autovit.ro

Cutie automată vs manuală: diferențe și avantaje

Ai decis care este bugetul maxim pe care îl poți cheltui pentru următoarea ta mașină, ai ales modelul preferat și ai stabilit ce motorizare ți s-ar potrivi mai bine. Dacă, până acum câțiva ani, cutia de viteze nu făcea subiectul vreunei dezbateri prea lungi, din lipsa ofertei, lucrurile s-au schimbat simțitor în ultimii ani. Puse față în față exact ca la un duel, cutia de viteze convențională și celebra cutie automată au mai multe atuuri și dezavantaje ca oricând. De ce să iei în seamă și altceva în afara soluției clasice, în ceea ce privește cutia de viteze? Care sunt cheltuielile suplimentare pe care le va genera alegerea ta? Acestea sunt întrebările pe care cu siguranță deja ți le pui.  

Care sunt avantajele
       Avantaje cutie manuala
       Avantaje cutie automat
Care sunt dezavantajele
       Dezavantaje cutie manuala
       Dezavantaje cutie automata
Ce cutie să alegi în funcție de modelul mașinii
Care este diferența generală

Care sunt avantajele

Dacă faci parte din grupul entuziaștilor care caută o evoluție de fiecare dată când își schimbă mașina, te vei bucura de multe plusuri ce vin la pachet cu o cutie de viteze automată. La polul opus, nici cutia de viteze manuală nu și-a spus ultimul cuvânt. Avantajele de care te vei bucura par distribuite relativ egal:

 Avantaje cutie manuala

  • preț accesibil: în general, prețul unei mașini este mult mai prietenos cu bugetul, când cutia de viteze este una convențională. Chiar dacă prezența altor dotari depinde de capriciile proprietarului anterior, cutia de viteze manuală este foarte frecventă, pe multe dintre mașinile puse în vânzare;
  • caracter economic: avantajul financiar al acestei soluții tehnice nu se referă doar la prețul inițial de achiziție, ci și la consumul mic de combustibil pe care îl vei obține de-a lungul exploatării mașinii;
  • întreținere mai ușoară: costurile unei revizii tehnice ale unei mașini dotate cu cutie de viteze manuală vor fi mai mici decât în cazul unei mașini cu transmisie automată. Prețul pentru manopera și uleiul ce vor fi trecute pe devizul de service nu au competiție.  

Avantajele cutiei automate:

  • confortul la rularea în mediul urban: fără grija de a schimba vitezele des, cu o cutie de viteze automată te poți concentra mai mult la provocările care îți ies în cale în aglomerație. Mai mult, vei putea ține permanent ambele mâini pe volan și vei scăpa de efortul apăsării repetate a pedalei de ambreiaj; 
  • ușurința în condus, pe placul începătorilor: dacă un șofer experimentat s-ar putea bucura de o cutie automată cu padele pe volan, care duce cu gândul la lumea curselor, o transmisie automată mai mult sau mai puțin complexă va fi pe placul unui public mai puțin previzibil: începătorii. Când mașina schimbă singură vitezele, șoferul poate fi mai atent la semnele de circulație și la celelalte mașini;
  • demaraj mai lin: dezbaterea cutie automată vs cutie manuală ajunge și la modul în care se face plecarea de pe loc. Cu o automată, te vei pune în mișcare imediat ce ridici piciorul de pe pedala de frână, ceea ce îți va fi util nu doar la semafor, când simți presiunea celor din spate, ci și atunci când te afli pe o pantă de pe care pornirea se face mai greu. 

dezavantaje cutie automata

Care sunt dezavantajele

Niciuna dintre cele două opțiuni nu este lipsită de dezavantaje, așa că trebuie să știi din start că va trebui să accepți și unele efecte secundare. Ele se vor aplica atât în cazul cutiilor de viteze automate, cât și în cazul celor manuale.

Dezavantaje cutiei manuale

  • lipsa confortului: șoferii mai comozi vor resimți din plin dezavantajul de a acționa permanent schimbătorul de viteze, atât pe șosea, cât mai ales în traficul urban. Acesta este, de altfel, principalul motiv pentru care se face trecerea la cutia automată;  
  • timoneria incomodă: cu siguranță ai simțit cel puțin o dată cum cutia de viteze agață la intrarea într-o anumită treaptă. Această senzație incomodă le dă mari bătăi de cap șoferilor mai puțin experimentați și le strică pasionaților plăcerea de a conduce;
  • uzura ambreiajului: după solicitări intense sau în urma unei exploatări necorespunzătoare, cutia de viteze manuală vestește că s-ar putea apropia momentul unei avarii printr-un miros de ars. Această problemă este mai frecventă decât se crede în general.

Dezavantaje cutiei automate

  • costurile de exploatare: consumul ridicat de benzină și intervalul mai des al reviziilor tehnice fac din cutia de viteze automată o soluție mai puțin preferată de cei care țin la portofel. În plus, aceasta este una dintre acele piese care costă cel mai mult în cazul în care trebuie schimbată;
  • accelerația lentă: deși cele mai noi modele de mașini dispun de moduri secvențiale, care scurtează timpii de schimbare a rapoartelor, cutiile de viteze ale mașinilor mai accesibile sunt foarte lente. Vei simți acest dezavantaj pe parcursul depășirilor executate din scurt; 
  • pornirea anevoioasă pe zăpadă: o mașină cu cutie de viteze automată care nu este echipată cu un mod adaptat la plecarea de pe loc în condiții de îngheț îți va pune probleme serioase pe timp de iarnă. Aceeași problemă se va manifesta și pe un drum noroios. 

Cutie de viteze manuala

Ce cutie să alegi în funcție de tipul mașinii

Cu siguranță ai o listă scurtă de modele de mașini care te tentează. În cazul în care cutia automată se numără printre opțiunile pe care le-ai luat în calcul, este bine de știut care va fi cea mai bună alegere pe care o poți face la capitolul transmisie.

 Mașini de clasă mică: nu ai vrea să mărești prețul unei citadine din cauza cutiei automate, iar beneficiul de a nu schimba treptele de viteză nu este suficient. Echipată cu o transmisie automată, mașina va fi mai lentă și va consuma mai mult, ceea ce va veni în contradicție cu dimensiunile și masa reduse. 

 Mașini de clasă compactă: acest tip de caroserie duce greul familiilor active pe întreg cuprinsul Europei. Ușor de găsit atât în traficul urban, cât și pe drumul către stațiuni, aceste mașini sunt unele dintre cele mai potrivite cu o transmisie automată, mai ales dacă ne referim la versiunile lor break. Dacă ești dispus să plătești cu până la 2-3.000 în plus, merită să alegi automata. 

 SUV-uri de clasă compactă: teribil de populare, aceste mașini amenință modelele preferate în mod tradițional de clienții români. Cutiile de viteze automate, disponibile pe cele mai versatile dintre SUV-uri nu sunt foarte precise și nu vor face o figură bună pe drumuri neamenajate. Dacă îmbini traficul urban cu ieșirile în natură, te vei simți mai sigur în compania unei manuale. 

 Berline de clasă medie: elegante, clasice și deosebit de confortabile, aceste modele de masini sunt printre cele mai aspiraționale. În consecință, ele prezintă un rulaj fluent și rafinat, căruia cel mai bine îi corespunde o cutie de viteze automată. În acest segment, diferența de consum nu este un criteriu capital, așa că ar fi păcat să nu savurezi din plin relaxarea. 

Care este diferența generală

 Într-o eră în care mașina electrică tinde să amenințe vechea ordine, dilema stârnită de alegerea unui anume tip de cutie de viteze tinde să devină anacronică. Totuși, cele două soluții tehnice mai au ceva carieră de parcurs, așa că fiecare dintre ele oferă un avantaj specific. Cutia de viteze manuală va rămâne mereu un etalon în privința senzației de control deplin pe care o oferă șoferului, precum și a sentimentului de conexiune neîntreruptă. 

 Cutia de viteze automată este sinonimă întrucâtva cu luxul unui rulaj fără griji, chiar dacă, mai nou, este disponibilă și pe modele accesibile. În cele din urmă, alegerea ta va atârna de stilul de condus pe care îl ai, de modul în care vei exploata mașina și, nu în ultimul rând, de bugetul pe care l-ai pregătit pentru noua ta achiziție. 

 Cu informațiile de mai sus, poți porni mai hotărât în căutarea următoarei tale mașini. Cu transmisie automată sau nu, ea va trebui să-ți confere siguranță și confort, la un cost de exploatare potrivit cu posibilitățile tale. 

 Credit foto: Shutterstock

 

 

16 Comentarii

  1. Bmw_Boy

    Parerea mea esta ca manuala ramane cea mai buna alegere daca vrei sa te distrezi la volan + ca este si mai usor de intretinut si in 90% din masini permite un consum de carburant mai redus.

    • Robb

      Daca Dacia 1300 ar fi avut cutie de viteze automata,probabil 99% dintre romani ar fi preferat automata !
      Pe cv automata frana de motor este eficienta doar in cazurile cutiilor la care schimbarea se face si manual(gen tiptronic)iar cutia este trecuta pe manual(+-).La cele automate obisnuite(multitronic),daca ai 50 km/h si esti in D ,iei piciorul de pe acceleratie,motorului ii scade turatia la relanti si masina ruleaza din inertie.
      Cutia automata are multe avantaje,dar si multe dezavantaje.Principalul avantaj ar fi confortul.Urmatorul ar fi schimbarea precisa,mult mai precisa decat a oricarui pilot experimentat.Dezavantajele ar fi:
      Consum marit !Intretinerea scumpa,reparatii extrem de cotisitoare,un incepator o poate distruge in 2 zile.
      Trebuie sa inveti ce este o cutie automata si abia apoi iti cumperi caruta cu cv automata.
      De multe ori costurile reparatiei cutiei ,depasesc valoarea de piata a masinii !
      Tara Romaneasca este plina de meseriasi slabi pregatiti in domeniul cv automata.Probabilitatea ca ei mai mult sa strice decat sa repare este foarte mare !

  2. Cis

    99% din cei ce NU prefera cutia automata sunt cei ce au condus doar autovehicule cu cutie manuala, invocand ca prefera sa poata/simta schimbatul vitezelor si/sau ca automatica nu ar avea frana de motor. Total gresit, si pe cutia automata se poate schimba vitezele sarind chiar si doua trepte in viteza superioara sau inferioara, iar frana de motor este existenta si foarte eficienta. Dupa mijlocul anilor ’90 pe multe autovehicule gasim montata cutie de viteze de tip tiptronic (asa zisa automata si manuala)
    Au trecut multi ani de cand conduc/prefer doar cutia de viteze automata sau tiptronica, iar atunci cand conduc vehicule cu o cutie de viteze manuala am senzatia ca ma-ntorc in timp undeva in “evul mediu”.
    Singurul dezavantaj al cutiei de viteze automata este ca odata ce te obisnuiesti cu confortul si avantajele cutiei automate acest “Lux” devine necesitate.

  3. adr_bv

    Habar n-ai!!!

  4. PAVEL

    Habar nu aveti de ce vorbiti , cu toate ca am manual , tot un automat prefer

  5. geo

    daca se strica o cutie automata fata de un manuala… ce costuri ai?

  6. Cis

    @ geo
    Aproximativ aceleasi costuri ca si la defectarea cutiei manuale, nici una din cele doua nu merita reparata, cea mai buna solutie este achizitionarea unei alte cutii SH, asa cum este de preferat a se proceda si cu motoarele defecte.
    Pot sa-ti dau urmatorul exemplu; VW Golf 4 din 2003 pt care sa achizitionat o cutie automata SH in stare perfecta cu 250 euro.

  7. Nelu Iasi

    Ultima intrbare e ca si cea cu drobul de sare.Cutia automata se strica daca exploatarea ei se face haotic.A condus deja cca.600000km numai cutii automate si nu am avut nicio problema.Este un deliciu.Ginditi-va cite apasari pe ambreiaj executati in traficul intern intr-o zi?

  8. valy cta

    greseala mare ,eu am un touran cu cutie automata dsg si merge impecabil am 292000km si e super deci merita cutia automata face toti banii…

    • Robb

      Racirea uleiului din cutia automata se face prin radiatorul de racire al motorului.Mai toate cutiile automate beneficiaza de circuit de racire in interiorul radiatorului motorului.Daca circuitul de racire al cutiei corodeaza,antigelul intra in cutia automata.
      Putem spune adio cutiei si celor 3000-5000 euro aruncati pe reparatia acesteia.Zicea cineva de cutia SH,pusa in locul celei reparate.De acord,dar daca dupa 2 luni se strica si cea SH,ai aruncat banii ?Sau daca este facuta o diagnoza gresita si se strica in primul drum ?
      Cutia automata este o uzina in miscare,mult mai complexa decat cel mai complicat motor.

      • balanel

        Nu neaparat. A mea are doar un radiator separat pentru racirea uleiului din cutie, montat in fata celor de a/c si respectiv antigel.
        Pentru a nu raci excesiv iarna, e prevazut cu termostat pe circuitul de ulei.

  9. Alexe

    Eu am vw passat din 2002 motor 2.0 benzina cutie automata..are 280.000 km si merge bine sper sa mai tina inca pe atat…

  10. Mario

    Eu consider ca nici o cutie de viteze nu e buna, cea automata este mult prea confortabila iar la drumuri lungi obositoare poti adormi la volan; >1L in plus la 100KM, deci la 1000KM – 50 Ron = bani aruncati pe geam. Daca se strica problema devine serioasa riscand sa iei una second care cine stie cat te tine.

    Cutia manuala ca si cea automata este pusa in 99.99% din cazuri pe masini care au ca si combustibil motorina sau benzia si asta inseamna ca participi activ la poluarea planetei. Da tu + x + y + z. Mersul pe bicicleta sau cu hibride pentru cine-si permite pretul si desing-ul oribil, impreuna cu reducerea consumul de carne de vita (deci sa consumam pui apoi legume si fructe) ar fi solutia finala.

    ps. Rog samsarii si iubitorii de porci fripti sa nu comenteze.

  11. alex

    Mi sa stricat cutia automata, nu gasesc nici o bucata,nici in tara si nici in germania, in ungaria la fel,este vorba de golf 4 din 2001 ,,,102 PS 75 Kw,daca as gasi mar costa in jur de 5000 mi de lei.una folosita,acum la Arad o sa pun cutie manulala,ma coasta in jur de 5000 euro,

  12. alex

    scuzati nu 5000 _________ 500euro scuze

  13. alex

    Mi sa stricat cutia automata, nu gasesc nici o bucata,nici in tara si nici in germania, in ungaria la fel,este vorba de golf 4 din 2001 ,,,102 PS 75 Kw,daca as gasi mar costa in jur de 5000 mi de lei.una folosita,acum la Arad o sa pun cutie manulala,ma coasta in jur de 500 euro,

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)