autovit.ro

Piata auto in agonie

Noul timbru de mediu impreuna cu programul rabla, si situatia precara a economiei din care deriva puterea scazuta de cumparare a romanilor, au dus intreaga piata auto aproape de moarte clinica.

Mai jos am realizat o analiza ale ultimelor 9 luni, atat pentru piata masinilor noi cat si cea a masinilor second hand in totalitate ( masini din import si  reinmatriculari) . Concluziile fiind, asa cum veti vedea, dezarmante.

Piata masinilor noi

Masini noi 2013

Intr-un an in care au fost si luni cu sub 4.000 de masini noi inmatriculate nu este de mirare ca piata abia a depasit nivelul de 41.000 de unitati dupa trei trimestre, record negativ care dovedeste ca situatia este grava. Ca explicatii ar fi puterea scazuta de cumparare, un program Rabla care a inceput tarziu si nu a mai putut ajuta piata, dar mai ales faptul ca peste 70% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii, persoanele fizice fiind ca si inexistente.

Fata de noua luni din 2012 scaderea a fost de 16% fiindca si 2012 a fost un extrem de slab.

Masini second-hand tranzactionate in tara 

La reinmatriculari (tranzactii cu masini deja inmatriculate in Romania) se vad cel mai bine efectele negative ale timbrului de mediu introdus la 15 martie fiindca, daca in 2012 nu a fost nicio luna cu mai putin de 20.000 de tranzactii cu masini SH pe plan intern, in anul curent doar o luna a trecut de acest prag. Mai mult, daca anul trecut maximul a fost reprezentat de cinci luni in care s-au depasit 30.000 de unitati, anul acesta media lunara este de 17.000 de unitati.

Dinamica pietei a avut mult de suferit, oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar pierde foarte mult la vanzare datorita timbrului de mediu. Timbrul de mediu se aplica pentru masinile cumparate inainte de 2007 dar si pentru masinile care au fost scutie de plata taxei de mediu in perioada 2008-2010.

Practic, de la peste 250.000 de reinmatriculari in noua luni din 2012 s-a ajuns la sub 153.000 intre ianuarie si septembrie 2013, ceea ce inseamna o scadere de 40%, existand si luni cu injumatatire,un exemplu fiind luna mai unde scaderea a fost de la 31.000, la sub 16.000 de masini.

reinmatriculari 2013

Masini second-hand din import

Acest capitol a fost pe crestere, datele DRPCIV indicand un 37%, la peste 166.000 unitati. In toate lunile din acest an cifrele au fost peste 2012, iar in iulie diferenta a fost chiar de 70%.

Dupa noua luni, piata second-hand este in criza fiindca, desi numarul de masini aduse din strainatate a urcat cu 45.000 de unitati, situatia de pe plan intern a fost cu totul diferita, scaderea fiind de 100.000 de unitati.

Situatie masini import 2013

La aceste valori nu este exagerat daca afirmam ca piata interna a masinilor second-hand este in agonie, oamenii sperand ca in 2014 sa vina o taxa auto care sa le fie mai favorabila. Eternul sentiment de asteptare care a afectat atat de mult piata in ultimii ani, mai ales din cauza deselor schimbari ale taxei, inhiba din nou tranzactiile, iar autoritatile au lasat de inteles ca taxa va fi in continuare schimbata.

Ce ne poate aduce ultimul trimestru

Piata masinilor noi nu are cum sa inceapa sa creasca deodata spectaculos, mai ales ca decembrie este in general o luna slaba, astfel ca 2013 va fi incheiat cu un record negativ de sub 60.000 de unitati.

La masinile second-hand din import nu sunt motive ca trendul de 15-20.000 unitati/luna sa fie intrerupt, astfel ca avansul va fi de macar 30% la final.

In final cele mai afectate sunt tranzactiile de masini second-hand pe plan intern fiindca timbrul de mediu continua sa-i determine pe multi sa-si tina masinile mai mult decat ar fi vrut.

 

 

29 Comentarii

Lasă un răspuns la ar Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)