autovit.ro

Bateria moartă: care sunt cauzele și cum repornești mașina

Deși impropriu, termenul de „baterie moartă” este utilizat de mulți dintre șoferi, în momentul în care descriu motivul pentru care nu pot pleca la volan. În realitate, acumulatorul poate fi reîncărcat și refolosit timp de mult timp după aceea. Supărător și costisitor, în cazul în care impune, totuși, achiziția unei baterii noi, acest mic incident poate fi evitat. Dacă bateria mașinii se consumă după doar câteva zile de staționare sau motorul pornește foarte greu, este clar că există probleme ce pot fi rezolvate în timp util. Analizăm, mai jos, câteva dintre aspectele pe care este bine să le ai în vedere, pentru ca mașina să pornească atunci când ai nevoie de ea. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum funcționează o baterie auto
De ce se descarcă acumulatorul
Prin ce metode poate fi repornită mașina

Cum funcționează o baterie auto

Funcția de bază a unei baterii este clară pentru orice șofer, dar modul în care se face stocarea energiei electrice poate reprezenta o enigmă pentru unele persoane. Ei bine, într-un acumulator se găsesc celule galvanice legate în serie, care conțin, la rândul lor, plăci din plumb cu rol de catod, respectiv de anod. Poziționate alternativ, acestea stau imersate într-o soluție formată din acid sulfuric și apă, cu rol de electrolit, fapt care duce la formarea unei tensiuni electrice. 

Pentru că momentele în care cuplarea unui consumator, cum ar fi aparatul radio, creează un circuit între polul pozitiv și cel negativ, iar bateria s-ar putea descărca, a fost introdus în circuit alternatorul. Acesta reîncarcă rezervele bateriei, când mașina rulează fără a avea de suportat consumatori auxiliari, prin fenomenul de restabilire a diferenței chimice între tipurile diferite de plăci de plumb. Această restabilire este posibilă, de asemenea, de fiecare dată când bateria este reîncărcată cu ajutorul unui redresor. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

de ce se descarca acumulatorul

De ce se descarcă o baterie auto

Principalul motiv pentru care un acumulator auto nu mai funcționează cum trebuie este durata sa de utilizare. După circa 4-5 ani, acumulatorul poate fi deja considerat unul vechi, care nu mai are mult timp de funcționare. Este bine de știut și faptul că niciun acumulator nu este identic cu altul, chiar dacă sunt aceeași marcă și model, astfel încât comparația directă de viață nu este una corectă. Mașina pe care se montează acumulatorul, mediul, temperaturile, ciclul de porniri, durata pe care se circulă regulat schimbă radical timpul efectiv în care un acumulator funcționează corect. Așadar, dacă acumulatorul este mai vechi de 4 ani și se apropie anotimpul rece, e necesar să ai în vedere că acesta trebuie schimbat.

O altă cauză pentru care un acumulator nu reușește să pornească mașina după un timp de staționare este dat de consumatorii ce necesită curent atunci când autoturismul staționează. În mod normal, acest lucru nu trebuie să se întâmple la o mașină asupra căreia nu s-au operat modificări, cu excepția cazului în care există un scurt circuit în sistemul electric al acesteia. Alți consumatori nedoriți pot să apară de la accesoriile suplimentare montate pe mașină, precum alarmele sau instalațiile de sonorizare. Chiar dacă acestea au funcționat ani de zile corect, umiditatea și uzura pe care le generează pot produce, în timp, un scurtcircuit în segmentul electric suplimentar. Acești consumatori sunt destul de dificil de detectat și necesită investigații amănunțite din partea unui specialist. Dacă problema nu este rezolvată, acumulatorul se va descărca rapid de fiecare dată când mașina este oprită, iar uzura acestuia va crește din cauza ciclurilor repetate de încărcare la care este supus.

În cazul în care acumulatorul este montat pe o mașină cu care nu se circulă pentru intervale lungi de timp, reacțiile chimice din interiorul său îl vor degrada. Altfel spus, cu cât starea descărcării este mai mare, cu atât uzura se amplifică. Este bine ca, măcar la fiecare două săptămâni, să pornești mașina pentru a revitaliza acumulatorul. Chiar dacă pare puțin probabil, un acumulator se poate uza excesiv sau consuma între două porniri, din cauza bornelor corodate, care nu permit trecerea curentului și reîncărcarea acumulatorului în mers. În astfel de cazuri, acumulatorul nu reușește să se reîncarce, chiar dacă distanța parcursă este mare. Se recomandă să cureți regulat bornele cu o bucată de glaspapir fin sau cu o perie de sârmă.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

cum poate fi repornita masina

Prin ce metode poate fi repornită mașina

În cazul în care te vei afla în imposibilitatea de a te deplasa cu mașina, din cauza nivelului scăzut de încărcare a acumulatorului, nu trebuie să-ți faci griji decât pentru cum poți să faci astfel încât să nu întârzii la destinație. Cu privire la baterie, ai mari șanse să o mai poți folosi chiar și după acest moment neplăcut. Aceasta, pentru că există posibilitatea de a-i da un zvâc de energie, astfel încât să o poți utiliza temporar. Ulterior, va trebui să demontezi bateria și să folosești un redresor pentru încărcarea ei. Până atunci, însă, iată care sunt metodele prin care poți pleca de pe loc, în ciuda faptului că ai găsit mașina cu zero rezerve de energie electrică:

Pornirea cu ajutorul cablurilor electrice: pentru această metodă, vei avea nevoie de o mașină cu rol de donator, la acumulatorul căreia îl vei cupla pe al tău, respectând culorile bornelor. După ce vei parca cele două mașini foarte aproape una de cealaltă, vei opri motorul mașinii donatoare și vei decupla contactul acesteia. Bornele pozitive se vor conecta cu ajutorul cablului roșu, iar cele negative, cu cel negru. După cuplarea bornelor, încearcă repornirea mașinii de cel mult trei ori, pentru a nu epuiza acumulatorul mașinii-donator. După ce ai reușit pornirea motorului, lasă-l la relanti timp de maximum cinci minute, după care poți deconecta bornele. 

Pornirea cu ajutorul remorcării: întâlnită mai rar în ziua de azi, metoda tradițională prin care tații noștri își porneau vechile Dacii, când se găseau la ananghie, încă funcționează, în cazul mașinilor dotate cu o transmisie manuală. Cu a treia treaptă de viteze cuplată, mașina va fi conectată la cea care o va remorca, iar șoferul acesteia va elibera ambreiajul după atingerea a 20 km/h. După o comutare a schimbătorului în treapta neutră, se va putea staționa, pentru decuplarea celor două mașini. 

Pornirea cu ajutorul unui dispozitiv portabil de reîncărcare: cunoscute și sub numele de jump starter, aceste gadgeturi surprind prin dimensiunile loc compacte și sunt un real sprijin, datorită modului de lucru complet automatizat. Cu contactul cuplat, vei cupla cablurile dispozitivului la bornele acumulatorului, conform simbolurilor aferente, iar apoi vei încerca pornirea motorului. 

Sfaturile de mai sus te vor ajuta să nu ajungi în imposibilitatea de a pleca la drum cu mașina. Cu o urmărire atentă a stării acumulatorului, vei reuși să îl schimbi în timp util sau să îl încarci, cu ajutorul unui redresor. 

Credit foto: Shutterstock

47 Comentarii

  1. manciu daniel

    ami spui si mie te rog dece consuma bateria in timp ce motoru la masina merge .

    • C. Marin

      Cel mai probabil ai o problema cu alternatorul, verifica daca functioneaza in parametri normali, el este cel care iti incarca bateria in mers – o alta posibilitate este sa ai mai multi consumatori decat puterea lui de “regenerare” electrica si, automat, bateria nu se mai incarca la parametrii standard.

    • Fusul

      “îmi” spui, “de ce” motorul, nu “motoru”. Probabil cauza este datorita enervarii masinii pe proprietar. Interesează te dacă înainte de a fi a ta, aceasta mașina a fost a unui intelectual???

      Toate cele bune.

    • Adrian

      Nu merge alternatorul!

  2. Lucian

    Salut!
    Îmi poți spune și mie cam cât consuma încărcarea unui telefon la priza de la bateria masini deoarece eu sunu intr-un loc cu mașina unde o pornesc cam o data la 10 zile și îmi încarc telefonul zilnic. Se poate scurge un consum exagerat din încărcarea telefonului? De menționat ca bateria este în stare foarte buna.
    Mulțumesc!

  3. Marius

    Dupa 3 zile de stationare nu a mai pornit,(ţacane) opel astra H. Bateria s-a descarcat, ce poate fi ??? Am verificat daca exista consum pe stationare si nu am consum. Multumesc.

  4. Paul

    Salut am si eu o problema ,
    Am un audi a6 si cand da frigul un pic mi se descarca bateria in maxim 12 ore , cand incerc sa o pornesc filează bordul si se aude un ticăit sub bord de la ce ar putea fi? Bateria are un an.
    MULTUMESC.

  5. Leonard

    Buna ziua as avea si eu o nelamurire, am avut un acumlator slab pe masina la un motor de 2000 diesel ,pana la urma sa gatat de tot si la schimbat cu unul nou de 100 .Senzatia mea este ca masina consuma mai putin carburant cu acumulatorul nou .

  6. Alex

    M-a poate ajuta cineva am o problema cu audi a6 din 2013 îmi Descarcă bateria in timp de 10 ore și nu mai pot sa o pornesc i-am făcut zeci de teste dar nu au aflat nimic

  7. Cristian

    Salut. Am si eu o problema cu un golf 3. Am cumparat un acumulator nou si pe timpul noptii s-a descarcat total. Mentionez ca in timpul zilei masina a rulat,dar imi porneau instantaneu stergatoarele si alarma dupa ce le-am oprit. Ma poate ajuta cineva? Multumesc anticipat!!!

  8. Nita

    Salut tuturor. Am si eu o problema cu bateria masinii. La jumatea lunii lui Ianuarie am cumparat un BOSCH 12V 80AH 0 092 S40 100, 740A pentru masina (audi a3 2.0 tdi). Dupa o luna jumate s-a descarcat bateria. Sa fie bateria defecta?

  9. Daniel

    Salut.ma poți ajuta te rog. Mi sa golit bateria pe Opel Vectra b. Seara am oprito și dimineața am găsiți goala fara pic de curent. Nu am avut lumini aprinse sau alt consumator. Am schimbat bateria și am pățit la fel după 4 ore mi-a goliți și pe asta. Mașina fiind oprita.multumesc

    • Gula

      Ai m-ai aflat problema la masina ta. Exact acelas lucru l-am patit eu ieri.
      Eu m-am trezit fara pic de curent in baterie.Am cumparat una noua si dupa 5 ore iarasi nu am mai avut curent. Baterie noua moarta complet dupa 5 ore. Ce poate fii?. Mercedes C220
      mulțumesc

    • Alex

      Salut aceeasi problema si la mine. Care e problema?

  10. schender pembe

    Buna ziua! Am si eu o intrebare-bateria de pe masina este noua (3luni) si totusi se descarca de la o zi la alta. Cand o pornesc miroase a incins de undeva, dar de unde nu se stie. Ma puteti ajuta. Multumesc

    • Cristi

      Posibil sa fie un releu care are contacte imperfecte in interior. Starea contactelor din interiorul releelor se poate verifica cu un miliohmetru.

  11. ionut

    imi poti supne si mie dc la un glof 4 dupa o spat nu mai am baterie mentionez ca bateria e noua?

  12. Marius.

    Am un w golf 4 și mi-a apărut în bord martorul rosu la baterie și nu stiu din ce cauza poate fi , dar dupa o saptamana nu mai pornea masina din ce cauza poate fi va rog sa-mi dati un raspuns multumesc.

  13. Mihai

    Buna ziua. Am si eu problema , tot asa cu descarcarea bateriei , mentionez ca nu am prea mers cu ea si a stat mult pe bara , rar ii mai dadeam cate o cheie la cateva zile si o lasam max 10 min pornita si acum vad ca nu mai porneste deloc. Sa fie de vina oare alternatorul sau ce poate fi? Sau poate fi si din alta cauza?

  14. Ciprian

    Salut.ami poti da un sfat.am un audi a 6 si an urma cu 3 zile miam pus baterie noua de 100.dimineata si seara am pornito cate 5 min.a treia zi dimineata am pornito 5 min iar seara bateria era goală.ami poti da un sfat te rog

  15. calin

    Buna,

    Aspiratorul auto e recomandat a fi folosit cu motorul pornit?

  16. adriana

    buna seara! am un nissan juke din 2014, bateria schimbata in garantie in 2016. Pana astazi a pornit foarte usor, iar astazi nu a mai pornit. Care ar putea fi problema?

  17. dany

    Am. Eu un fiat punto si nu stiu dc imi tot descarca bateria si nu se incarca

  18. dany

    Am. Si Eu un fiat punto si nu stiu dc imi tot descarca bateria si nu se incarca

  19. Adrian

    Salut .am un bmw 740d 2010 cand stationeza imi descarca bateria am crezut ca e bateria de vina si am schimbato am luat una noua ce zici acelasi lucru noaptea am lasato parcata si dimineata la fel imi arata in bord ca bateria sa descarcat in timpul stationari.

  20. toni gherghe

    eu am un matiz 2006 si intr-o noapte mia consumat o baterie noua nouta ce pate fi?

  21. Doru

    Salut.cum ati rezolvat cu descarcatul acumulatorului ,ca am si eu aceeasi problema care ma freacă de trei ani.Am verificat tot pe masina ,e ok.(masina are 37000 de km opel astra g din 2007) in urma testelor,dupa ce am scos mufa de la releul de bujii nu a mai descărcat-o , dar dupa ce am pus mufa la loc a descărcato din nou .Am schimbat releul ,tot degeaba .Ceva păreri ?

  22. Ionut

    Am si eu o intrebare ,Am cumparat o masina Scoda octavia 2 si mi se descarca bateria mai mult de o zi nu ma tine m.am dus am luat baterie noua Boshd 77 si o doua dimineata la fel nu a mai pornit am fost cu ea la electrician si a zis ca becul din torpedou dar a mai gasit si becul din buton de pornire a farrurilor statea aprins non stop dar cu o lumina mai slaba (de veghe)si a zis ca trebuie schimbata unitatea aia de lumini de sub bord ca sa nu mai stea becul aprins dar a zis ca pe aparatul lui de verificare ii arata 0’12cu motorul pornit dar toot mananca curent !ms pt raspuns !!

  23. Levi

    Buna, îmi poate zice cineva care ar putea fii problema:mi se descarcă bateria de pe o zi pe alta,cu bateria buna,după ce opresc motorul se aude un tiuit de la acumulator cred că consuma ceva bateria dar nu știu ce,dk iau jos borna se oprește tiuit sau sunetu,mă poate ajuta cineva?

  24. Dumitru

    Am schinbat bateria si nu tine mai mult de o zi Am luat bornele jos si am lasato o zi am pus bornele inapoi si bateria era suta la suta incarcata

  25. Dumitru

    Am schinbat bateria si nu tine mai mult de o zi Am luat bornele jos si am lasato o zi am pus bornele inapoi si bateria era suta la suta incarcata este un audi a 6 2,7 tdi

  26. George

    La opel astra g,motor y20 dth se descarca acumulatorul de cca.4 ani ma chinue,nu stiu ce sa-i mai fac,la toate testele este ok.sa fie de la instalatia cu alarma ?becul de la torpedou l-am scos tot din aceasta cauza ?

  27. Marin

    Bună, am un passat intermediar din 1994 și am pus baterie noua și în câteva ore nu mai pornește. Ma poate ajuta cineva

  28. Viorel

    Am și eu o problemă dacă puteți să mă ajutați am un Ford Mondeo mk3 și de o vreme mi se descarcă bateria după o zi puteți să-mi spuneți ce poate fi ?

  29. Doina

    Buna,am un matiz 2007,am uitat casetofonul deschis,pret de vreo 3-4ore…se poate sai dauneze acumulatorului?😦😦😦

    • Cristi

      Orice consumator afectează acumulatorul de unde este alimentat intr-o masura mai mare sau mai mica către insesizabil. Afectarea poate fi grava sau insignifianta (nesemnificativa) in functie de mai multi factori: valoarea curentului de descărcare în mers si în stationare (consumatori mici bec 5w portbagaj ramas aprins din cauza nefunctionarii normale a incuietorii, curenti mari – neintreruperea casetofonului, navigatiei si amplificatorului audio din cauza unor modificari la masina, montarea unui alt casetofon,dvd player cu navigatie sau a unui alt amplificator audio) calitatea conexiunilor la bornele acumulatorului (prezenta mizeriei si formarea oxidului la borne), vechimea acumulatorului (implicit numarul de cicluri de incarcare descarcare), temperatura acumulatorului (iarna poate scadea sub 50% capacitatea bateriei) etc

  30. Bolog

    Salut! Bateria mea dupa o noapte intreaga mi se tot descarca. Poate sa fie dusă bateria daca nu mi tine încărcată atata timp?? Cum pot sa imi dau seama de asta daca n am niciun indicator? Sau pot sa am un consumator de care nu mi dau seama fiindca am oprit tot tot si efectiv nu mai avea ce sa mi consume curent iar bateria tot se descarcă…

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)