autovit.ro

Ce trebuie să verifici la o maşină second-hand

O maşină cumpărată de pe piaţa second-hand va ridica întotdeauna anumite probleme, însă dacă verificarea este atentă cheltuielile pentru reparaţii ulterioare pot fi reduse la minimum. Fie că este vorba despre starea elementelor de caroserie sau de mecanică orice problemă detectată te poate ajuta în obţinerea unui preţ mai bun sau te poate face să alegi o altă maşină. Iată câteva din lucrurile simple pe care trebuie să le verifici atunci când vrei să cumperi o maşină de pe piaţa de second-hand.

  • În primă fază verificaţi exteriorul maşinii, elementele de caroserie şi calitatea vopselei. Cautaţi lufturi care nu sunt similare pe ambele părţi pentru a detecta dacă maşina a fost lovită şi reparată. De asemenea, verificaţi vopseaua şi calitatea ei pe toate elementele de caroserie. Dacă găsiţi adâncituri, vopsea decojită sau efectul de “coajă de portocală” confruntaţi proprietarul cu aceste probleme.
  • lovitura masinaVerificaţi dacă parbizul nu este ciobit sau nu este mătuit excesiv. Cel mai uşor se poate vedea în lumina soarelui. De asemenea, verificaţi sticla farurilor pentru a nu fi prea mătuită, astfel încât iluminarea pe timp de noapte să fie deficitară. Dacă există diferenţe mari între faruri la acest capitol, înseamnă că unul dintre ele a fost înlocuit, probabil ca urmare a unui accident.
  • La maşinile mai vechi căutaţi urme de rugină. Cel mai des, acestea apar pe contraaripi, în zona pragurilor sau în partea inferioară a portierelor.
  • Portierele trebuie să se închidă cu uşurinţă, fără să fie necesară o inerţie mare. Altfel, zona respectivă este probabil reparată în urma unui accident important.
  • Căutaţi urme minore de lovituri, îndoituri sau zgârieturi ale caroseriei. Ele pot fi nesemnificative, dar elementele maşinii se vopsesc doar integral, astfel încât costurile reparaţiei pot fi ridicate.
  • La interior verificaţi toate comenzile şi toate sistemele pentru a fi funcţionale.
  • martor aprins in bordVerificaţi tapiţeria pentru zone în care poate fi ruptă (mai ales la cusături) sau pentru urme de mizerie care pot fi cu greu scoase. Tapiţeria sau pielea de pe volan sau schimbător nu trebuie să fie uzată excesiv. În astfel de cazuri este posibil ca maşina să aibe foarte mulţi kilometri. Mirosul din interior trebuie să fie neutru.
  • Verificaţi data de fabricaţie a fiecărui geam al maşinii. Dacă data este diferită, atunci înseamnă că un geam a fost schimbat, probabil din cauza unui accident.
  • Verificaţi anvelopele maşinii pentru a nu fi prea mult uzate sau pentru a nu fi diferite ca model. Este ideal ca acestea să mai poată fi folosite în siguranţă măcar două sezoane şi să fie aceeaşi marcă şi model.
  • Faceţi un test-drive pentru a putea vedea cum se comportă direcţia, frânele, cutia de viteze, motorul  sau trenul de rulare. Încercaţi să ascultaţi dacă există zgomote suspecte sau o funcţionare greoaie a anumitor sisteme.
  • Orice martor aprins în bord sau atenţionări despre nefuncţionarea unor sisteme semnalează o problemă ce poate fi foarte costisitoare.
  • Variaţi, pe cât posibil, suprafaţa pe care se merge în test-drive, de la asfalt perfect la piatră cubică.

 

Foarte important!

Dacă maşina trece acest mini test făcut pentru cei cu minime cunoştinţe, nu vă grăbiţi să cumpăraţi imediat. Cu fiecare maşină mergeţi la un dealer al mărcii care are un service specializat. Acolo, pentru o sumă acceptabilă, există teste speciale pentru maşinile second-hand. Astfel, mecanicii specializaţi pot să descopere probleme ascunse, imposibil de identificat în alte circumstanţe. Mai mult, în unele cazuri, dealerii pot avea acces la istoricul maşinii, încât puteţi afla când au fost făcute reviziile sau alte reparaţii.

13 Comentarii

  1. ioan

    mie mi a spart geamul pe partea dreapta ca sa imi fure din masina si l am schimbat, asta inseamna ca am avut un accident major ? sau va tineti toti masinile numai in garaje acoperite ?

    • Dragos V

      Tocmai de aceea am spus „probabil”. Daca se constata asta atunci este bine sa verifici daca masina a fost lovita in zona sau nu. In cazul tau este clar ca nu vor fi urme de reparatii.

  2. Alexandru

    Desi teoretic vorbind toate aspectele prezentate sunt relevante, articolul este un pic tendentios, ca sa fiu delicat 😉

    Se pleaca de la premisa ca vanzatorul e un tzepar si pentru fiecare chestie se ofera interpretarea cea mai grava – worst case scenario.

    Va dau exemplul masinii mele – este un automobil de clasa compacta, care a fost achizitionat de nou, de la reprezentanta, in 2007.

    Acum masina are 100.000 Km reali, dar arata si se comporta impecabil, mai ales in conditiile in care recent a trecut printr-un proces de restaurare – inlocuit electromotor, bujii, ulei, filtre, discuri, placute, bielete antiruliu, capete de bara, bielete directie, anvelope, becuri, lichid de frana, ITP etc. Masina e ca noua.

    Cu toate acestea, desi nu a suferit niciun accident major, in cei 7 ani de viata, a suferit o serie de evenimente minore, inclusiv, o efractie in Ungaria in care i s-a spart geamul lateral stanga spate, un incident in care am gasit-o cu parbrizul crapat in parcare de la un obiect contondent cazut de la un etaj superior etc.

    Mai mult, pentru ca in primii 5 ani masina a fost asigurata full casco, fara franciza, am tinut-o din scurt si i-am reparat orice zgarietura, chiar si cele minore, prin revopsirea integrala a reperelor.

    In plus, ca tacamul sa fie complet, i s-a inlocuit un far care era ciobit si o janta care era zgariata intr-o bordura.

    Ei, aceasta masina, care de facto este impecabila si pe care orice cumparator ar fi mai mult decat norocos sa o achizitioneze, conform acestui articol ar putea fi tratata ca o masina care a avut cel putin doua accidente majore, unul lateral (usa, aripi revopsite, janta inlocuita, geam lateral spate inlocuit) si unul frontal (capota vopsita, parbriz inlocuit, far inlocuit) si de care ar trebui sa te feresti.

    Oricum, eu personal nu planuiesc sa o vand niciodata – e prima mea masina, pe care am luat-o de noua si tin la ea ca la un membru al familiei, am fost prin toata Europa – din Italia pana in Danemarca, din Austria pana in Olanda etc, dar asa ca idee, daca m-as indragosti de o alta masina si m-as razgandi si as decide sa o vand, e trist faptul ca oamenii avezati de aceste articole ar putea sa decida sa o evite, cand de fapt, repet, nu cred ca exista vreun alt posesor al acestui automobil care sa isi fi tratat masina mai bine si sa fi investit mai multi bani, timp si efort in intretinerea acesteia 🙁

    E drept ca trebuie sa fii precaut, dar hai sa nu plecam de la premisa ca orice vanzator este tzepar!!!

    Te uiti la om, te uiti la masina, orice chestie pe care o observi, e dreptul tau sa ceri explicatii de la vanzator, inclusiv documente daca acestea exista si asa mai departe, dar hai sa nu tragem concluzii pripite si mai ales, hai sa nu mai facem presupuneri si sa interpretam totul conform celui mai negativ scenariu.

    Atat am avut de spus.

    Respect,
    Alex.

    Respect!

    • Dragos V

      Salut Alexandru!

      Eu nu am spus niciunde ca trebuie neaparat sa te feresti de o masina la care gasesti anumite probleme, dar este mereu bine sa le gasesti pentru a discuta cu proprietarul in ce context au aparut. Proprietarul poate fi de buna credinta si poate exista chiar si documentatie (facturi, intrari in service) ce dovedesc ca a fost doar un incident minor. Daca te pui in cazul unui cumparator vei realiza ca vrei sa cunosti motivul pentru care un far este nou si unul mai vechi. Nu a fost nimic scris cu rautate, dar la o achizitie SH orice detaliu trebuie analizat si discutat cu proprietarul.

    • Teo

      din pacate, cei mai multi vanzatori de masini de la noi sunt chiar tepari…rar gasesti masini bune care sa le cumperi pe Autovit (desi nu e imposibil sa se intample si asa).
      Masinile bune se dau in general la colegi de la birou, la rude, la cunostinte, si abia pe urma se duc oamenii cu ea pe Autovit.
      Aritcolul e binevenit, e mai bine sa fii prea vigilent decat sa lasi garda jos, cand cumperi o masina

      • matic

        Eu unul din principiu refuz sa fac „afaceri” cu rude si cunostinte, cu atat mai putin as vinde sau cumpara un autoturism second-hand, motivul este simplu, autoturismul face parte din produsele cu risc la defectare, fapt pt. care de nou se ofera garantie.

    • Laurentiu

      Mare greseala sa repari orice zgarietura prin revopsire a elementului de caroserie…mai ales tinand cont de cum se face la noi (inclusiv in reprezentante). La revanzare pretul masinii sigur va avea de suferit foarte mult: (a) suspiciunde de accident; si oricum (b) calitate foarte slaba a revopsirii.

      Ca si sfat practic – daca va bate gandul la revopsire/ sau aveti de schimbat obligatoriu vreun far/geam ciobit etc – faceti poze inainte de inlocuire si de asemenea pastrati factura pentru schimb in care sa se mentioneze ca doar acel element era ciobit/spart etc.
      Acest lucru cantareste mult la pret cand va avea loc revanzarea masinii.

      Numai bine,

    • Iulian

      Omule, nu trebuie sa iei articolul ca un atac la masina personala. Autorul articolului a subliniat anumite puncte pe care e bine sa le verifici. Atata tot. Oricum daca descoperi ceva poti decide daca o iei sau nu. Si fara suparare. Sunt foarte multi tepari. Din pacate mult mai multi decat vanzatori ok.

  3. fany

    si ce daca a fost lovita? ori i sau fracturat oasele,,,, ha ha e tabla se indreapta la ciocan,, aprope toate masinile aduse din grmania au avut o problema,,, dar sant remediabile ,, germani nu vinde niciodata ceva bun,, fara defecte ,,, ideia e sa nu fi avut aibergurile sarite si sa nu mai fie functionabile si cu geamurile e o prostie,, e posibil sa fie fabricate cu un an in urma lotul,, chiar iesita de pe porta fabrici gaswesti masini cu geamurile cu un an in urma fatza de ce scrie pe anul de fabricatie a masini appp km reali nu are nici una le dau iei inaite sa ajunga in romania au si ei mecanici lor,,, majoritatea au date km intr 130 mii si 170 mii va datzi seama cum o masina in 10 d ex sa mearga doar atata ,, la ce strazi au ei,, sant multe de vrbit la capitolul asta,,,

  4. cosmin

    Sunt printre altele si ‘”‘ bijnitar'” de masini, in mare parte sunt de acord cu acest articol dar s-a uitat sa se zica ca romanii sunt foarte pretentiosi atunci cand isi cumpara o masina sh, vor ca masina pe care o cumpara sa fie perfecta,uitand ca de cele mai multe ori ele au peste 10 ani .Si o spun cu regret ca trebuie sa-i mint ca sa pot vinde pentru ca daca le spui adevariul nu mai cumpara si ca sa va descriu cateva cazuri in care am pierdut niste clienti pt simplu fapt ca am fost sincer. Primul caz a fost cand clientul a fost multumit de masina se discutase de pret totu ok iar eu ca prostu i-am spus ca sonda de benzina nu indica bine si ca atunci cand ajunge aproape de rosu o sa ramana fara benzina….si ghici ce????clienul s-a razgandit …. A 2-a faza care mi sa intamplatnt a fost cu un fiat punto care avea 230.000 km si am zis sa fiu corect si dupa ce a fost facut drive test ,test pe rampa si masina corespundea dpdv tehnic clientu a dat sa vada km din bord (pt ca era pe jurnalier) si ghici cee omul s-a razgandit zicand ca sunt multi km …. asa ca m-am lecuit cu cumparatorii ramani care au pretentia ca o masina de 10 ani sa aiba 70.000 km si trebuie sa intelegem ca ieftin si bun NU EXISTA… PS. AM CUMPARAT DE CURAND DIN GERMANIA UN OPEL ASTRA G DIN 2002 CU 56.000 KM pentru tata SI AM PLATI PE EL IN PLUS FATA DE PRETUL DE PIATA DE ACOLO 1300 EURO SI VA INTREB EU ACUM DACA ASI CERE BANII ASTIA IN PLUS PE MASINA ASTA MI I-AR DA CINEVA???
    ASTEPT PARERILE VOASTRE.

    • didi

      ai uitat sa spui ca toti vor masini conduse de batrani si tinute in garaj…
      eu cand cumpar o masina o duc la testare pe rampa si la verificare pe computer. apoi o conduc. daca totul e ok, adica sa nu fie airbaguri sarite, lonjeroane ondulate, stalpi indoiti, parbriz sau geamuri fisurate, amortizoare uzate, cutie de viteze „leganata”, discut de pret. daca nu imi place ceva, incep sa scad din pret. pentru fiecare zgarietura evidenta scad o suta de euro din pret, pentru fiecare punct de rugina, inca o suta, pentru tapiterie murdara 50 de euro, pentru jante lovite sau cauciucuri uzate inca 100 de euro.
      daca vanzatorul e de acord, cumpar masina.
      am o masina din 2007 cu 81 de mii de km la bord. presupun ca daca o sa o vand o sa ma intrebe toti de ce are atat de putini kilometri… (pentru ca am o masina de serviciu pe care o alerg). daca avea 200 de mii probabil erau prea multi… astia sunt oamenii, nu ai ce sa le faci, daca vrei sa vinzi, raspunzi la intrebari.

      • Vali

        OOOOOOOOOOO,auzi la el ce scade SUTE DE EURO,poate te prind vreodata sa cumperi de la mine vreo masina sa incepi asa cu prostii deastea ca iti dau sute de pumni in gura

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)