autovit.ro

Retrospectiva pietei auto in 2013

Ieri a avut loc conferinta bianuala Autovit.ro in care Mihai Cune, Business Manager al Autovit.ro, a prezentat evolutia pietei auto in 2013, o privire de ansambu asupra dinamicii acesteia.

Analiza a fost realizata luand in calcul datele oficiale puse la dispozitie de DIRECTIA REGIM PERMISE DE CONDUCERE  SI  INMATRICULARE  A  VEHICULELOR (DRPCIV) precum si datele inregistrate de platforma Autovit.ro.

Anul 2013 a fost al saselea an consecutiv de scadere in ceea ce priveste masinile noi. Importurile de masini second-hand au crescut cu aproximativ 50.000 de unitati fata de 2012, insa, situatia cu adevarat dramatica este in cazul reinmatricularilor ce au inregistrat o scadere de 150.000 de unitati fata de anul precedent.

situatia pietei auto 2013

Analizand pe segmente, putem observa ca piata masinilor noi a scazut incepand cu anul 2008 si isi continua panta descendenta si in 2013. August a fost cea mai buna luna a anului trecut, cand s-au inregistrat 6.300 de tranzactii. Totodata, au existat 3 luni in care vanzarile au fost sub 4.000 de unitati. Per total piata a avut o evolutie stearsa intreg anul, posibilele explicatii pentru acest fenomen fiind puterea scazuta de cumparare, demararea programului Rabla abia in luna iunie si faptul ca mai mult de 75% dintre masini au fost achizitionate de institutii si companii.

Inmatricularile de masini second-hand din import au crescut cu peste 47.000 de unitati, totalul de 221.000 fiind de patru ori peste valoarea pietei masinilor noi. Cifrele au fost, de asemenea, in primele 10 luni ale anului, peste valorile din 2012, in iulie ajungand sa fie chiar cu 70% mai mari.

In primele trei luni importul de masini second hand in tara a crescut  cel mai probabil ca o masura de precautie privind efectele noului timbru de mediu, nestiindu-se ce schimbari nefaste ar putea aduce. Dupa intrarea in vigoare a noii taxe au fost favorizate mai ales masinile produse inainte de 2000 ce au reprezentat in unele luni si peste 30% din masinile second-hand aduse in tara, depasind 8.000 de unitati in iulie, fata de doar 5.700 inmatriculari de masini noi.

Efectele timbrului de mediu se vad cel mai bine la reinmatriculari. Daca in anul 2012 in nicio luna nu au fost mai putin de 20.000 de tranzactii, in 2013 doar intr-o singura luna a fost trecut acest prag. Piata a avut mult de suferit, oamenii au preferat sa-si pastreze masinile fiindca ar fi pierdut mult la revanzarea unei masini mai vechi de 2007 pentru care trebuie platit timbrul de mediu, sau chiar la masinile de dupa 2007 care au fost scutite de taxa. Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern au fost afectate puternic si au scazut de la 356.000 in 2012, la 205.000 anul trecut, evolutie negativa ce anihileaza cresterea cu cateva zeci de mii a importurilor second-hand.

Analiza piata auto pe luni 2013

La toate cele trei categorii de autoturisme analizate, semestrul al doilea a fost mai bun decat primul, insa, diferentele sunt mici si nu s-a produs o revenire spectaculoasa in a doua parte a anului.

Voi ce credeti ca ar trebui facut pentru o revitalizare a pietei auto?

 

 

 

59 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)