autovit.ro

Centura de siguranta, intre mit si realitate

Din pacate, din ce in ce mai multi oameni se prevaleaza de anumite motive, mai mult sau mai putin “medicale”, pentru a evita purtarea centurii de siguranta. Iar unii chiar incearca tot felul de artificii pentru a “pacali” sistemul sonor de avertizare al masinii. Asta pentru ca nu constientizeaza ca purtarea centurii poate face diferenta dintre viata si moarte, in cazul nefericit al unui accident. Asa ca as vrea sa demontam cateva dintre miturile legate de purtarea “optionala” a centurii de siguranta.

Este adevarat ca exista o categorie de persoane care din motive medicale pertinente nu sunt obligate sa poarte centura de siguranta. Insa aceste persoane trebuie sa posede neaparat un certificat eliberat de catre medicii din orice unitate sanitara, in evidenta careia se afla persoana care solicita acest act. Iar lista bolilor pentru care purtarea centurii de siguranta nu este obligatorie este urmatoarea:
– sindroame hemoragipare;
– sindroame tumorale abdominale (splenomegalie, organomegalie, adenopatii masive);
– leucemii acute si cronice;
– mielom multiplu;
– limfoame maligne;
– ciroza hepatica si cancerul hepatic cu ascita voluminoasa;
– status post toracotomie si sternotomie pentru diferite operatii toracice, 3 luni postoperator;
– by-pass extraanatomic axilo-femural;
– pace-maker cardiac recent montat;
– afectiuni acute ale sanului;
– obezitate care impiedica inchiderea centurii de siguranta.

centura_2

In rest toti ceilalti pasageri sunt obligati sa poarte centura de siguranta atunci cand autoturismul se afla in mers, doua exceptii logice fiind femeile gravide si soferii de taxi. Dar sa revenim la miturile cele mai des auzite in legatura cu purtarea centurii de siguranta…

Mitul 1: In taxi nu trebuie neaparat sa porti centura de siguranta. Total fals pentru ca scutirea prevazuta in lege se refera strict la soferul autoturismului care presteaza servicii de taximetrie, nu la pasageri. Iar cum taxi-ul este un autoturism, rezulta clar ca si clientii sunt obligati sa poarte centura de siguranta.

Mitul 2: Pasagerii de pe bancheta nu sunt obligati sa poarte centura. Gresit pentru ca de la 1 ianuarie 2007, Romania este tara membra UE, iar directivele europene prevad clar ca centura de siguranta este obligatorie pentru toti pasagerii din masina. Mai mult, daca pasagerii de pe bancheta nu poarta centura, acestia risca sa fie vatamati grav in situatia unui accident.

Mitul 3: Centura de siguranta nu este necesara in oras. Nici acest mit urban nu este adevarat… Pentru ca desi vitezele de deplasare sunt evident mai reduse in oras decat in mediul extraurban, posibilitatea unui accident este la fel de ridicata, iar impactul la o viteza maxima de 50 km/h poate fi letal. Si nu conteaza daca esti sau nu un sofer atent si disciplinat, pentru ca poate gresi altcineva in locul tau. Asa ca si pe distante scurte este obligatorie folosirea centurii de siguranta.

Mitul 4: In caz de impact, centura de siguranta te tine captiv in masina. Pai acesta este chiar motivul principal al purtarii centurii de siguranta. Si asta pentru ca cele mai mari sanse de supravietuire le au persoanele care nu au fost proiectate in afara masinii, prin geamuri. Mai mult, echipele de interventie si descarcerare cunosc cel mai bine procedurile de scoatere fara riscuri a persoanelor dintr-un autovehicul avariat.

Mitul 5: Avertizorul sonor al centurii de siguranta poate fi “pacalit”. Din pacate acest lucru este posibil, insa implica multe riscuri. Pentru ca este “pacalit” doar avertizorul sonor de cuplare al centurii, iar in situatia declansarii airbagului urmarile pot fi catastrofale. Asa ca cei care recurg la astfel de metode ar trebui sa fie constienti ca in situatia unui accident, chiar si la viteze reduse, vor avea numai de regretat.

Voi mai stiti si alte astfel de “mituri” legate de purtarea centurii de siguranta?

7 Comentarii

  1. mircea

    La mitul 2 as adauga ca: daca se intampla un accident si cei de pe bancheta din spate nu au centurile puse ii pot rani la coloana pe cei de pe scaunele din fata. De aceea de cate ori iau pe cineva in masina pe locul din spate insist sa isi puna centura.

  2. Robert

    Completare Mitul 5: La unele autoturisme daca centura nu este introdusa,airbag-ul nu se declanseaza.Senzorul este pacalit simplu:Se afla in scaun,se decupleaza si nu mai porneste avertizorul sonor.
    Mitul 6:Centura de siguranta este 100% eficienta la un impact frontal.In alte situatii de accident te poate ucide.Sunt foarte multe cazuri cand persoanele ce nu purtau centura de siguranta au fost aruncate afara si au supravietuit,iar cel ce purta centura a fost comprimat la interior si a decedat.
    Sa nu se inteleaga ca nu sunt adeptul centurii de siguranta.Port centura zilnic.

  3. PAVEL

    au fost cazuri in care masina accidentata a luat foc si cel din interior a murit din cauza ca purtea centura de siguranta . pana la Urma daca ne gandim bine viata noastra e in mana lu Isus, eu cel putin port centura pt ca m am obisnuit dar zilele mele e in mana cel de sus .

  4. Marius

    Va rog sa-mi permiteti sa adaug ca desi au fost cazuri in care pasagerii au decedat inecati sau arsi din cauza faptului ca nu au putut iesi din masina din cauza centurii totusi cazurile in care centura salveaza viata sunt mult mai numeroase decat celelalte. Consider ca ar trebui ca macar viitorii conducatori auto sa faca in scolile de soferi exercitii de deschidere rapida a centurii in situatii de criza. Si noi ceilalti am putea sa exersam asa ceva din cand in cand cu ceilalti membrii ai familiei. Ca un joc dar care poate ne-ar salva viata.

  5. badaran

    Dar de ce sa fie amendat soferul care nu poarta centura de siguranta? El risca doar propria viata, nu pune in pericol alte vieti. Eu propun ca sa fie urmatoare modificare: in caz de accident, victima sa suporte cheltuelile medicale din buzunar daca nu a purtat centura de siguranta, exact ca la cei care circula sub influenta bauturilor alcoolice si fac accident. Se suspenda valabilitatea asigurarii.

  6. ciprian

    Inca un sfat suplimentar in cazul unui accident in care ocupantii poarta centura de siguranta si nu mai pot fi desfacute sau masina este cazuta in apa iar usile sunt blocate: sistemul pentru taiat centuri de siguranta si spart geamuri. Acesta trebuie sa fie la indemana soferului blocat in autoturism fara ca acesta sa fie nevoit sa desfaca centura de siguranta.

  7. Luca-Gabriel

    Daca s-ar respecta limita de viteza in oras nu ar mai fi nevoie de centura de siguranta ,ea este buna pe distante lungi….

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)