autovit.ro

Cum funcționează sistemul ABS – anti-lock braking system?

În vremurile moderne sistemul ABS este o opțiune devenită obligatorie pentru orice autovehicul care se vinde, cel puțin pe piața din Europa, cea care ne și interesează. În teorie, functionare sistemului face ca roata să nu se blococheze în momentul unor frâne bruște. De ce este acesta un avantaj și cum funcționează un sistem ABS modern încercăm să explicăm mai jos.

Faptului că sistemul ABS împiedică roata să se blocheze în timpul frânărilor puternice aduce două beneficii foarte importante pentru siguranța activă a unui automobil: în primul rând distanța de oprire este mai mică, iar în al doilea rând direcția mașinii poate fi controlată. Dacă roțile față ar fi blocate în timpul unei frânări fără ABS, atunci rotirea volanului pentru a evita un obstacol nu ar mai avea niciun efect, mașina alunecând spre înainte, pe direcția inițială de mers.

Care sunt componentele de bază ale sistemului ABS?

Un sistem ABS modern este compus din patru elemente principale: senzori de viteză poziționați pe fiecare roată, valve, pompe și un controler electronic pentru întreg sistemul. Principala funcție a senzorilor de viteză este să comunice sistemului faptul că roțile sunt blocate sau nu, prin măsurarea efectivă a vitezei cu care roata se învârte. Valvele sunt localizate la fiecare circuit al sistemului ABS și, de obicei, au trei poziții: deschise (presiunea ajunge complet la frâne), închise (frâna este izolată de presiunea care vine de la pompă, previne creșterea presiunii asupra frânei peste limita necesară atunci când șoferul apasă frâna la maximum) și în care eliberează presiunea de la sistemul de frânare. Pompa are rolul de a crește presiunea în sistem, presiune care este controlată de valve pentru eficiență maximă atunci când este nevoie. Controlerul electronic este unitatea care controlează întreg sistemul, analizează datele provenite de la senzori și care transmite în consecință informații fiecărei componente a sistemului.

cum-functioneaza-sistemul-de-franare-ABSCum funcționează efectiv sistemul ABS?

Controlerul electronic monitorizează în permanență viteza de rotație a roților, prin intermediul senzorilor poziționați pe roată. În momentul în care este detectată o decelerare prea bruscă a roții, imediat înainte de momentul în care aceasta urmează să se blocheze, sistemul comandă o scurtă eliberare a presiune din circuit pentru a permite roții să continue să se învârtă. În condiții ideale o mașină are nevoie de circa 5 secunde pentru a se opri de la o viteză de 100 km/h, însă tot la această viteză o roată poate fi blocată aproape instant dacă pedala este apăsată cu putere la maximum. Astfel, în aceste situații sistemul ABS lucrează uneori din primul moment. Sistemul este atât de rapid, încât operațiune de eliberarea a presiunii și a creșterii se face de câteva ori pe secundă, cele mai performante sisteme putând repeta acțiunea de circa 15-20 de ori pe secundă. Această alternanță de presiune este și ceea ce simte șoferul în pedala de frână atunci când sistemul lucrează. Practic, senzația este percepută ca o vibrație.

Important de știut despre sistemul ABS și direcție

În timpul unei frânări, cu cât direcția este menținută mai mult dreaptă cu atât sistemul ABS este mai eficient. Atunci când se virează, sistemul reduce presiunea în circuit pentru a permite roților o viteză de rotație mai mare, ce face mult mai eficintă o manevră de evitare. Așadar, la o frână de urgență volanul menținut drept (sau cât mai drept) scade distanța de frânare. Asta evident dacă este posibil și nu trebuie evitat un obstacol.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)