autovit.ro

Cum încălzești corect mașina în diminețile reci?

Anotimpul rece și temperaturile scăzute solicită foarte mult mașinile, ceea ce face ca modul în care sunt exploatate în primele minute de la pornire să fie extrem de importante pentru fiabilitatea pe care o arată în timp. Contrar ideilor preconcepute, încălzirea mașinii în diminețile reci nu se face cu motorul ținut la ralanti pentru mai multe minute.

 

De fapt, acest procedeu nu este doar unul care nu are un efect sensibil asupra creșterii temperaturii motorului, ci are și efecte negative. Orice tip de motor, dar în special cele diesel, se încălzesc mult mai rapid atunci când sunt în sarcină. Dacă motorul pe benzină are o evoluție rapidă a temperaturii chiar și la ralanti, la diesel lucrurile se întâmplă diferit. Un astfel de motor nu va trece de 30-40 de grade nici după 10 minute de mers pe loc. Însă, mai mult de această ineficiență, uzura asupra componentelor este mai mare atâta timp cât temperatura uleiului este la un nivel mic. Faptul că uleiul rece este mai gros și nu asigură o ungere uniformă și eficientă este un aspect clar. De aceea, în special la diesel, este complet nerecomandat să țineți motorul la ralanti pentru a se încălzi. Doar 10-15 secunde sunt suficiente ca apoi să puteți pleca la drum, cu menținerea unui nivel mic și mediu al turațiilor, care să nu depășească 2500-2800 de turații în primele minute.

Care este recomandarea pentru motoarele pe benzină? Chiar dacă ele se încălzesc mai repede la ralanti, există aspecte negative și pentru acestea. Atunci când motorul este rece, raportul dintre aer și carburant necesar funcționării este înclinat spre carburant. Când carburantul ajunge în camera de combustie, în doze mai mari decât de obicei, poate spăla uleiul, ceea ce face ca funcționarea motorului să fie mai puțin eficientă și cu mai multe frecări. Asta se traduce în uzură, mai ales dacă procedeul devine unul obișnuit în fiecare dimineață.

De aceea, regula recomandată pentru orice tip de motorizare este să pleci la drum la câteva secunde după ce ai pornit motorul, deoarece acesta se va încălzi rapid în mers și va fi mult mai bine protejat în timp. Chiar și așa, nu uita de siguranță și curăță bine geamurile de zăpadă, gheață sau condens de la interior înainte de a pleca.

11 Comentarii

  1. cebuc.

    multumesc,frumos.o.k.

    • Ban

      Fals pentru motoarele Diesel. Așteptați 10 min până se încălzesc. La minus 2-17 grase, la pornire, softul va tine automat turația de minim 1000 rot\ min, apoi treptat scade spre 700 tot/ min
      Deci asteptati 5-10 min până se incalzeste motorul DIESEL la turația lui de așa zis ralanti dictată de soft.
      Cele cu culbutorului mecanici pot fi forțate la rece, cele cu culbutori HIDRAULICI NU , deci trebuie așteptat până se incalzeste uleiul

      • Gore

        vorbiți prostii! în cartea skodei Octavia 1.9 tdi, scrie ca iarna pornești și demarezi imediat. autorul articolului are dreptate. restul vorbesc aiurea fără temei. ce spun ei despre turația la relanti de 1000 care scade la 800,este socul electronic al motorului. E la fel ca la mașinile vechi cu soc mecanic. dacă demarezi imediat tot după același timp va scădea turația.

  2. BAN

    pentru Diesel , este esential sa faceti incalzirea la ralanti , adica la 1000 rot/min, asa cum o dicteaza softul masinii.
    dupa 5-8 minute o sa observati cum turatia scade la 700- 650 rot/min, — din acel moment puteti pune masina in miscare { in sarcina moderata } , si merge in treapta de viteza II , maxim III , pana motorul este incalzit complect.
    motoarele Diesel cu culbutori – tacheti MECANICI — pot sa fie , puse in sarcina , dupa 1-2 minute de la pornire , in schimb , cele cu tacheti HIDRAULICI — este obligatoriu, sa asteptati , pana uleiul este incalzit corect , si ajunge la acestia { tacheti }, pentru o functionare normal si de lunga durata , fara a provoca uzuri premature , la acest sistem.

    deci in functie de varianta constructiva a motorului dumneavoastra, – puteti sa decideti , cum procedati .
    am testat – astfel motoare Diesel { zero KM – aflat in Rodaj } in Ian 2017 – la minus 17 grade – si ii trebuia – 8-10 min sa se incalzeasca , si turatia sa scada de la 1100 rot/ min – la 700 rot / min, si doar din acel moment le puneam in sarcina moderata , viteza I ,II, III. — cand temeratura indicata este Normala { se stinge din bord becul – de termometru — pot sa fie maxim forjate – uleiul are vascozitatea optima sa ajunga , pe toate componentele .
    numai bine

    • Ionescu

      Poate iei legatura cu marii producatori auto sa le explici si lor varianta ta. Pe displayul unor masini diesel mai noi (ex: un audi A4 2000 diesel, an fabricatie 2014 apare dupa cateva minute de la prima pornire rece dimineata, urmatorul mesaj: “avoid warming up your engine while stationary”. Deci?! Da-le peste nas…

      • Gore

        Ban vorbește fără sa știe.Cred ca el a testat tractoare din anii 60..

      • Dan

        Le dam nu le dam peste nas ideea este ca pe considerente antipoluare toți recomanda sa pleci la drum imediat cum pornești motorul. Eu zic ca 1-2 minute nu strica sa lași motorul la relanti pana cureți geamu de gheață sau de zăpadă apoi sa pleci la drum cu turații joase pana în 2000. Abia după ce se încălzește motorul bine poți să-i dai talpa câtă vrei. Sănătate.

      • Valeriu

        Audi 2016 – VW 2016 – Skoda 2017 – nu apare mesajul asta. Dar apar multe alte mesaje legate de consumul de combustibil ! se merge mult pe micsorarea poluarii, pe condusul eco. asta e raspunsul.

    • GXG

      uleiul a ajuns peste tot unde este esențial in momentul in care s-a stins martorul pt presiune ulei! Poți sa ne spui cine scoate uleiul din compensatorii hidraulici atunci când opresti motorul?

      • BAN

        ULEIUL CALD , paraseste zona tachetului dupa oprirea motorului , prin acelasi , orificiu, prin care a intrat, si prin zona de uzura , dintre piesele in contact.
        fiind cald, are o vascozitate foarte mica, si gravitational , se indreapta spre baia de ulei, intotdeauna.
        cand presiunea de ulei din sistem dispare, intotdeauna, uleiul, o sa tinda sa paraseasca , pe orice cale , galeriile, suprafata pieselor, si se acumuleaza spre baie, functie de rezistenta hidrostatica a instalatie , creata de lungimea traseului, rezistenta prin pompa, data de uzura acesteia, etc.

        cu cat motorul este mai uzat , cu atat mai putin ulei ramane , in instalatie , dupa oprire,

        daca toti producatorii , recomanda pornirea in sarcina de pe loc, instant la DIESEL , am sa fac o comparatie, cu atletii
        de ce acestia , au nevoie de incalzire ??? degeaba , oare???
        de ce la curse masinile se incalze, de ce nu pornesc in cursa la rece direct?

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)