autovit.ro

Tot ce trebuie să știi despre încărcarea cu freon a instalației de aer condiționat auto

Cu veri din ce în ce mai toride, nevoia de răcoare se manifestă atât acasă, cât și în toate locurile pe care le frecventăm, iar aerul condiționat este singura soluție. Văzut până de curând ca o dotare de lux, acest aparat este prezent sub capota celor mai multe automobile din trafic, iar noțiunea de a cumpăra o mașină nouă fără climatizare este un nonsens. Tot aerul condiționat este unul dintre criteriile eliminatorii la alegerea unui model rulat, ce va fi, astfel, mai confortabil și își va menține valoarea de revânzare. Ca orice instalație cu un oarecare grad de complexitate și cu o utilizare intensă din luna iunie și până la jumătatea lui septembrie, aerul condiționat poate avea numeroase probleme de funcționare. Cea mai frecventă dintre ele, scurgerea freonului din sistem, este și cea pe care o vei rezolva cu ușurința cea mai mare și la costuri moderate.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce probleme tehnice îți arată că ai nevoie să reîncarci

Scenariul de coșmar de care ai putea avea parte, ca posesor de mașină dotată cu aer condiționat, ar putea fi următorul: tocmai ai încărcat portbagajul cu valize, cu lada frigorifică, jucăriile pentru plajă sau chiar cu accesoriile de pescuit. Familia este bucuroasă, concediul se anunță relaxant, iar mașina ta pare în stare perfectă. Cuplezi contactul, pornești motorul, iar după doar câțiva metri, unul dintre cei mici se plânge deja de căldură. Pornești instalația de aer condiționat și îți vezi de drum, pe măsură ce aștepți ca habitaclul să fie cuprins de o adiere răcoritoare. 

Așteptarea se lungește de la câteva secunde la minute bune, nervii înlocuiesc relaxarea, iar adierea mult așteptată se transformă într-o zăpușeală care strică un drum de câteva ore, încă de la început. Dacă nu vrei să treci printr-o asemenea experiență, ai face bine să dai atenție unora dintre semnalele îngrijorătoare pe care instalația de aer condiționat ți le transmite din timp:

Absența sunetului produs de ambreiajul electromagnetic: în mod normal, imediat ce ai pornit instalația, ar trebui să auzi un clinchet, urmat de o vibrație suplimentară față de cea a motorului. Acesta este modul în care vei ști că energia motorului este transferată către compresorul aerului condiționat, prin intermediul ambreiajului electromagnetic. Dacă sunetul nu se aude, înseamnă că nu există suficient freon în instalație.

Funcționarea fără efect a compresorului: dacă sunetul metalic menționat mai sus se produce, dar aerul pompat în habitaclu nu este rece, verifică modul de funcționare a instalației. În cazul în care constați că au trecut deja minute bune de la acționarea aerotermei cu poziția AC cuplată, dar efectul nu este cel dorit, este clar că freonul din circuit s-a evaporat și că ai nevoie de o reîncărcare.

Urmele de scurgeri: există suficienți șoferi care lasă să treacă săptămâni întregi fără să ridice capota mașinii, fie și pentru o verificare de rutină. Un obicei prost, pentru că o privire aruncată întâmplător poate scoate la iveală scurgeri ale freonului la nivelul compresorului. Datorită formei de agregare în instalație de tip lichid, acest gaz poate persista pentru scurt timp pe elementele de etanșeizare înainte de a se evapora. 

Vezi categoria noastră de  ▶️  PIESE

 incarcarea cu freon a instalatiei de aer conditionat auto

Care sunt etapele acestui proces

Așa cum deja am menționat, încărcarea cu freon este o operațiune pe care o poți face chiar și în drumul pe care ți l-ar putea strica această disfuncție, dacă nu ar fi una ușor de remediat. Atelierele mecanice dotate cu aparatura necesară sunt ușor de găsit, iar prețul acestui serviciu variază între 100 și 200 de lei. Odată ce vei reîncărca instalația de aer condiționat cu freon, vei avea garanția că o poți folosi din nou la parametrii garantați de producător, cu doza de agent de răcire potrivită tipului tău de mașină. Operațiunea este simplă și se compune din următoarele etape:

  • extragerea freonului rezidual existent în circuit;
  • îndepărtarea conținutului de ulei din instalație;
  • vidarea circuitului pentru testarea etanșeității;
  • depistarea pierderilor de freon și a eventualelor fisuri;
  • umplerea cu freon a instalației și refacerea necesarului de ulei al acesteia.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

freon

Cum prelungești intervalul dintre două încărcări cu freon

Întreținerea instalației de aer condiționat nu este doar responsabilitatea mecanicului auto. Modul în care folosești acest dispozitiv este hotărâtor pentru durata de viață a sa în sine, cât și a consumabilelor datorită cărora funcționează. Pentru ca freonul să reziste cât mai mult timp în instalație, aceasta va trebui pornită periodic, pe funcția de răcire, chiar și în afara sezonului estival. În acest mod, componentele sistemului vor fi gresate, garniturile își vor păstra etanșeitatea, iar conductele vor asigura circulația facilă a agentului. 

Evitarea locurilor de parcare expuse luminii puternice a soarelui, pe timp de vară, este și ea un factor de conservare a rezervelor de freon din instalația de aer condiționat. De asemenea, posesorii de mașini dotate cu sisteme automate de climatizare nu trebuie să folosească aerul condiționat la o temperatură extremă față de cea externă, pentru a nu suprasolicita compresorul și circuitele instalației. 

Cu sfaturile de mai sus, poți preîntâmpina riscul unei vacanțe ratate, din cauza aerului condiționat nefuncțional. Încărcarea cu freon este pe cât de facilă, pe atât de benefică pentru starea de bine a tuturor pasagerilor.  

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)