autovit.ro

Ambreiajul auto: ce rol are și ce defecțiuni poate manifesta

Indiferent de numărul cailor-putere, de starea galeriei de admisie, de performanțele sistemului de evacuare sau de modul în care se prezintă trenul de rulare, un automobil nu îți poate oferi performanțe optime fără un ansamblu ambreiaj perfect funcțional. Rolul acestui angrenaj este acela de a media fluxul de putere dintre motor și transmisie, acțiune pe care o realizează încă de la plecarea de pe loc. Ambreiajul este componenta fără de care schimbarea treptelor de viteză nu ar fi posibilă. Ambreiajul poate fi uscat sau lichid, cel din urmă fiind scufundat într-un ulei de răcire care îi conferă silențiozitate și o utilizare lină.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum funcționează ambreiajul
Care sunt principalele componente
Care sunt cele mai frecvente greșeli de exploatare
Ce indicii anunță defecțiuni la ambreiaj
Cum îl poți proteja
Cât de costă să schimbi kitul de ambreiaj

Cum funcționează ambreiajul

Momentul în care acest ansamblu își intră în rol este cel în care apăsăm pedala de ambreiaj. Astfel, placa de presiune este apăsată de rulmentul de presiune, iar ea acționează, la rândul ei, discul de ambreiaj. Se realizează, astfel, schimbarea rapoartelor, iar mișcarea de rotație este transferată optim de la motor la cutia de viteze. După principiul de funcționare, tipurile de ambreiaj se împart în trei mari categorii, după cum urmează: 

Ambreiaj mecanic: acesta este cel mai frecvent tip de ambreiaj, în cazul mașinilor vândute în țara noastră. Funcționarea lui depinde de forța de frecare degajată între două suprafețe, ca urmare a acțiunii unei forțe de apăsare. În cazul automobilelor, acest tip de ambreiaj va folosi discuri, în timp ce vehiculele cu specific utilitar sunt dotate cu ambreiaje ce folosesc conuri. 

Ambreiaj hidraulic: ansamblul de acest tip folosește o pompă hidraulică, pentru a reduce încărcăturile dinamice și oscilațiile de torsiune pe care le suportă transmisia în mod normal. Astfel, nu doar pornirea și accelerarea se fac mai facil, ci și subansamblele întregului circuit sunt exploatate mai judicios, cu o mai mare durabilitate în timp. 

Ambreiaj electromagnetic: acest tip de cuplaj folosește inducția, pentru a face legătura între părțile componente ale ansamblului. Pulberea feromagnetică este cea care produce conectarea și care creează un efect electromagnetic, sub influența curentului electric ce străbate bobina din circuit. 

Ultimii ani au adus o inovație aparte, sub forma ambreiajului combinat, de tip mecanic-centrifug, hidrodinamic-mecanic sau electromagnetic-mecanic. Acesta este caracterizat de un confort mai mare în utilizare, datorită faptului că folosește o pompă și o componentă mecanică, cea din urmă, montată pe arborele tubular al turbinei și folosită doar la schimbarea vitezelor, nu și la plecarea de pe loc. Astfel, cuplarea rapoartelor se face fără șocuri, la turații reduse, cu un beneficiu special în cazul vehiculelor de gabarit mare sau al celor agricole. 

Care sunt principalele componente

Ambreiajul mecanic este și va rămâne, pentru mult timp, una dintre soluțiile tehnice cele mai folosite. Cu o durabilitate dovedită de-a lungul vremii și cu un ansamblu ușor de reparat, dar nu neapărat ieftin de înlocuit, în cazul unei disfuncții, acesta este format din următoarele elemente:

  • discul de ambreiaj: situată între volant și placa de presiune, această componentă reprezintă materialul pe suprafețele căruia se face frecarea.
  • volantul: conectat la axul principal, acest element al ansamblului ambreiajului este apăsat de discul de ambreiaj, în momentul în care nu este cuplată pedala aferentă.  
  • placa de presiune: de această componentă depinde transferul mișcării de rotație către volant sau către discul de ambreiaj, deci, implicit, transferul rotației dinspre vibrochen către transmisie. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

cum functioneaza ambreiajul

Care sunt cele mai frecvente greșeli de exploatare

Pe cât de important este pentru funcționarea normală și echilibrată a mașinii, pe atât este de vulnerabil ambreiajul în fața unui stil de condus necorespunzător. În cazul în care nu vei exploata grijuliu transmisia mașinii, ai putea să supui ambreiajul unei uzuri premature, cauzate de șocuri, de supraîncălzire și chiar de apariția unor deformări. Astfel, printre practicile care te-ar putea trimite direct la mecanicul auto specializat în transmisii s-ar putea număra:

  • suprasolicitarea rulmentului de presiune, din cauza cuplării nejustificate a ambreiajului pe timpul staționării;
  • eliberarea bruscă a pedalei de ambreiaj în situația în care cutia de viteze este lăsată cuplată într-unul dintre rapoarte;
  • plecarea de pe loc cu orice altă treaptă în afară de prima;
  • forțarea ansamblului de ambreiaj la plecarea de pe loc în rampă, prin nefolosirea frânei de mână;
  • tractarea unui vehicul cu o masă excesivă, pe o suprafață abruptă sau cu aderență insuficientă, folosind un altul al cărui motor dispune de un cuplu mic.

ambreiaj defect

Ce indicii anunță defecțiuni la ambreiaj

Acest ansamblu este expus unei întregi serii de avarii, ce pot surveni în urma unui stil de condus haotic sau chiar în cazul în care mașina este pasată des de la un șofer la altul. Chiar și așa, nu vei avea parte de o defecțiune subită a ambreiajului. Vei putea preîntâmpina acest scenariu dacă vei avea vigilență și dacă vei „asculta” cu atenție semnalele pe care ți le transmite mașina. Unele dintre ele sunt mai subtile, altele te pot speria, dar fiecare dintre indiciile de mai jos îți poate salva portofelul dacă îl observi în timp util:

Funcționarea zgomotoasă: dacă, atunci când apeși pedala de ambreiaj, auzi un huruit, este foarte posibil să ai de-a face cu deformarea discului sau chiar cu un volant uzat.

Fenomenul de patinare a ambreiajului: cauzat de conectarea viciată între motor și transmisie, patinarea duce la mărirea artificială a turației, însoțită de un miros de ars.

Dificultatea la cuplarea unei trepte de viteză: acesta este indiciul clar al unei decuplări incomplete a volantului și al faptului că placa de presiune nu mai funcționează optim.

Dereglarea circuitului hidraulic: această problemă este semnalată în două moduri distincte: blocarea pedalei de ambreiaj sau formarea unei bălți de ulei pe podeaua mașinii. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

cum poti proteja ambreiajul

Cum îl poți proteja

La modul general, o conduită echilibrată la volan te scapă de multe probleme ale mașinii, de la cele pe care le-ar putea manifesta motorul și până la cele ale circuitului de evacuare și ale transmisiei. Ca element de legătură între cele două componente vitale ce asigură funcționarea unui automobil, ambreiajul are nevoie de o exploatare firească, de natură a-i prelungi durata de viață. Acest lucru implică unele măsuri de precauție simple, dar foarte eficiente:

  • apăsarea completă a pedalei de ambreiaj, la cuplarea unei trepte de viteză;
  • patinarea progresivă a ambreiajului la plecarea de pe loc, cu rolul de a-i permite discului să preia treptat mișcarea motorului;
  • eliberarea lentă a pedalei, când mașina se află în viteză și se deplasează;
  • evitarea cuplării ambreiajului în mod prelungit și inutil, în momentele în care mașina nu se deplasează;
  • intervenția neautorizată asupra acestui ansamblu.

Cât te costă să schimbi kitul de ambreiaj

Operațiunea de schimbare a ambreiajului este precedată de diagnosticarea uzurii componentelor acestuia și de observarea modului în care el funcționează. Pentru intervenția propriu-zisă, este necesară demontarea cutiei de viteze, pentru a putea fi înlocuite placa de presiune, discul de ambreiaj, volantul sau pârghiile de cuplare. Costul acestei operațiuni începe de la 350-400 de lei, pentru modele precum Dacia Logan, Opel Astra sau Skoda Octavia.

Un ambreiaj sănătos înseamnă o mașină pregătită oricând pentru drumuri lungi. Cu sfaturile de mai sus, vei putea să pleci de fiecare dată la drum cu încredere.

Credit foto: Shutterstock

177 Comentarii

  1. Nicoleta

    Buna am si eu o probl.Acum cateva zile mi sa dus pompa de ambreiaj,mi se rupsese burduful si pierdeam lichidul,in fine am schimbat pompa am mers 100de metrii cu ea dupa care a inceput sa se auda un fasait ciudat ca si cum ar fi pierdut aer sau lichid ceva de genul fsssssss….:)in prima faza nu mai intra in trepte cum trebuia iar in marsalier facea urat rau caraia rau.Mentionez faptul ca in momentul in care am schimbat pompa am schimbat-o cu ajutorul unui amic iar acesta m_a pus sa ii fac multe pedale ptr aerisire.Din cate am inteles la cielo se face o singura pedala.Noi am facut pedale pana iesea lichidul spuma….In fine cu chiu cu vai am ajuns acasa iar de dimineata cand trebuia sa plec la servici nu a mai facut absolut nici un fel de problema.Deci probl mea mea este sunetul care se aude cand o bagi in viteza si incerc sa plec atunci se aude,cand este la relantiu motorul merge curat.Imi puteti spune ce ar putea fi?Vreau sa va mai spun ca am fost la mecanic cu ea si nu mai facea nimic nu se mai auzea nimic….:)deci a mai si ras mecanicul de mine:)ceva idei va rog

  2. Pop zoltan

    Buna ziua am schimbat chitul de ambreaj cu volanta cu tot la un bmw e46 cind pornesc in rampa si pedala e aproape sus adica de la jumate in sus se simte caun scartait o bataie marunta care ar fi cauza ceva pareri !

  3. Alin tm

    Buna ziua,am o problema sper sa ma puteti ajuta cu un sfat.Am un golf 4 iar cand vreau sa plec de pe loc nu pot sa cuplez viteza 1 nici 2..dar cu motorul oprit se pot cupla care ar putea fi cauza? Astept rasp multumesc

    • sorin

      Daca maneta intra in viteza “la rece”,adica motor oprit,dar in momentul cand pornesti motorul nu poti baga in viteza,cu siguranta s-a dus discul de ambreaj.

      • IVAN

        Si la mine la supernova la rece nu merge 1a si marșarierul, dar cîteodată merge,sau cînd merge se aude cîrîit la cutie parca nu are ulei,dar am mers mult sport si cu 6000 ture si are 230000km.Am găsit un a!breiaj seconx hand sa vad cum merge ca vreau sa iau un Logan.

  4. Cristi

    Am un VW Sharan din 2007 cu motor de 2,0 tdi-140cp. La plecarea de pe loc uneori ambreiajul smucește puternic chiar dacă incerc să-i dau drumul ușor. De la un timp debraiază din ce in ce mai greu, chiar imi moare motorul in viteza a 2-a. Să fie pompa de ambreiaj sau volanta??

  5. Dan

    Buna seara.
    Am un Passat 1,9 din 2006 si de mai multe ori s-a intamplat sa ramana schimbatorul blocat in marsarier. Dupa ce opream motorul si il opream din nou dupa 10 – 15 secunde de cele mai multe ori, scoteam din marsarier si functiona normal. Am masina de doi ani si i-am schimbat distributia dupa ce am cumparat-o in Ianuarie 2015. Am intrebat mai multi mecanici si nu am primit un raspuns. Locuiesc in Londra si la efectuarea MOT nu am avut nici un fel de probleme. Chiar am intrebat la service-ul respectiv si nici un raspuns concret. Poate cineva sa ma ajute?
    Adresa mea de email este kompetentu2000@yahoo.com

    Cu respect,

    Dan

  6. Raisa

    Buna, am un opel meriva saptamana trecuta i-am schimbat kitul de ambreiaj cu volanta, cand sa plecam de la mecanic, nu merge sa o bagi in viteza, apoi mi-a schimbat si pompa de ambreiaj, si tot nu merge, cand e motorul oprit merge sa o bagi in viteza, cand il opresti nu mai merge…care ar fi problema? Multumesc mult.

  7. Madalin bere

    La un pasat 19 tdi 131cp din 2004lam cumparat la licitatie cu matoru pornit si fara sa apas ambreaju intra in ori ce viteza cu usurinta fara sa caraie sau frecat .mentionez ca am aerisit pompita de deasupra cutiei si tot nici o modificare nui rupta nici o planetara.va multumesc. Lasati un mesaj la adresa de mail :madalinteodora@gmail.com

  8. Slobozeanu Ionuț

    Salut .Am un Ford focus MK 1 1.6 16v intra in viteze dar nu se mișcă . Și când o turez miroase a ambreiaj.si mi-a zis cineva că nu e ambreiajul . Știe cineva ce poate fi . Mulțumesc

  9. Silviu

    Buna. Detin o mazda 6, an 2006 2.0 disel, 6 trepte, recent am inceput sa am problema cu prima trepta de viteza si marsarier, imi intra din a 2-3 incercare, ce ar putea fi? Ambreajul? Imi intra greu si la rece si la cald..

  10. Florinel

    Salut!!Detin un audi a4 din 2005 cutie de viteza manuala,si am o problema cu mansalieru treptele 1,2,3,4,5 merg ok, dar cand bag in mansalier si incep sa ridic ambreaju da sa moara motoru specific accelerez in acel moment??Va rog sa ma ajutati cu un raspuns!!Va multumesc

  11. Catalin

    Va salut. Masina este Skoda Octavia 2 1.4 TSI benzina, cutie cu 6 trepte+R, an 2010. Se intampla ceva ciudat, si anume, uneori in anumite situatii, parcare cu spatele din scurt, manevre scurte de dat cu spatele pe teren mai dificil, adica putin panta, in general cu trenul de rulare putin tensionat, sa ramana blocata in marsarier, uneori mai tare alteori tine mai putin dar simti ca tine ceva acolo. Iese dar trebuie sa tragi cu simt de raspundere de schimbator. A mai facut figuri si la tr. 1 dar mai rar, a intrat mai greu sau a iesit mai greu, sau daca schimb mai repede parca s-a simtit ca freaca “fier pe fier” sau n-a intrat din prima, la jumatatea cursei schimbatorului se lovea de ceva. Cu masina oprita nu face asa, se comporta bine intra si iese din toate treptele inclusiv marsarier. In general, merge bine cutia, doar in anumite situatii apar problemele descrise. Am schimbat deja uleiul din cutie cu unul original aditivat de la reprezentanta. Dupa schimbare s-a simtit o ameliorare dar apoi incet incet parca face la fel. Poate fi si ambreiajul, sa nu debraieze mereu complet? Sau e ceva cu cutia. Nu prea m-a lamurit nimeni pana acum, daca vreau sa simulez problemele astea chiar atunci nu mai face asa cutia, nu face mereu.

  12. Stoica Angela

    Am o toyota yaris si intră foarte greu an treapta 2 cutia de viteza este semiautomata ma puteti ajuta cu vreun sfat va multumesc

  13. Alex

    Îmi patineaza ambreiajul de la treapta a 3 a în sus, menționez că pot pleca cu rotile de spate taras,patineaza de la a 3 a în sus pe la 2000 de ture când o calc, am ambreiaj cu masa simpla cu rulment hidraulic. Masina e o bora 1.9 am. Salut

  14. Daniel

    Am un Ford focus 2001 tddi are un tacanit in partea stingă jos din partea volanului cum calc abriajul dispare ar putea fii doar rulmentul de presiune ! As putea schimba numai rulmentul ? Ce sfat in dați

  15. Alexandru

    Salut, mi-am cumpărat recent un golf 5 și când bag în marșarier se aude un cârâit, iar câteodată întra greuț în prima treaptă. Ma gândesc ca e problema la ambreiaj sau poate la cutia de viteză. La rece întrării petrecut. ( nu prea le am cu mecanica sunt începător 😂).

  16. Marius

    Buna! Ma poate ajuta si pe mine cineva cu o parere va rog. De ceva vreme am observat o problema si anume,cand pornesc masina sa plec de pe loc se aude/simte un scuturat ca si cum ar patina ceva. Masina are 5 ani. asta se intampla numai cand motorul e rece.

  17. Mircea Marius

    Salut! Am un Seat Toledo 1.9 tdi 110 cp din 2003 si am nevoie de ajutorul vostru intr-o dilema.Atunci cand schimb in treapta a 2-a sau a 3-a , cu motorul un pic turat, imi agata vitezele.Daca il las incet , sa ajung motorul la 1000 tur, schimba fara nici o problema.Foarte foarte putin agata si la marsalier, cateodata.Masina e foarte veche si are 400000 km. In rest merge brici.Multumesc !

  18. Silviu

    Salut!
    Am un golf 4 si simt ca sa schimbat mai multe la ea.
    1.Am vibratii la ambreiaj la orice treapta si cand plec dupa loc cand am luato nu vibra.
    2.Vibratii la acceleratie tot la fel la viteza de 70km h incepe sa vibreze mai tare si cand merg cu 130km h … si vibreaza si maneta in acelasi timp,dar mai este cateo zi care nu mai vibreaza nici acceleratia si nici maneta.
    3.Nu mai are plecarea cum era cand am luato,parca simt ca trage din greu…
    4.Cu volanul cand merge usor cand greu,ce ar putea sa fie?
    5.Si ultima problema este cu bordul,acolo unde scrie cati km mai poti merge sau setarilr ce mai e acolo patratelul ala rosul,cand se incalzeste motorul incepe sa vada in ceata.

    Datimi o parere ce ar putea sa aive cu toate astea…

  19. Pepe

    SALUT AM UN MERCEDES C220 din 2009 , cand am dat sa o pornesc dupa 2 luni de cand nu a mai fost miscata , aveam bateria moarta, am tras curent de la alta masina dar cand sa plec se accelereaza dar nu pleaca dupa loc(cutie manuala) ce ar putea fi? Nu imi apare nici o eroare , intra in viteza normal

  20. Rosu

    Am o trepidatii la pedala de ambreaj si câteodată nu intra in viteza ,sau daca este in viteza calc ambreajul si masina merge incontinuarecalc frînă si motorul nu se opreste

  21. Alberto

    Am un opel astra h motor 1.7 cdti care imi intra in viteza uneiri foarte greu in treabta 1,2 si trepideaza motorul foarte tare la plecare , ce problema ar putea avea?

  22. Corina Tanasa

    Buna ziua , va rog sa ma ajutati si pe mine cu o parere. Am un golf 5 din 2008 recent cumparat .Ma aflam in oras si ma apropiam de un sens giratoriu am redus viteza si am dat treapta 1 de vitează am făcut sensul si cand să i dau treapta a doua de viteza mi sa blocat ambreajul in podea am vrut sa schimb si viteza mi sa blocat si schimbatorul. Imediat am tras dreapta si oprit dar ambreajul nu a revenit tot in podea ,am luat contactul si m am dat jos din mașină și am ridicat pedala de ambreaj cu mâna. Asa si dat drumul ambreajul. Ce sa se fi intamplat?

  23. Silviu

    Salut !
    Am un passat B6 2009 DSG si întîmpină o problema care duci la cutie.
    De exemplu mașina schimba perfect toate treptele pe drum fără denivelari iar daca prind un drum cu denivelari si trec mai repede mașina zdruncinanduse după ce termin drumul cu denivelari schimba decat 1,2,3 de treapta 4 trebuie sa sar prin manual 5,6.
    după ce-mi face problema asta si prind iar un drum cu denivelari si trec mai tare sa se zdruncine mașina nu mai face și ea schimba perfectă.
    care ar putea fi problema:senzori,cablaje care nu fac contact.
    mulțumesc!

Lasă un răspuns la Darius Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)