autovit.ro

Geometria roţilor: ce înseamnă, ce importanţă are şi când trebuie să o faci

Sunt foarte mulți factori care pot să afecteze roțile sau sistemul de direcție, mai ales la noi în țară.

Ai avut ghinionul să intri cu maşina într-o groapă mai mare decât cele cu care te-ai obişnuit. Ai „şters” o bordură sau ai urcat pe trotuar cu o viteză mai mare, doar ca să ocupi un loc de parcare înaintea vecinului. Ai fost implicat într-un accident rutier uşor, din care ai ieşit cu o aripă şifonată.

În cele ce urmează, vei afla ce înseamnă geometria roţilor, care sunt factorii care pot afecta direcţia, când trebuie să ceri părerea unui specialist şi ce importanţă are reglarea roţilor la un service specializat.

Ce înseamnă geometria roţilor
Când e recomandat să faci geometria roţilor
Importanța geometriei roţilor

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce înseamnă geometria roţilor

Geometria roţilor este o procedură care se realizează într-un service specializat pe astfel de lucrări şi care are echipamentele necesare. Operaţiunea constă în verificarea direcției și a unghiurilor anvelopelor, în funcție de specificațiile producătorului auto.

Paralelismul roţilor se face prin reglarea a trei unghiuri, care pot fi afectate de diverşi factori. Este vorba despre unghiul de cădere, unghiul de convergenţă şi unghiul de fugă al roţilor.

Unghiul de cădere

Este unghiul pe care îl face roata cu asfaltul, atunci când este privită din faţă. În mod ideal, anvelopa trebuie să cadă perfect perpendicular pe calea de rulare. În caz contrar, cauciucul se va uza rapid pe laterale, iar direcţia autoturismului va avea de suferit. Acest lucru este mult mai vizibil în timpul virajelor, acolo unde e necesar ca anvelopele să păstreze contactul cu asfaltul cât mai mult şi pe o suprafaţă cât mai mare.

Ce inseamna unghiul de cadere

Unghiurile de cădere pot fi:

  • negative – atunci când jumătatea superioară a anvelopei e înclinată spre interiorul autoturismului. În aceste condiţii, anvelopa se uzează excesiv pe partea dinspre interiorul autoturismului.
  • pozitive – atunci când jumătatea superioară a anvelopei e înclinată spre exteriorul autoturismului. Când se întâmplă acest lucru, anvelopa se toceşte mai repede pe partea aflată la exteriorul autoturismului.

Unghiul de convergenţă

Este unghiul pe care îl fac anvelopele cu autoturismul, atunci când sunt privite de sus. În mod normal, roţile trebuie să fie perfect aliniate cu caroseria, altfel, autoturismul va fi mai greu de controlat în viraje, iar anvelopele se vor uza mult mai repede.

unghiul de convergenta si unghiul de fuga

Aşa cum am văzut în cazul unghiului de cădere, şi cel de convergenţă poate fi:

  • pozitiv – atunci când roţile sunt mai apropiate în partea din faţă. În aceste circumstanţe, poate să apară o uzură sporită a anvelopelor la exteriorul lor. În plus, poate să apară fenomenul de subvirare, care suprasolicită anvelopele şi poate duce la pierderea aderenţei şi la derapaj.
  • negativ – atunci când roţile sunt mai apropiate în partea din spate. În această situaţie, anvelopele se uzează dinspre interior spre exterior, iar, frecvent, poate să apară fenomenul de supravirare în curbe.

Unghiul de fugă

Este la fel de important pentru direcţia autoturismului, însă, de obicei, nu se corectează prin geometria roţilor, ci prin schimbarea unor piese. Poate fi observat atunci când maşina este privită din lateral şi apare între axa pivotului şi o linie imaginară, perpendiculară pe sol.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Care e diferenţa dintre geometria şi echilibrarea roţilor

Uneori, se face confuzie între geometria sistemului de direcţie şi echilibrarea roţilor, însă nu există nicio legătură între ele.

Reglarea paralelismului sau geometria constă în reglarea unghiurilor roților, pentru a redeveni perpendiculare pe sol și paralele între ele.

Pe de altă parte, echilibrarea unei roți permite rotirea ei, fără ca aceasta să vibreze la anumite viteze, iar procedura se face, de obicei, de fiecare dată când schimbăm anvelopele, în funcţie de sezon, sau când le înlocuim.

Când e recomandat să faci geometria roţilor

Primul semnal de alarmă, care poate să aibă legătură cu geometria sistemului de direcţie, apare atunci când autoturismul nu mai merge drept, în momentul în care volanul este lăsat liber. Dacă direcţia se schimbă sau, cum se mai spune, autoturismul „trage” spre dreapta sau spre stânga, e foarte probabil să fie afectată geometria roţilor.

Cand se face geometria rotilor

În acel moment, este recomandat să duci maşina în service, pentru a remedia problema cât mai repede posibil. Uzura asupra componentelor trenului de rulare, dar mai ales asupra anvelopelor este foarte mare, riscul de accident fiind, de asemenea, crescut. Iată alte câteva semne care anunţă o potenţială defecţiune a sistemului de direcţie.

  • dacă roţile scârţâie, chiar şi atunci când autoturismul rulează cu viteză mică;
  • dacă maşina se deplasează în lateral în timpul mersului, atunci când volanul e ţinut drept;
  • dacă volanul rămâne întors atunci când conduci în linie dreaptă;
  • dacă ai trecut cu roţile printr-o groapă adâncă, la viteză ridicată;
  • atunci când circuli frecvent pe şosele foarte proaste sau drumuri desfundate;
  • dacă ai lovit o bordură cu viteză mare;
  • dacă ai fost implicat într-un accident, chiar şi unul uşor, care ar fi putut afecta geometria roţilor.

De asemenea, dacă înlocuieşti un element al suspensiei sau direcţiei, atunci trebuie neapărat să vizitezi un service specializat pe reglarea geometriei roţilor.

În cazul în care nu ai fost implicat în vreun eveniment rutier şi nici nu ai depistat vreunul dintre simptomele menţionate mai sus, geometria roţilor trebuie făcută la fiecare 10.000 de kilometri.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Importanța geometriei roţilor

Pe lângă faptul că elimină riscul producerii unui accident rutier, testarea geometriei roţilor şi remedierea eventualelor defecţiuni la trenul de rulare şi la sistemul de direcţie au următoarele avantaje, toate esenţiale:

  • protejează componentele trenului de rulare, care ar fi afectate de uzură, în cazul unor probleme la geometria roţilor;
  • evită uzura excesivă şi neuniformă a anvelopelor. Într-un singur sezon parcurs cu o geometrie incorectă, pneurile pot fi distruse şi ajung să afecteze siguranţa autoturismului şi a pasagerilor;
  • reduc consumul de combustibil;
  • îmbunătăţesc stabilitatea autoturismului, mai ales în curbe, dar şi atunci când rulează pe un drum drept.

Aşadar, reglarea geometriei roţilor este o operație foarte simplă, care se face într-un service specializat. În majoritatea cazurilor, geometria roților din față și din spate este reglată în aproximativ 30 de minute. Cheltuielile nu sunt deloc prea ridicate, dacă avem în vedere avantajele în ceea ce privește siguranţa pasagerilor.

Sursa foto: Shutterstock

9 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)