autovit.ro

Cum se formează poleiul și de ce este un fenomen periculos

Unul dintre cele mai periculoase fenomene meteorologice care pun în pericol siguranța traficului rutier este poleiul. Este important de știut cum poate fi acesta depistat, când apare și ce se poate face pentru a preveni apariția accidentelor. Iată câteva informații utile despre acesta.

 

Pe timp de iarnă, poleiul este cel mai periculos fenomen meteo care poate să apară, fiind un pericol real pentru toți participanții la trafic. De ce este acesta catalogat cu un nivel ridicat de risc? Pentru că, de cele mai multe ori, nu poate fi detectat. Poleiul este o peliculă fină de gheață care se formează direct pe asfalt, astfel încât ea are aceeași culoare cu acesta și este extrem de greu de identificat, chiar și de cei mai avizați. Mai delicat este și faptul că nu are o prezență constantă, ci se poate forma doar pe anumite secțiuni de drum, pe poduri sau în zonele cu viraje și cu diferențe de nivel, acolo unde curenții de vând au un comportament atipic.

Poleiul este un strat de gheață incolor (fără bule de aer la interior), ceea ce îl face greu de identificat și se formează atunci când temperatura este aproape de punctul de îngheț. Apariția acestui fenomen are la bază o serie de factori. Cel mai frecvent este o ploaie de scurtă durată, apărută la temperaturi cu puțin sub minus, fenomen cunoscut și sub ploaie înghețată. Aceasta depune rapid o peliculă de gheață pe șosea, se formează în doar câteva minute și are un potențial ridicat pentru a pune în pericol siguranța participanților la trafic. În weekendul care a trecut, acest fenomen a apărut în multe zone din țară, inclusiv în București.

Alte cauze în formarea poleiului sunt umiditatea ridicată sau zăpadă topită de pe marginea drumului care se scurge pe suprafața de rulare și apoi îngheață. Momentul propice pentru formare este dimineața, seara sau în timpul nopții, deoarece în timpul zilei asfaltul curat se încălzește suficient pentru a împiedica apariția acestui fenomen.

Pe timp de zi, fenomenul poate să apară în zonele umbrite, unde apa care se scurge poate să înghețe. Alte zone predispuse la acest fenomen sunt podurile, deoarece suprafața de rulare este mai rece datorită aerului care circulă atât peste, cât și pe sub pod. Deși poleiul este foarte greu de depistat, lumina poate ajuta. Urmăriți dacă suprafața din față este netedă și lucește mai clar decât ar trebui, însă acest procedeu nu este eficient noapte, când doar farurile mașinilor din față pot uneori ajuta.

Ce trebuie să faci dacă întâlnești gheață neagră?

În primul rând, dacă ai intrat pe o porțiune cu gheață neagră, trebuie să nu bruschezi nicio comandă a mașinii, să încerci să nu frânezi puternic și să menții volanul în direcția în care vrei să mergi. Este foarte important de știu că acest fenomen apare pe suprafețe nu mai mari de circa 6 metri, ceea ce înseamnă că orice metru parcurs pe traiectoria corectă este un câștig. Dacă este posibil e recomandat să retrogradezi într-o treaptă mai mică, pentru un mai bun control la nevoie.

Deoarece gheața neagră se formează pe suprafețe mici, ca niște petice, este bine să adaptezi viteza de deplasare, astfel încât orice alunecare să poate fi ușor redresată atunci când anvelopele recâștigă aderența. Dacă observi că există un astfel de fenomen pe zone mai mari (ploaie urmată de răcire bruscă) este mai bine să te oprești până ce drumul este stropit cu soluții specifice sau cu sare. Este extrem de periculos să circuli pe un astfel de drum.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)