autovit.ro

Mitul BMW-ului pe zapada

Eram azi dimineata in taxi, intr-un Bucuresti acoperit de zapada. Fusesem surprins de venirea intempestiva a iernii, exact ca si autoritatile. Cum poate sa ninga in mijlocul iernii, ma intrebam retoric…

In fata noastra un BMW caruia ii cam dansa spatele la fiecare plecare de la semafor. La care taximetristul, cu un amestec de sictireala si de convingere absoluta, lanseaza celebrul panseu auto: “Ce cauta dom’le asta cu BMW-ul pe strada?”.

Interventia lui mi-a readus in minte perceptia majoritatii oamenilor asupra problematicii transmisiei spate si a comportamentului acesteia pe zapada.
Evident ca nu este vorba doar de masinile construite la Munchen ci de tot acest layout clasic, care a facut legea in industria auto pana in 1934, cand Citroen Traction Avant (ce de gandire creativa sta in spatele acestei denumiri…) a lansat, cu adevarat succes, aceasta filosofie. OK, au existat si inainte de francezi cativa manufacturieri care au incercat, timid, sa prezinte publicului tractiunea fata, insa raman la convingerea ca Citroen sunt primii seriosi.

Si atunci, mi-am pus si eu, din nou, intrebarea: FWD sau RWD pe sosea glisanta?

In primul rand, cred ca trebuie sa punem bazele discutiei in asa fel incat sa fie evident ca indiferent de tipul de transmisie, vorbim de masini echipate cu anvelope de iarna performante!
Apoi, trebuie sa vedem daca masina apartine epocii cu adevarat clasice, deci dinainte de aparitia electronicii imbarcate, sau este una contemporana si inarmata pana in dinti…

Oricare ar fi cazul, propun sa ne intoarcem un pic la fizica de a VIII-a. Pentru a putea transmite puterea la sol, avem nevoie, in conditiile unui coeficient de aderenta dat, de…cat mai multa apasare(presiune) pe pata de contact, deci de greutate. O masina “totul fata” are greutatea distribuita majoritar pe puntea fata, adica exact pe rotile motrice, in timp ce una spate are mai putina greutate pe acestea. Pana aici totul este frumos. Ai zice ca tractiunile au un avantaj clar fata de solutia clasica motor fata-transmisie spate.
Singura problema este ca, in faza de accelerare, datorita transferului de masa, greutatea trece spre puntea spate, lasand rotile fata mai descarcate, deci cu o aderenta mai slaba, iar rotile spate devin mai incarcate, deci produc o aderenta mai buna.
Probabil ca ati intalnit si voi iarna masini cu tractiune fata ce urca anumite pante in marsarier, tocmai pentru a beneficia de acest transfer de mase.

Bun, in teorie avantajul este, deci, la transmisia spate, insa marea spaima pe care o au soferii este aceea ca masinile de genul acesta derapeaza destul de mult de puntea spate in procesul de accelerare. Asa ca, se prefera masinile tractiune, unde prin rotirea stanga-dreapta a volanului se mai poate ajuta trenul fata in cautarea aderentei.

Aici se impun si doua observatii. Prima se refera la faptul ca la o transmisie spate ii poti adauga greutate in portbagaj pentru a imbunatati aderenta, in timp ce la o tractiune, nu, iar a doua este ca, de cand cu sistemele electronice sofisticate, nu mai avem problema derapajului puntii spate.

O alta teorie ce joaca NET in favoarea masinilor cu transmisie spate este aceea ca daca la acestea, rotile spate trebuie doar sa transmita puterea iar cele fata doar sa asigure directionalitatea, la masinile totul fata rotile de pe puntea motoare trebuie sa asigure ATAT directionalitatea cat SI transmisia puterii la sol! De aici o supraincarcare la nivel de forte a zonei de contact dintre anvelopa si carosabil, ceea ce diminueaza performantele in ambele roluri! Nu de alta se zice de BMW, in special, ca are un feeling absolut extraordinar de limpede si precis in directie, fara sa fie “bruiat” in niciun fel de reactiile de putere din directie caracteristice masinilor “totul fata”.

Privind in istoria sporturilor cu motor, in speta a raliurilor-pentru ca acestea se desfasoara pe toate tipurile de aderenta ce pot fi intalnite si de soferul de rand-, vedem ca pana la aparitia transmisiei integrale in 1980, scena raliurilor mondiale si europene a fost dominata CATEGORIC de masini cu transmisia puterii pe rotile spate. Deci, in concluzie, aceasta solutie e mai performanta.

Dar, sincer, mi-e foarte eu sa dau un verdict 100% transant. Personal prefer o masina cu transmisie spate, atata timp cat am suficienta apasare pe respectiva punte pentru a-mi garanta aderenta. Deci in niciun caz nu vreau sa conduc o Dacie papuc pe zapada! In plus, daca masina in cauza are si ESP&Co, nu-mi fac griji. Insa pentru publicul larg, s-ar prea putea ca o tractiune fata sa fie mai potrivita. Da o falsa, zic eu, senzatie de siguranta. Dar net mai putin…FUN!

Voi ce preferati intre FWD si RWD?

29 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)