autovit.ro

Sistemul start-stop: ce rol are și care sunt avantajele lui

Otto sau Diesel, motorul cu ardere internă nu mai are zile ușoare de când hibridele și electricele au devenit tot mai frecvente în showroom-uri sau pe șosele. În lupta cu standardele tot mai stringente în privința emisiilor de CO2, producătorii auto sunt obligați permanent să optimizeze tot mai mult modul de funcționare al modelelor, dincolo de caracteristicile propulsorului și ale sistemului de evacuare.

Un moment neglijat, inițial, a fost acela în care mașina staționează cu motorul pornit și fără ca o treaptă de viteză să fie cuplată. Prin simpla oprire a motorului, în timpul staționărilor scurte, pot fi obținute reduceri ale emisiilor poluante cuprinse între 3 și 8 la sută. Implicit, consumul de carburant scade, iar cei mai sceptici dintre șoferi mai pot miza pe un efect pozitiv: prelungirea duratei de viață a anumitor componente vitale. Iată, mai jos, toate detaliile despre sistemul start-stop, pe care, dacă mașina ta actuală nu îl are, cu siguranță îl vei regăsi printre dotările următoarei.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum a apărut acest sistem
De ce este util
Cum funcționează acest sistem
Ce tipuri de sisteme există
În ce condiții este asigurată funcționarea optimă
Care sunt avantajele și dezavantajele

Cum a apărut acest sistem

Preocuparea generală a industriei auto pentru impactul asupra mediului înconjurător a venit ca urmare a crizei petrolului, declanșată începând cu anul 1973. Atunci, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol a impus un embargo asupra livrărilor materiei prime spre Occident, ca urmare a confruntărilor armate din Orientul Mijlociu. 

Astfel, producătorii de mașini din toată lumea, de la Detroit la Tokyo, au fost nevoiți să își ajusteze radical gama, pentru ca modelele propuse de ei să poată consuma mult mai puțin carburant. Primul model care a reușit să implementeze un precursor al sistemelor start-stop de astăzi a fost Toyota Crown, în 1974, apoi au urmat europenii de la Fiat și Volkswagen, care au implementat tehnologii similare pe modelele Regata, respectiv Polo. Costisitoare și sâcâitoare, prin intervenția lor nelipsită de trepidații și zgomote, aceste sisteme nu au prins la public până după anul 2000, când funcționarea lor a fost mult ameliorată. 

Primul dintre producătorii europeni care au reușit să integreze cât mai natural oprirea automată a motorului la staționare a fost Citroën, care a produs o mică revoluție, în 2005, odată cu implementarea sistemului Stop and Start pe modelele C2 și C3. Astăzi, este aproape imposibil să găsești un brand care nu oferă clienților acest sistem, fie și doar pe vârfurile de gamă. 

de ce este util sistemul start&stop

De ce este util

Un șofer care circulă preponderent în mediul urban va aprecia în mod deosebit beneficiile unui sistem start-stop. Această tehnologie este gândită pentru un regim de condus care implică staționări dese, la semafor, pe parcursul cărora motorul consumă inutil carburant, sau înaintarea lentă în coloană, cu opriri succesive. Pe termen lung, economia de combustibil pe care o înregistrează un automobil dotat cu start-stop nu este de neglijat. 

Prin modul în care este concepută această tehnologie, confortul șoferilor și al pasagerilor nu are de suferit. Cu alte cuvinte, vei putea conta pe funcționarea climatizării și a sistemului multimedia chiar și atunci când motorul va fi oprit. Sistemul va detecta dacă temperatura motorului și nivelul de încărcare al acumulatorului sunt optime și nu se va activa în cazul în care acțiunea sa ar putea produce riscuri. 

cum functioneaza sistemul start&stop

Cum funcționează acest sistem

Așadar, avem posibilitatea de a staționa fără a consuma combustibil, fără a polua mediul înconjurător, dar fără a trebui să renunțăm la confort. Cum sunt toate acestea posibile? În primul rând, este vorba despre senzorii care semnalează faptul că mașina staționează, că transmisia este cuplată la punctul mort sau pe o poziție neutră. Senzorii sunt dispuși în cutia de viteze, în roți și în arborele cotit. Aceștia dau semnalul către sistemul de management al motorului, care oprește funcționarea propulsorului, iar în cazul unor modele, senzorii pot acționa încă din mișcare, atunci când viteza are valori foarte mici. Chiar dacă funcționarea motorului este întreruptă, consumatorii electrici nu sunt afectați, iar legătura lor cu acumulatorul mașinii este menținută. 

Repornirea propulsorului se face în câteva zecimi de secundă, imediat ce este apăsat ambreiajul sau este eliberată frâna, în cazul modelelor dotate cu o cutie de viteze automată obișnuită, respectiv cu dublu ambreiaj. Pentru ca intervenția sistemului start-stop să nu producă pagube, acesta mai implică și un senzor electronic aflat în legătură cu acumulatorul, datorită căruia sunt monitorizați parametri precum nivelul de încărcare, voltajul și temperatura dispozitivului. Demarorul, mecanismul de gestionare al acestuia, precum și angrenajul cutiei de viteze ale unei mașini dotate cu sistem start-stop sunt ranforsate, pentru ca succesiunea pornirilor și a opririlor să nu accentueze uzura firească a întregului ansamblu. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

Ce tipuri de sisteme există

Industria auto este un club destul de select, în care furnizorii de componente au o lungă reputație în spate. Astfel, la fel ca echipamentele de securitate pasivă sau activă, sistemele de tip start-stop sunt produse de un grup mic de companii care și-au dovedit, deja, capacitatea de a inova. Sistemele start-stop se împart în următoarele tipuri:

Stop&Start, de la Bosch: regăsit pe modelele Fiat, Audi, Seat, BMW, Nissan și Volkswagen, acest sistem este cel mai răspândit și controlează demarorul cu ajutorul unității de management al motorului, pe baza informațiilor furnizate de senzori;

i-StARS, de la Valeo: este oferit de mărci precum Mercedes-Benz, Volvo, Land Rover, Peugeot sau Citroën. Folosește un alternator reversibil care preia și funcția de demaror, pentru un răspuns mai rapid la cuplarea în viteză sau la ridicarea piciorului de pe frână;

SISS, de la Mazda: japonezii din Hiroshima merg pe propria soluție pentru a-și face mașinile mai eficiente. Sistemul lor controlează inclusiv poziția pistoanelor, pe care le ajustează în mod optim, încă din timpul frânării, pentru ca la repornire să ofere randament maxim;

ISG, de la KIA: similar cu soluția oferită de Bosch, acest sistem aduce în plus caracteristica alternatorului de a alimenta bateria pe parcursul frânărilor, prin funcția de recuperare a energiei, pentru ca aceasta să poată susține accelerațiile.

ce tipuri de sisteme start&stop exista

În ce condiții este asigurată funcționarea optimă

Pentru ca eficiența acestor sisteme să fie una deplină, este recomandat ca mașina să funcționeze în anumiți parametri. Aceștia sunt monitorizați permanent, iar unitatea de management al motorului poate să nu permită activarea sistemului start-stop, în următoarele cazuri:

  • capota mașinii nu este închisă corespunzător;
  • mașina nu se deplasează cu o viteză suficient de mică;
  • temperatura motorului este una scăzută;
  • acumulatorul nu dispune de suficiente rezerve de energie electrică;
  • alternatorul este uzat și nu funcționează în sinergie cu demarorul.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Care sunt avantajele și dezavantajele

Veritabilă inovație, sistemul start-stop aduce avantaje similare, indiferent de tipul pentru care a optat fiecare producător în parte. Poți avea siguranța că viitoarea ta mașină, dotată cu o astfel de tehnologie, merită un plus la investiție, deoarece vei avea beneficii precum:

  • creșterea duratei de viață a catalizatorului;
  • formarea unor depuneri mai mici de funingine pe valvele EGR;
  • reducerea consumului de AdBlue, în cazul motoarelor care folosesc acest aditiv.

La polul opus, în cazul în care îți dorești o mașină cu sistem start&stop, va trebui să îți asumi eventualele intervenții asupra acestuia, în cazul în care nu îl vei folosi în mod corespunzător. De asemenea, în funcție de generația sistemului ce intră în echiparea modelului pe care îl conduci, ai putea resimți pornirile mai greoaie. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)