autovit.ro

Cat mai poate creste pretul benzinei?

Nu mai este un secret pentru nimeni ca Internet-ul abunda de comentarii contra scumpirii dese a carburantilor si multi indeamna chiar la boicotarea anumitor lanturi de benzinarii. Insa stiati ca in Romania preturile se situeaza sub media Uniunii Europene?

Pe langa efectele benefice ale aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, aceasta deschidere a tarii noastre a adus si cateva masuri mai putin populare. Cea mai importanta problema resimtita de catre automobilisti ar fi cresterea de circa trei ori pe luna a preturilor pentru carburanti, o situatie deloc placuta si care genereaza o serie de discutii “aprinse”.

De la bun inceput trebuie tinut cont ca pretul benzinei ii influenteaza mai ales pe posesorii de autoturisme care sunt nevoiti sa scoata mai multi bani pentru “un plin”. Insa mai grav este ca aprecierea periodica a preturilor pentru motorina are si implicatii economice, in primul rand pentru ca autovehiculele comerciale sunt animate de motoare diesel. Prin urmare preturile pentru alimente si servicii sunt intr-o continua crestere, insa daca ne “incalzeste” cu ceva, situatia este similara in mai toate cele 27 tari membre UE. Cu toate ca vorbim despre o alta “putere de cumparare” a cetatenilor din alte tari, acolo unde salariul minim pe economie e net superior celui din Romania, situatia este la fel de deranjanta si paradoxal nu este influentata prea mult de evolutia pretului per barilul de petrol.

Conform statisticii intocmite de catre portalul www.energy.eu, in cele 27 de tari membre UE  astazi pretul mediu este de 1,602 EUR per litru de benzina si de 1,497 EUR per litru de motorina, valori care includ taxele si accizele. In Romania pretul benzinei este astazi de 1,372 EUR per litru, iar pentru motorina este de 1.381 EUR/litru, asadar vorbim despre valori mai mici decat media UE. Prin analogie putem deduce ca pretul carburantilor inca se mai poate aprecia considerabil in urmatoarea perioada…

Din aceeasi analiza mai reiese ca cea mai ieftina benzina o putem gasi la statiile de alimentare cu carburant din Cipru (1,355 EUR/ litru), iar cel mai mic pret pentru litru de motorina il putem obtine atunci cand alimentam in Luxemburg (1,320 EUR/ litru).

In concluzie, mai mult ca sigur si in Romania preturile pentru carburanti vor creste de la o luna la alta, iar problema nu tine strict de companiile de distributie. Astfel o prima masura de protectie va fi luata in Franta, acolo unde se discuta intens despre reducerea accizelor pentru carburanti. Voi ce pareri si solutii aveti?

17 Comentarii

  1. adi oros

    sa creasca salariile si aici ca si in vest si apoi poate nu o sa ii injur pe baietii destepti ori de cate ori mai creste pretul la benzina. si aia e reducere la petrom in week-end? de la .8 bani pe litri la .3 bani pe litru? fas fas.
    sau sa scada accizele ca si asa nu stiu unde se duc, ca drumurile oricum sunt ca pe luna, tot un damb s-o groapa!!!! via de mama noastra!!!! si parca taxele de pe piesele de schimb nu tot in vistierie se duc?….de peste tot banii nostrii se duc in vistierie, dar noi tot nu vedem nimic ce sa ne pice bine si noua platitorilor de taxe….

  2. mog

    petrolul nu e o resusrsa infinita, se va termina destul de curand. scumpirea e logica, direct proportionala si cu cresterea nivelului de trai global.asa ca nu avem ce face, vom asista neputinciosi la cresterea pretului,nu se poate evita acest proces, doar amana.
    singura optiune viabila sunt carburantii alternativi sau masinile electrice.

  3. stelian

    dobitoculeeeeee…………….eu sunt bugetar si am salariul 12000 euro deci poate sa creasca. oricat………

  4. stelian

    as vrea eu
    …………

  5. sorin

    Cred ca si ei se intreaba pana cand mai pot mari pretul carburantilor fara ca oamenii sa faca sau zica ceva… isi bat joc de noi si rad pe infundate!

  6. Vladimir

    Ar trebui gasita o balanta intre salariul mediu/minim si pretul carburantului. Asa cum un punct de amenda este in stricta legatura cu salariul minim, asa ar putea si combustibilul. De ce nu este trecut si salariul minim in fiecare stat, asa am vedea exact unde ne situam si ce putere de cumparare avem noi comparativ cu ceilalti.

  7. Cristi Rus

    in primul rand trebuie scazute accizele la nivel european, si la nivel de tara trebuie facute in functie de puterea de cumparare. nu mi se pare normal ca la noi in tara cu un salar sa poti face maxim 2 plinuri si in alte tari europene sa poti face si 40 cu un salar. la noi ar trebui sa fie mai ieftin si din cauza ca tara noastra are petrol, dar si din cauza ca aici se consuma mai mult din lipsa de autostrazi. la ei sa mergi dintr-un oras in altu mergi pe autostrada. faci si jumatate din timp dar consumi si jumatate de combustibil. la noi iti strici masina pe drumuri, faci mai mult timp, consumi mai mult. incerci sa mergi cat de cat constant si iei si o amenda. etc. trebe controlate si benzinariile. Uniunea Europeana trebe sa faca ceva in primu rand si dupaia fiecare tara in parte, la noi parlamentari in afara sa incerce sa scape de basescu nu fac nimic.

    • Cristian Omat

      Foarte interesant comentariul tau si bine argumentat. In concluzie solutia trebuie gasita rapid la nivel european si apoi adaptata la specificul fiecarei tari… Degeaba ne agitam asa ca „pestii pe uscat” pentru ca nu vom schimba nimic.

  8. H

    Tot nu vad ce rol are acest articol ?
    Tabelul ala este vechi, si in plus bateti din gura aiurea. Credeti ca nu mai creste pretul daca rupeti tastele in doua aici ?

    • Cristian Omat

      Daca verifici atent in coltul din stanga-sus al tabelului, ai vedea ca data este 3 septembrie 2012. Daca nu ma crezi intra pe site-ul oficial UE http://www.energy.eu...
      Am scris acest articol dupa ce am remarcat ca pe Internet multi afirma ca principalii vinovati pentru scumpirea carburantilor ar fi lanturile de benzinarii. Si nu e chiar asa…

      • H

        Probabil ca am mai vazut multe astfel de tabele. Si toate arata asemanator.
        Insa cel mai rau ma enerveaza faptul ca exista o multime de astfel de povesti unde toti sar cu gura ca bat/impusca si alte nazdravanii demne de SuperMan, si asta doar in fata pc-ului.
        De ce nu ne organizam sa facem o revolutie. Statul trebuie sa controleze pretul combustibilului. Lor le convine sa fie mai scump ca au castig din taxe mai mare.

        Numai bine !

  9. mda

    oare nazistii astia din ue de ce nu se intereseaza si de salariile noastre?
    nu vi se pare ca astia din ue seamana tot mai mult cu romania lu’ ceausescu…oricum eu le urez un sfirsit grabnic…m-am convins demult ce vor astia din ue (sau ma rog cine ii conduce)…resursele noastre pe moca si noi sclavi pe veci…si din pacate au si reusit(la asta a contribuit si contribue la gros clasa politica)….ma bucur totusi ca printre atitea suturi in dos le-am intors-o si noi cu emigrarea tiganilor (si sper toti tiganii si infractorii de drept comun sa le-o traga)

  10. Kent

    Nu mai este un secret pentru nimeni ca Internet-ul abunda de comentarii contra scumpirii dese a carburantilor si multi indeamna chiar la boicotarea anumitor lanturi de benzinarii. Insa stiati ca in Romania preturile se situeaza sub media Uniunii Europene?
    hmmm ……….
    Stiati ca noi ne situam cu mult ca nivel de trai Uniunii Europene?
    Daca trebuie sa ne comparam cu Uniunea Europeana, sa o facem echivalent cu veniturile, cu nivelul de trai, nu facem doar comparatii la pretul benzinei si motorinei. Ca una este sa faci 2 plinuri in Romania, cu salariul amarat pe care il ai, si alta este sa faci 2 plinuri in Europa de vest.
    Deci, am rugamintea sa va ganditi la toate aspectele, nu doar la niste cifre seci.

    • Cristian Omat

      Ai mare dreptate si chiar am spus asta in articol… Insa pe cei din UE nu ii intereseaza neaparat nivelul de trai, din Romania, Bulgaria ori alte tari cu probleme, atunci cand este calculat pretul carburantilor. Din pacate asta este reversul medaliei…
      E logic ca daca s-ar stabili pretul carburantilor in functie de puterea de cumparare, toate companiile de profil ar da faliment…

  11. mda

    apropo austriecii au platit pt articol(au de gind sa mai scumpeasca cu vreo 10-20% ) ,sau s-au gindit sa ne arunce lista aia de preturi in fata, in care pretul la noi e printre cele mai mici, ca vezi D-mne ce bine ne fac ei noua,sau e initiativa dv.(in acest caz va recomand si niste initiative ce ar duce la reducerea pretului)?

  12. Cristian Omat

    Evident ca articolul nu a fost finantat de „austrieci”, „rusi”, „unguri” ori alte lanturi de benzinarii. Vroiam doar sa semnalez ca de fapt problema este in alta parte. Si eu cred ca cei care au investit in aceste afaceri vor profit, pentru ca nu veneau in Romania sa ne faca vreo favoare…
    Insa problema scumpirii carburantilor o au si francezii, italienii, spaniolii, etc, normal ca la un alt nivel. Chiar am mentionat in material care sunt initiativele francezilor si vreau sa vad ce solutii aveti si voi.
    Daca imi permiti o paralela, am impresia ca noi batem cainele pentru ca avem o problema cu stapanul. Daca ai avea o afacere privata in care sa zicem ca produci paine, mi-ai oferi mie un pret de 1 ban/ buc doar pentru ca eu nu am bani? Evident ca nu… Insa as putea obtine o scutire speciala sau un ajutor din partea statului pentru a-mi permite sa cumpar la pretul tau (care include costurile de productie, depozitare, etc)… Cam asta e situatia si din pacate nu avem prea multe solutii viabile…

  13. mda

    desi incepusem a scrie o jumatate de pagina in a-ti argumenta ca problema e mult mai complexa si mai importanta decit paralela facuta de tine(aceea cu piinea) cu exemple concrete si „in viata” mi-am dat seama ca totusi ne aflam pe un site cu profil auto si nu economic am sa sar direct la niste solutii:
    -nationalizarea Petrom(am inteles ca e prevazut in contractul de privatizare,evident cu plata unor penalitati ce tin de management si alte cele)
    -un pic de boicot(chiar daca ingrosam nr clientilor companiilor de transport vinzarile ar scaDEA DRASTIC)
    -folosirea bicicletei(eu unul am redus cu 20% consumul de combustibil prin folosirea acesteia…drept ii ca SOLUTIA nu convine pe timp urit sau iarna)
    in alt plan:te duci fain frumos la un cabinet senatorial sau ce or mai avea astia si le spui ceva de genu:te mai votez daca………….
    astea-s asa unele ce le-am putut gasi le repezeala….problema sta in simplu fapt ca NU SINTEM UNITI….si chestiile alea cu economia de piata in care niste companii isi fac de cap ca in Congo in niste domenii ce tin de securitate nationala nu sint valabile decit in niste tari congoleze gen Romania…sa-i vad si eu pe francezi sau nemti cind or sa dea jumatate de salariu pe un plin cam cum o sa reactioneze ..tAre-s curios!!!

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)