autovit.ro

Diesel sau benzină în traficul extraurban?

După ce acum ceva timp am discutat despre “Diesel sau benzină în traficul urban”, acum abordăm subiectul în care cele două concepte de motorizări sunt puse față în față în contextul unei utilizări preponderent extraurbane. La fel ca și atunci, în această ecuație vor intra și modelele hibrid care sunt din ce în ce mai accesibile și devin o alternativă interensată pe piață.

În primul rând, cei care conduc în procentaj mai mare în traficul extraurban sunt cei care parcurg un număr ridicat de kilometri pe parcursul unui an. De aceea, primul factor care ar putea fi important pentru ei este consumul. Dacă, de exemplu, comparăm două modele noi vom vedea că diferența de consum este una destul de importantă dacă numărul de kilometri parcurși anual este mai mare de 30.000 de km. Mai concret, Golf 7 1.2 TSI cu 105 CP are un consum declarat de producător în mediu extraurban de 4,3 l/100 km, iar VW Golf 1.6 TDI de 110 CP are un consum de 3,4 l/100 km, deci o diferență de aproape 1 l/100 km. În realitate, această diferență este de cele mai multe ori mai mare, pentru că față de cifrele din fișa tehnică date de producător ambele mașini vor cunsuma procentual mai mult, deci și diferența va fi mai mare. Dacă această diferența ajunge la 1,5 l/100, în cei 30.000 de km parcurși anuali se ajunge la o diferență de preț la cheltuielile pentru carburant de circa 2.700 de lei, valoare destul de importantă. Iar în cazul în care cilindree dintre diesel și benzină este egală sau mai apropiată decât cea aleasă în exemplul de aici diferențele sunt și mai mari. Așadar, dieselul este încă varianta ce trebuie aleasă dacă economia este pe primul plan.

Opel Insignia facelift 2013

În materie de rafinament, motoarele pe benzină au un avantaj destul de clar, ele fiind mai silențioase și cu mai puține virbații în explotare. Totuși, motoarele diesel moderne au făcut progrese importante în ultimii ani, iar la viteze constante pe drumurile extraurbane, diferențele dintre cele două concepte sunt minime. Atunci, zgomotul provenit de la vânt și de la trenul de rulare depășește de multe ori zgomotul unui motor modern, astfel încât la acest capitol totul ține mai mult de preferințele personale.

Un plus important pentru diesel este când vine vorba de elasticitate, cuplul mai mare oferit fiind foarte plăcut în momentul în care este nevoie de depășiri dese și rapide, ce sunt foarte necesare pe drumurile din România. Deși motoarele noi pe benzină utilizează în proporție din ce în ce mai ridicată supraalimentarea, diferențele sunt încă sensibile la capitolul cuplul motor. Dacă luăm ca exemplu cele două motorizări de VW Golf de mai sus, 1.2 TSI oferă 175 Nm, iar 1.6 TDI oferă 250 Nm.

Fiabilitatea și întreținerea este un alt capitol important în acestă comparație. Ideea generală este că un motor pe benzină este mai ieftin de întreținut, însă generațiile noi care utilizează supraalimentarea și injecția directă sunt la fel de scumpe de întreținut precum motoarele echivalente pe motorină. În trecut, un motor aspirat pe benzină era considerat mai simplu și mai fiabil, însă tehnologic cele două concepte de motoare utilizează în versiunile lor moderne componente la fel de scumpe (turbine, injectoare, ș.a). Când vine vorba de fiabilitate lucrurile stau similar, asta în cazul în care motoarele sunt de generație nouă. Totuși, fiecare caz trebuie tratat individual înainte de o eventuală achiziție.

Toyota-Prius 2012

Hibrizii încep să devină o alternativă din ce în ce mai importantă și, de aceea, pot fi incluși în această dezbatere. Dacă în traficul urban ei pot fi o soluție cu adevărat importantă, în cel extraurban multe din avantajele lor se anulează. Sau chiar mai mult decât atât. Problema principală este că motoarele electrice își pierd foarte mult din eficiență la viteze ridicate și au nevoie de mult curent, ceea ce le face să devină ineficiente. Dacă în oraș, acumulatorii unui hibrid se reîncarcă în perioada de frânare sau în frână de motor, în traficul extraurban aceaste situații sunt destul de rare, astfel încât după numai câțiva km acumulatorii sunt descărcați. În plus, majoritatea hibrizilor sunt cu motoare termice pe benzină, ceea ce ne face să revenim la capitolul de mai sus cu valorile de consum. O altă problemă este și greutatea sensibil mai mare a acestora, datorată acumulatorilor. De aceea, performanțele sunt mai slabe și consumul mai mare la viteze ridicate.

În final, motorul diesel pare o alegere mai potrivită pentru cei care parcurg mulți kilometri anual pe drumuri extraurbane. Ele au ca avantaj consumul mai mic, dar și o elasticitate mai bună, datorată cuplului mai mare. Pentru că acest subiect generează foarte multe discuții în contradictoriu așteptăm cu interes comentariile voastre despre subiectul diesel sau benzină în traficul extraurban.

5 Comentarii

  1. Serban

    Incontestabil dieselul este superior motorului cu benzina : am avut masini cu ambele tipuri de motoare si am constatat singur aceasta .

  2. ionika

    incontestabil,am avut 3 pe benzina si 2 diesel,clar dieselul e peste benzina la orice capitol si e mult mai fiabil,exploatat corect!

    • Andi

      Deselul e mai convenabil doar in privinta consumului! In rest, lasati-o moarta cu afirmatiile gen „diesel mai fiabil decat benzina”, ca asta denota doar o jalnica cunostinta a domeniului!

      • Sorin Turle

        depinde ce se intelege prin fiabilitate. De pilda, durata de viata a motorului (bineinteles, corect exploatat)…da, fara indoila mai mare la diesel. Un motor aspirat cu 200k de km e considerat cam batraior, unul diesel cu aceiasi km e practic doar un motor „matur”. Totusi asta nu e cu totul relevant. Si motoarele benzinare moderne (aspirate) tin sute de mii de km, iar Pina atunci Pica multe altele la masina. In plus, castiga in anumite privinte la fiabilitate prin simplitate. Ramane de vazut cum va fi cu turbo-benzinarele.

        Ca nota aparte, in rentabilitate (la cati km/an si in cat timp se vede intr-adevar o economie si se amortizeaza diferenta de pret a achizitiei), trebuie luata in calul si valoarea de revanzare. Deocamdata aici castiga dieselul (fata de benzinarele aspirate echivalente ca si capacitate)…diferenta fiind de minim 1000 de euro. Acesti mimim 4400 Ron ar trebui adaugati la acei 2700 Ron pe care articolul ii calculeaza ca economie la carburant.

  3. Sorin Turle

    Diferenta clara intre un turbo-diesel si un benzinar aspirat in trafic extra-urban nu se vede la maxim in rutina unei navete, cand doar soferul se afla in masina, ci mai ales in calatoriile lungi din concediu, cand Masina e plina, portbagajul plin, clima funtioneaza tot timpul, mai dai de portiuni in urcare, Serpentine cu urcari etc. Nu mai vorbim de cazul in care tractezi ceva (o rulota sau mini-rulota). Chiar si un 1.6d modern se descurca onorabil, pe cand un 1.6-2.0 aspirat (benzinar) se chinuie (de tractat, nici in vis, daca mai dai si de „la deal”…). E foarte comod sa fii la 80/h cu a 5-a, sa urci si in acelasi timp sa trebuiasca sa depasesti tiruri si nu numai ca nu pierzi viteza in urcare fara a retrograda, dar poti si accelera comod cat doresti. Practic ai nevoie de un 2.4-2.5 benzinar aspirat sa faci cam ce face un 1.8-2.0 diesel, dar la turatii mai mari, cu consum substantial mai mare, cu mestecat tot timpul in benzina. Sa ne inchipuim apoi un 2.0d si 150cp si un 2.0 benzinar aspirat si 150-160cp, ambele pe automata (fara posibilitatea de a controla retrogradarile dupa bunul plac) si sa comparam dinamica.

    Ca sa nu luam insa din ce este al benzinei, motoarele Turbo sunt tot mai frecvente (deocamdata insa in majoritate de capacitate mica). Un 1.8T insa se va descurca minunat in orice situatie (dinamism, cuplu maxim pe plaja larga de turatie, putere de a cara, de tractare etc). Probabil cu timpul si problema consumului va fi tot mai optimizata (oricum cele Turbo benzinare, fiind si de capacitate mai mica si avand o curba de cuplu net superioara avand consumuri mai bune decat echivalentele in putere a motoarelor benzinare aspirate). Probabil in urmatorii ani vom asista la o ascensiune agresiva a motoarelor Turbo-benzinare, ele tinzand sa castige piata auto (acest succes venind insa si cu o serie de scumpiri in timp)pentru ca apoi turbo-dieselele sa trebuiasca sa dea replica si sa recupereze teren. Va fi probabil un ciclu repetitiv si fara sfarsit (cu solutiile hibride cu tot).

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)