autovit.ro

Anvelopa (de iarna), bat-o vina!

Sunt absolut stupefiat de interminabilele discutii si smiorcaieli pe marginea utilitatii anvelopelor de iarna. Ma simt de parca fie acum s-au inventat, fie acum da prima zapada din istoria Romaniei.
Ma enerveaza la culme incrancenarea cu care unii refuza sa inteleaga o realitate, aceea a aderentei la sol, singurul parametru care te tine in contact cu suprafata de rulare, incapatanarea cu care refuza sa accepte necesitatea utilizarii anvelopelor de iarna in sezonul rece – fie ca ninge sau nu-, si a celor de vara in restul anului, ma uluieste vanzoleala carpato-danubiano-pontica de a gasi o solutie de compromis, o portita de scapare cand miza este…VIATA!
A ta, cititorule, cat si a celorlalti participanti la trafic!

Am citit, inmarmurit, cum ca ar exista inclusiv niste smecheri inconstienti care ar pune in vanzare autocolante in relief cu insemnele M+S si fulgul de nea, numai bune de lipit pe anvelopele de vara pentru a scapa de vigilenta Politiei. Se sesizeaza cineva, ceva?

Sunt consternat de faptul ca, an de an, scolile de soferi din Romania produc pe banda rulanta soferi care nu sunt in stare sa faca un slalom la 30km/h, care nu stiu sa tina mainile pe volan, care nu au nicio cunostinta de dinamica automobilului, care au ca principala preocupare aprinderea farurilor si stopurilor de ceata in plin soare si care isi fac, din prima zi, abonament pe viata la banda a doua!

Insa inainte de a declansa o revolutie menita sa reformeze sistemul de predare in scolile de soferi si cel de atribuire a permiselor, hai sa vedem ce-i si cu anvelopele astea de iarna.

Parca va si aud: “Da’ alea all-season nu-s bune?”. NU! Cel putin nu LA FEL de bune ca cele de vara-vara sau cele de iarna-iarna! Sunt nici cal nici magar!

Principalele diferente dintre o anvelopa de vara si una de iarna sunt ca:

1. Anvelopa de iarna este construita dintr-un amestec ce isi pastreaza elesticitatea si aderenta sub 7-8 grade celsius, prag sub care cele de vara isi pierd aceste calitati chiar si pe asfalt uscat
2. Anvelopa de iarna are un profil SPECIFIC (cu o multitudine de lamele), gandit special pentru a putea sa aiba aderenta optima in cazul circularii pe drum acoperit cu zapada

A doua intrebare pe care mi-o susurati in ureche e “Punem doar in fata sau trebuie 4?”.
DA, trebuie sa montati anvelope de iarna pe toate rotile masinii, indiferent de puntea/puntile pe care aveti transmisia, deoarece cele de pe puntea fata va vor conferi o directionalitate mai buna iar cele de pe puntea spate va vor stabiliza spatele masinii. Asta pe langa faptul ca aderenta generala va fi NET imbunatatita!

Dar evident ca NU ajunge sa montati anvelope de iarna ci trebuie sa verificati presiunea lor sa fie cea corespunzatoare, adica cea imprimata in manualul tehnic al masinii, sau pe autocolantul de pe stalpul B (dintre portiere) al masinii.
Insa cel mai important aspect odata cu venirea sezonului rece, este AJUSTAREA MENTALA la conditiile de iarna!
Este evident ca daca aderenta este mai slaba, atunci si spatiile de franare vor creste, vitezele de trecere prin viraje vor scadea, va trebui pastrata o distanta mai mare fata de vehiculul din fata si, in general, este IMPORTANT sa ANTICIPAM deplasarea si reactiile participantilor la trafic si ale masinii personale, pentru a nu ajunge in situatii limita.

Regula de aur pentru intreaga iarna, cu sau fara zapada, este sa NU BRUSCAM masina. Nici la demarare, nici la franare, nici la virare.
Incercati sa fiti calmi, sa va programati deplasarile din timp, sa fiti siguri ca ati schimbat lichidul de spalare a parbrizului cu unul adecvat perioadei reci – e mai bine sa vezi afara decat sa nu vezi, nu?-, sa va amintiti de inteleptele cuvinte cu iz militienesc, dar oh ce adevarate, ADAPTATI VITEZA LA CONDITIILE DE DRUM SI MENTINETI DISTANTA FATA DE CEILALTI PARTICIPANTI LA TRAFIC!

Cu doar cateva precautii, sunt sigur ca ne vom revedea, surazatori, la primavara, cand vom vorbi despre necesitatea montarii anvelopelor de…VARA!

3 Comentarii

  1. George

    Foarte bun articolul.Din cate articole dar si comentarii ale cetatenilor am vazut pe diverse site-uri, asta mi se pare cel mai explicit si cel mai „mura-n gura”…Iar frazele : „merg si all-seasonurile, am eu!” , „eu am mers iarna trecuta cu alea de vara si nu am avut probleme” , sunt spuse de unii care ies o data pe saptamana cu masina iarna( cand se duc la cumparaturi), cand e soseaua uscata si soarele orbitor….Pana la urma dragi concetateni, montati cauciucuri pentru binele vostru, al familiei si al integritatii masinii, nu pentru a scapa de amenzi.
    O iarna usoara va doresc!

  2. M.A.

    Foarte slab articolul tau si sa iti spun si de ce. Ai cumva impresia ca nici unul dintre noi, astia agitati dupa anvelope de iarna nu am mai vazut zapada? Problema pleaca de la magazinele care le vand… preturile lor au crescut cu mai bine de 100%, ceea ce a dus la crearea acestui haos. Si inca un lucru… pana si cele SH au ajuns sa coste cat cele noi ( pretul din vara )… asa ca nu te mai agita tu sa sa inchizi gura altora…

    • Edwin

      Prietene „ma”, argumentatia ta este prin care imi demonstrezi ca articolul e foarte slab e…zero! Ti se pare argumentul pret singurul important in acest context de te legi numai de el? Sau oare nu stii ca intotdeauna cererea mare pe o oferta mica face sa creasca preturile? De ce nu ti-ai luat anvelope de iarna anul trecut? Sa, mai bine zis, de ce nu ti-ai luat de cand oi fi avand masina? Doar cu obligativitatea utilizarii va mai poate atrage lumea atentia asupra pericolelor???

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)