autovit.ro

CUM SA: schimbati o roata

Chiar daca pare o operatiune banala pentru unii, pentru altii poate reprezenta o problema foarte serioasa. Si unde mai pui ca atunci cand operatiunea nu este efectuata corespunzator, exista chiar posibilitatea ranirii grave. Asa ca in cele ce urmeaza, haideti sa vedem care sunt pasii corecti pentru inlocuirea unei roti…

Roata_1

De ce avem nevoie: o roata de rezerva (provizorie sau de dimensiuni normale), un cric, o coarba sau o cheie in stea (de 17 sau 19) si eventual o lanterna si o pereche de manusi de protectie. Nu in ultimul rand mai este nevoie de un triunghi si o vesta, ambele reflectorizante, pentru semnalizarea pe timp de noapte.

Cum procedam: daca este efectuata corect, operatiunea este destul de simpla si rapida chiar si pentru un sofer incepator. In primul rand, autoturismul trebuie parcat pe o suprafata plana si dura, cat mai inafara partii carosabile. Pe cat posibil evitati montarea cricului intr-o zona cu pamant sau cu gheata, cea mai optima varianta este tot pe asfalt. Dupa ce ati gasit o zona pentru inceperea operatiunii de schimbare a rotii, parcati autoturismul si asigurati-l prin frana de mana, porniti luminile de avarie si introduceti levierul schimbatorului de viteze in treapta intai.

Roata_2

In pasul urmator, trebuie sa scoateti roata de rezerva din portbagaj si sa o introduceti sub pragul autoturismului, pe partea unde efectuati inlocuirea. Acest lucru este foarte important, deoarece daca masina va “cadea” de pe cric, caroseria se va sprijini pe aceasta roata si va fi mult mai usor sa o ridicati din nou. Apoi scoateti capacul de protectie al rotii (unde este cazul) si cu ajutorul coarbei slabiti suruburile (prezoanele) rotii tinand cont de “pasul surubului”. Nu fortati prea mult aceste prezoane, iar daca opun rezistenta incercati cu o solutie spray pentru slabirea suruburilor, un produs pe care il gasiti in mai toate magazinele de profil.

Roata_3

Dupa ce ati slabit prezoanele rotii, urmeaza montarea cricului. In acest pas trebuie sa tineti cont ca cricul trebuie neaparat montat in zonele indicate pe pragurile masinii. Astfel potriviti talpa cricului pe sol, iar partea superioara incadrati-o in locasul de pe pragul masinii si apoi ridicati masina aproximativ 5 – 8 cm (evident roata de rezerva va fi mai “inalta” decat cea dezumflata). Dupa ce masina a fost ridicata pe cric, trebuie finalizata desurubarea prezoanelor si apoi roata dezumflata va fi scoasa cu usurinta. Acum este momentul scoaterii de sub prag a rotii de rezerva, insa trebuie sa introduceti in locul ei roata dezumflata, asta tot pentru un plus de siguranta. Apoi strangeti suruburile cu mana si nu uitati sa scoateti roata dezumflata de sub prag. La final coborati masina pe sol, scoateti cricul si strangeti cu ajutorul coarbei suruburile (recomandabil in diagonala). Iar operatiunea este finalizata cu succes…

Voi ce mai puteti adauga la acesti pasi? Mai aveti si alte recomandari pentru cei care nu au avut inca “ocazia” sa schimbe o roata?

3 Comentarii

  1. razvan

    … cu roata odata schimbata conduceti aproximativ 50-100 m si verificati din nou daca prezoanele sunt stranse suficient de tare.
    Anvelopa dezumflata trebuie reparata/inlocuita cat mai repede intrucat nu se stie cand ghinionul loveste din nou.

  2. sorin

    Pt. asigurarea stabilitatii cricului indiferent de suprafata (noroi, nisip etc.) este bine sa avem in portbagaj o bucata de lemn esenta tare (scandura de fag, 3-4 cm grosime, suprafata de cca. 20×20 cm2), care se va fixa sub talpa cricului.
    Obiectul nu ocupa mult spatiu si se dovedeste foarte util in unele situatii.

  3. Dumitru

    Salut ,nu de mult maim luat un audi a4 fata roat de rezerva si nu am vazut cric si Nicu loc e posibil sa nu aiba?

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)