autovit.ro

Diesel sau benzină în traficul din oraş? Iată părerea noastră!

Indiferent că vorbim de un topic pe un forum auto sau de o simplă dicuţie la o cafea, subiectul “diesel versus benzină” este unul ce pare mereu fără final şi acaparează publicul care urmăreşte sau este pasionat de fenomentul auto. În cele ce urmează vom aborda doar unul dintre episoadele ce caracterizează această discuţie şi anume traficul urban. Cum se comportă cele două tipuri de motorizări şi care sunt avantajele şi dezavantajele lor?

Atunci când circuli în traficul din oraş unul dintre cele mai apreciate calităţi ale unui motor este elasticitatea. Ce înseamnă asta? Un cuplu bun încă de la turaţii joase, o dezvoltare armonioasă a puterii pe toată plaja de turaţie şi un răspuns rapid la apăsarea pedalei de acceleraţie. Din acest punct de vedere un motor diesel este avantajat datorită principiului său de funcţionare ce permite obţinerea unor valori de cuplu bune încă de la turaţii joase. La asta se adaugă faptul că, în ultimul deceniu, aproape că nu au mai existat motoare diesel fără supraalimentare cu turbo, iar asta a schimbat radical datele problemei. Un motor turbo-dieselul comun, chiar şi unul lansat acum câţiva ani este aproape imbatabil când vine vorba de valori de cuplu. Practic, asta înseamnă elasticitate la un motor: cuplu din belşug, disponibil cât mai repede, la turaţii joase. Să spunem că dieselul este avantajat din acest punct de vedere, dar totuşi, ultimii ani au dus la o creştere extrem de importantă în utilizarea supraalimentării la motoarele pe benzină. Acestea nu mai sunt puse în dificultate de fratele-diesel în duelul valorilor de cuplu.

Volkswagen Grupul VW se poate lăuda de câţiva ani cu propulsoarele 1.2 TSI şi 1.4 TSI, iar mai recent Ford a pornit o ofensivă semnificativă în segmentul supraalimentării la benzină, cu motorul 1.0 EcoBoost, iar acestea sunt doar exemple pentru clinidreea mică. Concret, un diesel este avantajat când vine vorba de cuplu şi elasticitate, însă noile propulsoare pe benzină nu sunt cu nimic mai prejos. Aşadar, dacă benzina este cu turbo, am spune remiză, dacă nu, în mod cert diesel.

Mulţi însă pun pe primul loc alte calităţi: silenţiozitatea şi rafinamentul. Propulsoarele diesel moderne au făcut progrese remarcabile la aceste aspecte, însă motorul pe benzină este suveran la acest capitol, în special în oraş. Practic, aici nu există competiţie, motorul cu aprindere prin scânteie fiind câştigătorul fără echivoc. Altă abordare, aparent banală, vine din partea celor care aleg să conducă în oraş un motor pe benzină pentru că sunt friguroşi. Nu, nu este o glumă, ci o realitate. În oraş, motorul diesel se încălzeşte extrem de greu iarna, în maşină putând fi frig chiar şi după 30 de minute, în unele cazuri mai mult decât ai nevoie pentru a ajunge la destinaţie. Aşadar, un motor silenţios, rafinat, care se încălzeşte repede iarna poate fi pachetul ideal. Dieselul este pus în dificultate.

Totuşi, capitolul finanţe este de cele mai multe ori decisiv la întreţinerea unei maşini şi aici intervine factorul consum. Poate banii de achiziţie se găsesc, dar combustibilul necesar pentru deplasarea zilnică este mereu o problemă importantă. Motoarele diesel sunt, în general, mai economice indiferent de tipul de trafic. La motorizări diesel-benzină cu cilindree comparabile diferenţa de consum poate fi şi de 3-4 l/100 km în favoarea dieselului. În ultimii ani, datorită adoptării injecţiei directe şi a reducerii cilindreei, progresul făcut de noile generaţii de motoare pe benzină în materie de consum este uriaş. Totuşi, dieselul este încă alegerea potrivită dacă cifrele de consum sunt cele care primează ca importanţă pentru tine.

Decizia pare foarte grea şi pentru a o face şi mai complicată introducem în ecuaţie un alt sistem de propulsie: hibridul. În ultimii ani, producătorii de automobile au dezvoltat sisteme de propulsie hibride de mai multe tipuri. Primele sisteme apărute au fost mild-hibrid (ex. Toyota Prius), în care un motor pe benzină era ajutat de un motor electric în timpul acceleraţiilor. Apoi, motorul electric a devenit mai puternic şi chiar a putut propulsa maşina pentru câţiva kilometri (full-hibrid, de exemplu BMW X6 ActiveHybrid), iar mai nou avem sisteme de propulsie complet electrice (ex. Tesla Model S). Sunt oare acestea o alternativă viabilă la clasicele motoare termice atunci când vine vorba de traficul urban? Absolut! În special în oraş, aceste sisteme hibride sunt în elementul lor. Ambele motoare (termic- electric) funcţionează foarte eficient în aceste condiţii, turaţiile fiind mici, frecările interne reduse, astfel încât reuşeşc valori de consum ce pot umbri chiar şi motoarele diesel echivalente. Hibridul pare candidatul ideal: are cuplu disponibil instant datorită motorului electric, are rafinamentul şi silenţiozitatea motorului pe benzină şi poate consuma mai puţin decât un diesel. Practic, tot ce e mai bun din ambele lumi. Singurul minus: preţul. Hibrizii sunt încă scumpi, deşi anumite modele se pot găsi chiar şi la preţuri de circa 10.000 de euro la mâna a doua.

Concluzia asupra cărui sistem de propulsie este mai bun în oraş nu poate fi niciodată adevărul absolut. În fiecare zi, condiţiile sunt schimbate de tehnologia care evoluează şi care schimbă balanţa. Dezbaterile pe această temă au dus mereu la păreri interesante şi punte de vedere personale care trebuie luate în considerare, astfel încât vă provocăm la discuţii argumentate despre ceea ce aţi ales voi şi despre ce concept de propulsie credeţi că este mai bun în traficul din oraş: diesel, benzină sau hibrid? 

60 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)