autovit.ro

1500 Euro discount la o masina noua prin Rabla 2013!

Nici nu s-a terminat bine agitatia generata de proiectul “timbrul de mediu” (aflat inca in dezbatere publica), ca guvernantii arunca o noua bomba: programul RABLA va fi revizuit. Conform Mediafax, Guvernul Romaniei ne pregateste o serie de surprize, dar si omite cateva promisiuni…

Programul guvernamental de casare a autovehiculelor vechi si care, cel putin in teorie, ar fi trebuit sa genereze innoirea parcului auto national, a fost de-a lungul anilor o afacere deosebit de rentabila mai ales pentru intermediari. Si de fiecare data Guvernul Romaniei a incercat sa contracareze efectele negative, insa in marea majoritate a cazurilor aceste masuri s-au dovedit sterile…

Conform Mediafax, programul RABLA 2013 ar putea demara din luna martie si evident s-ar aplica masinilor non-Euro, Euro 1 si Euro 2, adica fix acele masini avantajate de timbrul de mediu.

Rabla 2013_2

Vestea buna este ca Ministrul Mediului Rovana Plumb propune cresterea contravalorii unui tichet valoric, de la 3.800 lei la 1.500 EUR. Ramane de vazut la ce curs va fi facuta conversia in lei a acestui tichet, cel mai probabil valoarea in lei va fi determinata pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, mai exact 4,5223 lei/EUR. Asta inseamna in 2013 prima de casare va fi de 6.783 lei…

Vestea proasta este acordarea reducerii la achizitionarea unui autoturism nou doar in baza unui singur tichet valoric. Si daca facem un calcul simplu reiese clar ca cei care vor cumpara masini noi prin programul RABLA vor primi aproximativ jumatate din suma de anul trecut: 3.800 lei x 3 tichete = 11.400 lei. Iar reprezentantii Guvernului afirma ca aceasta masura va ajuta la eliminarea intermediarilor. Total fals pentru ca tranzactionarea pe piata neagra a tichetelor valorice va continua pana in momentul introducerii unor cupoane nominale… De altfel premierul Victor Ponta chiar declara in octombrie anul trecut ca “ar trebui sa fie un singur tichet, iar aceasta facilitate sa fie pentru cel care isi caseaza masina, nu pentru cel care o tranzactioneaza, pentru ca este un fel de bursa ilegala a tichetelor, nereglementata si neimpozitata”. O idee foarte buna, dar care se pare ca a fost uitata…

Rabla 2013_3

Nu este un secret pentru nimeni ca in ultimii ani, pe piata neagra se tranzactionau astfel de tichete valorice la preturi extrem de avantajoase. Pentru a ne face o idee cu privire la cat de mult a inflorit pe parcursul anilor aceasta “bursa ilegala a tichetelor”, trebuie sa ne reamintim ca daca in urma cu circa doi ani un astfel de cupon putea fi cumparat cu aproximativ 3.000 lei, cererea si oferta au crescut atat de mult incat puteai gasi lesne la finele anului trecut tichete RABLA in medie cu circa 1.000 lei, “marii comercianti” oferind cupoane si la 800 – 900 lei.

In concluzie, pe cine ajuta de fapt acest program guvernamental sustinut din bani publici? Ce parere aveti despre noua formula de implementare a programului guvernamental denumit pompos “Programul de Stimulare a Innoirii Parcului Auto National”?

3 Comentarii

  1. nelu banica

    Salut Cristi,
    In 2007 am scris un articol in raposata revista MotoLife sustinand acordarea de facilitati fiscale si pentru achizitionarea de moto/scutere sau ATV-uri noi, cu predarea unui automobil la REMAT. Legea a fost gandita pentru a curata parcul auto national de automobilele care zac prin curti sau parcari de bloc, unele chiar pe trotuare si de a incuraja achizitionarea altora noi. Cred ca cel mai normal ar fi fost sa se ridice aceste rugini de la proprietari si sa fie platite la pret de fier vechi, bani cash. Nu toti au diferenta de bani ca sa-si ia o masina noua (unii chiar nu au carnet si au mostenit un harb cu care n-au ce face) dar o suma de bani i-ar „incalzi” temporar.

    Dupa cum se vede, Legea RABLA e folosita doar in iteresul comerciantilor de automobile noi, ignorand pe cei care vand utilaje agricole sau autovehicule pe doua roti. De ce? Daca n-am bani sa-mi iau cea mai ieftina masina, nu-mi pot lua nici macar bicicleta? Poate am nevoie in gospodarie de o motopompa sau o masina de tuns iarba.

    Cred ca nimeni nu mai citeste legea initiala si se tot vorbeste din auzite. Lamureste-ne tu, Cristi.

    Nelu Banica

  2. Cristian Omat

    Salut Nelu,

    In primul rand trebuie facuta o diferentiere clara: masinile vechi care sunt acceptate in programul Rabla trebuie sa fie functionale in momentul predarii, mai popular „sa ajunga pe roti” la centrul de colectare REMAT. Din pacate, strangerea masinilor ruginite din parcari de catre autoritati nu este posibila deoarece incalca dreptul constitutional la proprietate. Aici cred ca ar trebui guvernantii sa relaxeze legislatia, mai exact sa poata ridica aceste ruine legal si obligatoriu, in baza unei despagubiri.
    Ai mare dreptate ca programul Rabla este discriminatoriu. Si eu sunt de parere ca in baza acelui tichet valoric obtinut in urma casarii unei masini vechi, persoana respectiva sa poata achizitiona fie o bicicleta, fie un scuter, o remorca sau orice intra in categoria vehicule.
    Totusi in acest moment acest proiect de revizuire este in faza de discutie publica, asa ca poate Guvernul Romaniei va tine cont de aceasta data si de sugestiile celor vizati de acest program.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)