dinamic. Ruliul prea mare este din cauza arcurilor prea moi sau si a amortizoarelor care sunt prea moi pe detenta sau/si compresie in low speed – poti ajusta asta din amortizoare sau nu?

        • Edwin

          Salut Andrei si boldog Karacsonyi ünnepet si tie!

          Ca de obicei si exact asa cum ma astept, posturile tale sunt foarte cuprinzatoare si documentate.

          Sunt total de acord cu problema armonizarii arc-amortizor, cu adevarat definitorie pentru o tinuta de drum performanta!
          Acum pentru strada, nu am bugete comparabile cu cele pe care le am la dispozitie la curse si nici nu vrea sa transform masina intr-un laborator rulant la care din cand in cand mai ajustez cate ceva, mai schimb altceva. Vreau cea mai buna solutie de compromis stradal sportiv!

          Ma gandesc foarte serios la Bilstein B14, ca pot sa-i modific inaltimea insa nu-mi deschide cutia pandorei spre reglaje de suspensii ca fac destul asta la masina de curse…Si la modelul asta de Bilstein, ma gandesc ca oamenii s-au straduit mult sa ingemaneze arcurile si amortizoarele tocmai din considerentul ca nu se pot face reglaje de duritate…

          In plus, sunt la 45% ca pret fata de un set de coilover reglabile Ohlins sau altii…

          In fine, legat de articolul din EVO, era vorba de trei seturi de amortizoare full reglabile: inaltime, detenta+compresie dar nu cred ca aveau si defalcare pe low speed high speed. nu am aceasta info, dar ruliul era dinamic atat pe viraje cat si pitch la franare, adica exact cum are masina cu amortizoarele Kayaba stock. Limitari dinamice masive, dar comoda! 😉

          • Andrei

            Salut Edwin,
            Bilstein B14 este in mod sigur o varianta foarte buna.
            Un fost coleg de servici care a lucart mai apoi cativa ani la Bilstein mi-a spus ca alegerea este foarte buna si convenabila din multe puncte de vedere. Te rog sa ma corectezi daca nu am dreptate dar din cate stiu suspensia de Evo8 si 9 sunt aproape identice.
            Asta inseamna ca nu vrei in mod sigur sa cobori suspensia mai mult decat cei minim 30 mm pe care ii ai de la Bilstein B14. Asta pentru ca dupa 40 mm caderea incepe sa se reduca iar la 80 mm e 0. Asta pe fata. In spate caderea creste (adica devine si mai negativa) in mod liniar cam 40′ (din 100′ ca sa vorbim de unitati clare de masura) pe 10 mm.
            La capitolul convergenta, pe fata te deplasezi intr-un domeniu liniar, asa ca nu e problema. In spate, cam la 40 mm sub KL intri intr-o progresie asa ca si aici e de preferat sa ramai la cei 30 mm.
            Interesant este de altfel faptul ca ecartamentul se modifica in fata deja in detrimentul tau incepand cu 20 mm sub KL, asa ca nu mai conteaza iar in spate creste ecartamentul liniar, asa ca poti sa o lasi cat de jos vrei. Interesant este ca amapatemntul devine tot mai scurt, adica baietii incearca sa faca masina cat mai agila si asa. Ce ma surprinde este ca se incearca tot posibilul sa se tina spatele foarte stabil…
            Interesant este si faptul ca centrul de ruliu momentan se mentine destul de constant in spate, pe cand in fata coboara liniar, cam dublu cat coboara caroseria, ceea ce ma duce la gandul ca va trebui sa te uiti atent la ce se intampla in fata cu bara stabilizatoare – adica masina va avea tendinta sa rasuceasca mai mult bara stabilizatoare ceea ce este o clara tendinta subviratoare.
            Una peste alta, interesant topic. Prima data ca m-am uitat asa de atent la masina asta.
            Multamesc!

          • Edwin

            Salut Andrei,

            da, asa stiu si eu ca Evo 8 si 9 sunt identice la capitolul suspensie, atata doar ca pe 9 s-a oferit optional o suspensie Bilstein de care toata lumea a fost foarte multumita, inclusiv alti piloti de pe la noi (Szabo, Porcisteanu sau Andronic) care o folosesc pe masinile de strada/antrenament, asa ca m-am gandit ca avand know-how-ul dezvoltarii impreuna cu Mitsu a unei suspensii care se vindea oficial ca optional pe masina, or fi stiind ei ceva…! 😉

            Daca ar fi dupa mine as cobora masina maxim 3 cm, ca sa evit lovitul de borduri dar mai ales fenomenul de bump steer, din motivele aratate asa de bine de tine.
            Cat despre tendinta subviratoare, asta e ce urasc eu mai mult si mai mult si chiar m-am gandit sa pun o bara stabilizatoare cu diametru usor marit pe spate, sa ajute masina sa se „infasoare” mai bine pe viraj. Insa e foarte clar ca pentru a merge pe asfalt cu adevarat tare, trebuie sa franezi suficient la intrare si sa astepti trecerea apex-ului inainte de o reaccelerare ferma.

            Multam, te mai asteptam!

          • Andrei

            Salut Edwin,
            adevarul este ca sunt din principiu total impotriva barelor stabilizatoare groase pentru ca ai destul de multe dezavantaje pe langa avantajul dinamic pe care ti-l aduce.
            Ce ar fi sa incerci sa faci convergenta pe spate 0 sau chiar negativa usor, ceva de genul 1 mm negativ (toe out) la roti pe 18″.
            Nu stiu cum mergi acum, pot doar sa iti spun ca trebuie sa ai mare grija in spate, asa ca as merge initial pe varianta 0 pe spate ca sa vezi efectul dupa care sa faci etapa a 2-a, adica intr-adevar toe-out.

          • Edwin

            Salve Andrei!

            Sa stii ca la Clio R3 asa am mers, cu reglaje punte spate extrem de agresive pentru a combate subvirarea. O sa incerc si la Mitsu asta cand ii pun rotile de vara pe 18. Acum iarna nu are rost sa fac prea multe ajustari, ca oricum pleaca frumos! 😉

    • Radu

      O mica completare la acel clasament: KW sunt bune, dar eu le vad mai mult track-oriented . Sunt putin cam dure pentru strada (vorbesc din experienta personala).

  5. Ocsko Dany

    Pt ca vei circula mai mult cu ea in viata de zi cu zi si iti vei face treburile zilnice cu ea,parerea mea e sa pui varianta 1.

  6. Cosmin Arsene

    As merge pe suspensi coilover de la Ohlins, cu compensatoare, cu cat modifici mai mult la masina cu atat vrei si mai mult, asa se intampla de obicei, nu e ca si cum o faci o data si gata, pana aici. In general cei care incep sa isi modifice masini isi pun o marja .. „pana acolo vreau sa ajung..” dar isi dau seama ca pot mai mult, ca masina incepe sa prinda altfel de „viata” si atunci „noi vrem mai mult”. Problema sunt banii… As merge pe suspensiile reglabile, platim mai mult la inceput dar avem plaja mai mare de reglari pentru viitoarele upgrade-uri la celelalte componente. A doua modificare ar fi fara indoiala franele, as merge pe un kit de frane de la AP Racing sau Brembo cu totul „marit” – discuri ventilate mai mari, placute si etriere mai mari, mai mare inseamna frane mai bune, frane mai bune inseamna comportament mai sigur pe drum la viteze mai mari si implicit viteze mai mari in viraje…deci mai adaugam cam 2500-3500EUR doar pt frane. Pe acolo ne invartim. Cu alte cuvinte schimbi total comportamentul masini cu „doar” 5-6000EUR 🙂 (doar insa cam doare in vremuri de criza)…
    Acum sarim un pic la finalul upgrade-ului…ce facem, avem o evolutie de aproximativ 150 de cai (respectiv in jur de 450cp) scoatem masina in week end sa ne plimbam pe vreun traseu ales in prealabil, pe drum deschis? sau mergem mai departe si facem o scoala de pilotaj, ne bagam masina in circuitul VTM din Romania si ne asiguram de un buget pt fiecare etapa , neluand in considerare eventualele accidente ce ar putea aparea…mereu am stat sa ma gandesc oare se merita sa faci o astfel de evolutie la o masina fara a continua in acest sens, doar asa pentru a intoarce oamenii capul pe strada sa zica, mama ce misto pocneste masina asta (cum a zis unu de un evo..ce spoilere misto ai pus pe cielo asta :)) ) Eu optez sa cerem sa se construiasca o pista pe care sa ne incercam performantele masinii … unde e,, ca nu avem toti bani sa mergem pe vreun circuit in afara, iar pe drum deschis e mult prea periculos.. Si cam atat…

  7. Silviu Toma

    Atat de pasional vorbesti de masini in general incat nu cred ca esti omul care sa faca un compromis asa cum ai spus si tu tocmai la suspensie…:))sau frane…asa ca TEIN RULEESSSSS!!!!

    • Edwin

      hehe stii care e chestia cu Tein? am citit cateva review-uri prin reviste britanice cu staif si despre Tein spuneau ca sunt foarte bune insa doar pe asfalt ca in palma…Cel mai bine iesea EXE-TC…

      • Silviu Toma

        De TEIN am vb cu Claudiu David exact cand a venit din Japonia in 2007 si de atunci m-am tot uitata de ei s vad ce mai fac ce mai construiesc…Lui i s-au parut super ok dar vb de o suspensie pt oo masina de rally…Poate cele de strada sunt asa cum spui.Vb si cu Clau, el era ft incantat, poate iti da si el vreo idee ca are un feedback despre ele.

  8. Radu

    Varianta de strada bilstein b16 are pe langa reglajele de inaltime (cum sunt si pe b14) si cele de duritate si asta ti-ar fi destul de util pentru o configuratie atat daily use (mers la birou,etc) cat si configuratie de recunoasteri in functie de probe si calitatea lor. Spre exemplu eu nu am umblat la reglajul pe inaltime nici acum iarna si sunt multumit de configuratia aleasa initial.

    P.S. Cred ca te-am vazut la volanul Evo-ului miercuri, chiar in apropiere de turda. Masina o cunosteam de pe plaiurile sibiene. Suna frumos evacuarea 🙂

  9. Dacian Dicu

    ………….ce zici si de o statie MIDLAND !!!!!!!!..Sa vorebesti cu lumea si sa nu te surprinda Organes”” cu viteze ametitoare!!!!!

    • Edwin

      Hehehehe, nu ma bag, din doua motive:
      1. Nu merg cu viteze ametitoare in trafic, pe bune!
      2. Ascult foarte multa muzica si m-ar enerva enorm sa tot se interfereze caraielile „pilotilor” de TIR…
      😉

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)