autovit.ro

Luminile de zi, un moft sau o necesitate ?

Mai bine de jumatate dintre accidentele rutiere inregistrate pe timpul zilei au avut la origine faptul ca cei implicati in accident nu au observat in timp util celalalt autovehicul. Mai mult, o coliziune intre doua autovehicule poate avea loc oricand, chiar daca vremea este frumoasa sau capricioasa. Si va intrebati, probabil, ce este de facut in acest caz…

Cea mai la indemana solutie ar fi folosirea luminilor si in timpul zilei, o masura obligatorie in 17 tari, printre care si in Romania (in mediul extraurban). Si asta pentru ca fluxul de lumina atrage atentia asupra vehiculului, si chiar permite o mai buna estimare a vitezei de deplasare a acestuia.

Iar conform statisticilor, doar in tara noastra, aceasta reglementare a condus la reducerea cu 10% a accidentelor auto si cu 32% a celor in care sunt implicate motocicletele. Toate bune si frumoase, insa dupa cum bine stiti, nu toate autoturismele care ruleaza pe strazile noastre sunt prevazute cu astfel de lumini de zi (Daytime Running Light sau DRL). Doar masinile care au fost fabricate incepand cu anul 2011 dispun obligatoriu de astfel de lumini de zi pe baza de LED-uri. In cazul masinilor mai vechi, majoritare pe strazile din Romania, soferii folosesc farurile obisnuite atunci cand se deplaseaza in regim extraurban. Insa acestea nu au fost proiectate pentru o utilizare intensiva, atat ziua cat si noaptea, si astfel, de cele mai multe ori, becurile clasice cedeaza in urma suprasolicitarii.

Lumini_zi_2

Asa ca daca aveti o masina care nu este prevazuta cu lumini de zi in blocurile optice este bine de stiut ca puteti opta pentru una din cele doua variante. Prima ar fi sa verificati daca producatorul masinii va poate inlocui blocurile optice cu unele dotate cu sistem DLR (Daytime Running Light), iar cea de-a doua varianta ar fi sa va montati un dispozitiv DRL aftermarket. Insa mare atentie daca sunteti nevoiti sa optati pentru cea de-a doua solutie, deoarece pe piata libera puteti gasi unele produse de o calitate incerta si care se pot defecta destul de rapid. Asa ca pentru a rentabiliza investitia intr-un sistem DLR aftermarket, se recomanda achizitionarea unui dispozitiv de la un furnizor cu notorietate in fabricarea becurilor auto, iar sistemul DLR sa fie omologat de catre autoritati. Mai trebuie stiut ca unele sisteme DLR aftermarket de calitate se adapteaza oricarui tip de caroserie si se prind facil prin intermediul unor clipsuri, astfel sistemul putand fi montat chiar de catre proprietarul masinii.

Voi aveti luminile de zi integrate in blocurile optice ale masinii? Sau conduceti in mediul extraurban utilizand farurile?

10 Comentarii

  1. veverite

    Cred ca procentul de autoturisme echipate cu DLR in Romania este sun 10% deci nu vad cum ar putea acest lucru sa schimbe ceva in statisticile natioanele.

    • miky

      nu trebuie sa ai DLR,ci sa aprinzi cu manuta luminile tu,sau esti unul din zebzecii de vin pe autostrada cu 200 cu luminile stinse ziua ca iti e lene sa dai de un buton/comutator?trebuie vreo facultate sa faci asta?

  2. stef

    Pui drl sa aiba militienii motiv de amenda. Eu personal am avut si le-am dat jos pentru a evita alte neplaceri.

  3. dicu

    nu sunt decat un moft, iar cei care au afirmat ca nu au vazut auto cu care a facut accident au mintit ca sa scape. DLR-ul nu te ajuta cu nimic pe timp de vizibilitate normala ba din contra consuma foarte multa benzina degeaba. Aceasta masura este buna pt tarile nordice care au soare numai cand sunt cuminti si umbla foarte beti la volan. Apropo doar pt unii, sunt sofer din 88 si am 4 cat.

    • dicu

      aceasta masura a fost introdusa de Blaga, care este unul din cei mai mari idioti in viata, ca sa faca bani de salarii la politisti.

    • David

      prietene in 88 nu era fluxul de masini de azi, iar in orasele mari ajuta foarte mult sa vezi dintr-o privire daca vine ceva, nu sa te holbi 2 minute sa-ti dai seama care masina gri sau neagra e oprita si care se deplaseaza.. si dupa cum se mentiona in articol, ajuta si sa aproximezi viteza de deplasare mai repede… deci eu sunt pentru lumini de intalnire si in oras. Iar daca „acestea nu au fost proiectate pentru o utilizare intensiva, atat ziua cat si noaptea, si astfel, de cele mai multe ori, becurile clasice cedeaza in urma suprasolicitarii” recomand becuri de rezerva, lucru care oricum este impus si de catre legislatie..

    • yo

      electronistu lu` peste,”consuma foarte multa benzina degeaba”?? poate in garaj… 😀

  4. gabi o

    DRL-ul nu tine loc de lumini de intalnire!!! In Romania este obligatoriu ca inafara localitatilor sa aprindeti faza de intalnire, nu cum merg multi bezmetici cu DRL-urile si apoi se plang ca au fost sanctionati de politia rutiera!

    • Stefan

      Gabi, „bezmeticii” care merg doar cu DRL-urile aprinse sunt cei care si-au permis maisni moderne cu DRL montat de fabricant si cu functia auto. Ele se aprind pe timp de zi fara a se aprinde si faza scurta insa doar daca mergi sub 90 km/ora. Daca depasesti aceasta viteza se va aprinde faza scurta si se vor stinge DRL-urile. La fel se va intampla in mod automat si cand se intuneca. (Aici ma refer srtict la masina pe car5e o conduc, iar alte masini cu DRL de fabrica e posibil sa se comporte diferit)

  5. 4LYN

    EU personal am intalnit cazuri cand politistii mi-au amendat prietenii deoarece mergeau cu DLR aprinse ziua….ei crezand ca sunt proiectoare de ceata!!!

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)