autovit.ro

Cum se pot depista problemele suspensiei?

Multi soferi nu constientizeaza ca rularea cu probleme grave la sistemul de suspensie este deosebit de periculoasa. Oricand una dintre componentele suspensiei poate ceda la un viraj mai in forta, iar urmarile pot fi in unele cazuri dramatice deoarece masina devine practic incontrolabila. Asa ca vreau sa discutam despre cum putem verifica singuri daca sistemul de suspensie al masinii functioneaza in parametri..

In primul rand este esential sa stabilim exact rolul sistemului de suspensie… Astfel pe langa confortul la rulare asigurat prin amortizarea socurilor preluate din carosabil, sistemul de suspensie influenteaza decisiv si tinuta de drum a masinii, implicit siguranta la rulare. Mai trebuie stiut ca in special amortizoarele uzate pot fi cauza pierderii controlului in curbe sau in conditii de vant puternic. In practica s-a mai constatat ca riscul de acvaplanare si distanta de franare cresc considerabil odata cu aprecierea gradului de uzura al amortizoarelor. Asa ca un prim sfat ar fi ca dupa un rulaj de aproximativ 60.000 km sa inlocuiti amortizoarele deoarece cu cat uzura avanseaza cu atat performantele lor scad. Insa mai trebuie sa tineti cont ca durata de viata a amortizoarelor este influentata decisiv si de conditiile de rulare, astfel daca masina este utilizata preponderent in orase pline de gropi, amortizoarele ar trebui schimbate mai repede.

Suspensie_2

Pentru a evalua singuri starea de functionare a sistemului de suspensie se recomanda ca periodic sa fie apasata caroseria in zona amortizoarelor. Daca in urma acestui procedeu se constata ca autoturismul se inclina prea mult si rapid intr-o parte sau alta, inseamna ca ori amortizorul ori arcul respectiv s-au slabit. Alte indicii pot fi zgomotele puternice in mers sau socurile la rularea pe suprafete neregulate. Iar daca la un control vizual comparativ al suspensiei rotilor de pe aceeasi punte este sesizata o diferenta cu privire la inaltimea vehiculului (inclinare), diagnosticul este evident.

Un alt sfat deosebit de important este schimbarea in pereche a amortizoarelor si a arcurilor, cu toate celelalte componente ale sistemului de suspensie al puntii. Este bine de stiut ca solutia de a schimba un singur amortizor de pe punte genereaza firesc o scadere a duratei de viata a acestuia. Si chiar daca inlocuirea unui singur amortizor este o solutie mai economica, autoturismul va avea un comportament nefiresc si deosebit de periculos la rulare. De asemenea se impune inlocuirea amortizoarelor uzuate cu altele noi de origine controlata fiind binecunoscut faptul ca pe piata sunt oferite multe piese de schimb contrafacute, de calitate slaba, si care pot pune in pericol siguranta in trafic.

Iar daca in urma acestei inspectii relativ empirice aveti dubii asupra gradului de uzura a sistemului de suspensie, atunci se impune o inspectie tehnica amanuntita la un service specializat.

Voi ce alte ponturi mai aveti pentru depistarea din timp a problemelor la sistemul de suspensie?

32 Comentarii

  1. Mihai

    Atunci cand iti cumperi o masina la mana a doua sau vrei sa iti verifici suspensia la propria masina, pur si simplu te apesi pe caroserie in dreprul amortizorului si eliberezi imediat. Daca masina face ” ca barca pe valuri” atunci este evident ca amortizoarele sunt varza. Deasemenea la o inspectie vizuala a amortizorului daca exista scurgeri de lichid din partea superioara a cilindrului amortizorului, este evident ca trebuie sa inlocuiti amortizoarele.
    In ceea ce priveste arcurile de obicei se rupe prima spira si visual este mai greu de depistat, insa inclinarea masinii si zgomotul inconfundabil la trecerea peste denivelari va indica clar problema. Drumuri bune!!!

    • batranu

      Corecta precizarea.
      Dupa apasarea caroseriei in dreptul amortizorului, aceasta, trebuie sa se ridice la nivelul initial fara a avea tendinta de a oscila pe verticala („ca barca pe valuri”)

    • Franz

      Buna ziua,am schimbat de curand amortizoarele de pa fata cu unele noi si tot se aude zgomot…
      Chiar mai puternic ca atunci cand le-an schimbat.
      Ma puteti ajuta?
      0721 061 692.
      Multumesc,o zi buna!

    • Marius Ciobanu

      Asta faceau „mecanicii” in anii ’70…..acum exista teste si scule de testat si astia NU le-au scos de tampiti in anii 2000.
      Poate fi stricat doar un amortizor….NU toate 4 ca sa faca ca barca.
      Si atunci daca e stricat doar unul se schiba in echipa St.-Dr. amortizoare, flansele si protectiile de praf.

    • Sorin

      Salut… Pe mă macina o problema ale arcurilor. De fapt care este rolul lor.. Și când trebuiesc înlocuite. . Mai exact? ? Vă mulțumesc. . Cu Tot respectul

  2. Ady

    Inlocuirea amortizoarelor dupa 60.000 km, :))) poate in alta tara, dar la noi in nici un caz.

  3. AutoKoltZ

    Foarte instructiv articolul! Din pacate sunt din ce in ce mai multi cei care au gasit bani pentru BMW, dar nu gasesc bani pentru piese

  4. sorin

    exagerat, ca un film siropos in care fata se indragosteste de unchiul vitreg

  5. Lucian

    Imi cer scuze ca n-am schimbat amortizoarele masinii mele pana la 145000km, nici pe cele de la masina sotiei pana la 155000 si nici de la Loganele de serviciu pana la 70000. Sau de la fosta masina pe care am vandut-o la 80000 (multumesc Autovit!)… Poate daca am fi cat de cat responsabili la volan, ca si cum ar fi masinile noastre, ar tine mai mult de 60000. …pe langa alte avantaje!

  6. Axi

    Am cumparat un BMW 320 i din germania cu 10000 de kilometri si am mai facut cu el 270000 in 5 ani pe strazile din Romania si nu am schimbat niciodata arcuri sau amortizoare. Cand am vandut masina , acestea erau in stare perfecta. Deci vrajeala ca la 60000 trebuie schimbate, este doar o afacere pentru cei care vand piese de schimb. La fel am schimbat doar odata bujiile si doar din 30000 in 30000 uleiul si nu cum spun nestiutorii de ” mecanici ” din Romania ca la 10000-15000 sa schimbi uleiul. Totul este cum mergi cu masina si cind frinezi la groapa si cind nu…. Dar asta nu inveti la scoala de soferi in Romania pentru ca instructorii sunt niste incapabili care iti spun ca e OK sa mergi cu 30 km/ora unde ai voie 50….. Ma enervez de fiecare data cand vad asta.

    • dani

      Sunt sigur ca acel BMW era varza daca nu ai schimbat nimic doar ca te-ai obisnuit cu el sa se legene pe drum si sa nu aii stabilitate..Fratilor carcotasi nu mecanicul roman a scris acest articol, este dupa cartea producatorilor….eficienta amortizoarelor scad, poate ca nu bat ele.
      Nu se poate sa nu fie la fiecare articol unii din cei care defapt nici la scoala nu au acceptat lectia in clasa. DIN CAUZA UNORA CA VOI SUNTEM UNDE SUNTEM. Ne credem mai destepti decat oricine incearca sa ne invete ceva.

  7. RRRR

    Cine cumpara cazanele second hand pline de basinile europenilor,trebuie sa-si asume anumite riscuri in perioada urmatoare achizitiei.
    Fiecare are simturi diferite in ceea ce priveste functionarea corecta a unei masini.Unul simte ca masina sa ruleaza perfect si functioneaza excelent chiar daca este praf la toate capitolele.O lauda de mama focului,exact cum lauda tiganul iapa la targ,desi masina este numai buna de remat.
    Altul simte orice zgomot sau orice ruliu mai accentuat al masinii.Altul are ureche excelenta pentru motor,altul nu aude nimic atata timp cat roata se invarte,sau pana motorul nu „scartaie”.
    Personal nu voi cumpara niciodata o masina SH,exact cum nu port chiloti SH.Motivele sunt personale si colegul de mai sus cu Bemveul da suficiente motive de ingrijorare.
    Chestia cu apasarea pe caroserie,este ceva empiric,nesemnificativ.
    Exact verificarea „a la Dorel”.
    Un amortizor cu o capacitate de 20% se va comporta identic cu unul la 70% la o singura apasare .Testele amortizoarelor se fac pe stand.La 200.000 de la nou am schimbat primele amortizoare.Masina a rulat exclusiv pe drumuri bune si foarte bune.Nu erau curse,la apasare se comportau perfect.Dar la capitolul contact cu solul la vibratii repetate, erau la 17% din capacitate.
    Mai ganditi inainte sa apasati !

    • roy

      Mi ar placea si mie sa am banii tai sa schimb masinile ca pe chiloti ,sa le iau noi! Spune mi si mie cum faci banii,ca ,cu munca cinstita sigur nu!

  8. dan

    „`CAZANELE EUROPENILO„èi uite ca ei au bani sa dea pe ele 30-40 mii euro iar noi nu.si apoi si cei mai saraci au dreptul l a viata tot v a gasiti cate unul mai destept cu exemple de 2 lei nascut din p…. de ministru exemplu RRRR ca din salariu nu i ajunge si de masina se termina pt chiloti.hahaha….

  9. Adrian

    Buna ziua ! Am un zgomot pe dreapta fata de bataie , parca un troncanit. Sa fie oare amortizorul ? Ce zgomot face amortizorul cand e dus ? Astept un e-mail daca se poate pe adrianflorin_aba@yahoo.com. Va multumesc !

  10. cristi

    salut! am o bora berlina si roata stanga spate sta putin aplecata interior. ce ar putea fi

  11. Cristian

    Am si eu o problema. Am o skoda octavia 1 am pus amortizoare noi si pe fata si pe spate si cu toate astea la drum cu denivelari face un zgomot ingrozitor in spatele masinii, cu atat mai mult cand masina este incarcata cu alte persoane in spate adica cand este greutate zgomotul este mult mai mare. Ce poate sa mai fie? Astept raspuns. Multumesc

  12. valy

    Buna ,

    Am un ford fiesta din 2000 si zilele trecute am sesizat ca am arcul dreapta fata rupt .
    Intrebarea mea este , sa le schimb pe amandoua sau doar cel rupt ?

    Multumesc !

  13. Ciobanu Ionel

    Si eu am Logan cu 206000km si pana acum nu am schimbat nici un amortizor sau arc. Cert este ca da semne de oboseala. Deci 206000, nu 60000. Mentionez ca lucrez pe santier si aceasta masina a carat caramizi, lemne si alte materiale de constructii. M-au tinut pana acum, dar gata, le schimb

    • Ionut

      Salut!
      Legat de afirmatiile domnului cu bmw. Am si eu bmw 318d din 2009 de un an si chiar nu te duc amortizoarele 200mii km decat daca mergi pe drumuri ca in palma. Masina avea 168000km cand am luat.o si in 10000 de km de mers prin Bucuresti a trebuit sa schimb amortizoarele spate, brate superioare spate, bielete antiruiu fata. Chiar daca am incetinit corespunzator la trecerea peste gropi. Si bineinteles dupa ce le.am schimbat imi troncanea amortizorul pe oala ca nah, mecanici…

      Iar cu schimbatul la 60000 posibil e corect,dar daca tii la bani tai si mergi corespunzator, nu agresiv, te pot duce si mai mult. Acum multe date furnizate tin si de marketing,este stiut faptul ca majoritatea producatorilor de masini traiesc de pe urma servisurilor.

  14. Ionut

    Pentru schimbat uleiul la 30000 de km chiar e mult avand in vedere ca in timp datorita temperaturilor ridicare se creeaza depuneri de ulei ars pe piese care nici la schimbarea lui nu sunt scoase complet din motor decat daca adaugi un agent inainte de schimbare pentru a le curata cat de cat.
    Schimbarea la 30000 e practicata de prodicatori auto ca sa nu piarda ei prea multi bani. Si sta altfeltreaba la un motor nou fata de un motor de 150000.

  15. vasile ion gheorghe

    am fost la servis si nu poate desface surubul dupa amortizor ,cel de sus,ce este de facut? ptr ford focus break? spuneti-mi ce variante am

  16. Franz

    Buna ziua!
    Am schimbat de curand amortizoarele fata la un Ford Focus din 2006 Beak cu amortizoare noi si se aude un zgomot mai puternic ca inainte de a le schimba.
    Mecanicul mi-a spus ca nu stie ce sa mai faca.
    Ma puteti ajuta?
    0721 061 692.
    Multumesc,o zi buna!

  17. mitica

    buna am si eu un ford mondeo brec din 2000 as vrea sa stiu si eu ce arcuri ar merge pe spate pentru greutate sa nu se mai lase ca cele originale nutine mai mult de jumatate de an

  18. Vlad

    Salut. Am schimbat acum un an amortizoarele pe spate erau pe ulei dar erau terminate (cele originale).
    Am pus swag germany, le-am amorsat cum trebuie inainte ca sa constat dupa ce le montez, ca se simte orice mica pietricica din asfalt, as putea spune ca e mai rau decat inainte sa le schimb, si nu gasesc o explicatie. Amortizoarele au fost cumparate pt suspensie standard. Ma poate ajuta cineva ?

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)