autovit.ro

Diesel sau benzină în traficul din oraş? Iată părerea noastră!

Indiferent că vorbim de un topic pe un forum auto sau de o simplă dicuţie la o cafea, subiectul “diesel versus benzină” este unul ce pare mereu fără final şi acaparează publicul care urmăreşte sau este pasionat de fenomentul auto. În cele ce urmează vom aborda doar unul dintre episoadele ce caracterizează această discuţie şi anume traficul urban. Cum se comportă cele două tipuri de motorizări şi care sunt avantajele şi dezavantajele lor?

Atunci când circuli în traficul din oraş unul dintre cele mai apreciate calităţi ale unui motor este elasticitatea. Ce înseamnă asta? Un cuplu bun încă de la turaţii joase, o dezvoltare armonioasă a puterii pe toată plaja de turaţie şi un răspuns rapid la apăsarea pedalei de acceleraţie. Din acest punct de vedere un motor diesel este avantajat datorită principiului său de funcţionare ce permite obţinerea unor valori de cuplu bune încă de la turaţii joase. La asta se adaugă faptul că, în ultimul deceniu, aproape că nu au mai existat motoare diesel fără supraalimentare cu turbo, iar asta a schimbat radical datele problemei. Un motor turbo-dieselul comun, chiar şi unul lansat acum câţiva ani este aproape imbatabil când vine vorba de valori de cuplu. Practic, asta înseamnă elasticitate la un motor: cuplu din belşug, disponibil cât mai repede, la turaţii joase. Să spunem că dieselul este avantajat din acest punct de vedere, dar totuşi, ultimii ani au dus la o creştere extrem de importantă în utilizarea supraalimentării la motoarele pe benzină. Acestea nu mai sunt puse în dificultate de fratele-diesel în duelul valorilor de cuplu.

Volkswagen Grupul VW se poate lăuda de câţiva ani cu propulsoarele 1.2 TSI şi 1.4 TSI, iar mai recent Ford a pornit o ofensivă semnificativă în segmentul supraalimentării la benzină, cu motorul 1.0 EcoBoost, iar acestea sunt doar exemple pentru clinidreea mică. Concret, un diesel este avantajat când vine vorba de cuplu şi elasticitate, însă noile propulsoare pe benzină nu sunt cu nimic mai prejos. Aşadar, dacă benzina este cu turbo, am spune remiză, dacă nu, în mod cert diesel.

Mulţi însă pun pe primul loc alte calităţi: silenţiozitatea şi rafinamentul. Propulsoarele diesel moderne au făcut progrese remarcabile la aceste aspecte, însă motorul pe benzină este suveran la acest capitol, în special în oraş. Practic, aici nu există competiţie, motorul cu aprindere prin scânteie fiind câştigătorul fără echivoc. Altă abordare, aparent banală, vine din partea celor care aleg să conducă în oraş un motor pe benzină pentru că sunt friguroşi. Nu, nu este o glumă, ci o realitate. În oraş, motorul diesel se încălzeşte extrem de greu iarna, în maşină putând fi frig chiar şi după 30 de minute, în unele cazuri mai mult decât ai nevoie pentru a ajunge la destinaţie. Aşadar, un motor silenţios, rafinat, care se încălzeşte repede iarna poate fi pachetul ideal. Dieselul este pus în dificultate.

Totuşi, capitolul finanţe este de cele mai multe ori decisiv la întreţinerea unei maşini şi aici intervine factorul consum. Poate banii de achiziţie se găsesc, dar combustibilul necesar pentru deplasarea zilnică este mereu o problemă importantă. Motoarele diesel sunt, în general, mai economice indiferent de tipul de trafic. La motorizări diesel-benzină cu cilindree comparabile diferenţa de consum poate fi şi de 3-4 l/100 km în favoarea dieselului. În ultimii ani, datorită adoptării injecţiei directe şi a reducerii cilindreei, progresul făcut de noile generaţii de motoare pe benzină în materie de consum este uriaş. Totuşi, dieselul este încă alegerea potrivită dacă cifrele de consum sunt cele care primează ca importanţă pentru tine.

Decizia pare foarte grea şi pentru a o face şi mai complicată introducem în ecuaţie un alt sistem de propulsie: hibridul. În ultimii ani, producătorii de automobile au dezvoltat sisteme de propulsie hibride de mai multe tipuri. Primele sisteme apărute au fost mild-hibrid (ex. Toyota Prius), în care un motor pe benzină era ajutat de un motor electric în timpul acceleraţiilor. Apoi, motorul electric a devenit mai puternic şi chiar a putut propulsa maşina pentru câţiva kilometri (full-hibrid, de exemplu BMW X6 ActiveHybrid), iar mai nou avem sisteme de propulsie complet electrice (ex. Tesla Model S). Sunt oare acestea o alternativă viabilă la clasicele motoare termice atunci când vine vorba de traficul urban? Absolut! În special în oraş, aceste sisteme hibride sunt în elementul lor. Ambele motoare (termic- electric) funcţionează foarte eficient în aceste condiţii, turaţiile fiind mici, frecările interne reduse, astfel încât reuşeşc valori de consum ce pot umbri chiar şi motoarele diesel echivalente. Hibridul pare candidatul ideal: are cuplu disponibil instant datorită motorului electric, are rafinamentul şi silenţiozitatea motorului pe benzină şi poate consuma mai puţin decât un diesel. Practic, tot ce e mai bun din ambele lumi. Singurul minus: preţul. Hibrizii sunt încă scumpi, deşi anumite modele se pot găsi chiar şi la preţuri de circa 10.000 de euro la mâna a doua.

Concluzia asupra cărui sistem de propulsie este mai bun în oraş nu poate fi niciodată adevărul absolut. În fiecare zi, condiţiile sunt schimbate de tehnologia care evoluează şi care schimbă balanţa. Dezbaterile pe această temă au dus mereu la păreri interesante şi punte de vedere personale care trebuie luate în considerare, astfel încât vă provocăm la discuţii argumentate despre ceea ce aţi ales voi şi despre ce concept de propulsie credeţi că este mai bun în traficul din oraş: diesel, benzină sau hibrid? 

52 Comentarii

  1. Soso

    Totusi, dieselul este si mai scump la intretinere, in plus, mediul de exploatare preferat de diesel nu este orasul, unde nici nu se incalzeste cum trebuie, sunt multe opriri si porniri, mers subturat. Eu merg pe benzina in oras, diesel doar daca se parcurg un numar mare de kilometri pe an, peste 15-20 de mii

    • Venta

      in ce este mai scump ?
      in ulei !!?? … in filtre ??!!
      in turbina ? … pai acuma multe motoare pe benzina au turbina !
      in injectie ? … pai sunt destul de fiabile ?
      nu vad diferenta mare in intretinere !!!
      diferenta e in stapin … lucrurile se fac la timp !
      in ceia ce prveste ce sa alegi !?
      benzina – =15000 km/an, mergi cum doresti, daca motorul >1800 cm3, diferenta de consum e mica.
      motorul mic diesel – e mai specific, daca-l turezi poate sa ajunga si la consumul benzinei !
      hibrid – daca >80% mergi prin oras
      si >15000km/an … fiindca la drum lung, se schimba caracteristica. mers linistit.

      • Radu Teo

        Un calcul simplu pe carburant arata asa:
        – motor Diesel – +(plus) 2000 EUR la achizitie vs benzina;
        – diferenta medie de consum benzina/diesel – 3%(supraestimata – pentru masinile din ultimii 5 ani la aceeasi cilindree diferenta este de 2%).
        De aici rezulta ca avem 30 l la 1000km, la un pret mediu de 1.5E/litru, 45EUR la 1000km. Adica 450E/ la 10.000km. Adica 2000E – 45.000km.
        Un calcul precis( fara aproximari si care tine cont de diferenta de pret diesel vs benzina) ne-ar duce la o amortizare a diferentei de 2000 EUR in 55.000km.
        S-ar adauga si diferenta de pret ptr 3 revizii, minim 30E x3 = 90E mai mult la diesel.
        Ceea ce inseamna ca amortizezi pretul motorului diesel abia dupa aprox 60.000km.
        Daca tii masina diesel 4 ani si ai mers 120.000km, esti pe plus 2000 EUR.
        Daca tii masina diesel 4 ani si ai mers 60.000km, esti pe 0 la bani, minus la confort( cat de repede se incalzeste, zgomot) si pe minus la credidare( ai platit banii in avans vs cel cu benzina care ii plateste in multe rate mici).
        Nu exista un raspuns la intrebarea benzina vs diesel pentru ca este un calcul de oportunitate.

        • Cosmin

          Dar uiti ceva, pretul unei masini diesel la revanzare este mai mare in medie cu 1000 de euro, deci recuperezi o parte din investitia initiala

  2. Cetateanu

    GAZ GAZ GAZ

    • Andrei

      In afara de consum, ce beneficii ai pe gaz?!? Iti mai si reduce puterea motorului ingrozitor…

      • Chriss

        Gresit ! GPL nu inseamna o putere mai scazuta ! 🙂
        Tocmai de aceea, pe GPL ai un consum mai mare cu aproximativ 10% decat pe benzina, pentru a compensa deficitul de putere calorica al GPL-ului.
        Documenteaza-te mai bine ! 🙂

      • gpl ever

        Gpl e combustibilul ce amortizeaza cel mai repede pretul masinii…plus ca nu contamineaza uleiul absolut de loc, nu se fura combustibilul din rezervor,pret mic in toata Europa, combustie mai buna decat motorina sau benzina. Instalatii secventiale GPL certificate euro 5 cu injectoare rapide si pierderea de putere este minimala, consumul aproximativ egal la un reglaj pe economic al instalatiei. Cea mai buna cilindree pt gpl ESTE 1.8LITIRI LA sh-uri… peste 100000km…

  3. Valentin

    Aleg motorul diesel cu cilindree mica 1.2 -1.6 , consuma 5-6 % , motoarele pe benzina cu aceeasi cilindree consuma dublu .

    • Unu

      nu consuma dublu, dar consuma mai mult, in schimb masina diesel e la baza cu vreo 2000E peste benzinar cu aceleasi specificatii, banii se amortizeaza in timp daca nu faci km multi in oras, important e ce-ti doresti de la o masina, sa lasi dare de fum negru in spate ca ultimu’ cocalar sau nu…;)

      • casi

        Bravo! Depinde si de cum conduci benzinarul 🙂 daca vrei sa iti consume 10, il faci sa consume. Daca vrei sa iti consume putin, 2000 de ture si nu haleste mmai mult de 7-8 in oras 🙂

      • ionutz

        frate diesel-ul tau este praf in oras si revizile duble,egr,turbina,injectoare …LA REVEDERE DUPA MAX 2 ANI,MOTORINA DIN RO ESTE FOARTE USCATA ADIKA PROASTA…..VOI VA UITATI NUMAI LA CONSUM SI ATAT,DAR ESTE O VB MARE CARE SPUNE:’DE UNDE TE CARPESTI DE ACOLO TE RUPI MAI RAU…..MULTE DEZAVANTAJE LA DIESEL……..CURIOZITATEA MEA CAND ALIMENTEZI ITI CUMPERI SI ULEI 2T SA BAGI IN MOTORINA…..?MACAR ATATA LUCRU SA STI POATE MAI SALVEZI VRE-O 6 LUNI LA INJECTOARE

        • vi

          am diesel 1.9 TDI din 2001 golf 3, 600 mii la bord fara problem cu motorul.

        • laurentiu

          Bine punctat!
          Pun 2t de la mol(jaso fd) de vreo 2 ani…am 1.5dci(symbol cu 85 de cp):am 351.000 si nici un injector cazut!!!(o pompa la 230.000…dar de atunci pun 2t)

        • Eclipse

          Prietene, tatăl meu deține un Logan [prima editie] cumpărat de nou 180.000 km in bord reali și nu a avut nici o problemă cu injectoarele, turbina sau pompa de injecție, are toate reviziile facute la timp, singurele minusuri au fost cele estetice, dar au fost rezolvate. Deci te rog frumos nu mai deruta oamenii, majoritatea oamenilor cumpără benzinare fiindca 1. sunt mult mai ieftine, 2. piesele sunt puțin mai ieftine 3. nu vor să se complice, doar să dea cheie și să meargă, de restul nu-i doare capul.. Eu dețin un Citroen C4 cu 1.6 diesel 110, toata lumea critica și încă critică motoarele diesel franceze în special, te informez că nu am nici o problemă, motorul este destul de elastic se comportă exemplar și in trafic urban dar și in cel exterior, 0 probleme. Treaba este foarte simplă la motoarele diesel, trebuiesc întreținute ca orice motor, dacă îi bagi combustibil de proasta calitate, nu îl mai fugărești din cand in cand, nu îi mai bagi un curățător… e logic să-ți faca probleme!. Personal am auzit și văzut mai multe mașini pe benzină să aibe probleme cu motorul, consumul etc. decat cele pe diesel.

    • alecs

      nu iti dau dreptate 100% eu am o masina turbo-disel 1.4 si imi la 5-5.5% in oras dar la drum lung sare la 6 si ceva pe langa 1.9TDI de la cealalta care imi ia 7 in oras si 4.5 afara la acceasi viteza de 130 si 6 la 180

  4. 43321

    diesel. turat mai tare la demaraj iarna si s-a incalzit in 2-3 demaraje.
    1.9tdi octavia elegance

  5. Andi

    Bun, si pana la urma la ce intrebare raspunde articolul???

    • Dragos V.

      Asa cum am spus si in finalul articolului, nu exista un raspuns absolut pe aceasta tema. Noi am prezentat o serie de avantaje/dezavantaje in baza carora fiecare poate lua propriile decizii

  6. Andrei

    Motorul de la vw golf 1.9 TDI 101CP e dupa parerea mea ce-l mai bun !!! Raspunde prompt la fiecare acceleratie consum mic si se incalzeste destul de repede !

    • ionutz

      CU ATAT ATI RAMAS UN MOTOR DE KKT DIN ANI 90 CARE IL TOT LAUDATI……..VEZI FARTE CA SOLENZA ESTE MAI BUNA CA LOGANUL:))CONSUMA MAI PUTIN:))

      • Venta

        Ei si daca e din anii 90, pina in ziua de azi e cel ma reusit motor ! … 600000 km, fara probleme !
        De incalzit se incalzeste la 3km fara probleme
        in oras 6.5
        intretinere e foarte mica !

        • golf3 tdi

          Te sustin,si eu am un golf3 1.9 tdi si sunt foarte multumit de el,si se incalzeste foarte rpd in habitaclu,consum mic,putere din belsug ,nu au cum sa compari cu benzina

      • Nicolae

        *Pe care!

  7. gigi Timisoara

    Exact problema asta o am eu acum – tocmai mi-am vandut Mercedes E200 CDI 2006, si vroiam sa trec pe o masina mai mica, dar tot diesel. Am luat insa in considerare problemele pe care le-am avut la diesel, folosind-o numai prin oras practic, si de regula sub 20-25 de kilometri, exact cat i-ar luat sa se incalzeasca. O lata problema avut a fost imbacsirea si chiar distrugerea EGR-ului, poate si din cauza motorinei proaste, imbacsirea filtrului de particule si a altor piese.. Conduc sub 15.000 km/an. Am decis sa ma uit si la hybride (Prius si Civic) si am citit in experientele utilizatorilor (si straini si romani) ca sunt multe probleme (acumulatori, sistemu de incarcare, transmisie, electronica fina care leaga cele doua motoare) incat am renuntat si la ideea de hibrid. Asadar voi trece pe benzinar (ceea ce nu credeam ca o sa mai fac vreo-data) pentru ca e cel mai normal stilului de folosire al masinii pe care il am. Eventual bag un GPL pe ea ulterior… aia mai ramane de vazut, ca la kilometrii anuali pe care ii fac nu e mare castigu…dar e ceva. Aaaaa… si masinile dupa care ma uit sunt asiatice, Hyundai, Honda, Nissan si asa ceva, si probabil a voi opri sau la un Hyundai i30 de prin 2010, sau un i40 2012 adus din Germania.. cam asta-i povestea mea vizavi de carburant…

  8. noob

    din pacate nu am condus benzinar pe oras, dar am stat in dreapta(duster 1.6) si iarna se incalzeste rapid, fata de 1.9 de la VAG, in schimb daca ai un 1.4 turbo (sa ai si ceva cuplu) zic ca ar fi ideal pt bucuresti consum ok + avantajele benzinarelor 😀

  9. roby

    eu zic ca un diesel e mai bun ,referitor la mersul numai in oras este adevarat ca dieselul al omori trebuie sa mai pleci si la drum lung sa cureti turbo,filtru particule la cine este cazu ,injectoare ,pe cand benzina in oras rupe ,eu am un focus 2007 1,6 tdci consum 6%, si sotia un audi a 3 1,6 benzina consum 12%,eu la drum lung ajung la 5 %si cu audi la drum lung 7% e diferenta mare,intradevar intretinerea este diferita la focus fata de audi e mai ieftina putin

  10. alecs

    de ce spuneti ca diesel`ul face greu cald intradevar sa incalzeste de 100 de ori mai greu ca benzinarul dar acum aproape la majoritatea masinilor au siguranta electrica de incazire a aerului pana apa se incalzeste aceasta merge si baga un aer caldut

  11. Ion

    Buna. Fratilor, parerile sunt impartite. Clar si eu as alege benzina, cu toate ca am diessel(fabia 1.4 diessel-consum mic si in ors si afara), dar ce spuneti de citie DSG, sau tiptronic, sau cum vreti sa-i mai spuneti ……Este ok sau nu ? Eu vreau acuma sa iau cu cutie automata, modelele evoluate, deci dupa 2010. Ce spuneti ?
    Multumesc.

  12. ion V

    Nu stiu voi dar eu am un Audi A4, 1.9TDI, AVF, 2004 cu 300.000 de KM. nu am probleme cu el, fac in medie 40.000 de km pe an, iarna daca merg 3 KM la 3500 de turatii se incalzeste si este super ok. consum mediu – in oras 6,5-7%, in afara de la 5,2 la 10-12%, depinde de unde conduc. in Germania la o medie de deplasare de 160km/h (atat mi-a dat BC intre Frankfurt si Munchen) mi-a luat 11,5%
    eu asi merge oricand pe Diesel si daca maine ar fi sa imi iau inca o masina mi-asi lua tot diesel, dar in plus asi alege incalzire auxiliara si cutie automata. in principiu daca ai grija de masina are grija de tine si orice masina poate sa consume cam cat vrea stapanul: daca merg mai sportiv papa pe masura.

    drumuri bune si poate ca o sa putem si noi sa mergem intre vest si est in mai putin de 6 ore… nu de alta dar de la Arad la Viena fac 5/6 ore si de la Arad la Bucuresti fac 9/10 ore iar distanta este identica.

    Sarbatori Fericite.

    • MRI

      de acord cu incalzire auxiliara ptr. diesel
      si eu am vebasto pe maina (de noua a fost echipata asa )si se incalzeste foarte repede.

    • ionut mosa

      pentru oras benzina pt afara mere si benzina daca sti sa conduci detin (alfa romeo 2.4 jtd seat 1.9 tdi si un opel vectra b benzinar de 2.0 16 v) si probleme numai pe disel in schimb la benzinar bujii si filtru de benzina

  13. Iancu Alex

    noua generatie de motoare pe benzina cu turbo, detroneaza dieselul, asta pentru ca drumurile sunt din ce in ce mai aglomerate, mediul urban se extinde, si la capitolul oras benzina isi spune cuvantul, iar cu noile motoare ai consum bun si la escapade si concedii cand pleci la drum lung. Eu am o Skoda Octavia 1 cu motor diesel primele aparute alh si am facut 50000km in 4 ani. Am luat-o de la tatal meu care facuse cu ea 140000km. cu toate astea sunt constient ca noile motoare pe benzina bat dieselul la cele mai multe capitole.

  14. Cris

    TFSI e viitorul

  15. renauly

    Dci e tare

  16. boom

    sunteti praf. detin matiz 800cm,1.9 tdi passat,bmw 318 i,oras matizu 5.5l ,in afara il ascunde pe bmw la consum peste 7l si nici nu mere ,bmw in oras poti si 8-9l,afara 5 in sus cum ii dai (6,5 la 130)TDI cam 8l cu clima pe auto vara in oras,nu ii place aerul cald(asta la toate turbo din cauza temp la noi,iarna 7l)afara am scos 3,9l(record)normal 5l(linistit,alfel mai mult) sfaturi ;echilibru intre greutatea masini si motor .un motor mic se va chinui sa duca masina grea cu multe dotari activate(clima ,muti cons. electrici)noile generatii de motoare aceasi capacitate nu difera mult la consum disel vs benzina,dar motoarele mici benzina cu turbo TSI au ceva probleme cu fiabilitatea . calculati voi si spuneti ce este mai bine .eu am vazut (plus cunostinte de la xc90,focus ,logan )si japonezele sunt mai fiabile ca germanele la ora asta.

  17. Iulian

    Nu mai comparati masinile diesel fabricate inainte de 2007/2008 cu cele actuale. Sa mergi urban cu o masina diesel inseamna sa-i omori filtrul pe particule imediat( acum toate masinile diesel au indiferent de cilindree).
    Din pacate n-o sa omori doar DPF cu ocazia asta dar si turbina. Eventual o mai ia si pe ulei si gata motorul.

    De preferat benzina sau hibrid(care vin de obicei tot cu motoare pe benzina)

  18. Dan_CT

    Întrebare…
    1.4tsi 160cp + GPL(Buzău) și cutie DSG2 ori 2.0 140cp, cutie DSG2? Motoarele 2011-2014

  19. Dan_CT

    Întrebare…
    1.4tsi 160cp + GPL(Buzău) și cutie DSG2 ori 2.0tdi 140cp, cutie DSG2? Motoarele 2011-2014

    Km parcurși anual, aproximativ 15mii… Din care urbani @20%

  20. petro

    Investiți si an generațiile care vin din urma copiii noștri nepoți ,strănepoți.benzina e ok an oraș.ne gandim doar la noi .sper sa iasă cele electrice mai vezi cate un diesel fum ,noxe avem legi de k.astăi ro.

  21. Adi

    Sunteti tari domnilor . E randul meu acum . Conduc un turism cu motor de 2500 cm oras intre 12 si 14 % . O adevarata capodopera . Singura nemultumire este motorul pe care astept cu mare nerabdare sa il inlocuiesc cu unul de 3000 cm twinturbo. In afara orasului consuma cca 8 l % iar drum lung 8.5 % consum mixt . Recunosc ca uneori nu imi permit sa ma plimb doar de dragul de a ma plimba dar va asigur ca in momentul in care o fac ,placerea de a conduce este net suoerioara . Am avut si eu doua masini cu motor diesel , nimic nu ma face sa imi doresc alta . Toate cele bune

  22. Geo

    Sunt pe punctul de a cumpara un wolswagen Passat 1.9 – 101 C.P 2007 cu pompa duza ,fara filtru de particole, ce parere aveti ?

  23. Calin

    Nu va inteleg dc batalia asta continua. Ba diesel ba benzina..puii mei ati avut si voi o masina si parca sunteti nebuni. Eu zi ca ce clar e clar:
    In cazul km putini sub 15.000 avem asa:
    Oras si distante scurte benzinar simplu
    Oras si ceva drum lung benzinar turbo de preferat pt cuplu implicit depasiri mai in siguranta.
    Peste 15.000+ km avem:
    In oras pt distante scurte benzinar sau diesel pt curse de macar 10 km dus.
    La drum intins turbo benzinar sau diesel.
    Restul e in functie de preferinte si necesitati si finante.
    Sau restul e cancan!

  24. Andrei

    Va salut,
    Eu detin o Skoda Fabia din anul 2015 cumparata de noua, are motorizarea de 1.0 MPI, 75 CP. Consumul mediu care il are este de 6l la suta de km urban plus extra urman , urman are consum undeva la 6,5 mai mult nu a depasit niciodata. Sunt foarte multumit de motor chiar daca este mic. In 2 ani are deja 40.000 km si reviziile le fac din 10 in 10 mii chiar daca producatorul spune ca se fac la 15.000. Daca vrei sa ai un motor impecabil faci reviziile din 10 in 10 mii plus toate filtrele si nu depasesti 4500 rotatii pe minut. Daca indeplinesti aceste conditii nu vei avea niciodata probleme cu masina. Drumuri bune tuturor

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)