autovit.ro

Ce ar trebui sa stim despre jantele din aliaj

Este bine de stiut ca jantele din aliaj au un rol deosebit de important in materie de siguranta la rulare, asta chiar daca mai sunt inca multi soferi care le considera doar un accesoriu estetic. Aflati in cele ce urmeaza in ce fel influenteaza jantele din aliaj comportamentul masinii si cum ar trebui ele intretinute…

In ultimii ani, productia de jante din aliaj a avut o evolutie spectaculoasa si intr-un timp relativ scurt mai toti constructorii de automobile le-au introdus ca echipament standard. Mai mult, in zilele noastre oferta de jante din aliaj este deosebit de variata si adaptata pentru orice tip de buget. Si cu toate acestea, motivul principal pentru care sunt preferate jantele din aliaj este inca unul pur estetic, aspectele tehnice cazand pe un plan secundar.

jante aliaj

Chiar daca sunt mai scumpe prin comparatie cu clasicele jante din otel, cele din aliaj ofera o serie de avantaje. Astfel pe langa un aport la nivel estetic, jantele din aliaj au o precizie de fabricatie net superioara si au o durabilitate mult mai buna. Un alt mare avantaj al jantelor din aliaj este greutatea redusa ceea ce ajuta atat demarajul cat si franarea, precum si stabilitatea in curbe. Iar datorita conductivitatii termice superioare a aliajului, acest tip de jante asigura o racire mai rapida si eficienta a rotii si implicit a componentelor sistemului de franare.

Din punct de vedere constructiv jantele din aliaj se aleg dupa sistemul de prindere (numarul de prezoane), dupa dimensiuni si nu in ultimul rand in functie de bugetul disponibil. Insa se recomanda folosirea jantele din aliaj mai ales in anotimpul cald, iar cele din otel in sezonul hibernal. Mai este bine de stiut ca designul jantei din aliaj este rezultatul unor calcule amanuntite pentru obtinerea unei raport avantajos intre durabilitate, eficienta la franare, greutate si pretul de achizitie.  Insa ca in orice subramura a pietei accesoriilor auto exista si jante contrafacute, atractive la pret insa destul de periculoase in privinta sigurantei. Astfel se impune ca in momentul alegerii unui set de jante din aliaj sa fie verificata provenienta acestora, gradul de uzura (daca nu sunt noi), daca specificatiile tehnice respecta recomandarile constructorului masinii si daca sunt omologate de catre RAR.

jante_3

Mai trebuie tinut cont de faptul ca jantele din aliaj necesita o ingrijire speciala… Astfel specialistii recomanda ca periodic sa fie curatate de impuritati, doar cu apa si sapun ori cu produse profesionale. Si pe cat posibil trebuie evitate solutiile cu particule abrazive care pot distruge straturile superioare ale jantei. Un alt sfat ar fi curatarea jantelor mai ales in sezonul hibernal, deoarece sarea si materialele antiderapante pot coroda lacul protector al acestora.

Voi ce alte sfaturi mai aveti pentru curatarea jantelor din aliaj?

28 Comentarii

  1. Andrei

    Articolul putea sa aiba ca subiect orice altceva – ferestre, pantofi, oglinzi, scaune…doar inlocuiti cuvantul jante si e gata…

  2. Viorel

    Andrei, vorbesti prostii… Lasa oamenii in pace! Eu as fi interesat de cateva informatii despre prezoanele care prind jantele, care sunt cele mai bune alegeri, etc… Si mai ales daca trebuiesc omologate de R.A.R. Multumiri anticipate 🙂

    • cristi

      Sa nu uitam si ce tip de vaselina trebuie pusa pe prezoane pentru a impiedica blocarea lor!

    • Loryn

      Salut Vorel.Tot ce se comercializeaza pe piata din Romania cu acte in regula trebuie sa fie omologate. De obicei prezoanele sunt insotite de omologare data de fabricant daca este european,asa ca nu trebuie sa iti faci griji daca ai achizitionat un set de jante sau prezoane separat de la un producator european. Din tara orezului lucrurile stau altfel.

      • Dacian

        „Țara orezului” Looollll ::))) Serios ?!
        Cred că este cea mai grozavă maximă pe care am auzit-o în viața mea. :)))))

    • Cristian Omat

      Vreau sa ma documentez bine cu privire la problema ridicata de tine. Si daca informatia este consistenta, atunci voi scrie un articol despre prezoane. Tot in acel material incerc sa raspund si la problema ridicata de Cristi.

  3. vali

    un articol binevenit si de luat in seama si de cei care au impresia ca drumurile sunt doar pentru ei si „abilitatile de piloti” pe care le au

  4. Alex

    Viorel, tocmai asta semnala Andrei. Ca nivelul articolelor de aici tinde la zero. Practic pentru a fi util se putea mentiona ceva despre tipurile de aliaje, prinderea de butuc pentru a sti cum sa le alegem fara sa ajungem la proba practica „ia sa vedem, se potrivesc?” si tot asa. Ca jantele de aliaj sunt mai performante, stiam. Ca e poate mai indicat dpdv financiar noua romanilor amarati sa utilizam jante de „tabla” iarna iar nu e nimic nou. Evident, iarna se pastreaza beneficiile jantelor de aliaj (desi de aici se intelege pe dos).
    Cred ca doar copiii de 10 ani poate se bucurau de astfel de articol.
    Apropo, exista foarte multe jante de aliaj cu capac, nu spune nimeni nimic de asta si de faptul ca nu trebuie sa arunci un pumn de bani pe modele fitoase cand poti alege si cele cu capac daca bugetul este limitat.

    • Cristian Omat

      Acest articol este unul generalist, de aceea am scris in final ca astept si alte sfaturi de la cei care se pricep mai bine.

      Mai mult, chiar va invit sa imi propuneti cateva teme de discutii si modul de abordare. Raspunsul este valabil si pt Norbert, mihai e39, etc

  5. Norbert

    Domnule Cristian Omat! Ai cantarit personal in aceasta viata o janta de aliaj si una de otel sa poti afirma ca cea din tai este mai usoara? Daca nu, ar trebui inainte de a face un asemenea comparativ.

  6. Mihai

    Am avut jante de alilaj timp de 5 ani.
    Dupa ce am renuntat la ele, parca aveam alta masina.
    Ok, dau alt aspect, arata bine. Dar acelasi lucru poate sa o faca si un set de capace mai frumos/scump.
    Dupa parerea mea, jantele de aliaj sunt greu de intretinut si destul de pretentioase in exploatarea normala a masinii. Trebuie sa ai grija la borduri tot timpul cand parchezi undeva. De fiecare data cand mai gaseam o zgarietura sau o ciupitura pe ele, imi stricau ziua.
    Greutatea redusa mi se pare un mit. Eu chiar am cantarit setul vechi cu anvelope de vara si l-am comparat cu setul nou, de tabla, cu anvelope de iarna. Erau aproape egale, cu toate ca o anvelopa de iarna e mai grea.
    Acum am jante de tabla, cu capace de plastic. Masina absoarbe mai bine craterele din asfaltul romanesc. Daca ating o bordura, schimb capacele cu totul si cu 70-80 de lei, am alt „look”.
    Daca traiam intr-o tara cu drumuri bune, probabil ca nu renuntam la jantele de aliaj. Dar pe la noi, nu merita.

    • Cap

      Cam furi curent prietene…Traiesti in jungla? Eu de 8-9 ani am avut la toate masinile doar jante de aliaj si nu se compara cu capacele….Esti unul din baietii care le cad capacele pe sosea urmand ca noi sa le ferim..Incat despre borduri, singur te-ai intitulat cap de menghina..Cat de dobitoc sa fii ca sa dai in borduri…O zi cat mai placuta!

      • ccp

        te ocupi cu comertul de capacele de esti asa revoltat? absolut oricine mai loveste citeodata sau mai sterge o bordura…exceptind samsarii care tin masina in tirg sau in parcare sa nu-i cada motoru…

  7. ccp

    si unde mai pui ca mi-am luat niste jante de tabla de pe un auto dezmembrat(adus din uk) care merg la 170km/h fara nici un pic de bataie…unde mai pui ca au fost si 160 ron setul(drept ii ca mi-a luat ceva sa le curat de rugina si sa le vopsesc) …chestia asta cu jante din aliaj(musai) este un reflex samsasaresc…este de inteles daca 80% din clientii acestui site se ocupa cu adusul carutelor de dincolo(nu ca ar fi rau…economia de piata presupune si manipulare si gasirea fraierilor,carora sa le vinzi chinezisme si rable la preturi exorbitante)

  8. Andrei

    Nu sunt mai usoare- si chiar daca ar fi nu influenteaza semnificativ dinamica masinii, nu transmit neparat mai bine variatiile de temperatura si asta oricum nu e neaparat un lucru bun, se echilibreaza si dezechilibreaza lafel cu unele normale, in schimb sunt mai scumpe si mai greu de intretinut … interesant, ma duc acum sa-mi iau, dar unele omologate, nu asaaa … Auzi, da otelu’ asta nu e si el tot un aliaj? Mama ei de chimie de clase primare!

    • fily

      Mama ei de chimie… aliaju de otel sau cel de aluminiu e mai greu?!
      eu am avut de tabla pe 15″ si am luat de aluminiu aliat de 17″ si sunt mai usoare…

  9. Viorel

    Eh… Pana la urma nu ne obliga nimeni sa citim sau sa comentam… 🙂 Doar ca, in timp, numarul cititorilor/ postatorilor se va „rari” considerabil… Atunci, probabil, vor incepe sa scrie articole niste oameni care chiar stiu sa o faca… Pana atunci propun eu un sir de subiecte bune de „extins”, eu personal avand prea putine cuvinte in vocabular si litere pe tastatura pentru a imi permite sa fac asta 🙂 Deci, din acelasi „ciclu” :

    1. Covorase de cauciuc vs. covorase mocheta.
    2. Iconita vs. cruciulita vs. niscai moaste,pe bord, pentru noroc sau asa ceva…
    3. Zaruri de prost gust vs. maimutoi de plus, atarnat la oglinda (avantaje si dezavantaje, eventual cu argumente).
    4. Bata de baseball vs. baston telescopic (pentru autoaparare, logic).
    5. Etc… Continuati voi, ca sigur se aduna 🙂

    Spor sa aveti 🙂

  10. mihai e39

    vizavi de acest „educativ” articol,i-as propune domnului CRISTIAN OMAT sa precizeze ca,jantele din aliaj nu sunt recomandate in ROMANIA,deoarecestrazi pentru ele iar daca facem un efort financiar si montam astfel de jante NU LE ARUNCATI PE CELE DE TABLA fiindca ve-ti constata foarte repede ca in prima saptamana deja s-au zgariat,ciuntit sau sunt deja strambe.ve-ti constata ca cele din tabla nu sunt „patrate”iar pt.a le indrepta pe cele din aliaj vei scoate din buzunar cam o treime din cat au costat.alegerea e a ta pana la urma !ai sa le accepti asa strambe,zgariate,la 120km/h vei afla ca volanul tau este naravas si te vei mandri la toti prietenii cu investitia ta rugandu-te poate le vrea cineva fara a pierde foarte mult.in ultima luna mi s-au fisurat 2 jante de „M”PE 17 si la masina sotiei una de „E” CLASS circuland prin orasul meu frumos.sa ne traiasca d-nii primari!!!

  11. Dodo

    Da,…..multe de spus despre jante auto….In primul rand trebuie avut in vedere care este E-ul …adica distanta dintre gauri,….si centru. Apoi, bineinteles ce tip de janta, adica pe cati toli,…J-ul,….si nu in ultimul rand latimea. Mai trebuie stiut ca sunt unele tipuri de auto la care se pot folosii aceleasi prezoane atat pentru jentile de tabla(a se citii otel), cat si pentru cele de aliaj(a se citii magneziu, aluminiu, etc…). Si nu sunt numai aceste elemente, dar, daca cautati pe net, cred ca gasiti mai multe amanunte, ca si despre anvelope, unde datele sunt mult mai multe si elementele mult mai variate, ca de altfel si preturile, in functie de dimensiuni si producatori, ca si de furnizori, fiecare dupa cat isi pun adaos….Deci,…toate cele bune…..

  12. Cristi

    nu va suparati.. imi poate spune cineva cum se numesc jantele din poza de sus..ma refer la cele cu 10 spite. de la ce firma sunt?

  13. nicu b

    articolul este unul generalist , e un inceput pt o discutie pe tema asta dar …frateee…adevarata vb unui prieten ca discutiile gen forum sunt adevarat mijloc de dezinformare nu de informare…ma nu se gasi nici unul dintre voi sa dea o informatie mai acatarii, cat de cat mai cuprinzatoare, toti parca sunteti niste babe artagoase , puse pe gasit nod in papura si pe atins la…punctul slab…phaaaai de mine. jale.
    ar fi interesant de aflat urmatoarele:
    – utilitatea
    – se preteaza sau nu la drumurile noastre
    – simbolizarea lor – a zis cineva ceva la un moment dat j, e etc dar ar fi bine sa fie mai completa informatia
    – tipuri de aliaj recomandate
    – marci cu un raport calitate pret bun , nu rupi gura targului dar nici nu-ti bati joc de masina si de munca si banii tai
    – diferentiere pe anotimpuri (recomandate/nerecomandate pt un anotimp anume)
    – diferentiere pe categorii de masini (recomandate / nerecomandate pt anumite categ de auto)
    – noi vs sh (se merita sau nu sa optezi pt sh, doar pt faptul ca au un pret mai mic nu inseamna ca este si recomandat sa pui asa ceva pe masina)
    – intretinere
    – durata de viata / km (media) de utilizare, semne clare de imbatranire si de necesitate de inlocuire

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)