autovit.ro

Sistemul de evacuare al mașinii: principiu de funcționare și semne ale unor defecțiuni

Sistemul de evacuare este prezent la toate autoturismele care funcționează pe baza unui motor cu ardere internă, iar după cum îi spune și numele, acesta are rolul de a evacua gazele generate de arderea combustibililor.

Pe lângă acest rol principal, sistemul de evacuare îndeplinește multe alte funcții, iar componentele care fac parte din acest ansamblu vin cu o serie de caracteristici individuale și sunt special concepute pentru a îndeplini o serie de condiții legate de costuri, dar și de legislația în vigoare.

Pentru că la un sistem de o asemenea complexitate, este foarte probabil să apară și defecțiuni, în cele ce urmează, vom prezenta cum funcționează un sistem de evacuare, vom vorbi despre cele mai comune defecțiuni ce ar putea apărea la acesta și despre semnele care anunță că ceva nu este în ordine. 

cum functioneaza sistemul de evacuare al masinii

Componență și mod de funcționare a sistemului de evacuare 

Înainte de a vorbi despre defecțiunile apărute la un sistem de evacuare și despre cum să le identificăm la timp, este necesar să cunoaștem toate componentele care alcătuiesc acest ansamblu și să înțelegem cum funcționează fiecare. Astfel, dintr-un sistem de evacuare standard, fac parte: 

  • Galeria de evacuare: această componentă se regăsește lângă chiulasă și are rolul de a prelua gazele evacuate din motor, preluând, în același timp, și o mare parte din căldura generată de compartimentul motor. De regulă, galeriile de evacuare sau șerpișorii, după cum mai sunt cunoscute, sunt confecționate din fontă turnată, fiind construite astfel încât să fie cât mai ușoare, însă totodată solide, pentru a asigura o izolare termică eficientă; 
  • Downpipe: localizat în continuarea galeriei de evacuare și având forma literei „S”, downpipe-ul are rolul de a face legătura cu toba intermediară sau cu catalizatorul, în cazul în care mașina are o astfel de componentă;
  • Catalizatorul: componenta este montată în continuarea downpipe-ului și are scopul de a reduce noxele din gazele de eșapament, înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă. Eficiența maximă a catalizatorului este atinsă la peste 400 grade Celsius, astfel că această piesă este poziționată și dotată cu o serie de scuturi termice, pentru a nu deteriora alte componente ale mașinii; 
  • Toba intermediară: întâlnită după catalizator, această componentă are rolul de a crea contrapresiunea și de a reduce o parte din zgomotele produse de motor, contribuind la obținerea cuplului. Cu toate că toba intermediară este prezentă la majoritatea mașinilor de serie, aceasta nu se regăsește în cazul multor mașini sport, întrucât este înlocuită cu turbo; 
  • Toba finală: aceasta este ultima componentă a sistemului de evacuare și cea în care gazele sunt realiniate, pentru a fi eliberate în atmosferă la o temperatură joasă și cu o viteză de evacuare mai redusă. Toba finală are și rolul de a atenua zgomotul produs de evacuare. 

Posibile defecțiuni ale sistemului de evacuare

Deși este alcătuit dintr-o serie mare de componente, sistemul de evacuare al unei mașini nu este predispus la defecțiuni, însă și el, la fel ca toate celelalte sisteme ale unei mașini, se poate confrunta cu anumite neregularități specifice. 

Cu toate că majoritatea elementelor din care este format sistemul de evacuare sunt construite din materiale care să asigure o mare durabilitate, expunerea prelungită a mașinii la apă, noroi sau zăpadă va duce la ruginirea pieselor și, implicit, la deteriorarea acestora până la punctul în care trebuie înlocuite. Mai mult, contactul evacuării cu pietre, bucăți de gheață sau alte obiecte contondente și circulația pe drumurile accidentate sau cu gropi pot duce, în timp, la slăbirea elementelor componente ale sistemului de evacuare, lucru care, de cele mai multe ori, se poate rezolva printr-o simplă vizită la service, fără a fi necesară înlocuirea pieselor, ci doar îmbinarea lor. 

Cele mai comune defectiuni ale sistemului de evacuare al masinii

Semnele unor defecțiuni ale sistemului de evacuare 

De cele mai multe ori, atunci când există o defecțiune mecanică la nivelul sistemului de evacuare, singurul mod prin care vei fi înștiințat de acest lucru este aprinderea martorului „Check Engine”, informație insuficientă pentru a depista cu exactitate problema. De aceea, este important să analizezi atent toate „simptomele” care pot indica o defecțiune, astfel încât să iei măsurile necesare cât mai repede. 

Cea mai comună problemă a sistemului de evacuare este semnalată de un zgomot metalic, la nivelul tobei de eșapament, dar și de un sunet mult mai intens al motorului, care indică faptul că una dintre componentele acestui sistem nu funcționează în parametri optimi. În cele mai multe cazuri, aceste zgomote sunt cauzate de o dislocare a galeriei de evacuare, a tobei de eșapament sau a catalizatorului, iar o vizită la un service auto pentru un diagnostic corect este necesară. Totuși, în cazul în care, pe lângă aceste sunete, constați și o pierdere a performanțelor mașinii, atunci cel mai probabil este vorba despre o defecțiune apărută la motor.   

De asemenea, un alt semn care indică o problemă la sistemul de evacuare al mașinii este supranumitul fenomen de backfire, cel în care evacuarea gazelor se produce printr-o aprindere a acestora. Pe lângă acest „simptom”, se va mai putea sesiza un zgomot precum cel al unor pocnitori, la nivelul conductei de evacuare. 

Este foarte important să cunoști cu exactitate componentele sistemului de evacuare al mașinii tale, dar și toate semnele care ar putea indica o defecțiune, pentru a le putea identifica și rezolva rapid. 

Sursa Foto: Shutterstock    

   

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)