autovit.ro

Demarorul: cum funcționează și ce defecțiuni poate manifesta

Pornirea cât mai rapidă a motorului unei mașini a fost rezolvată de multă vreme, iar vechea metodă a rotirii unei manivele a fost uitată de toți șoferii. Recunoștința pentru lejeritatea cu care plecăm la drum de fiecare dată când introducem cheia în contact sau apăsăm butonul Start i se cuvine demarorului. Datorită acestei componente, nimeni nu mai riscă astăzi să se accidenteze la acționarea manivelei, din cauza unor rateuri ce puteau cauza rotirea motorului în sens invers. 

Companiile din domeniul subansamblelor s-au preocupat încă de la începutul secolului trecut cu descoperirea unei soluții a acestei probleme. După ce au experimentat cu demaroare pneumatice, cu arc, prin inerție sau hidraulice, dar și cu demaroare ce foloseau cartușe pirotehnice, toate au ajuns la formula optimă pentru motoarele pe benzină și diesel: demarorul electric. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE

Ce este demarorul 

Demarorul este un dispozitiv de tip electromecanic, al cărui rol este acela de a pune în funcțiune un motor, prin convertirea energiei electrice în lucru mecanic. Motoarele cu ardere internă funcționează independent, dar nu sunt capabile să își genereze propriul lucru mecanic în fazele de admisie și compresie. Acestea au nevoie, așadar, de un imbold pe care doar demarorul îl poate oferi, fie că acest dispozitiv este bazat pe un motor electric cu magneți permanenți, fie pe unul electric cu funcționare pe curent continuu, cu releu, pinion de antrenare și inel de pornire pe volantul propulsorului mașinii. 

Demarorul mai este cunoscut și ca electromotor, iar buna lui funcționare depinde de temperatura exterioară. Atunci când aceasta este scăzută, gradul de vâscozitate al uleiului este afectat, iar bateria nu este în cea mai bună stare, pornirea mașinii tale se va face mult mai dificil. Din acest motiv, este recomandat să nu acționezi demarorul în mod repetat, într-un interval mic de timp, pentru a nu uza pinionul de angrenare și periile colectorului. 

Vezi categoria noastră de  ▶ AUTOTURISME

cum functioneaza demarorul

Cum funcționează

Această piesă, care funcționează la o tensiune de 12V și care este montată în partea din spate a motorului, are o parte mobilă, acționată către exterior de o componentă secundară, denumită solenoid. Astfel, roata dințată a demarorului și bendixul sunt cuplate direct pe volantul motorului. Concomitent, demarorul acționează asupra pompei de combustibil, pentru a transporta carburantul spre injectoare. Startul propulsorului este unul lin, iar funcționarea acestuia este fluidă, încă de la primele rotații. 

Tot solenoidul este cel ce retrage partea exterioară a demarorului, odată ce contactul este acționat. Astfel, bendixul și roata dințată sunt decuplate de la volant, iar electromotorul nu mai este alimentat cu energie electrică. În cazul în care acumulatorul mașinii nu dispune de suficiente rezerve de putere, demarorul va acționa parțial, scoțând în exterior bendixul, dar fără a reuși să angreneze volantul. În cazul autoutilitarelor, demarorul lucrează la o tensiune de 24V, iar aceeași componentă, montată pe un moped, va funcționa cu o tensiune de 6V. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

demaror

Ce defecțiuni poate manifesta demarorul

Există o multitudine de indicii care îți arată că ai putea avea probleme cu demarorul: fie acesta rotește volantul, dar la o viteză prea mică pentru a susține pornirea motorului, fie generează zgomote anormale, ce te pot îngrijora, fie nu se rotește, chiar dacă sunetul caracteristic îți indică faptul că a avut loc comutarea. Printre cauzele cele mai dese care pot duce la defecțiuni ale demarorului se numără:

  • demarorul nu se rotește și nu scoate niciun sunet: bateria are un nivel scăzut, circuitul comutatorului este afectat sau bobina acestuia are o defecțiune;
  • demarorul nu se rotește, dar emite zgomote: circuitul de pornire are un contact slab sau în ansamblul motorului a avut loc un scurtcircuit;
  • demarorul scoate fum: există fluctuații de tensiune în acumulator, ceea ce poate duce la încălzirea lui, cu riscul ca acesta să fie scurtcircuitat;
  • motorul nu pornește, iar pe fundal se aude o bătaie: volantul este fisurat sau are deformări, iar ventilul electromagnetic al motorului de pornire poate fi nefuncțional; 
  • funcționare zgomotoasă a demarorului: uzura îndelungată a pieselor care alcătuiesc demarorul poate cauza un efort suplimentar al acestuia pentru a acționa asupra volantei.

Un demaror perfect funcțional, mai ales în cazul unei mașini rulate, implică operațiuni de mentenanță pentru care ai nevoie de ajutorul specializat al unui mecanic auto. Dacă pentru igienizarea periodică poți folosi soluții disponibile pe piață, iar la capitolul scule nu vei avea nevoie decât de câteva șurubelnițe și de o seringă, apariția unui defect de natură electrică nu este atât de ușor de remediat. Cel mai probabil verdict pe care ți-l va oferi specialistul va fi acela de a înlocui piesa cu totul, pentru că prețurile la care poți achiziționa un demaror nou sunt relativ accesibile. 

Chiar dacă poți cumpăra seturi de perii, statoare sau solenoizi pentru prețuri de cel mult 100 de lei, un demaror complet va avea un preț ce poate varia între 300 și 600 de lei, în funcție de modelul mașinii tale. La aceste sume se va adăuga prețul manoperei, ce va începe de la 200 de lei, în cazul celor mai multe unități de service. Avantajele deciziei de a schimba această componentă vin din efectele benefice asupra altor subansamble, cum ar fi acumulatorul sau cardanul, ce vor fi solicitate mult mai puțin, dacă vor avea de lucrat alături de un demaror în stare bună. 

Acum știi care este rolul unui demaror și cum îl menții pentru cât mai mult timp perfect funcțional. Acordă importanță pieselor de schimb și vei prelungi durata de viață a automobilului tău. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)