autovit.ro

Cutie automată sau cutie manuală pentru o mai bună senzaţie de sportivitate?

După ce am analizat pe scurt tipurile de cutii automate existente în acest moment pe piaţă, am ales un subiect de discuţie destul de întâlnit pentru momentul când se alege o maşină. “Eu vreau mai multă sportivitate. Ce se aleg: cutie manuală sau cutie automată?”.

Discuţia nu mai este deloc la fel de simplă precum era acum câţiva ani. Atunci situaţia era clară, vrei sportivitate alegi o cutie manuală pentru că viteza de reacţie a unui şofer mediu era peste cea a unei cutii automate. În plus, exista aceea senzaţie de control pe care nicio cutie automată nu o poate înlocui. Totuşi, lucrurile s-au schimbat destul de mult în ultimii ani, iar evoluţia tehnologică a făcut ca alegerea să devină mult mai dificilă.

În ziua de azi, cele mai apreciate cutii automate din punct de vedere al sportivităţii sunt cele cu dublu-ambreiaj. Acestea sunt extrem de rapide la schimbarea treptelor şi, în general, pot fi echipate cu clapete pentru schimbarea treptelor în spatele volanului. Practic, nu trebuie decât să ai mâinile pe volan şi să urmăreşti turaţia motorului pentru a avea schimbări de treaptă foarte rapide. Cu o cutie manuală, niciun pilot, oricât de experimentat, nu poate schimba trepte mai rapid decât la o cutie cu dublu-ambreiaj. Se spune că piloţii pot schimbă la o cutie manuală treptele în circa 0,5 secunde, iar timpii unei cutii cu dublu-ambreiaj în modul Sport variază în jurul valorii de 0,1 secunde. Alt plus pentru cutia cu dublu-ambreiaj este că în viraje fluxul de putere aproape că nu se întrerupe, ceea ce face maşina mai stabilă şi mai uşor de controlat, reacţiile fiind oarecum flunte, fără bruscările specifice cutiei manuale. Singurul minus este că o cutie cu dublu ambreiaj este mai lentă atunci când se retrogradează, însă totuşi, nu mai lentă decât o cutie manuală. Aici, rezultatul pare simplu.

Cutie ZF cu 8 trepteÎnsă tehnologia a mers şi mai departe pentru că noile cutii automate cu convertizor de cuplu sunt aproape la fel de rapide precum cele cu dublu-ambreiaj şi schimbă la fel de repede şi în treptele superioare, dar şi la retrogradare. Cutia manuală pare să piardă din ce în ce mai mult teren. Dacă ar fi să analizăm subiectul strict după timpii care îţi permit o schimbare de treaptă cutia manuală este mai rapidă doar în faţa vechiile cutii automate.

Dar nu totul se rezumă la timpii de reacţie şi la viteza de trecere de la o treaptă la alta. Cutia manuală are încă ceva unic. Oferă aceea senzaţie de control şi conexiune mecanică cu maşina. Pentru un adevărat pasionat cutia manuală este greu de înlocuit. În ultima vreme cutiile automate (în special cele cu dublu-ambreiaj) şi-au făcut loc şi pe modelele hot-hatch, acele compacte puternice al cărui scop nu este viteza pură, ci senzaţia de distracţie la volan. Cutia manuală face exact asta, amplifică acel sentiment şi te ţine cumva conectat la maşină. Este pur şi simplu mult mai directă. Dacă vrei sportivitate nu vrei să fi detaşat de maşină şi să laşi electronica să facă totul, doar împingând nişte clapete.

Părerile sunt de cele mai multe ori foarte diferite şi, aşa cum unii şoferi preferă un Golf GTI cu DSG vor exista alţii care vor prefera aceeaşi maşină cu o cutie manuală. Voi ce credeţi? Care este părerea voastră pe acest subiect? Este cutia automată mai sportivă în zilele noastre sau cutia manuală este încă la putere?

13 Comentarii

  1. Bmw_Boy

    Parerea mea esta ca manuala ramane cea mai buna alegere daca vrei sa te distrezi la volan + ca este si mai usor de intretinut si in 90% din masini permite un consum de carburant mai redus.

    • Robb

      Daca Dacia 1300 ar fi avut cutie de viteze automata,probabil 99% dintre romani ar fi preferat automata !
      Pe cv automata frana de motor este eficienta doar in cazurile cutiilor la care schimbarea se face si manual(gen tiptronic)iar cutia este trecuta pe manual(+-).La cele automate obisnuite(multitronic),daca ai 50 km/h si esti in D ,iei piciorul de pe acceleratie,motorului ii scade turatia la relanti si masina ruleaza din inertie.
      Cutia automata are multe avantaje,dar si multe dezavantaje.Principalul avantaj ar fi confortul.Urmatorul ar fi schimbarea precisa,mult mai precisa decat a oricarui pilot experimentat.Dezavantajele ar fi:
      Consum marit !Intretinerea scumpa,reparatii extrem de cotisitoare,un incepator o poate distruge in 2 zile.
      Trebuie sa inveti ce este o cutie automata si abia apoi iti cumperi caruta cu cv automata.
      De multe ori costurile reparatiei cutiei ,depasesc valoarea de piata a masinii !
      Tara Romaneasca este plina de meseriasi slabi pregatiti in domeniul cv automata.Probabilitatea ca ei mai mult sa strice decat sa repare este foarte mare !

  2. Cis

    99% din cei ce NU prefera cutia automata sunt cei ce au condus doar autovehicule cu cutie manuala, invocand ca prefera sa poata/simta schimbatul vitezelor si/sau ca automatica nu ar avea frana de motor. Total gresit, si pe cutia automata se poate schimba vitezele sarind chiar si doua trepte in viteza superioara sau inferioara, iar frana de motor este existenta si foarte eficienta. Dupa mijlocul anilor ’90 pe multe autovehicule gasim montata cutie de viteze de tip tiptronic (asa zisa automata si manuala)
    Au trecut multi ani de cand conduc/prefer doar cutia de viteze automata sau tiptronica, iar atunci cand conduc vehicule cu o cutie de viteze manuala am senzatia ca ma-ntorc in timp undeva in „evul mediu”.
    Singurul dezavantaj al cutiei de viteze automata este ca odata ce te obisnuiesti cu confortul si avantajele cutiei automate acest „Lux” devine necesitate.

  3. adr_bv

    Habar n-ai!!!

  4. PAVEL

    Habar nu aveti de ce vorbiti , cu toate ca am manual , tot un automat prefer

  5. geo

    daca se strica o cutie automata fata de un manuala… ce costuri ai?

  6. Cis

    @ geo
    Aproximativ aceleasi costuri ca si la defectarea cutiei manuale, nici una din cele doua nu merita reparata, cea mai buna solutie este achizitionarea unei alte cutii SH, asa cum este de preferat a se proceda si cu motoarele defecte.
    Pot sa-ti dau urmatorul exemplu; VW Golf 4 din 2003 pt care sa achizitionat o cutie automata SH in stare perfecta cu 250 euro.

  7. Nelu Iasi

    Ultima intrbare e ca si cea cu drobul de sare.Cutia automata se strica daca exploatarea ei se face haotic.A condus deja cca.600000km numai cutii automate si nu am avut nicio problema.Este un deliciu.Ginditi-va cite apasari pe ambreiaj executati in traficul intern intr-o zi?

  8. valy cta

    greseala mare ,eu am un touran cu cutie automata dsg si merge impecabil am 292000km si e super deci merita cutia automata face toti banii…

    • Robb

      Racirea uleiului din cutia automata se face prin radiatorul de racire al motorului.Mai toate cutiile automate beneficiaza de circuit de racire in interiorul radiatorului motorului.Daca circuitul de racire al cutiei corodeaza,antigelul intra in cutia automata.
      Putem spune adio cutiei si celor 3000-5000 euro aruncati pe reparatia acesteia.Zicea cineva de cutia SH,pusa in locul celei reparate.De acord,dar daca dupa 2 luni se strica si cea SH,ai aruncat banii ?Sau daca este facuta o diagnoza gresita si se strica in primul drum ?
      Cutia automata este o uzina in miscare,mult mai complexa decat cel mai complicat motor.

      • balanel

        Nu neaparat. A mea are doar un radiator separat pentru racirea uleiului din cutie, montat in fata celor de a/c si respectiv antigel.
        Pentru a nu raci excesiv iarna, e prevazut cu termostat pe circuitul de ulei.

  9. Alexe

    Eu am vw passat din 2002 motor 2.0 benzina cutie automata..are 280.000 km si merge bine sper sa mai tina inca pe atat…

  10. Mario

    Eu consider ca nici o cutie de viteze nu e buna, cea automata este mult prea confortabila iar la drumuri lungi obositoare poti adormi la volan; >1L in plus la 100KM, deci la 1000KM – 50 Ron = bani aruncati pe geam. Daca se strica problema devine serioasa riscand sa iei una second care cine stie cat te tine.

    Cutia manuala ca si cea automata este pusa in 99.99% din cazuri pe masini care au ca si combustibil motorina sau benzia si asta inseamna ca participi activ la poluarea planetei. Da tu + x + y + z. Mersul pe bicicleta sau cu hibride pentru cine-si permite pretul si desing-ul oribil, impreuna cu reducerea consumul de carne de vita (deci sa consumam pui apoi legume si fructe) ar fi solutia finala.

    ps. Rog samsarii si iubitorii de porci fripti sa nu comenteze.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)