autovit.ro

Gran Turismo in marime naturala. Doar masina e impusa!

Cine nu cunoaste celebrul joc de consola sau PC, Gran Turismo? Da, doamnelor, ala pe care ne mai jucam, noi baietii, inca si la varste oarecum mai inaintate, in loc sa batem covoarele in prag de Craciun! Ne strangem cu amicii la o bere si ne pregatim masinile pentru fiecare competitie in parte, ne crestem necontenit performantele acestora in speranta ca vom invinge si ne vom califica la nivelul urmator. Foarte cool, insa cam static pentru gustul meu, mai ales de cand am carnet si pot sa ma joc “in natura”!
Eh, exact asa cum acolo trebuie sa upgradati permanent masina pentru a va bate cu oponenti din ce in ce mai tari, si va spargeti capul ce merita cumparat si ce nu, tot asa si atunci cand preparati o masina de strada va veti lovi de exact aceleasi probleme. Atata doar ca banii vor trebui munciti din greu si va va fi si mai dificil sa alegeti calea pe care merita sa-i cheltuiti: motor, suspensie, cutie, electronica, frane, jante, anvelope, accesorii de carbon?
De dragul conversatiei si al exercitiului concret, va propun sa-mi dati omana de ajutor la transformarea noului meu Mitsubishi Lancer Evo IX, dintr-o masina puternica si rapida, intr-o masina si mai rapida! 😉
Pentru inceput, va marturisesc ca masina are deja un esapament Magnex si un kit de admisie directa K&N si merge de tuna!
Cu aceasta afirmatie si indiferent de modelul de masina despre care vorbim sau asupra caruia ne concentram cu rafinarea/dezvoltarea, trebuie sa punem un pic lucrurile la punct si sa ma credeti pe cuvant ca, din pacate pentru cei care vad astfel lucrurile, NU modificarea erformantelor unui motor este primordiala in dorinta de a avea o masina mai rapida! Poate parea paradoxal, insa este doar o gandire, partial, paguboasa.
Sa ma explic:
– cresterea puterii motorului face, intradevar, masina sa accelereze mai rapid, insa toate celelalte aspecte cum ar fi franarea, transmisia puterii la sol si tinuta de drum devin dezechilibrate datorita cresterii unilaterale a puterii
– odata cu cresterea substantiala a puterii unei masini de acest gen, organele transmisiei incep sa resimta din ce in ce mai tare solicitarile crescute si, in cele din urma, cedeaza. Primul ar fi ambreiajul
– asa ca, o investitie mult mai interesanta ar putea fi in suspensie si elementele sistemului de franare

Si pentru ca mie imi place sa fac lucrurile asa cum trebuie, am decis ca prima modificare sa fie a suspensiei.
Cea de serie nu e rea, insa permite mult prea mult ruliu si tangaj, asa ca la o conducere mai sportiva se accentueaza mult transferurile de mase si se altereaza comportamentul masinii. In plus, garda la sol este destul de mare si se impune o coborare a centrului de greutate tot din ratiuni de eficientizare a tinutei de drum.

Punctul 1 – suspensii
Avem asa, varianta 1 suspensii sport nereglabile, care sunt mai ferme decat cele de serie, coboara usor garda la sol si sunt destul de ieftine (pentru masina aceasta undeva pe la 1000 euro pentru un kit Bilstein B12).
Limitarile sunt, insa, vizibile cu “ochiul liber”, aceasta alegere fiind una relativ soft, fara pretentii foarte mari. Insa inrebarea care se pune este, am nevoie de ceva mai bun?

Daca da, mergem pe varianta 2 si anume, suspensii coilover, cu sau fara compensatoare, cu mult mai multe posibilitati de reglare, cu modificarea garzii la sol pe o plaja infinit mai mare, cu o rezistenta mult crescuta la solicitari net mai mari. Insa la fel de net mai scumpe, intre 1200-1500 euro pentru un set de Bilstein B14 pana la 2500 euro pentru un Ohlins, Tein, HKS sau EXE-TC. Toate acestea din urma vin cu o vasta experienta in raliurile moderne, fiind direct derivate din suspensiile de curse, insa tratate specific pentru un uz stradal la capitolul garnituri interne si protectie anticoroziva exterioara imbunatatita.
Pretul e dublu dar si posibilitatile pe masura.
Avand in vedere ca masina va fi folosita si la recunoasteri pe asfalt inclin spre acestea din urma, insa asa cum bine imi spune un coleg pilot, masina isi va petrece 90% din viata pe drumul casa-birou.

Deci, ce ma fac, gandesc logic si merg pe varianta 1, ca oricum se imbunatateste tinuta de drum si imi raman bani si pentru alte “capitole” (chiat ca nu mi-am stabilit neaparat un buget absolut limita pentru intreaga operatiune), sau merg pe varianta 2 si ma imbarbatez spunandu-mi ca masina asta merita o astfel de investitie si ca, oricum, tinuta de drum ramane CAPITALA!?

Voi ce parere aveti?

29 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)