autovit.ro

Cât de sigur este acum un sistem de conducere autonomă?

În ultimii ani, unul dintre cele mai importante trenduri din industria auto a fost, alături de electrificare, posibilitatea ca sistemele avansate să ghideze mașinile fără intervenția șoferului, pe scurt, conducerea autonomă. Însă două accidente extrem de grave au adus o umbră de incertitudine asupra evoluției acestor sisteme. Sunt ele sigure în acest moment?

 

Nu au trecut prea multe zile de când un Volvo XC90 care aparținea companiei Uber a lovit o femeie care se afla pe o bicicletă, rezultatul fiind decesul acesteia. Cum s-a ajuns la asta? Uber a achiziționat de la Volvo o flotă de XC90 pe care a montat un sistem avansat de conducere autonomă pentru a transporta clienții săi cu o minimă interacțiune a șoferului cu mașina.

Acesta este prezent la volan, dar are doar rol de supraveghere și trebuie să intervină doar atunci când este nevoie. Este important de știut faptul că pentru ca sistemul de conducere autonomă montat special de Uber să funcționeze a trebuit ca sistemele de siguranță ale mașinii să fie dezactivate.

Din motive încă necunoscute, la trecerea bicicletei prin fața mașinii, sistemul de conducere autonom nu a luat nicio măsură, iar mașina și-a continuat drumul provocând accidentul. Din păcate nici șoferul nu a reacționat, privind în jos cu câteva secunde înainte de impact. Accidentul a fost îndelung comentat, fiind pus sub semnul întrebării viitorul mașinilor autonome. Sunt voci care susțin că alte versiuni ale unui sistem de conducere autonomă ar fi acționat în situația respectivă, ba chiar și cele ale mașinii, care fuseseră dezactivate.

Tot acum câteva zile, o Tesla Model X a fost implicată într-un alt accident fatal, deoarece mașina s-a izbit frontal de un despărțitor de sens de pe autostradă, la o separare de benzi. Comunicatul Tesla arată că au existat atenționări vizuale pentru cinci secunde și o avertizare auditivă pentru ca șoferul să pună mâinile pe volan, lucru care nu s-a întâmplat. Pe scurt, mașina a pierdut banda prost marcată și a continuat să ruleze între benzi, unde a apărut separatorul de benzi.

Care este concluzia? Este cert că ne aflăm într-o perioadă în care sistemele de conducere autonomă sunt în versiuni beta, prin care constructorii auto acumulează experiență. Șoferul este mereu cel responsabil de producerea unui accident și nu există nici un sistem autonom care să nu necesite prezența mâinilor pe volan și atenția șoferului.

Din păcate, mulți nu fac asta, iar mașinile nu dezactivează imediat sistemul automat, ci doar după atenționări repetate. În acest moment, orice sistem de conducere autonomă trebuie tratat cu mare atenție și seriozitate. Chiar și așa, Tesla a transmis prin cadrul comunicatului oficial că sistemul Auto Pilot a evitat accidente despre care nimeni nu află și că mașinile sale au o rată de accidente mult mai mică decât media de pe continentul nord-american.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)