autovit.ro

Sfaturi utile: verificați anvelopele înainte de a pleca la drum de sărbători

Despre siguranța rutieră am scris în nenumărate rânduri, printre cele mai importante subiecte fiind dedicate anvelopelor. Acestea sunt principalele elemente de siguranță ale mașinii și au un rol uriaș în tot ceea ce înseamnă comportamentul dinamic. Indiferent ce mașină ai, indiferent cât este ea de performantă, fără anvelope de calitate, atent întreținute, te supui unui risc extrem de ridicat.

 

Pentru că perioada concediilor se apropie și este una dintre cele mai aglomerate în trafic vă prezentăm câteva informații de siguranță, despre anvelope, pregătite de specialiștii de la Nokian Tyres.

Înainte de a pleca la drum lung, printre primele lucruri care trebuie verificate sunt anvelopele. Utilizarea unei echipări corecte permite deplasarea în siguranță chiar și în condiții de drum alunecos sau cu vizibilitate scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele lor sunt în stare bună și au aderență optimă.

Anvelopele tind să piardă aer pe parcursul timpului și necesită reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicită o atenție specială cu precădere iarna. Deși pentru fiecare model de autoturism există valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă acestea sunt mai mici decât valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarnă.

„Variațiile de temperatură alterează presiunea din anvelope. O scădere a temperaturii de 10 grade va scădea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea recomandată de producătorul auto,” afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.

Morri recomandă, de asemenea, verificarea presiunii anvelopelor „la rece”, deoarece anvelopele „încălzite” prin rulare vor avea întotdeauna o presiune mai mare. Presiunea corectă a anvelopelor are un efect important asupra manevrabilității și a uzurii acestora. Anvelopele cu o presiune scăzută oferă o siguranță scăzută, deoarece distanțele lor de frânare vor fi mai lungi, manevrabilitatea lor mai scăzută și vor fi, în general, mult mai susceptibile la deteriorare.

Anvelopele, fiind realizate din cauciuc, se uzează în mod diferit în funcție de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe față pe spate și viceversa, o dată pe an, este suficientă pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope, din care unele anvelope rămân în stare bună, însă celelalte devin inutilizabile. De aceea, se recomandă menținerea unei diferențe între adâncimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punți diferite care să nu depășească 2 mm.

„Un set de anvelope în stare bună și uzat uniform va oferi întotdeauna cea mai bună manevrabilitate. Însă dacă o pereche de anvelope este mult mai uzată decât cealaltă, din motive de siguranță, se recomandă utilizarea celor în stare mai bună pe puntea din spate. Adâncimea benzii de rulare și proeminența țintelor sunt indicatori buni în acest sens. Oferind roților din spate aderență optimă la suprafața de rulare va ajuta la prevenirea celor mai periculoase scenarii, de genul celora în care vehiculul pierde aderența și intră în derapaj,” explică M. Morri.

Uzura anvelopelor poate fi urmărită prin măsurarea adâncimii benzii de rulare. Regula principală este patru milimetri. Odată ce adâncimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este în mod clar uzat, anvelopa va începe să piardă aderență. Anvelopele complet uzate provoacă alunecare. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mâzgă, spre exemplu, aceste anvelope pot ridica cu ușurință vehiculul deasupra mâzgii, deoarece anvelopa nu are timp să elimine mâzga dintre carosabil și anvelopă. Același fenomen se manifestă și în cazul acvaplanării. Vehiculul devine greu de controlat, iar acest lucru crește riscul de a ieși de pe carosabil.

„O anvelopă bună, cu aderență suficientă, va respecta comenzile șoferului și chiar va corecta erorile de virare. Este ușor să conduci atunci când anvelopa se comportă logic și poți simți limitele aderenței,” spune Morri.

iarna

Listă de verificare rapidă pentru anvelopele de iarnă:

  • Verifică presiunea anvelopelor o dată la câteva săptămâni. Presiunea din anvelope are un efect important asupra manevrabilității și a uzurii acestora. Iarna, menține presiunea anvelopelor cu 0,2 bari mai mare.
  • Măsoară adâncimea benzii de rulare de câteva ori pe sezon. Dacă adâncimea benzii de rulare este sub 4 milimetri este momentul să înlocuiești anvelopele.
  • Schimă anvelopele între punți. Dacă diferența dintre benzile de rulare este mai mare de 2 milimetri, trebuie să schimbi anvelopele de pe o punte pe cealaltă.
  • Verifică vechimea anvelopei. În condiții de utilizare activă, anvelopele rezistă aproximativ 6 ani. Odată ce anvelopele ajung la o vechime de 10 ani, acestea nu mai trebuie folosite. Compusul de cauciuc se întărește odată cu trecerea timpului, reducându-se astfel aderența.

 

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)