autovit.ro

Cum funcționează și ce rol are sistemul de control al tracțiunii?

Pentru toate mașinile care se vând acum în Europa este obligatorie montarea sistemului ESP (Electronic Stability Program) în echiparea standard. Acesta încorporează sistemul de control al tracțiunii (Traction Control – TC) care, pe scurt, are rolul a nu permite roților motoare să patineze la accelerare și funcționează invers sistemului ABS, utilizând aceeași senzori ca și acesta.

Practic, sistemul de control al tracțiunii împiedică, în timpul accelerațiilor puternice ca roțile punții motoare să alunce în momentul în care tracțiunea nu mai este optimă. În funcție de amplitudinea efectului de patinarea, sistemul poate reduce viteza roților motoare atât prin tăierea controlată a puterii motorului, cât și prin aplicarea frânelor asupra roților, exact precum în se întâmplă în cazul sistemului ABS. Sistemul are rolul de a împidica crearea unei diferențe de viteză între roțile aceleași punți la accelerații (la un nivel care nu se compară cu un diferențial auto-blocant) și de a maximiza nivelul de tracțiune, superior în momentul în care roata nu patinează.

traction control switchEste controlul tracțiunii mereu util?

Totuși, există și momente în care sistemul de control al tracțiunii nu este deloc util. În momentul în care o mașină rămâne blocată în nisip, zăpadă sau noroi și roțile motoare patinează foarte ușor, sistemul TC efectiv va utiliza frânele sau va tăia puterea motorului, asfel încât roțile motrice aproape că nu se vor învârtii, iar motorul nu va tura deloc. Atunci, este necesară dezactivarea sistemului pentru a permite roților să alunece, lucru pe care majoritatea mașinilor îl permit, atât separat, dar și împreună cu sistemul ESP. Fără dezactivarea sistemului, deblocarea mașinii este aproape imposibilă fără ajutor extern.

Funcționarea sistemului de control al tracțiunii este complet automată, șoferul neavând nimic de făcut, el doar sesizând intervenția sistemului în momentul în care martorul luminos din bord (același cu cel al sistemului ESP) se aprinde și, la unele modele, se aude mai pregnant interveția sistemului de frânare, sunet aproapiat de cel al intervenției sistemului ABS.

 

9 Comentarii

  1. georfe

    buna ziua,am o skoda superb din 2003 si mi sa aprins si mie acest martor de bord ,dar cand sa aprins a inceput sa nu ai mearga rotund si cand o acceleram trepida toata.ar putea fi din cauza acestui martor de bord?va multumesc

  2. george

    buna ziua,am o skoda superb din 2003 si mi sa aprins si mie acest martor de bord ,dar cand sa aprins a inceput sa nu mai mearga rotund si cand o acceleram trepida toata.ar putea fi din cauza acestui martor de bord?va multumesc!

  3. Ionu

    Salut! Am un Golf 4 din 2000 diesel, dupa ce am schimbat senzorul de caldura la apa, la scurt timp dupa ce mi se incalzeste motorul apare la martori bord „Control tractiune” si incepe sa nu mai mearga rotund motorul nici in relanti. Apreciez cateva sugestii, multumesc.

  4. Serban

    Am si eu o intrebare am un land rover freelender si aceiasi problema numi da voie sa merg se aprinde martorul tc unde trebue sa ma duc sal dezactivez

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)