autovit.ro

Evoluția schimbătorului de viteze

Cu ajutorul celor de la Skoda, aruncăm o privire în istorie asupra unui element care apare zilnic în viața automobiliștilor: schimbătorul de viteze.

Schimbătorul de viteze face parte din orice automobil. Fie ca avem de-a face cu o cutie de viteze manuală sau una automată, acționăm zilnic un levier cu care selectăm treapta de viteză. Cele mai recente cutii automate au început să renunțe la clasicul levier în favoarea unor comutatoare rotative sau pur și simplu butoane, dar schimbătorul de viteze manual va rezista în timp. Iată un scurt istoric al schimbătorului de viteze.

1906. La începuturile automobilului, schimbătorul era amplasat pe partea dreaptă, chiar în afara cockpit-ului, iar lângă schimbător era amplasat levierul frânei de mână. Cutia de viteze avea trei trepte pentru mers înainte și una pentru mersul cu spatele. Pentru acționarea schimbătorului, cel de la volan trebuia să acționeze clapeta din capătul levierului.

1913. Caroseriile deveneau mai proeminente, dar spațiul la interior era încă limitat, iar schimătorul era încă amplasat în afara caroseriei. Levierul frânei de mână era și el amplasat lângă schimbătorul de viteze.

1929. În perioada interbelică, mașinile din Europa aveau încă volanul pe partea dreaptă, dar schimbătorul de viteze era acum amplasat în interior în stânga celui de la volan.

1937. În anii `30 majoritatea automobilelor aveau cutii de viteze manuale cu trei trepte, dar multe dintre ele aveau o schemă de acționare diferită de cea din ziua de azi. De asemena, apărea pentru prima dată marcajul treptelor pe levier ca în cazul modelului Skoda Popular Monte Carlo.

1960. În anul în care era lansată prima generație a modelului Skoda Octavia, levierul schimbătorului de viteze migra pe coloana de direcție, în spatele volanului. Astfel, în loc de două scaune individuale în față, Octavia folosea o banchetă.

1966. Odată cu modelul Skoda 1000 MB, levierul cutiei de viteze manuale era amplasat din nou la podea.

1989. Ultimele modele produse în era comunistă a mărcii Skoda aveau un schimbător al cărui element de acționare nu mare era fabricat din plastic dur, ci din spumă cauciucată, iar diagrama treptelor de viteză era amplasată pe parbriz. Skoda 130 era și primul model ce a folosit o cutie de viteze cu cinci trepte.

1996. Prima Skoda cu cutie de viteze automată a fost prima generație modernă a modelului Octavia.

2018. Modelele moderne oferă atât cutii de viteze manuale cu cinci sau șase trepte, cât și cutii automate cu șase sau șapte trepte și dublu ambreiaj.

 

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)