autovit.ro

Franele! Gran Turismo in marime naturala, partea a treia!

Franele. Sunt cel mai paradoxal sistem al unei masini de performanta. Si asta pentru ca performanta inseamna sa mergi repede, asa ca apare intrebarea la ce-ti trebuie frane?
Culmea e ca multa lume chiar nu ia prea in serios acest aspect si investeste totul in motor si, poate, in suspensie, uitand de celebrul dicton care sta la baza pilotajului in ceea ce priveste abordarea virajelor “Slow in, Fast out”!
Pentru a reusi sa te incadrezi in prima parte (Slow), e nevoie de frane si chiar daca masinile gen Clio RS, EVO, STI si altele vin destul de bine dotate din fabrica, intotdeauna e loc de mai bine, mai ales ca aceste sisteme stock sunt limitate de constrangerile paletei extrem de largi de potentiali clienti cu gusturi si necesitati foarte diferite. Asa ca, sa vedem ce se poate face:

Step 1. Inlocuim placutele si lichidul cu unele mai performante

Aici oferta este extrem de bogata, pentru toate gusturile, necesitatile si buzunarele.
De la placute tip tuning, fie ca de la producatori galonati in competitii (Ferrodo, Performance Friction, etc) fie de la firme specifice pentru piata de specialitate (gen EBC) pana la placute hardcore de competitie care in general nu prea sunt street legal (vezi Ferrodo DS 2.11)…dar asta e alta poveste! 😉
Cele de tuning aduc cu ele o oarecare imbunatatire a franarii, insa daca insistati mult pe coborari sau pe franari de la viteze mari, s-ar prea putea sa nu va ajunga, asa ca repede o sa va orientati spre cele de curse.
Aici apare aceeasi problema a paletei largi si a specializarii extreme pentru fiecare placuta in parte, de la cele de monopost, la cele de raliuri, trecand prin cele de circuit pentru turisme. Toate scartaie si emit praf mult mai mult decat cele de strada sau chiar tuning, cu putine exceptii cum ar fi Ferrodo DS 2.11 sau 1.11.
In schimb toate vor fi mult mai agresive cu discurile de serie care se vor uza rapid sau foarte rapid in functie de cat de tare ve-ti frana, evident.

Avantajul maxim ramane acela al pretului cel mai scazut.

Intrebarea e, prefaream sa schimbam discurile de serie mai des, ca oricum nu costa prea mult, sau schimbam si dicurile?

Step 2. Inlocuim (si) discurile cu unele mai performante
Odata ce am cumparat placute “serioase”, din gama motorsport, probabil ca o idee foarte buna ar fi sa schimbam si discurile pentru a obtine franari foarte performante.
Povestea se aseamana cu cea de la placute si anume: discuri tuning sau adevarate discuri de motorsport? Depimde mult de buget si de ceea ce cautati si aveti nevoie cu adevarat.
Pentru cei care vor doar un feeling si o franare mai bune ajunge berechet Step 1.
Restul, cei ce se intrebuinteaza mai serios, desi pe drumurile publice e greu de crezut ca ar avea nevoie sau ca ar fi frumos din partea lor sa ajunga in astfel de ipostaze, au evoie de discuri.
Cele de tuning, gen Brembo High Performance sau chiar si Brembo Turismo (din doua bucati, cu clopot de aluminiu), ofera o mai buna racire a discului si o mai buna degajare a reziduurilor de placuta, ceea ce scade scartaitul si ajuta la planarea placutei si sunt mai ieftine –totusi cam dublu sau chiar mai mult fata de cele de serie. Insa raman, totusi, discuri din materiale destul de moi, asa ca cei cu adevarat rapizi trebuie sa apeleze la discuri de competitie (AP Racing, Performance Friction, etc), eventual chiar cu diametru mai mare – atat cat permite janta si etrierul-, care sunt extrem de performante si…foarte scumpe! Insa nu se lasa atacate de placute decat intr-o masura foarte mica.
In plus, constructia din doua bucati permite o asezare excelenta intre placute si astfel ele nu se vor stramba!

Si pentru cei cu adevarat “disperati” exista intotdeauna Step 3!

Step 3. Kit-uri de frane “mari”
Acestea sunt compuse din discuri de cele mai multe ori enooorme si din etrieri pe masura, insa sunt foarte scumpe si din punctul meu de vedere nejustificate pentru uz stradal, asta doar daca nu aveti un fix in a va etala kit-ul de frane prin fata pe la baruri ca sa impresionati asistenta! Pentru asta mai bine montati niste jante “bling” si un esapament sonor!
Aceste kit-uri de la firmele consacrate (Alcon, Ap Racing, Wilwood, etc) franeaza divin, evident, insa fiind foarte scumpe au dat posibilitatea aparitiei pe piata a unor producatori mai “periferici”, mult mai ieftini, si pe care multi ii prefera din aceasta cauza. Insa fiind vorba de frane eu nu mi-as pune soarta in mainile lor.

Personal inclin spre un set de discuri Brembo Turismo, cele din 2 bucati si placute Ferrodo Racing DS 1.11, cu o durata buna de viata, neagresive asupra discurilor, cu un coeficient de franare foarte constant in timp si temperatura si care datorita amestecului ceramic din care sunt produse (siloxane) nu emit nici prea mult praf. Deci pare a fie placuta ideala! Se adauga un lichid de frana performant, se amesteca bine si…gata salata de frane! A se servi calda sau rece, dupa referinte!

Voi ce alegeti/folositi?

7 Comentarii

  1. cristi

    Eu unul, cu ajutorul baietilor de la EBC sunt abia la step 1.
    Daca sau cat de repede o sa ajung la step 2, ramane de vazut…

    Cert este, ca noua astora „bolnavi” tot timpul ne trebuie mai mult.

    Incep sa sun ca Darth Vader….more power…more…. :))))

    O fi semn rau?

    • Edwin

      Nu-i semn rau Cristi, deloc. Atata doar ca trebuie sa o controlezi tu pe ea, nu ea pe tine. Suna banal dar e crudul adevar!

      Eu as incerca niste placute mai „race” inainte de a merge la Step 2!! Try Ferrodo Racing, Performance Friction, etc

      • cristi

        Buna ziua si multumesc pentru sfaturi.

        Mare dreptate aveti cu controlul…..

        Acum, eu am vorbit cu cei de la EBC, ei mi-au facut o recomandare de placute, care zic ei, o sa ma incante. Am mai pus pe langa si niste furtunase metalice si uite un pachet.

        Vad ca recomandarea pe care mi-o faceti e sa o iau mai usor, ca sa zic asa….. Mai am destul pana sa zic ca ma pricep foarte bine la ce sa fac cu o masina, dar totusi, parca, m-as incumeta la un set de Red Stuff, pentru ca nici copil nu mai sunt in ale condusului….

        Dezavantajul major la placutele astea este pretul destul de mare….dar tinand cont ca inca nu le-am luat, mai am timp de gandire….

  2. Radu

    ma bucur sa citesc un asemenea articol, pentru ca din intamplare chiar zilele acestea cautam oferte pentru a schimba franele.cand vine vorba de frane, poate ca bigger is better,dar sunt multi factori la mijloc.eu consider ca brembo pe partea discuri + ferodo pe partea de placute sunt o combinatie foarte buna. si sunt destule etape in functie de buget si asteptari. desi mi-am cautat discuri de la brembo, pentru st nu se produc, asa ca am ajuns la ebc. nu doresc sa-mi tunez masina,ci vreau un upgrade, o varianta care sa satisfaca toate situatiile de trafic rutier + abuzuri de scurta durata. iar placutele de la ferodo variantele performance sau cele ds2xxxx au reviewuri excelente, oricum variante care nu necesita incalzire preliminara.

    edwin, ce parere ai de discurile cu canale de evacuare pe suprafata lor?

    • Edwin

      Radu, eu zic sa dai un telefon la Colina sau alti specialisti si importatori, sigur gasesti ce ai nevoie.
      Pentru o utilizare light, eu zic ca niste placute Ferrodo DS1.11 sunt arhisuficiente! Avantajul fata de seriile mai vechi gen DS 2500 este ca sunt mai blande cu discurile si nu emit atat de mult praf.

      Combinatii eficiente si reusite sunt o gramada, de exemplu eu sunt extrem de impresionat de produsele Performance Friction! Bestiale, insa pentru utilizare cu adevarat hard!

      Discurile cu canale sunt un up-grade relativ important, as opta pentru asa ceva. Doua mici dezavantaje: scade usor suprafata de contact disc-placuta si acestea din urma se consuma o idee mai rapid!

  3. Tara Schultz

    Nu-i semn rau Cristi, deloc. Atata doar ca trebuie sa o controlezi tu pe ea, nu ea pe tine. Suna banal dar e crudul adevar! Eu as incerca niste placute mai „race” inainte de a merge la Step 2!! Try Ferrodo Racing, Performance Friction, etc

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)