autovit.ro

Mitul BMW-ului pe zapada

Eram azi dimineata in taxi, intr-un Bucuresti acoperit de zapada. Fusesem surprins de venirea intempestiva a iernii, exact ca si autoritatile. Cum poate sa ninga in mijlocul iernii, ma intrebam retoric…

In fata noastra un BMW caruia ii cam dansa spatele la fiecare plecare de la semafor. La care taximetristul, cu un amestec de sictireala si de convingere absoluta, lanseaza celebrul panseu auto: „Ce cauta dom’le asta cu BMW-ul pe strada?”.

Interventia lui mi-a readus in minte perceptia majoritatii oamenilor asupra problematicii transmisiei spate si a comportamentului acesteia pe zapada.
Evident ca nu este vorba doar de masinile construite la Munchen ci de tot acest layout clasic, care a facut legea in industria auto pana in 1934, cand Citroen Traction Avant (ce de gandire creativa sta in spatele acestei denumiri…) a lansat, cu adevarat succes, aceasta filosofie. OK, au existat si inainte de francezi cativa manufacturieri care au incercat, timid, sa prezinte publicului tractiunea fata, insa raman la convingerea ca Citroen sunt primii seriosi.

Si atunci, mi-am pus si eu, din nou, intrebarea: FWD sau RWD pe sosea glisanta?

In primul rand, cred ca trebuie sa punem bazele discutiei in asa fel incat sa fie evident ca indiferent de tipul de transmisie, vorbim de masini echipate cu anvelope de iarna performante!
Apoi, trebuie sa vedem daca masina apartine epocii cu adevarat clasice, deci dinainte de aparitia electronicii imbarcate, sau este una contemporana si inarmata pana in dinti…

Oricare ar fi cazul, propun sa ne intoarcem un pic la fizica de a VIII-a. Pentru a putea transmite puterea la sol, avem nevoie, in conditiile unui coeficient de aderenta dat, de…cat mai multa apasare(presiune) pe pata de contact, deci de greutate. O masina „totul fata” are greutatea distribuita majoritar pe puntea fata, adica exact pe rotile motrice, in timp ce una spate are mai putina greutate pe acestea. Pana aici totul este frumos. Ai zice ca tractiunile au un avantaj clar fata de solutia clasica motor fata-transmisie spate.
Singura problema este ca, in faza de accelerare, datorita transferului de masa, greutatea trece spre puntea spate, lasand rotile fata mai descarcate, deci cu o aderenta mai slaba, iar rotile spate devin mai incarcate, deci produc o aderenta mai buna.
Probabil ca ati intalnit si voi iarna masini cu tractiune fata ce urca anumite pante in marsarier, tocmai pentru a beneficia de acest transfer de mase.

Bun, in teorie avantajul este, deci, la transmisia spate, insa marea spaima pe care o au soferii este aceea ca masinile de genul acesta derapeaza destul de mult de puntea spate in procesul de accelerare. Asa ca, se prefera masinile tractiune, unde prin rotirea stanga-dreapta a volanului se mai poate ajuta trenul fata in cautarea aderentei.

Aici se impun si doua observatii. Prima se refera la faptul ca la o transmisie spate ii poti adauga greutate in portbagaj pentru a imbunatati aderenta, in timp ce la o tractiune, nu, iar a doua este ca, de cand cu sistemele electronice sofisticate, nu mai avem problema derapajului puntii spate.

O alta teorie ce joaca NET in favoarea masinilor cu transmisie spate este aceea ca daca la acestea, rotile spate trebuie doar sa transmita puterea iar cele fata doar sa asigure directionalitatea, la masinile totul fata rotile de pe puntea motoare trebuie sa asigure ATAT directionalitatea cat SI transmisia puterii la sol! De aici o supraincarcare la nivel de forte a zonei de contact dintre anvelopa si carosabil, ceea ce diminueaza performantele in ambele roluri! Nu de alta se zice de BMW, in special, ca are un feeling absolut extraordinar de limpede si precis in directie, fara sa fie „bruiat” in niciun fel de reactiile de putere din directie caracteristice masinilor „totul fata”.

Privind in istoria sporturilor cu motor, in speta a raliurilor-pentru ca acestea se desfasoara pe toate tipurile de aderenta ce pot fi intalnite si de soferul de rand-, vedem ca pana la aparitia transmisiei integrale in 1980, scena raliurilor mondiale si europene a fost dominata CATEGORIC de masini cu transmisia puterii pe rotile spate. Deci, in concluzie, aceasta solutie e mai performanta.

Dar, sincer, mi-e foarte eu sa dau un verdict 100% transant. Personal prefer o masina cu transmisie spate, atata timp cat am suficienta apasare pe respectiva punte pentru a-mi garanta aderenta. Deci in niciun caz nu vreau sa conduc o Dacie papuc pe zapada! In plus, daca masina in cauza are si ESP&Co, nu-mi fac griji. Insa pentru publicul larg, s-ar prea putea ca o tractiune fata sa fie mai potrivita. Da o falsa, zic eu, senzatie de siguranta. Dar net mai putin…FUN!

Voi ce preferati intre FWD si RWD?

29 Comentarii

  1. Sorin

    Cum ai spus,la Dacia papuc sa vezi senzatii tari pe zapada:))
    Nici frana de motor nu e foarte „safe” daca masina nu este incarcata.

  2. Tommy505

    Eu unul prefer tractiunea RWD (spate) !
    Am un PEUGEOT 505 GTD si inca 2 masini cu FWD , si totusi , chiar daca 505-ul e din 84 si alea ’99 si ’05 , e o diferenta la mers .
    De ce masinile de lux , si cele sport au tractiune fata si nu spate ? (Explicatia mai sus)

    RWD rullzzzzz

  3. Andrei-E

    Si eu sunt pentru RWD. Trecand peste clipurile pe youtube cu BMW-uri blocate intre linile de tramvai, sunt mai fun de condus. Si pentru cei care vor sa aiba si BMW si aderenta exista intotdeauna xDrive. Dar si asta parca mai taie din placerea de a conduce in anumite momente.
    In final sa nu uitam ca BMW inseamna si probabil va insemna o masina sport cu tractiune pe spate.

  4. Andrei Rinea

    Sincer, la fel cum intre o cola si o fanta aleg o bere, la fel intre FWD si RWD aleg AWD.

    🙂

  5. Cristi

    Tranferul de greutate catre puntea spate atunci cand accelerezi se face intr-o masura direct proportionala cu aderenta la roti… (extreme: aderenta aproape zero, accelerezi, nu se face transfer aproape deloc, sau extrem cealalata ca in F&F cand se ridica muscle car-ul de bot, sau la drag racing)… De aceea in conditii de aderenta f scazuta o masina tractiune fata cu motorul pe puntea cu tractiune va avea intotdeauna o mai buna aderenta decat o masina tractiune spate cu portbagajul gol… Dar, cum ai zis si tu, mult mai putin fun…

    • aaaaa

      mai gandeste te odata…cand pleci de pe loc toata greutatea se duce pe spate adica pe rotile din spate..Daca tu ai tractiune pe fata ,pleci tare mai tragi si tare de volan…UNDE ITI ESTE ADERENTA?chiar cunosc un caz in care a iesit unul din curte cu passat ul si s a dus dracu in sans … in schimb la propulsie nu se in intampla asa.. si hai sa fim seriosi oare neamtul a fost prost?tu ce crezi?

  6. Mihai

    Hmmm..interesanta parere. Ma asteptam totusi la ceva mai..elaborat si mai argumentat. Eu nu am condus decat masini cu tractiune fata deci parerea mea e subiectiva si poate lipsita de relevanta avand in vedere ca vorbim despre o comparatie dar totusi, inafara de distractia pe care ti-o ofera, masinile cu tractiune spate nu stiu ce alte avantaje au. Nu cred ca un bwm va lua curbe mai bine iarna decat ia o masina cu tractiune fata avand acelasi model de cauciucuri. Si motivul pentru care spun asta e urmatorul:rotile fata fiind motrice, atat timp cat nu pierd aderenta, vor „trage” masina in directia dorita in timp ce bmw-ul va avea tendinta sa te impinga pe directia de mers. Daca tot spuneai de fizica clasei a optea, un obiect in miscare are tendinta de a-si pastra directia si viteza – asupra bmw-ul mereu se aplica o forta paralele si in acelas sens cu directia de mers. Deci, bmw-ul va fi mereu impins inafara carosabilului intr-o curba – doar directia face ca acest lucru sa nu se intampla. La masinile cu tractiune fata, acea forta va avea directia rotilor motrice care in curba, isi schimba directia la un anumit unghi fara de directia de mers a masinii. De acord cu aderenta, dar sa pui saci de nisip sau ciment in portbagaj numai ca sa ai aderenta inseamna …ineficienta: consum mai mare, spatiu mai mic in portbagaj. Da, in panta bmw-ul va avea aderenta mai mare, dar cate drumuri au panta asa de mare si cat de lungi sunt aceste pante incat sa spui ca asta e un avantaj real? Inca un exemplu impotriva bmw-ului: sa zicem ca urci o bordura. BMW-ul se va impinge cu rotile din fata in bordura pana o urca. Dacia se va „catara” pe bordura. Si cand rotile spate vor trebui sa urce – fiindca partea din fata e deaja pe bordura, unghiul de atac e mai mic, deci Dacia castiga [plus greutate mai mica pe spate care ajuta urcarea].

    Mi-as dori un BMW pentru distractia care o ofera si senzatiile la volan. Si nu in ultimul rand pentru performante. Dar nu cred ca putem compara o masina cu tractiune fata cu una cu tractiue spate, mai ales iarna.

    Si daca e sa vorbim despre ce e mai bun: un AWD e ce ne trebuie de fapt.

    Multumesc,
    Mihai

    • Edwin

      Da, e corecta analiza ta. Si eu dadeam avantaje si dezavantaje ambelor variante constructive.

    • ronin

      NU, nu este corecta analiza ta. Asa cum ai spus tu, in conditiile in care nu ai nici un fel de EXPERIENTA in conducerea unei masini RWD, parerea ta este irelavanta. Iar prin experienta nici macar nu ma refer la faptul ca ai avut o data, o ocazie unica in viata sa conduci un BMW pe zapada, nu te-ai descurcat si drept urmare ai tras concluzia ca RWD e naspa. Pentru a putea obtine tot ceea ce ofera o masina RWD, trebuie sa ai o experienta REALA in conducerea unor asemenea autoturisme. Deci aici nu este vorba de „distractie”. Este vorba de performante REALE net superioare oricarei masini FWD. Si poti sti ca un BMW, un Mercedes sau orice masina RWD poate lua mult mai bine curbele decit orice masina FWD, inclusiv pe zapada. SUPRAVIRAREA (curba luata prin derapaj) ramine doar la latiduninea soerului. Vrei sa derapezi si te descurci sa controlezi derapajul, vei putea lua curba mult mai strins decit cu o masina FWD. NU vrei sa derapezi? Nici o problema o lasi mai domol cu acceleratia si cu bruscarea directiei si nu vei derapa. O masina FWD nici macar nu iti ofera aceste optiuni..deoarece aia daca derapeaza te scoate direct in decor. Si nu ..AWD nu este ce ne trebuie tuturor…eu dupa eterna dacie pa care am avut-o cu totii si ocazional niste logane de serviciu nu am mai condus decit masini RWD in orice fel de conditii meteo si nici nu m-as mai intoarce vreodata la FWD!

    • Marius

      Hmm… nici eu nu sunt un asa bun cunoscator al masinilor cu tractiune pe spate, dar ma gandesc asa:
      In curbe, zici ca masina cu tractiune pe spate are tendinta de a-si pastra traiectoria, in timp ce la cea cu tractiunea pe fata, rotile fiind si directionale, o „trag” pe drum. Intrebarea mea ar fi, forta centrifuga nu ii impinge si ei spatele in afara curbei? Parerea mea este ca totul depinde de cat de bine stii sa o controlezi atunci cand are tendinta sa derapeze, indiferent ca e AWD sau RWD.
      Imi mai pun o intrebare… Masinile BMW sunt considerate oarecum masini din clasa mai de lux. De ce nu produc masini cu tractiune pe fata? la fel si Mercedes. Daca e problema cu tractiunea pe spate, de ce se afla in topul masinilor pentru oameni de rand si nu vezi Renault, Dacia, etc.?

  7. zzz

    Eu zic sa va luati un xdrive,va trimit niste poze proaspete de la zapada :))

  8. sorin

    parerea mea:masina usoara de oras…fata/masinile de la 1000 kg in sus….spate.

  9. sorin

    iar cea ma buna este 4×4 permanent…

  10. marius

    am avut seria 3,5, si xd. cu seria 3 recunosc ca m-a furat odata intr-o serpentina luata cu 80 la ora lool in rest niciodata.daca mergi in serpentine si iei curbele corect nu o sa traga nimic niciodata,astea sunt basme. dar logic ca trage daca iei curbele contra legilor fizicii si iei serpentina la 90 grade cu 120 atunci te dai peste cap cu orice tractiune. cu seria 5 (530D din 2005) niciodata nu am simtit ca ar trage spatele desi am luat curbe foarte violent…. deci chestia cu trasul spate probabil se aplica doar la seria 1,3 si atat. seria 5,7,X sunt prea grele sa fie probleme. ce va spun eu aici este din experienta nu ca cel de mai sus care comenta si nu vazuse in viata lui o masina adevarata asa ca va mai luati dupa mituri… de ce credeti ca au mercedes si bmw tractiune spate? din același motiv pentru care și mașinile de Formula 1 au tracțiune spate – dinamica mai bună, performanțe mai bune. restul sunt povesti…

    bmw = ultimate driving machine
    mercedes = rival pe masura
    audi = niciodata nu va fii vreodata la acelasi nivel cu cei 2 premium my ass :)) chinezarie si plastic ieftin. a6 cu 140hp? a4 cu 140hp? wtf? lool

  11. Bo

    Ce prefer intre FWD si RWD? Păi,.. depinde la ce-mi tebuie.
    Dacă e vorba de termeni practici, în regim de iarna e cam tot aia, mai ales dacă mașina are control electronic al tractiunii. Păn’ la Carrefor, merg amandouă la fel.
    Acuma, dacă e vorba de un circuit cu zăpadă si vrem performanțe notabile, iar AWD iese din discuție deși nu văd de ce, îmi pare că FWD te iartă de mai multe ori.

  12. klaus

    rwd=bmw=fun!dar cu cauciucuri foarte bune!

  13. florin

    am un seria 5 rwd.

    sant plusuri si minusuri cum s -a zis.
    condusul este mai fun intradevar, iar in momentele de putere maxima la demaraje este net superioara fwd. virajele sant mai faine fara discutie, directia mai precisa. de ce un bmw cu aceeasi putere prinde suta mai repede ca alta fwd? pen ca in sarcina mare se tranfera mai bine, aderenta e mai mare. Am avutvw inainte si doar prin asta e mai „fain” bmw ul, dar pentru un sofer normal / amator nu e neaparat mai bine / avantajos.

    la aderenta medie / joasa nu i nici o problema nici in viraje.
    problema vine la aderaenta foarte proasta,gheata, cand e spatele sus, sau pe fagase in zapada.
    am ramas de cateva ori in iarna asta intepenit, la plecare de pe loc (hardughia am scoso cu 5 persoane sau cu tractarea), niciodata nu am ramas cu alta masina fwd in trecut, e drept ca iarna ca asta n a mai fost…
    la mers prin oras n am avut nici o problema

  14. Flavius

    Salut 😀 frumos articolu :D…

    dar am sa va arat un video ceva mai vechi de la „fifth gear”
    http://www.youtube.com/watch?v=26eSsBcDwCg
    dupa cum se observa RWD este mai bun decat FWD 🙂

  15. Flavius

    tot eu sunt :)) revin cu un alt video in favoarea RWD pe timp de ploaie 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=ydva0Ce3brk&feature=related

  16. Gabryell

    Eu unul am pe BMW tractiune spate si inainte am avut 5 masini cu tractiune fata. Primul si cel mai important aspect indiferent de ce tip de tractiune ai : trebuie sa iti cunosti si sa iti simti masina, sa fi una cu ea. Apoi tu cu masina ta sa te integrezi perfect in peisaj. Restul vine de la sine. Nu se conduce rigid dupa reguli ! Exista un simt al conducerii fara sa incalci regulile …
    Ca un sfat tot indiferent de tipul de tractine, pe o suprafata pe care nu o cunoaste-ti – polei, zapada, macadam ud etc – accelerati, franati, virati brusc sa verificati CONTROLAT limitele aderentei pentru a va stabili coordonatele in care trebuie sa evoluati in mers. Condusul se poate apropia de farmecul pilotajului insa in siguranta si in conditiile respectarii regulilor.
    PS : Am avut 4 FWD inainte si am condus zeci. Am gustat din farmecul a 250 kmph pe Autoband in Germania asa ca la acest capitol ma simt implinit !

  17. rusu costel?

    Salut, eu am un amarat de bmw 316 din 99 masina personala, functioanare impecabila, inainte de asta am condus masini gen logan, lada, renaul megan, Peugeot 607, matiz, hiundai, toate tractiune fata, pe tractiuni spate am mai condus vestitul dacia papuc, niste dube Peugeot Renault, si cam atat, cu bmw merg de 2 ani un fiecare zi un drum de 30km, cum ca stau intro localitate de pe langa Iasi, si e un DJ drumulte is mereu acvoperite cu zapada,
    referitor la bmw, este o masina net superioara celorlate
    nu se pune problema ca are mor fata tractiune spate si e greaz pe fata si usoara spate, cum ca nu sa precizat sa prezizez eu,
    acest bmw care il am eu, cantarit are pe fiecare roata aceeasi greutate, deci sa lamurt aderenta data de greutate, si restul sa discutat mai sus, diferenta intre una cu ractiune fata este ca aia trage masina, si aia cu tractiune spate o impinge, cei ce vb din lipsa de ocupatie sa faca teste masini identice motor greutate tractiunie fata cu tractiune spate si sa vb dup[a aceea,
    am intrat o data in zapada ca nu era dezapezit drumul erau portiuni de 20-30 cum zapada viscolita si nu am depistat ca era curba ca anu se vedea, in rest nimic, comportament impecabil, daca nu o poti stapani si daca nu ai reflec=xul Acela daca masina fuge de spate dreapta tragi de von stanga si asa mai departe, daca nu o poti stamani, mergi usor. fara accelerare in curba doar sa mentii cat de cat viteza, e mult de explicat, nu preo ma pricep sa explic cu termenii adecvati, dar raman fan bwm vorbind din experianta din condus a nmai nultor tipuyri de masini pe orice anotimp. cu toate ca bmw meu nu are esp si nici mai muult de 105cp is foarte multumit, si inca ceva, cei de la bmw acum nu stiu cat timp fabricau avione daca nu gresesc ca de acolo revine si sigla lor,

    suzele mele daca am suparat pe vreocineva sau daca am gresit cu ceva, doar am zis punctual meu de vedere.
    ]
    va salut, si multa sanatate sarbatori fericita la tori si fara evenimente rutiere

  18. lau

    fratilor vad obsesie pt bmw. corect , adrenalina drifturi ,frumos ,dar sa fim seriosi dute la un gratar cu prieteni pe iarba verde cu bmw tau ,bagal pe iarba si sa fie o coasta 30grade sa te prinda ploaia,si o sa iti pui prietena sa te impinga cu tractiunea ta spate,.am cistigat 500 de euro la acest pariu bmw 320i. si cred ca si topgear au testat asta ..aberatii ca la plecare de pe loc fuge greutatea pe puntea spate????????baaa despre ce vb????sub virarea intervine din cauza planetarelor,nu se poate tranzmite rotatia prin planetara la un unghi mai mic de 135 grade ,de aici subvirare.plm mergeti iarna voi cu saci de ciment in porbagaj,:)) foarte bine ,da sa imi spui si mie cum o scoti din parcare cind trece plugu si iti arunca 2 lopeti de zapada la rotile de spate ,stiu balans lalalal ,frate iubesc bmv,ard la cauciucuri de nebun.ma invirt de ametesc,dar iarna doar joaca cu bmv ,nu siguranta si control pe zapada fiti seriosi, experienta control .pai ce control daca tractiunea spate in curba daca intra in derapaj o calci si iesi ,corect ,,asa e ,dar pe zapada daca indra in derapaj o calci si iesi unde???????????pacat ca in loc sa invatam ceva aici ne dam zmei ca avem bmw, si tractiunea spate e mai buna, fara sa intelegeti ca bmw mercedes jaguar … tractiunea spate e doar pt o anumita clasa sociala,adica bani tati, nu stiu citi dintre voi care vorbiti aici va-ti cumparat o masina tractiune spate noua,.sau sa vorbiti cu un reprezentant bavarez si sa i spui ca vrei un 320i,520d ,…. si vrei sa mergi la skii. cu ea,omu iti recomanda xd-ul ,si iti si argumenteaza ,poate prinzi polei poate zapada ,gheata si e riscant, intelegeti,nu cred.dar daca sunteti asa zmei va indrum la iarna in gorj sa urcati voi la rinca spre trans alpina cu cauciucuri noi de iarna cu saci de ciment in portbagaj sau ce vreti voi si sa vb pe urma de masinile voastre tractiune spate sh. nu am nimic cu voi , am si eu bmw.dar sunt realist. e minunat la drum la joaca dar pe ploaie,pe iarba uda .pe namol( la tara la bunica),pe zapada polei gheata e mai buna tractiunea fata .si stiti si voi asta ,

  19. Adrian

    Tocmai am asistat la incercarea de cca 5 min, soldata cu o renuntare, de a parca lateral un Volvo (cam de prin 95-2000′), cu tractiune spate, pe un carosabil curat in zona celor doua dare pentru roti, insa cu un strat de zapa de cca 3cm-5cm in rest. I-a dost imposibil sa puna masina aia langa gard…..eu asteptam in spate, si in sinea mea speram sa nu o poata ca sa ma duc eu pe locul acela ( 🙂 ). Tractiunea fata a fost cu cateva clase mai sus decat cea pe spate, in situatai data.

  20. AlexDnZ

    Orice masina si tractiune ai avea trebuie sa ai anvelope bune.. daca nu ai anvelope bune e ca si cum ai iesi pe zapada in papuci de plaja. am avut si eu bmw acum am trecut pe renault din diferite motive. insa re unosc ca e mai dificila tractiunea spate pe zapada daca nu cunosti si nu esti atent. in curbe tre sa mergi cu ea subturata altfel risti sa derapezi daca ciupesti acceleratia mai tare. pe uscat la performante tractiunea spate face diferenta. poti sa conduci si un 4×4 degeaba daca nu ai exprienta tot in sant te duci. Drive safe .

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)