autovit.ro

Filtrul de particule: funcționare optimă, întreținere corectă și probleme frecvente

Introdus la începutul deceniului trecut, filtrul de particule le-a dat producătorilor auto care ofereau motoare diesel posibilitatea să se încadreze în normele tot mai stringente de poluare. Din punctul de vedere al efectului pe care îl are asupra mediului înconjurător, filtrul de particule este o adevărată inovație, dar există mulți șoferi care ajung să îl vadă doar ca pe o bătaie de cap. Exploatat judicios, dispozitivul, cunoscut și cu numele de DPF sau FAP, permite nu doar un condus responsabil față de oameni și față de natură, ci și posibilitatea de a trece de inspecțiile tehnice obligatorii fără nicio problemă.   

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum funcționează filtrul de particule

Pentru a înțelege rolul acestei piese mici, dar costisitoare, este de ajuns să ne oprim asupra poziționării ei în întregul ansamblu. Filtrul de particule este situat în circuitul de evacuare, cel mai des înainte de catalizator. Astfel, prin supunerea gazelor emise la o temperatură crescută, dispozitivul reduce cu cel puțin 95% cantitatea de particule nearse și de cenușă care ar ajunge în mod normal în aerul respirat. 

În cazul în care te întrebi ce rost are această precauție, trebuie să știi că oxizii de azot (NOx) contribuie decisiv la creșterea riscului de apariție a cancerului, în special în cazul locuitorilor din mediul urban, mai expuși la emisiile poluante emise de mașinile diesel. Ploile acide sau smogul apar tot ca urmare a acțiunii micilor particule ce sunt emanate în număr mare, mai ales de automobilele din estul Europei. 

Vezi categoria noastră de ▶️ PIESE

Ce implică întreținerea acestei piese

În funcție de modelul de mașină ales, poți avea un filtru de particule uscat sau unul de concepție mai nouă, integrat într-un circuit de ardere Euro 6, care folosește aditiv special de tip AdBlue. Cel din urmă îți va solicita alimentarea periodică a rezervorului special, cam o dată la 10.000 de kilometri. În mare parte, utilizarea motorului în parametrii recomandați de producător ar trebui să fie suficientă pentru ca filtrul tău de particule să nu genereze probleme. Recomandarea generală, în cazul mașinilor cu motoare diesel care sunt dotate și cu filtre de particule, este evitarea momentelor în care se rulează subturat, o practică oricum nocivă, dar care, în acest caz, scade șansele atingerii unei temperaturi optime în filtrul de particule. Pentru ca această piesă să aibă o viață la fel de lungă ca a mașinii, va trebui să ții cont de următoarele operațiuni:

Regenerarea pasivă

Atunci când filtrul de particule se încarcă, senzorii declanșează creșterea temperaturii din galeria de evacuare. Astfel, particulele nocive sunt eliminate, iar filtrul își recuperează eficiența. Acest tip de regenerare nu este posibilă la viteze de oraș, așa că imediat ce ai observat aprinderea martorului luminos care semnalează procedura de regenerare, este recomandat să ieși din oraș și să conduci la o viteză de minimum 50 de km/h, la o turatie de cel puțin 2000 rpm, timp de 30 de minute. 

Regenerarea forțată 

Dacă recomandările de mai sus nu s-au putut concretiza, iar filtrul de particule nu a putut fi regenerat conform recomandărilor din cartea tehnică a mașinii, va interveni o procedură declanșată de unitatea ECU la relanti. Aceasta va mări turația motorului, pentru ca amestecul aer-combustibil să fie mai bogat în primul dintre elemente. Cantitatea de gaze ieșite pe țeava de eșapament, în acest caz, va fi foarte mare, pe o perioadă scurtă de timp. 

Curățarea chimică 

Pentru această operațiune, este nevoie să te deplasezi într-un service autorizat, pentru că efectuarea ei se face doar în condiții stricte, puse la punct de producător. Vei reuși, astfel, să obții dizolvarea oricărui tip de depunere de pe filtru, iar imediat după efectuarea procedurii, vei constata scăderi ale consumului de combustibil și creșteri ale performanțelor motorului. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Care sunt cele mai frecvente probleme ale filtrului

Care sunt cele mai frecvente probleme ale filtrului

Cantitatea de cenușă pe care o poate stoca filtrul de particule este limitată, așa că nu există niciun motiv pentru care să nu iei în serios regenerarea dispozitivului în parametri optimi. În caz contrar, ai putea avea de-a face cu înfundarea DPF-ului și cu intrarea mașinii în modul de avarie, fapt semnalat de martorii din bord. 

Nu doar asta te va avertiza asupra problemelor tehnice, ci și funcționarea dificilă a mașinii, al cărei motor nu va mai livra puterea și turația la care te-ai aștepta. Fenomenul se datorează limitării de turații prescrise de fiecare producător, pentru ca rularea să mai poată fi, totuși, posibilă. Acesta este momentul în care unii dintre șoferi aleg să elimine filtrul de particule, caz în care este obligatorie înlocuirea lui și resoftarea mașinii. 

Prețurile, care variază între 1.500 și 5.000 de euro, sunt prohibitive pentru mulți dintre proprietarii de mașini diesel, așa că eliminarea definitivă a dispozitivului se practică frecvent. Recunoaștem ușor, în trafic, mașinile fără filtru de particule, din cauza degajărilor abundente de fum negru din timpul accelerațiilor. 

Ar putea părea doar o generalitate, dar tot condusul rațional este cel care ne ajută să întreținem corect filtrul de particule. Unul reparat în condiții îndoielnice va cauza din nou probleme tehnice, cu tot cu costurile suplimentare asociate. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)