autovit.ro

Catalizatorul: rol, mod de funcționare și disfuncții

Cu norme de poluare din ce în ce mai stricte, la care trebuie să se conformeze, industria auto a căutat în ultimii ani soluții cât mai eficiente și cât mai fezabile pe termen îndelungat. Introdus pentru prima oară pe modelele americane, în anii ’70, catalizatorul a devenit astăzi una dintre componentele obligatorii ale oricărei mașini. De buna lui funcționare depind atât fiabilitatea motorului, cât și capacitatea mașinii de a trece cu bine de inspecțiile tehnice obligatorii. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE

Care este rolul catalizatorului

Cunoscut și sub numele de convertor catalitic, această piesă vitală din sistemul de evacuare al mașinilor este răspunzătoare pentru eliberarea în atmosferă a unui număr mai mic de compuși toxici, cum ar fi monoxidul de carbon, oxizii de azot sau hidrocarburile. Micșorarea particulelor nocive se face prin optimizarea procesului de ardere a gazelor poluante, rezultate în urma procesului de combustie. Structura internă a catalizatorului este alcătuită dintr-un monolit, cu aspect de fagure, iar acesta este de două feluri: 

Monolit ceramic: cu o bună anduranță și rezistent la coroziune, șocuri mecanice și temperaturi înalte, acesta funcționează optim la temperaturi cât mai ridicate.  

Monolit metalic: acesta ajunge mai rapid la temperatura optimă de funcționare și începe să lucreze mai devreme decât cel clasic. Vulnerabilitatea sa la șocuri mecanice, însă, este un punct slab.

Vezi categoria noastră de  ▶️  AUTOUTILITARE

cum functioneaza catalizatorul

Cum funcționează dispozitivul

Poziționarea catalizatorului pe galeria de evacuare înainte de toba de eșapament, cât mai aproape de propulsor, îi conferă capacitatea de a prelua substanțele volatile la cea mai ridicată temperatură, de peste 400 de grade Celsius, și de a le supune unei reacții chimice. Acest lucru este posibil datorită trecerii gazelor prin monolitul din interiorul catalizatorului, unde substanțele volatile intră în contact cu o serie de catalizatori chimici, alcătuiți din rodiu, platină sau paladiu. 

În urma acestui proces, monoxidul de carbon și hidrocarburile sunt descompuse în dioxid de carbon și apă, iar din oxizii de azot sunt eliminate doar particulele elementului chimic de bază. Eficiența unui catalizator de concepție modernă este de 99%, iar ea este monitorizată cu ajutorul sondei secundare lambda, care are și rol de senzor pentru diagnoză. Aceasta trimite o alertă de eroare, odată ce eficiența catalizatorului scade sub 90%, fapt scos la iveală de cantitatea prea mare de oxigen rezultată în urma reacției chimice din convertorul catalitic. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOTURISME

Ce probleme poate cauza catalizatorul

Ce probleme poate cauza catalizatorul

Cel mai grav efect al scăderii eficienței catalizatorului este creșterea vertiginoasă a nivelului de emisii poluante, peste nivelul prescris de producător. Odată ce martorul de pe bord anunță o disfuncție a acestui dispozitiv, iar diagnoza de la service confirmă funcționarea viciată a convertorului catalitic, un șofer responsabil va lua o singură decizie: înlocuirea acestui dispozitiv. Costul acestei componente începe de la 1.200 – 1.500 de lei, pentru o mașină cu o vechime de 15 ani, dar la această sumă se va adăuga și taxa pentru manoperă, percepută de service-urile auto.  

Repararea sau curățarea catalizatorului nu sunt soluții viabile, pentru că acestea doar amână momentul în care componenta va cauza din nou probleme. Mai mult, gradul de dificultate al operațiunilor de acest fel este unul mare, iar riscurile ca sudura galeriilor de evacuare să cedeze sau ca pasta și garniturile folosite pentru eșapament să pătrundă în catalizator este unul mult prea mare. Printre problemele conexe cauzate de funcționarea defectuoasă a catalizatorului se mai numără:

  • pornirea grea a motorului, cauzată de înfundarea sistemului de evacuare;
  • defectarea bujiilor, pe fondul cantității de aer prea mici pentru o combustie eficientă;
  • creșterea consumului de carburant, din cauza surplusului de combustibil solicitat de motor;
  • fărâmițarea monolitului ceramic, la impactul cu un corp contondent de pe carosabil;
  • impregnarea monolitului cu benzină și arderea lui, din pricina defectării sondei lambda;
  • înfundarea catalizatorului cu ulei și antigel, pătrunse în monolit. 

Problemele cauzate de prezența unui catalizator defect nu sunt întotdeauna ușor de detectat, dar remedierea cauzelor principale ale acestora te salvează de o cheltuială consistentă. Sfaturile de mai sus previn scenariul nefast în care ai putea să nu treci de inspecția tehnică periodică din cauza unui catalizator defect. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)