autovit.ro

Kitul de distribuție: componente și mentenanță

Un proaspăt proprietar de mașină rulată se așteaptă să vină și momentul în care distribuția va avea nevoie de schimbarea uneia dintre piese sau a întregului ansamblu. Aceasta este una dintre cheltuielile cele mai însemnate în cazul unui model care nu are probleme tehnice aparte. De calitatea componentelor alese și de seriozitatea mecanicului auto depinde exploatarea mașinii pentru cât mai mult timp, cu minimum de disconfort din partea motorului. O distribuție defectă va antrena o serie întreagă de probleme, iar rezultatul s-ar putea concretiza într-o daună imposibil de remediat. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE

Din ce este format kitul de distribuție

Kitul de distribuție este indispensabil pentru funcționarea mașinii, iar un motor viabil nu poate să-și mențină integritatea în lipsa unei distribuții în stare bună. Rolul acestui ansamblu este alimentarea permanentă a cilindrilor motorului cu aer și carburant, elementele esențiale ale procesului de ardere internă. De asemenea, distribuția contribuie la evacuarea gazelor arse. Componentele din care se compune kitul de distribuție sunt:

Cureaua de angrenare: există trei tipuri de curele de angrenare, cele trapezoidale, cele cu caneluri și cele cu caneluri elastice. Primul tip este folosit cu precădere în cazul modelelor mai vechi de mașini, cu transmisii care au numai două sau trei roți. Curelele cu caneluri acționează, în procesul de funcționare continuă, toate piesele auxiliare, de la pompa de apă și alternator, până la servodirecție și chiar instalația de climatizare. Fisurarea curelei de angrenare este cauzată de uzura segmentului de fibră de sticlă aflat în interiorul acesteia. 

Rola de întindere: pentru ca un kit de distribuție să funcționeze optim, este nevoie de tensionarea permanentă a curelei aferente. Rola de întindere poate fi semiautomată sau automată, iar rolul ei constă în compensarea efectului de alungire a curelei de distribuție și modificărilor tensionării, cauzate de temperatură şi sarcină. Dacă primul tip de rolă trebuie tensionată manual, în timpul montajului, cea automată reglează singură tensionarea corectă a curelei, după montarea tuturor componentelor kitului. 

Rola conducătoare: pentru menținerea unei poziții corecte a curelelor de distribuție, este necesar ca acestea să fie ghidate cu ajutorul unei role speciale. Pe lângă rolul de ghidaj, aceste piese mai sunt responsabile pentru mărirea unghiului de contact și angrenarea tuturor dinților curelei, precum și pentru stabilizarea acelor componente ale transmisiei ce pot genera vibrații nedorite. 

Pompa de apă: în cazul motoarelor în care curelele de distribuție angrenează și pompa de apă, cele două elemente trebuie schimbate simultan. Rolul pompei este acela de a transporta lichidul de răcire în canalele speciale din blocul motor, pentru a face posibilă eliminarea continuă a căldurii acumulate în exces.

Șuruburi, piulițe și arcuri: este recomandat ca aceste elemente să fie schimbate integral, odată cu înlocuirea kitului de distribuție. 

Vezi categoria noastră de  ▶️  AUTOTURISME

Din ce este format kitul de distributie

Când trebuie schimbat kitul

Având în vedere că această operațiune nu este deloc una accesibilă, trebuie să acorzi o atenție deosebită sursei de unde procuri kitul de distribuție, precum și atelierului auto în care alegi să aibă loc schimbarea ansamblului. Manualul de utilizare al mașinii îți va spune la ce interval de kilometri parcurși trebuie schimbat kitul de distribuție, dar există șanse mari ca și în cazul mașinii tale, acesta să fie cifrat la 50.000 de kilometri. 

Cu toate acestea, dacă ai folosit autovehiculul pentru activități ce nu corespund cu destinația sa, cum ar fi tractarea remorcilor sau a rulotelor, precum și rularea prelungită pe teren accidentat sau la viteze excesive, este posibilă apariția prematură a unor crăpături în structura curelei de distribuție. 

Mitul potrivit căruia kiturile de distribuție pe lanț nu necesită schimbarea este contrazis de multe cazuri în care acesta din urmă a cedat, așa că nu ezita să ceri ajutor specializat pentru verificarea lui. Te-ai putea găsi în situația de a înlocui lanțul kitului de distribuție odată ce mașina a trecut de cei 180.000 de kilometri. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Cand trebuie schimbat kitul

Ce riști în cazul în care nu schimbi la timp kitul de distribuție

În cazul șoferilor care omit să monitorizeze starea kitului de distribuție și să îl schimbe la timp, veștile sunt rele sau de-a dreptul catastrofale. Având în vedere că acest ansamblu asigură funcționarea sincronizată a tuturor componentelor, ruperea curelei, a rolei de întindere și a celor de ghidaj sau chiar deteriorarea pompei de apă sunt iminente. 

Vei suporta, în acest caz, nu doar costurile aferente distribuției și manoperei, dar și eventualul transport al mașinii cu ajutorul unei platforme, în funcție de locul în care ți s-a întâmplat defecțiunea. În cazul extrem, în care defectarea distribuției duce la stricăciuni ale chiulasei, poți avea nefericita experiență a fisurării blocului motor și chiar a spargerii pistoanelor. 

Acesta este momentul în care vei fi pus în fața deciziei de a repara motorul, ceea ce te va costa extrem de mult, sau a considera că mașina a avut parte de o daună a cărei remediere nu îți garantează, ulterior, siguranța.

Ca și în alte cazuri, și în ceea ce privește kitul de distribuție, paza bună trece primejdia rea. Sfaturile de mai sus te ajută să eviți o cheltuială mare și să îți menții mașina în stare de utilizare pentru cât mai mult timp. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)