autovit.ro

Util sau nu: trenul de rulare adaptiv

Constructorii auto oferă din ce în ce mai multe opţiuni care sunt cu greu filtrate de cei care caută o maşină. Dacă multe dintre ele sunt foarte utile, unele nu aduc beneficii cu adevărat reale. În cele ce urmează vom acorda atenţie a tot ceea ce înseamnă un tren de rulare adaptiv, dacă merită avut în vedere şi care sunt beneficiile sale.

Trenul de rulare adaptiv a început să fie mult mai accesibil în momentul în care a fost introdus în clasa compactă. Primul model compact care a beneficiat de un asemenea sistem a fost Opel Astra H în anul 2004. Sistemul avea denumirea de IDS+ (interactive driving sistem) şi costa în jur de 700 de euro, în funcţie de echipare şi motorizarea aleasă. La IDS+ se putea activa un mod Sport, suplimentar faţă de cel normal, amortizoarele devenind mai dure. Mai târziu, un sistem similar a fost introdus la Golf VI sub denumirea de DCC (dynamic chassis control). Acesta avea trei moduri distincte: Sport, Confort şi Normal. Faptul că un asemenea sistem a fost introdus în clasa compactă pe modele atât de comune înseamnă ca, în acest moment, piaţa second-hand oferă multe modele echipate cu un tren de rulare adaptiv.

DCC

Suplimentar de modurile predefineite pe care şoferul le poate activa, acest sistem are rolul de a aduce în mod automat setarea trenului de rulare cât mai aproape de condiţiile de drum pe care se circulă la un moment dat, el ajustând în permanenţă tăria amortizoarelor. Faptul că amortizoarele îşi pot ajusta tăria amortizării aduce benecifii în reducerea anumitor vibraţii şi în minimalizarea ruliului caroseriei. Dacă şoferul activează unul dintre modurile predefinite, trenul de rulare va lucra în consecinţă, fiind mai moale sau mai dur. Practic, în funcţie de calitatea sau de configuraţia drumului pe care se rulează, poţi alege setarea care aduce cele mai multe beneficii. Acest sistem îţi permite să ai un tren de rulare rigid, cu o amortizare dură în momentul în care mergi pe drumuri virajate şi în acelaşi timp să fie elastic în momentul în care ajungi pe un drum cu macadam sau cu asfalt prost. Alt avantaj al acestui sistem vine şi din faptul că amortizoarele au, în general, o durată de viaţă mai lungă, însă partea mai puţin plăcută este că ele costă semnificativ mai mult în momentul în care trebuie înlocuite. Astfel, este bine să vă interesaţi de preţuri dacă aveţi în vedere o maşină (mai ales) cumpărată de la second-hand, diferenţa putând ajunge şi la 800 de lei între un amortizor normal şi unul adaptiv.

Strict din punct de vedere al beneficiilor pe care le aduce, trenul de rulare adaptiv este o opţiune care merită avută în vedere, pentru că face maşina mai versatilă şi mai plăcută în utilizare în condiţii specifice. În acest moment, aproape toţi constructorii oferă un asemenea sistem şi, chiar dacă modul de funcţionare diferă, rezultatul este similar.

Care este experienţa voastră legată de un asemenea sistem? Maşinile pe care le-aţi condus au fost echipate cu un tren de rulare adaptiv? Vi se pare util sau nu?

 

19 Comentarii

  1. Norbert

    Nu am numarat producatorii care ofera un asemenea sistem dar sunt sigur ca cei care nu au in oferta asa sisteme sunt mai multi!

  2. lae

    mai cititi ce inseamna esp ids sau dcc si nu bagati oamenii in ceata articol scris de cocalar posesor bmw seria 3 jante de 17 toli,faruri xenon cumparate din targ folie geamuri fumurii etc.

    • Dragos V

      Pentru a ne putea pune de acord explica, te rog, mai concret unde crezi ca este o neconcordata intre ceea ce scrie in articol si realitate. Multumesc!

      • lae

        ptr.Dragos:daca te-ai simtit jignit cer scuze,dar acest aspect se discuta pe un forum de cunoscatori in auto daca nu chiar specialisti,sant fff.multe sisteme de tren rulare adaptiv in cooperare cu celelante sisteme active gen ABS ESP.vorbesc in calitate de ing.auto si propritetar de sevice auto din 1993.ar fi interesant sa mai comunicam gaseste o solutie

  3. Daniel

    lae, ai gresit pagina in care sa postezi „cocalar posesor bmw seria 3 jante de 17 toli,faruri xenon cumparate din targ folie geamuri fumurii etc.”

  4. ovidiu

    am avut mai multe marci auto. am avut si am si acummasini cu cele doua sisteme.
    experienta de pe drumurile noastre, arata un punctaj net favorabil pt sistemul cu tren de rulare adaptabil.
    din experienta proprie, va spun ca cel detinut de citroen este de departe cel mai ok.
    detin un citroen c5, noul model si nu mi-as mai lua alta marca

    • lae

      ptr.Ovidiu ai dreptate dar sistemul de rulare adaptabil specific citroen(hydro pneumatic)e de pe vremea lui DS19 ce exista acum este cu totul alceva asistare electronica suspensie in viraj,intrebare ptr.cunoscatori la ce masina s-a introdus acest sistem dupa ce nu a trecut testul elanului;ajutor incepe cu M seria A,scuze dar comentez ca ing.auto nu cititor de info.sau comentarii stupide de la ne aveniti.

  5. alex

    Daca Dacia Logan nu are aceasta obtiune nu înseamnă ca trebuie sa veniti si sa plângeri pe site. Articolul este foarte corect, din toate punctele de vedere iar daca cel care a scris acea articol este posesor de bmw seria 3, felicitari!

  6. MIHAI

    ACEST SISTEM ESTE DE MAI DE MULT LA AUTOTURISMELE COMPACTE, AM UN FORD MONDEO DIN 95 ECHIPAT CU UN SISTEM ADAPTABIL DE RULARE SI INTRADEVAR ESTE FOARTE EFICIENT IN MODULUL SPORT.

  7. vire

    Se scrie optiune nu obtiune! Poti merge cu Logan seria3 🙂

  8. Andrei

    HYDRACTIVE 3+, daca este vorba de fiabilitate si confort Citroen rule this shit.
    AIRMATIC, in modul Sport echipat pe Tesla Model S de neegalat la clasa sa.
    (cineva a spus bine, nu includeti in categoria cu suspensie adaptiva toate polizoarele de 2 lei, bmw 3, golf, ford , sau alta tigae)

  9. ion

    Daca aveti un stil sportiv de condus se vede clar o imbunatatire a stabilitatii masinii in viraje in modul sport (in cazul meu la opel astra h 150cp) sau pe autostrada se lipeste de asfalt dar la drumurile noastre nu cred ca merita banii pentru ca devine foarte rigida si la ce denivelari avem devine foarte rigida si nu prea confortabila. Acum depinde de fiecare ce vrea ,confort sau sa simta toate pietricelele de pe drum (daca aveti nesansa sa luati o groapa impactul este f. dur si s-ar putea sa iesiti sifonati ea). La astra mea dupa ce s-au uzat amortizoarele ids+ am pus normale si sunt super ok iar cu diferenta de bani am luat un bilet de 6 zile la mare la hotel de 4 stele pt doi adulti si un copil. poate o sa spuneti ca sunt zgarcit dar depinde de bugetul fiecaruia. un amortizor ids+ bun costa 1500 lei . eu zic sa nu va ganditi la asemenea achizitii daca nu aveti si un venit de cel putin 4000 lei

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)