autovit.ro

Cât de des trebuie să înlocuiești piesele de schimb ale mașinii

Izolarea socială la care a trebuit să ne adaptăm, aproape peste noapte, ne-a provocat să găsim soluții la probleme până de curând necunoscute. În loc să mai parcurgem drumul până la job, am descoperit lejeritatea de a lucra de acasă, acolo unde este posibil, iar în loc de a merge la cumpărături pentru absolut orice, am extins paleta de produse pe care le comandăm online. Mai mult, am renunțat la transportul în comun și ne bazăm pe mașina personală pentru orice deplasare în oraș.

Dificultatea acestei perioade nu se răsfrânge doar asupra pericolului pe care îl reprezintă pentru sănătate, ci și asupra siguranței financiare. Cu valori minime ale traficului, cum nu s-au mai văzut după 1989, țara noastră se confruntă cu un alt fenomen ce complică situația: incertitudinea asupra activității service-urilor auto. Multe dintre acestea au deja un viitor incert, pe fondul sistării fabricării și importului multora dintre piesele auto necesare în procesele de reparare și de revizie a mașinilor. 

Indiferent de modelul pe care îl conduci, te-ai putea confrunta cu dificultăți atât la programarea unei verificări, cât și la comanda pieselor de schimb uzate. Nu toate reperele, însă, necesită să fie schimbate la fel de des, ci după starea particulară a fiecăreia dintre ele. Indiferent de situație, datoria unui șofer cu adevărat responsabil este o întreținere cât mai bună a mașinii. În caz contrar, nu doar siguranța, ci și valoarea de revânzare pot fi compromise. 

Ce piese auto se uzează cel mai repede
În ce categorii se împart piesele, după uzură
Când se schimbă piesele în funcție de rulaj

Ce piese auto se uzează cel mai repede

Dintr-un total de peste 9000 de piese ce intră în componența unui automobil, cele mai vulnerabile sunt acelea aflate în mișcare, precum și cele direct responsabile de buna funcționare a proceselor de ardere, de transmitere a puterii către roți, de frânare sau de eliminare a gazelor arse. Primele piese pe care le vei schimba sunt cureaua, pompa de apă și rola sistemului de distribuție, precum și cureaua de transmisie. În caz contrar, propulsorul mașinii tale va funcționa sub parametri și chiar va fi supus unor riscuri de daune majore. Furtunurile și conductele de cauciuc sunt și ele supuse uzurii, iar dintre acestea, cele pentru aerul condiționat, servodirecție, radiator și pentru intercooler au tendința de a ceda primele. 

În anumite cazuri, chiar și furtunul pentru combustibil poate da bătăi de cap, iar acest lucru nu înseamnă doar o cheltuială în plus, ci și un pericol față de siguranța ta și a celorlalți ocupanți ai automobilului. Mașinile cu motoare pe benzină au un set de piese suplimentare ce trebuie schimbate în funcție de recomandările fiecărui producător în parte: bujiile. Acestea sunt elementul care furnizează scânteia necesară procesului de ardere internă, iar schimbarea lor trebuie făcută încă dinainte de apariția primelor urme de uzură. Tocmai ai cumpărat o mașină second-hand? Ai putea avea nevoie să schimbi cauciucurile imediat după achiziție, dacă fostul proprietar nu a fost un exemplu bun la acest capitol. 

ce piese auto se uzeaza cel mai repede

În ce categorii se împart piesele, după uzură

Întreținerea exemplară este cheia unei exploatări cât mai economice a automobilului, indiferent de valoarea, capacitatea cilindrică sau puterea motorului de sub capota acestuia. Dacă te vei zgârci în privința consumabilelor, vei face un calcul greșit. Daunele pe care le poate avea un motor îngrijit insuficient te-ar putea aduce în situația de a scoate din buzunar o sumă mare de bani, suficientă cât să acopere prețul mai multor piese de schimb care altfel ar fi funcționat normal. 

Din fericire, atât timp cât vei acționa din aproape în aproape și nu vei neglija importanța consumabilelor de calitate, vei reuși să protejezi pe termen lung automobilul. Desigur, nu vei schimba toate consumabilele în același timp, ci în funcție de importanța lor și de uzura (mai mare sau mai mică) pe care o constată mecanicul.

Consumabile de gradul I: în această categorie se încadrează elemente precum filtrul de ulei, de combustibil, de polen și cel de aer;

Consumabile de gradul II: acestea sunt lichidul de frână, uleiul de servodirecție, discurile și plăcuțele de frână, acumulatorul, kitul de ambreiaj și becurile;

Consumabile de gradul III: această categorie include, în general, elementele de direcție și de suspensie, cum ar fi bucșele, pivoții, planetarele, precum și subansamble ale articulațiilor.

in ce categorii se impart piesele dupa uzura

Când se schimbă piesele în funcție de rulaj

Sfaturile cele mai pertinente, în privința momentului oportun pentru a schimba piesele de schimb, consumabilele și lichidele motorului, le vei găsi în manualul de utilizare al mașinii. Tot aici, vei afla ce tipuri de uleiuri se potrivesc cel mai bine cu motorul, cutia de viteze și subansamblele mașinii tale, precum și intervalul de kilometri parcurși la care trebuie să le schimbi. Există, însă, o serie de recomandări generale, care sunt potrivite cu o mare parte a celor emise de producători. În funcție de valoarea indicată de kilometraj, de stilul de condus și de calitatea drumurilor pe care a rulat mașina, vei schimba următoarele piese:

  • uleiul și filtrul de motor: acestea se schimbă doar împreună, iar de obicei această operațiune are loc la cel mult 30.000 de kilometri parcurși. În cazul în care vrei să ai certitudinea că asiguri mașinii tale un rulaj lin și o funcționare ce menajează propulsorul, poți schimba lichidul și filtrul aferent la un interval maxim de 15.000 de kilometri parcurși. 
  • lichidul de servodirecție: punctul critic de la care este clar că lichidul de servodirecție trebuie înlocuit de urgență este înnegrirea acestuia. Schimbul trebuie să aibă loc la cel mult 100.000 de kilometri parcurși, dar vei fi cel mai în siguranță dacă vei alege să faci această operațiune la un interval de 50.000 de kilometri. 
  • lichidul de servofrână: acest fluid are un rol direct în asigurarea unui nivel de siguranță cât mai ridicat pe perioada rulării, așa că schimbarea lui nu trebuie întârziată deloc. Lichidul de frână nou va lua locul celui vechi odată ce acesta devine maroniu-închis. O mașină cu un rulaj mare va fi cu adevărat întreținută dacă lichidul de frână va fi înlocuit la cel puțin doi ani.
  • filtrul de combustibil: această piesă are rolul de a proteja injectoarele de eventualele impurități ce s-ar putea găsi în carburant. În cazul în care el se înfundă, poate cauza o aprindere mai greoaie și chiar cedarea pompei de transfer. Această piesă de schimb trebuie reînnoită la cel mult 30.000 de kilometri, în funcție de calitatea carburantului, precum și de cea a piesei montate inițial pe mașină. 
  • filtrele de aer și polen: filtrul de aer menține curate circuitele motorului și trebuie înlocuit într-un interval cuprins între 10.000 și 30.000 de kilometri. Filtrul de polen reține praful și particulele cu potențial alergenic ce pot intra în mașină prin gurile aerotermei. Pentru ca el să nu se încarce cu mucegai, trebuie schimbat când își fac apariția în mașină condensul sau mirosurile urâte. 

cand se schimba piesele in functie de rulaj

  • bateria mașinii: această componentă dă semne de oboseală după cel puțin cinci ani de la instalare, iar acestea constau în pornirea mai grea a mașinii și în eventualele scurgeri ale fluidelor din interior. În cazuri extreme, chiar și după încărcare, bateria va rămâne fără curent, așa că soluția va fi tot achiziția uneia noi. 
  • plăcuțele de frână: când acestea își pierd suprafața de contact cu discul, nici acesta nu scapă fără uzură. În cazuri extreme, discul poate prezenta șanțuri și chiar deformări, așa că ai putea avea nevoie să îl schimbi odată cu plăcuțele vechi, pentru a nu le deteriora și pe cele noi. În cazul în care rulezi preponderent în mediul urban, este posibil să schimbi plăcuțele de frână la 10.000 de kilometri. 
  • freonul instalației de climatizare: dictată mai degrabă de funcționarea defectuoasă a instalației de climatizare, schimbarea freonului poate fi cauzată și de momentele lungi în care nu folosești aerul condiționat. Pentru a evita cheltuielile inutile, este recomandat să verifici aparatul de aer condiționat în cadrul unei revizii complete o dată la cel puțin doi ani. De asemenea, este bine să verifici sumar instalația imediat după ieșirea din iarnă. 
  • kitul de distribuție: în general, un kit de distribuție se schimbă la 90.000 de kilometri sau la o medie de cinci ani de utilizare a mașinii. în cazul modelelor cu distribuție pe lanț, nu pe curea, kitul se va schimba chiar la 180.000 de kilometri. Rolul acestei operațiuni este acela de a preveni ruperea curelei, ce va provoca, la rândul ei, lovirea supapelor rămase deschise de pistoanele aflate în mișcare. 
  • kitul de ambreiaj: acest ansamblu este format din discul de ambreiaj, placa de presiune, rulment și, în cazul unora dintre mașinile diesel, volanta. Apariția ambreiajului hidraulic a generat nevoia ca toate aceste piese să fie schimbate concomitent, iar intervalul ideal pentru această operațiune, în kilometri, este de cel puțin 150.000. Vei ști că trebuie să faci această operațiune când pedala de ambreiaj va cupla din ce în ce mai sus. 

Într-o perioadă în care aprovizionarea cu piese de schimb poate suferi întârzieri, este bine să ții din scurt starea tehnică a mașinii. Cu informațiile de mai sus, știi ce trebuie să verifici pentru ca siguranța să rămână pe primul loc. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)