autovit.ro

ALS

Anti Lag System, cunoscut popular si ca “Bang-Bang”, este un sistem folosit la masinile de competitie dotate cu turbocompresor.
Dupa cum se stie, turbina are nevoie de un timp de raspuns intre solicitarea pedalei de acceleratie si intrarea efectiva in actiune. Acest timp de raspuns (Lag) se datoreaza necesitatii cresterii vitezei gazelor de evacuare pana la nivelul la care inving inertia mecanica a paletelor turbinei. Acest timp de raspuns este cu atat mai mare cu cat dimensiunile turbinei cresc. ALS-ul intra in actiune atunci cand pilotul ridica piciorul de pe acceleratie, pentru a preintampina pierderea de presiune si, implicit, de viteza de rotatie a axului turbocompresorului. In caz ca acest sistem nu ar exista, la reapasarea acceleratiei pilotul ar trebui sa astepte din nou sa treaca timpul de raspuns.
Masinile de curse dotate cu ALS emit bubuituri si flacari pe esapament in timpul decelerarilor. Acestea se datoreaza temperaturilor mari din sistemul de evacuare a gazelor si a amestecului nears ajuns in respectivul esapament, care in momentul contactului explodeaza. Dezavantajul cel mai important al sistemului ALS este faptul ca efectul franei de motor este mult redus.

4 Comentarii

  1. noname00

    “ALS-ul intra in actiune atunci cand pilotul ridica piciorul de pe acceleratie, pentru a preintampina pierderea de presiune si, implicit, de viteza de rotatie a axului turbocompresorului” – si face ce? sau cel putin – unde intervine? cum intervine? intreb deoarece nu mi se pare complet articolul fara aceste informatii.

    • Edwin

      In mod expres nu intru in detalii extrem de tehnice despre astfel de subiecte, pentru ca important este sa se stie care e efectul sistemelor. Daca am discuta despre avans la aprindere, despre supape, amestec mai bogat sau temperaturi si alte fineturi am deveni site de tehnica si tuning. Obiectivul acestui dictionar este ca posesorii de masini si iubitorii de curse sa stie despre existenta si functionarea acestor sisteme.
      Exista site-uri mai specializate in chestiuni tehnice unde puteti intra mai in detaliul acestor probleme. Va multumesc.

    • cristi_s

      Pe scurt, cum se face. Atunci cand pedala de acceleratie nu e apasata, ALS ul actioneaza astfel:
      – intarziere mare a avansului la aprindere
      – amestec imbogatit brusc
      – clapeta de acceleratie partial deschisa (sau inca un “injector” de aer dupa clapeta). Aici e tot spilul, cu cat mai mult aer, cu atat mai “brutal” e ALS ul.
      – amestecul iese pe evacuare nears si din cauza temperaturii mari de pe evacuare, se autoaprinde inainte de turbina. Exploziile alea antreneaza paletii turbinei, mentinand un anumit nivel al rotatiilor suficient de mare ca sa diminueze lagul ce ar aparea la apasarea pedalei de acceleratie.
      Sunt de parerea lui Edwin, articolele astea sunt un fel de “popularizare a stiintei din spatele tehnicii” 🙂 si mi se pare OK sa nu intre in detalii tehnice, care pot avea efectul contrar si omul care citeste sa zica “prea complicat” si sa se indeparteze de subiectul respectiv.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)