autovit.ro

Bateria moartă: care sunt cauzele și cum repornești mașina

Deși impropriu, termenul de „baterie moartă” este utilizat de mulți dintre șoferi, în momentul în care descriu motivul pentru care nu pot pleca la volan. În realitate, acumulatorul poate fi reîncărcat și refolosit timp de mult timp după aceea. Supărător și costisitor, în cazul în care impune, totuși, achiziția unei baterii noi, acest mic incident poate fi evitat. Dacă bateria mașinii se consumă după doar câteva zile de staționare sau motorul pornește foarte greu, este clar că există probleme ce pot fi rezolvate în timp util. Analizăm, mai jos, câteva dintre aspectele pe care este bine să le ai în vedere, pentru ca mașina să pornească atunci când ai nevoie de ea. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum funcționează o baterie auto
De ce se descarcă acumulatorul
Prin ce metode poate fi repornită mașina

Cum funcționează o baterie auto

Funcția de bază a unei baterii este clară pentru orice șofer, dar modul în care se face stocarea energiei electrice poate reprezenta o enigmă pentru unele persoane. Ei bine, într-un acumulator se găsesc celule galvanice legate în serie, care conțin, la rândul lor, plăci din plumb cu rol de catod, respectiv de anod. Poziționate alternativ, acestea stau imersate într-o soluție formată din acid sulfuric și apă, cu rol de electrolit, fapt care duce la formarea unei tensiuni electrice. 

Pentru că momentele în care cuplarea unui consumator, cum ar fi aparatul radio, creează un circuit între polul pozitiv și cel negativ, iar bateria s-ar putea descărca, a fost introdus în circuit alternatorul. Acesta reîncarcă rezervele bateriei, când mașina rulează fără a avea de suportat consumatori auxiliari, prin fenomenul de restabilire a diferenței chimice între tipurile diferite de plăci de plumb. Această restabilire este posibilă, de asemenea, de fiecare dată când bateria este reîncărcată cu ajutorul unui redresor. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

de ce se descarca acumulatorul

De ce se descarcă o baterie auto

Principalul motiv pentru care un acumulator auto nu mai funcționează cum trebuie este durata sa de utilizare. După circa 4-5 ani, acumulatorul poate fi deja considerat unul vechi, care nu mai are mult timp de funcționare. Este bine de știut și faptul că niciun acumulator nu este identic cu altul, chiar dacă sunt aceeași marcă și model, astfel încât comparația directă de viață nu este una corectă. Mașina pe care se montează acumulatorul, mediul, temperaturile, ciclul de porniri, durata pe care se circulă regulat schimbă radical timpul efectiv în care un acumulator funcționează corect. Așadar, dacă acumulatorul este mai vechi de 4 ani și se apropie anotimpul rece, e necesar să ai în vedere că acesta trebuie schimbat.

O altă cauză pentru care un acumulator nu reușește să pornească mașina după un timp de staționare este dat de consumatorii ce necesită curent atunci când autoturismul staționează. În mod normal, acest lucru nu trebuie să se întâmple la o mașină asupra căreia nu s-au operat modificări, cu excepția cazului în care există un scurt circuit în sistemul electric al acesteia. Alți consumatori nedoriți pot să apară de la accesoriile suplimentare montate pe mașină, precum alarmele sau instalațiile de sonorizare. Chiar dacă acestea au funcționat ani de zile corect, umiditatea și uzura pe care le generează pot produce, în timp, un scurtcircuit în segmentul electric suplimentar. Acești consumatori sunt destul de dificil de detectat și necesită investigații amănunțite din partea unui specialist. Dacă problema nu este rezolvată, acumulatorul se va descărca rapid de fiecare dată când mașina este oprită, iar uzura acestuia va crește din cauza ciclurilor repetate de încărcare la care este supus.

În cazul în care acumulatorul este montat pe o mașină cu care nu se circulă pentru intervale lungi de timp, reacțiile chimice din interiorul său îl vor degrada. Altfel spus, cu cât starea descărcării este mai mare, cu atât uzura se amplifică. Este bine ca, măcar la fiecare două săptămâni, să pornești mașina pentru a revitaliza acumulatorul. Chiar dacă pare puțin probabil, un acumulator se poate uza excesiv sau consuma între două porniri, din cauza bornelor corodate, care nu permit trecerea curentului și reîncărcarea acumulatorului în mers. În astfel de cazuri, acumulatorul nu reușește să se reîncarce, chiar dacă distanța parcursă este mare. Se recomandă să cureți regulat bornele cu o bucată de glaspapir fin sau cu o perie de sârmă.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

cum poate fi repornita masina

Prin ce metode poate fi repornită mașina

În cazul în care te vei afla în imposibilitatea de a te deplasa cu mașina, din cauza nivelului scăzut de încărcare a acumulatorului, nu trebuie să-ți faci griji decât pentru cum poți să faci astfel încât să nu întârzii la destinație. Cu privire la baterie, ai mari șanse să o mai poți folosi chiar și după acest moment neplăcut. Aceasta, pentru că există posibilitatea de a-i da un zvâc de energie, astfel încât să o poți utiliza temporar. Ulterior, va trebui să demontezi bateria și să folosești un redresor pentru încărcarea ei. Până atunci, însă, iată care sunt metodele prin care poți pleca de pe loc, în ciuda faptului că ai găsit mașina cu zero rezerve de energie electrică:

Pornirea cu ajutorul cablurilor electrice: pentru această metodă, vei avea nevoie de o mașină cu rol de donator, la acumulatorul căreia îl vei cupla pe al tău, respectând culorile bornelor. După ce vei parca cele două mașini foarte aproape una de cealaltă, vei opri motorul mașinii donatoare și vei decupla contactul acesteia. Bornele pozitive se vor conecta cu ajutorul cablului roșu, iar cele negative, cu cel negru. După cuplarea bornelor, încearcă repornirea mașinii de cel mult trei ori, pentru a nu epuiza acumulatorul mașinii-donator. După ce ai reușit pornirea motorului, lasă-l la relanti timp de maximum cinci minute, după care poți deconecta bornele. 

Pornirea cu ajutorul remorcării: întâlnită mai rar în ziua de azi, metoda tradițională prin care tații noștri își porneau vechile Dacii, când se găseau la ananghie, încă funcționează, în cazul mașinilor dotate cu o transmisie manuală. Cu a treia treaptă de viteze cuplată, mașina va fi conectată la cea care o va remorca, iar șoferul acesteia va elibera ambreiajul după atingerea a 20 km/h. După o comutare a schimbătorului în treapta neutră, se va putea staționa, pentru decuplarea celor două mașini. 

Pornirea cu ajutorul unui dispozitiv portabil de reîncărcare: cunoscute și sub numele de jump starter, aceste gadgeturi surprind prin dimensiunile loc compacte și sunt un real sprijin, datorită modului de lucru complet automatizat. Cu contactul cuplat, vei cupla cablurile dispozitivului la bornele acumulatorului, conform simbolurilor aferente, iar apoi vei încerca pornirea motorului. 

Sfaturile de mai sus te vor ajuta să nu ajungi în imposibilitatea de a pleca la drum cu mașina. Cu o urmărire atentă a stării acumulatorului, vei reuși să îl schimbi în timp util sau să îl încarci, cu ajutorul unui redresor. 

Credit foto: Shutterstock

47 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)