autovit.ro

BMW, intre aspirator si turbo electric

Nu vom comenta aici daca este bine, etic, corect sau performant faptul ca producatorul bavarez trece din ce in ce mai multe motoare pe tehnologia supraalimentarii dupa ce decenii la rand a marsat pe motoarele atmosferice de turatie mare, ci vom face o incursiune in istoria automobilismului…romanesc!

Erau anii ’80 si la startul etapelor de CNR si VTM, ba chiar si de circuit, se inghesuiau o sumedenie – da, la raliuri erau chiar…2 divizii-, de Dacii 1300 care mai de care mai performante.

Materialul sportiv avut la dispozitie era foarte limitat ca variatie, asa ca fiecare se straduia sa optimizeze la maxim realitatea data. Desigur ca Uzina Dacia avea cele mai mari mijloace de testare si cercetare, mai erau cei de la INMT (Institutul National de Motoare Termice) , IATSA dar si o mana de foarte talentati, priceputi si inimosi piloti privati, care isi bateau capul cu…evolutia speciei!

Iar zilele astea, cand s-a aflat ca la BMW “miroase” a patent de turbo…electric, mi-am adus aminte de discutiile si desenele din acele vremuri cand, la Cluj, mentorii mei se gandeau cum sa adapteze un motor de aspirator rusesc pe post de turbo…electric la Dacia 1300 de curse!

Problema cea mare era liniaritatea fluxului de aer care nu ar fi putut fi optimizat pentru diferitele plaje de turatie. Dar ce intelegeam eu, eram un copil…

Asa erau, in anii ’80 si inginerii de azi de la BMW, care se pare ca au gasit o cale de mijloc si lucreaza la un turbocompresor hibrid, electric-termic, la care “deschiderea” o va face motorul electric, pentru a reduce drastic turbo lag-ul, pentru ca apoi sa intre din plin turbina propriu-zisa.

Sper doar, pentru ca visul sa devina realitate si nu cosmar, ca motorul electric sa nu fie cel rusesc, de aspirator! 😉

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)