autovit.ro

Ce sunt anvelopele de tip run-flat: avantaje și dezavantaje

Inventarea cauciucului pneumatic a fost o revoluție căreia îi datorăm întregul progres al industriei auto, la nivel mondial, așa cum o știm noi astăzi. Creat în 1888, primul set de anvelope ce funcționează după principii moderne l-a avut ca inventator pe John Dunlop, un nume care a ajuns să se confunde cu ideea de excelență în acest domeniu. Frustrat de durerile de cap pe care fiul lui le experimenta la fiecare plimbare cu bicicleta, scoțianul a conceput o soluție pentru atenuarea șocurilor produse de gropile carosabilului. 

Anul 1946 a adus pe piață pneurile de tip radial, cu ajutorul cărora Michelin a demonstrat că o anvelopă poate fi rezistentă, datorită carcasei cu straturi orientate la 90 de grade față de direcția de mers, dar și flexibilă, mulțumită flancurilor laterale flexibile. Cu inovații conexe ce apăreau de la an la an, în termeni de rezistență și de confort, apariția anvelopelor care să își continue rulajul și după o perforație rămânea, așadar, doar o chestiune de timp. Aceasta s-a petrecut tot sub patronajul Dunlop, în anul 1972, iar primii fabricanți care au inclus inovația printre dotările lor opționale au fost Rover și Austin. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Care este structura anvelopelor run-flat

Principala consecință a motivului pentru care o mașină cu anvelopele străpunse nu își poate continua drumul este imposibilitatea flancurilor laterale ale acesteia de a susține greutatea mașinii. Cu fiecare metru pe care îl parcurgi în plus, crești riscurile ca pneul să iasă de pe jantă sau chiar să fie tăiat. Anvelopele de tip run-flat rezolvă această problemă prin ranforsările suplimentare ale flancurilor, rezistente nu doar la presiunea mare exercitată de mașină, ci și la temperaturile excesive degajate de rularea în asemenea condiții. O variațiune timpurie a anvelopelor de tip run-flat este reprezentată de pneurile cu inel interior de susținere. 

Realizat din poliuretan, acesta este o soluție menită să mențină fermitatea și forma jantei pe parcursul rulării. În ultimii ani, progresele industriei producătoare de cauciucuri a dus la o inovație ce putea părea, inițial, demnă de literatura SF: anvelopele cu auto-etanșare. Acestea conțin o garnitură cu gel care umple instantaneu perforația cu un gel dens, vâscos și foarte adeziv. Fiecare producător folosește un cod individual pentru jantele sale de tip run-flat. La Michelin, le vei regăsi sub titulatura ZP, la Continental, drept SSR, în timp ce Dunlop și GoodYear merg pe ROF și EMT. Bridgestone folosește două denumiri distincte, respectiv RFT și BSR.

Vezi categoria noastră de  ▶️  PIESE

ce sunt anvelopele de tip run-flat

Ce avantaje îți oferă acestea

Avantajul evident oferit de tehnologia run-flat este autonomia extinsă. Nimeni nu își dorește să experimenteze o pană în drumul către serviciu sau, mai rău, către destinația de vacanță, cu portbagajul plin de bagaje și cu întreaga familie la bord. Odată ce ai avantajul de a conduce o mașină echipată cu anvelope de tip run-flat, te vei putea bucura, concret, de următoarele atuuri:

  • posibilitatea de a continua drumul pe o distanță de până la 80 de km;
  • atingerea unei viteze maxime de 80 km/h;
  • menținerea unui control deplin asupra mașinii, datorită stabilității excelente;
  • eliminarea riscului ca pneul să fie tăiat sub presiunea jantei;
  • eliberarea spațiului ocupat în mod tradițional de roata de rezervă. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

care este structura anvelopelor run-flat

Care sunt dezavantajele acestor anvelope

La fel ca în orice altă ramură a industriei, nici în producția de anvelope nu există soluții perfecte, ci doar variante convenabile. Tehnologia run-flat evoluează de la o decadă la alta, iar la un moment dat era văzută drept viitorul standard în industrie. Adoptarea ei de producătorii din zona premium părea un pas premergător în extinderea naturală către modelele de buget. Câteva dintre motivele pentru care acest lucru nu s-a întâmplat încă sunt, totodată, dezavantaje pe care le resimt utilizatorii anvelopelor run-flat în viața de zi cu zi: 

  • uzura mai rapidă a acestui tip de pneuri, față de cele obișnuite;
  • prețul de achiziție al anvelopelor run-flat, considerabil mai mare decât al celor care necesită înlocuirea imediată;
  • imposibilitatea de a dota un automobil cu pneuri run-flat, dacă acestea nu au făcut parte din dotarea de serie;
  • dificultatea de a găsi rapid pneuri de tip run-flat, chiar și la magazinele online;
  • numărul mic de vulcanizări specializate în remedierea problemelor acestui tip de anvelope.

Cu informațiile de mai sus, cu siguranță vei ști care sunt motivele pentru care merită să alegi anvelope de tip run-flat. În egală măsură, vei putea analiza dacă această soluție tehnică mărește inutil costurile generate de achiziția viitoarei tale mașini rulate. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)