autovit.ro

Instalația de răcire a motorului: rol și mod de funcționare

De la temperatura de 2.000 de grade Celsius, la care lucrează în mod normal cilindrii unei mașini, pană la cele de 90°C, până la care poate funcționa optim un motor, este o diferență pe care doar răcirea optimă o poate realiza. Imaginea clasică a mașinii staționate pe marginea drumului, cu capota ridicată și înconjurată de un nor de aburi, a devenit tot mai rară în ultimii ani. Aceasta, pentru că instalațiile de răcire cu lichid a motorului au devenit din ce în ce mai performante și au evoluat de la vechiul mecanism cu circulație naturală, prin termosifon, la cel cu circulație forțată, care utilizează o pompă de apă. Prin lichid, înțelegem un amestec de antigel și apă oxigenată, ce are un rol important inclusiv în funcționarea motorului pe timp de iarnă. Chiar dacă au trecut de multă vreme zilele în care mașinile încă mai foloseau arhaicele sisteme de răcire cu aer, care se bazau pe simpla expunere a chiulasei și a cilindrilor la curentul atmosferic produs prin mișcarea vehiculului, tot mai pot apărea probleme. Dacă vei acorda atenție modului în care trebuie întreținută instalația de răcire, vei prelungi durata de viață a motorului, fără să simți că faci vreun efort. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE

Care sunt componentele instalației și cum funcționează

Vei recunoaște un motor gândit pentru a funcționa în tandem cu o instalație de răcire cu lichid, datorită canalelor din blocul motor și din chiulasă, ce sunt branșate la aceasta. Componentele de bază, care te ajută să preîntâmpini supraîncălzirea motorului, dar și înghețarea lui, chiar și atunci când afară sunt mai mult de 30 de grade Celsius, sunt:

Radiatorul: componentă de bază a instalației, acesta are rolul de a dispersa lichidul supraîncălzit ce vine dinspre motor, pentru a-l expune la fluxul de aer pătruns din exterior.

Ventilatorul: prin acțiunea lui, acest dispozitiv amplifică volumul de aer venit din exterior, pentru a sprijini funcționarea radiatorului.

Pompa de apă: cu o presiune ce variază între 2 și 5 bar, această componentă are rolul de a aspira apa din bazinul inferior al radiatorului și de a o transfera către canalele de răcire din blocul motor.

Vasul de expansiune: acesta este rezervorul în care se toarnă lichidul de răcire, iar dimensiunile sale îi permit antigelului să se dilate, fără a sparge vasul sau conductele întregului sistem de răcire. 

Termostatul: rolul acestui subansamblu este de a tempera încălzirea motorului, prin dirijarea lichidului de răcire fie către radiator, fie către pompa de apă.

Vezi categoria noastră ▶️ AUTOTURISME

Cum intretii corect instalatia de racire

Care sunt cele mai frecvente probleme

Din cauza regimului intens de lucru al unui sistem de răcire a motorului cu lichid, există multe disfuncții pe care acest sistem complex le poate manifesta. Combinația dintre condițiile meteo extreme și solicitarea intensă din partea șoferului te-ar putea face să te confrunți cu una dintre următoarele situații:

Ventilatorul defect: această problemă apare atunci când senzorul de temperatură al ventilatorului cedează sau când cureaua de antrenare este fisurată. Ca urmare, fluxul de aer direcționat spre radiator este diminuat, iar motorul se supraîncălzește.

Termostatul defect: uzura cauzată de folosirea intensă a acestei piese, alături de coroziunea produsă de lichidul de răcire neconform, se manifestă prin blocarea termostatului pe poziția deschis. Din această cauză, motorul este forțat să funcționeze la o temperatură mai mică și să consume excesiv. Atunci când termostatul este blocat pe poziția închis, motorul se supraîncălzește, iar chiulasa și pistoanele pot fi deteriorate sever. 

Degradarea lichidului de răcire: utilizarea prelungită are un efect puternic asupra însușirilor de bază ale lichidului de răcire: densitatea și neutralitatea lui. Atunci când apa din lichid se evaporă, iar punctul acestuia de îngheț scade, în cazul în care rularea se face la temperaturi sub zero grade Celsius, poate surveni chiar crăparea blocului motor.   

Scăderea nivelului lichidului de răcire: supraîncălzirea motorului are drept cauză acest fenomen. Atunci când lichidul de răcire nu este suficient, există riscul ca pe conductele instalației să existe fisuri sau ca strângerea colierelor din instalație să nu fie suficient de fermă.

Modificarea culorii lichidului de răcire: instalațiile de răcire neîntreținute corespunzător pot contamina lichidul cu particule metalice care provin din circuit. Circularea lor repetată prin radiator și prin pompa de apă duce la ruginirea subansamblelor și mărește costurile necesare remedierii acestei defecțiuni majore.

Vezi categoria noastră 👉 CAMIOANE

instalatia de racire a motorului

Cum întreții corect instalația de răcire

Toate problemele descrise mai sus pot fi ținute la distanță de motorul mașinii tale, cu o singură condiție: verificarea periodică a elementelor instalației și intervenția asupra componentelor care dau semne de oboseală, printr-o serie de acțiuni specifice. Printre acestea se numără:

  • verificarea și completarea nivelului lichidului de răcire;
  • verificarea densității lichidului, la începutul iernii;
  • înlocuirea lichidului, la un interval de maximum trei ani sau imediat după schimbarea culorii;
  • verificarea gradului de întindere a curelei de antrenare și eventualele ei fisuri;
  • inspectarea conductelor, pentru a descoperi locurile prin care se poate scurge lichidul de răcire.

Atenta întreținere a instalației de răcire cu lichid necesită vizite periodice la service, dar, cu cât ești mai bine informat în acest sens, cu atât mai mult poți preveni defecțiunile. Informațiile de mai sus sunt un bun ghid al întreținerii corecte a sistemului de răcire. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)