autovit.ro

Tehnologia ASR: funcționare și beneficii

Dincolo de performanță și de design, siguranța pe care o oferă automobilul ar trebui să fie principalul criteriu de care ținem cont în momentul alegerii unui model nou sau rulat. Numărul de airbaguri este important, dar trecute sunt vremurile în care doar echipamentele de siguranță pasivă făceau diferența dintre mașinile sigure și cele deficitare la acest capitol.

Astăzi, un model cu adevărat de încredere este cel dotat cu sisteme active, care intervin în timpul rulajului, pentru a îmbunătăți ținuta de drum până la obținerea unui grad cât mai mic de risc. Cunoscut și sub numele de TCS, sistemul Anti Slip Regulation (ASR) moderează puterea care ajunge de la motor la roți, pentru reducerea patinării acestora și prevenirea derapajelor.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Care este istoricul tehnologiei
Cum acționează ASR
În ce situații intervine sistemul

Care este istoricul tehnologiei

La fel ca multe alte sisteme de siguranță activă din industria auto, și ASR-ul a apărut în urma unui efort colectiv de perfecționare a tehnologiei. Diferențialul cu alunecare limitată a reprezentat un punct important de la care a pornit această tehnologie. Bazat strict pe un ansamblu mecanic, acesta transferă o parte din puterea motorului către roata care încă beneficiază de aderență, pentru ca învârtirea acesteia să permită înaintarea vehiculului.

Primul producător care a cuplat acest angrenaj la o unitate electronică de management a fost General Motors. Compania americană a început, din 1971, să doteze modele precum Riviera, Centurion sau LeSabre cu MaxTrac. Acest sistem electronic era capabil să monitorizeze modul în care se învârteau roțile de pe puntea spate, care erau și motoare, în cazul modelelor sus menționate, pentru a detecta pierderile de aderență. În caz de nevoie, MaxTrac direcționa puterea către roata ce manifesta tendința de a aluneca pe carosabil.

Opt ani mai târziu, MaxTrack evolua în Traction Monitoring System, odată cu lansarea modelului Eldorado, de la Cadillac, un produs conceput tot de General Motors. În 1986, Bosch punea la punct propria versiune a unui sistem ASR, bazată pe funcționalitatea oferită de ABS, sistemul care previne blocarea roții în timpul frânărilor. În prezent, sistemul este disponibil pentru o varietate de modele produse și comercializate în lumea întreagă.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Tehnologia ASR

Cum acționează ASR

Principala trăsătură a acestui sistem este complementaritatea sa cu binecunoscutul ABS. Acesta este și motivul pentru care o mașină de buget poate să nu fie neapărat echipată și cu ASR, dar una care include acest sistem printre opțiunile sale va fi dotată, implicit, cu ABS. ASR-ul previne învârtirea excesivă, prin aplicarea frânei la nivelul roții motrice care pierde tracțiunea. Această disfuncție se manifestă prin reducerea temporară a cuplului motor, din cauza lipsei contactului cu suprafața de rulare sau a prezenței unei pelicule antiaderente.

Principala diferență între modul de lucru al ABS-ului și cel manifestat de ASR este că primul dintre acestea intră în acțiune doar în timpul frânărilor, în timp ce al doilea acționează concomitent cu accelerația. Primul impuls transmis către unitatea de management electronic a ASR-ului vine de la senzorii de viteză ai roților. Aceștia monitorizează permanent viteza printr-un semnal care corespunde valorii acesteia. Prin compararea vitezei înregistrate de senzorul fiecărei roți, sistemul detectează în timp real modificările care fac evident faptul că una dintre acestea pierde tracțiunea și poate provoca un derapaj. Încetinirea roții îi permite să își recapete tracțiunea.

Concomitent, momentul motor este direcționat prin intermediul diferențialului către roata omoloagă ce are, încă, tracțiune. În caz de nevoie, sistemul va acționa frâna roții motrice, pentru a restabili echilibrul de tracțiune. Acțiunea aceasta necesită indicarea precisă a dozării, pe care doar ABS-ul o poate asigura, motiv pentru care, în cazul modelelor echipate cu ASR, modulul ABS corespunzător fiecăreia dintre roți este prevăzut cu o supapă suplimentară, de tip solenoid. Acestea ajută la crearea și la eliberarea rapidă și succesivă a presiunii necesare modulării tracțiunii.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

ce rol important are ASR

În ce situații intervine sistemul

Indiferent de denumirea comercială pe care o poartă sistemul ASR, acesta va acționa profilactic în cazul frânărilor prelungi sau al celor repetate, executate într-o perioadă scurtă de timp. ASR va întrerupe frânarea, pentru a preveni supraîncălzirea plăcuțelor și discurilor în urma unor solicitări extreme, pe drumuri desfundate sau în zone înzăpezite. În situația în care ambele roți pierd tracțiune, sistemul ASR are capacitatea de a frâna ambele roți în mod egal, pentru a le reduce numărul de rotații suficient de mult, încât aderența să poată fi redobândită.

În acest caz, ASR-ul va acționa în sinergie cu unitatea de management a motorului, pentru ca valoarea cuplului care ajunge la puntea motoare să fie redusă în timp real. Tehnologia ASR previne alunecarea roților motrice și îmbunătățește tracțiunea în timpul accelerației. Unitatea de control electronic a sistemului optimizează stabilitatea vehiculului, previne alunecarea roților pe perioada deplasării și reduce uzura anvelopelor, prin optimizarea cuplului care este direcționat spre roți. Datorită ASR-ului, roțile motoare beneficiază de cea mai bună tracțiune ce poate fi obținută în funcție de suprafața drumului.

Electronica face condusul mai ușor și mai sigur, iar ASR reprezintă una dintre cele mai valoroase tehnologii din arsenalul unui automobil contemporan. Cu toate acestea, nimic nu este mai important decât atenția la volan, iar respectarea regulilor de circulație este primul pas către un drum parcurs cu bine, până la capăt.

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)