autovit.ro

Topul celor mai rapide mașini de serie din istorie

De-a lungul anilor, producătorii consacrați din industria auto au făcut mereu eforturi pentru a dezvolta mașini cât mai rapide. Cu toate că există multe criterii după care poți stabili performanțele unei mașini, viteza maximă atinsă de un automobil a fost mereu o calitate apreciată de toată lumea. 

Dacă în urmă cu 126 de ani, viteza de 19 km/h atinsă de Benz Venlo, cu al său motor de 1,5 CP, era considerată admirabilă de către oamenii vremii, modelele produse în prezent lasă cu mult în urmă conceptele mileniului 2 și ne surprind cu performante absolut fabuloase

În cele ce urmează, vă vom prezenta un top al celor mai rapide mașini din lume, dar și recorduri istorice, atinse în lumea automobilistică în materie de viteză. 

Topul celor mai rapide mașini din lume
Recorduri istorice de performanțe auto

Topul celor mai rapide mașini din lume

„Recordurile sunt făcute să fie doborâte”. După acest principiu se ghidează, de aproape 100 de ani, marii producatori auto mondiali, de când lupta pentru cea mai rapidă mașină din lume a devenit relevantă. Cu toate că titlul de „rege al șoselelor” poate reveni unui singur autoturism, în continuare, îți prezentăm un top al mașinilor care ating cei mai mulți kilometri pe oră.      

Jaguar XJ220 – 341,7 km/h

Jaguar XJ220

Fabricată de producătorul britanic Jaguar și produsă în serie între anii 1992 și 1994, modelul XJ220 a reușit să câștige titlul de cea mai rapidă mașină din lume în 1992, menținându-și poziția până în anul următor. Modelul, dotat cu un motor de 6,2 litri care dezvoltă 500 CP, a atins viteza de 341,7 km/h pe circuitul de teste Nardo, din Italia, fiind testată chiar de Jaguar. Potrivit producătorului, un prototip XJ220 a reușit, în 1991, să înregistreze un timp de 7 minute și 46,36 de secunde pe circuitul de la Nürburgring, ceea ce confirmă că mașina a fost cea mai rapidă a timpului său. 

Gumpert Apollo – 360 km/h 

Gumpert Apollo

Produsă de compania germanului Roland Gumpert, în colaborare cu Audi, Apollo este unul dintre puținele modele de mașini din topul nostru care nu au fost fabricate de mărci consacrate ale industriei auto, dar care au reușit să-și câștige renumele de cea mai rapidă mașină din lume, la un moment dat. Testată de britanicii de la Top Gear, pe propriul circuit, Apollo și-a dezlănțuit toți cei 789 de cai putere și a reușit să obțină titlul de cea mai rapidă mașină în 2006, atingând viteza de 360 km/h. Totuși, succesul modelului nu avea să se răsfrângă și asupra producătorului, întrucât, 7 ani mai târziu, Gumpert a intrat în faliment. 

McLaren F1 – 355 km/h

McLaren

Dotat cu un motor aspirat de 6 litri, în 12 cilindri, care dezvoltă 618 CP, modelul F1, produs de compania britanică McLaren, reușea, în 2001, să atingă o viteză maximă de 355 km/h. Cu toate acestea, viteza mașinii era limitată de producător, iar în urma unor estimări ale revistei britanice Autocar, McLaren F1 ar fi putut ajunge la viteza de 370 km/h. F1 este și în prezent cea mai rapidă mașină din lume cu motor aspirat.  

Saleen S7 Twin-Turbo – 399 km/h

Saleen S7 Twin-Turbo

Concepută ca un model reprezentativ al companiei americane Saleen, S7 Twin-Turbo este o versiune îmbunătățită a modelului S7, care s-a bucurat de un succes destul de mare la începutul anilor 2000. Cu un motor care produce 750 de cai putere, S7 Twin-Turbo a fost special conceput, în 2006, pentru a câștiga titlul de cea mai rapidă mașină din lume. Cu toate că nu există teste independente care să confirme, producătorul susținea că mașina este capabilă să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 2,8 secunde și atinge o viteză maximă de 399 km/h. Cu toate că nu a reușit să-și învingă marele rival de la acea vreme, este clar că Saleen S7 Twin-Turbo este una dintre cele mai rapide mașini din lume.  

Bugatti Veyron – 407 km/h 

Bugatti Veyron

Modelul Veyron, lansat în 2005 și fabricat de compania franceză Bugatti, producea o adevărată revoluție în întreaga industrie auto, când în urma testului desfășurat în același an pe circuitul Ehra-Lessien din Germania, de către pilotul de teste Uwe Novicki, bolidul reușea să atingă viteza de 411 km/h. Cu toate acestea, viteza considerată oficială a fost cea obținută de instituția 

TÜV SÜD, de 407 km/h. Prima versiune a modelului Veyron a fost echipată cu un motor de 8 litri în 12 cilindri, care dezvolta 1.001 de cai putere. Modelul, produs în număr de 450 de exemplare pe parcursul a 10 ani, s-a dovedit a fi o mașină de succes, primind diferite distincții, inclusiv cea de „Mașină a deceniului”, acordată de britanicii de la Top Gear. 

 

SSC Ultimate Aero TT – 412 km/h     

SSC Ultimate Aero TT

Recordul de cea mai rapidă mașină de stradă din lume, atins de Bugatti Veyron, nu a rămas nedoborât pentru un timp foarte îndelungat, întrucât, în anul 2007, compania americană SSC producea Ultimate Aero TT, o mașină cu un motor în 8 cilindri de 6,3 litri, care dezvoltă 1.183 de cai putere. Testat în Washington, modelul și-a însușit titlul de cea mai rapidă mașină din lume, atingând viteza de 410 km/h. 

Bugatti Chiron – 420 km/h 

Bugatti chiron

Chiron a fost dezvoltat în anul 2016, pentru a înlocui deja celebrul Veyron, a cărui popularitate ajunsese până în acel moment la cote uriașe. Cu toate că predecesorul său ridicase deja enorm așteptările tuturor, Chiron, dotat cu un motor de 8 litri în 16 cilindri, care produce 1.479 de cai putere, s-a ridicat la standardele Bugatti. Viteza maximă de 420 km/h, limitată, însă, de producătorul din hexagon din motive de siguranță, a fost confirmată de multiplele teste efectuate pe circuit. 

Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h

Bugatti Veyron Super Sport

Produs în doar 30 de exemplare, motorul modelului Super Sport dezvoltă cu 184 de cai putere mai mult decât prima versiune de Veyron, suficient încât să-i asigure acestuia un loc în cartea recordurilor, în anul 2010, ca cea mai rapidă mașină de până atunci. Viteza de 431 km/h, atinsă în urma unui test efectuat de fostul pilot de curse, Pierre-Henri Raphanel, a fost suficientă pentru a confirma performanțele Veyron Super Sport.

Koenigsegg Agera RS – 447 km/h 

Koenigsegg Agera

RS, cea mai puternică versiune a modelului Agera, a fost dezvoltată în 2015, de către producătorul suedez Koenigsegg. Agera RS a fost prezentată pentru prima oară în același an, la Salonul Auto de la Geneva, și a impresionat prin performanțele sale demne de un hypercar, oferite de un motor de 5 litri în 8 cilindri, care dezvoltă 1.160 de cai putere. Condusă de pilotul de teste Niklas Lilja, pe o autostradă închisă din Nevada, Agera RS a atins viteza de 447 km/h, ceea ce a propulsat mașina în topul celor mai rapide automobile din lume fabricate până în anul 2017. 

Citește și: Top 10 masini electrice cu cea mai mare autonomie

Bugatti Chiron Super Sport – 490 km/h 

Bugatti Chiron Super Sport

După Veyron, și Bugatti Chiron a fost construit într-o versiune Super Sport care, deși are „doar” cu 98 de cai putere mai mult decât cei 1.479 ai predecesorului său, a beneficiat de transformări prin care i s-a redus masa și i s-a îmbunătățit aerodinamica, pentru a fi mai rapid. Se pare că eforturile producătorului din hexagon au fost încununate de succes, întrucât în urma testului efectuat de pilotul Andy Wallace, pe circuitul Ehra-Lessien din Germania, mașina a atins viteza uimitoare de 490 km/h, devenind cea mai rapidă mașină de stradă din lume, în anul 2019. 

SSC Tuatara 

SSC Tuatara

Surprinzător, titlul de cea mai rapidă mașină de stradă a prezentului nu îi revine unui model produs de Koenigsegg sau de Bugatti, ci unei mașini fabricate de compania americană SSC North America. Dotată cu un motor twin turbo în 8 cilindri, care dezvoltă peste 1.770 de cai putere și cu o caroserie construită din fibră de carbon, Tuatara a reușit să atingă viteza impresionantă de 509 km/h, în urma unui test desfășurat pe o șosea din Nevada, depășindu-și toți rivalii. Producătorul anunță că doar 100 de exemplare de Tuatara vor fi fabricate, iar prețul unei mașini se apropie de 2 milioane de euro. 

Recorduri istorice de performanțe auto

Cu toate că multe dintre performanțele atinse în trecut de modelele de mașini ale vremii pot părea banale, este important să ne amintim de fiecare dintre reușite și să înțelegem că progresul lor a deschis noi oportunități pentru piața auto, care a făcut posibilă dezvoltarea tehnologiilor de astăzi. Iată care sunt cele mai notabile recorduri în materie de viteză, atinse de-a lungul timpului: 

  • În anul 1894, a fost lansat Benz Velo, primul autoturism produs în serie vreodată. Neavând rivali, mașina, care atingea o viteză maximă de 19 km/h, a fost declarată „din oficiu” cea mai rapidă mașină de stradă din lume; 

benz velo

  • În anul 1993, britanicii de la McLaren dezvoltau modelul F1, un supercar care atingea viteza de 372 km/h. Cu toate că au trecut aproape 30 de ani de atunci, iar acest record a fost doborât de multe ori de-a lungul timpului, McLaren F1 rămâne în continuare cea mai rapidă mașină de serie cu motor aspirat din lume;
  • 2005 a fost anul în care francezii de la Bugatti lansau revoluționarul model Veyron. Tot în acel an, în lumea auto se producea o nouă premieră, întrucât Bugatti Veyron depășea bariera de 400 km/h, pe care nicio mașină de stradă nemodificată nu o mai atinsese vreodată;
  • Și 2020 a fost un an al recordurilor în lumea auto. Tuatara, produsă de compania SSC North America, a depășit bariera de 500 km/h și a devenit cea mai rapidă mașină de stradă din lume produsă vreodată. 

Este fascinant de observat cât de mult au evoluat modelele de hypercaruri în ultimii ani și de analizat performanțele atinse în materie de viteză. Având în vedere rivalitatea dintre principalii producători, dar și inovațiile tehnologice disponibile, rămâne doar să privim spre viitor și să ne așteptăm la tot mai multe recorduri doborâte. 

Sursa Foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)