autovit.ro

Sistemul de protectie la impactul lateral: rol și componente

Scenariile unui accident rutier sunt foarte diverse, iar impactul frontal este numai una dintre consecințele pe care le pot avea pierderea controlului asupra mașinii și rularea cu viteză excesivă. Producătorii auto nu au abordat uniform problematica securității pasive pentru pasageri, iar dacă primul airbag pentru șofer a echipat un model de serie încă din 1973, până la crearea unei soluții pentru toți pasagerii au mai trecut două decenii. Astăzi, sistemul de protecție în caz de impact lateral reprezintă una dintre dotările vitale pentru ca un automobil să obțină un rezultat acceptabil la testul de impact lateral. Acesta se desfășoară la o viteză de 32 km/h, prin proiectarea unei mașini, cu partea laterală, într-un stâlp rigid și subțire. Rolul testului, care implică folosirea unor manechine speciale, dotate cu senzori specifici, este acela de a determina cât de mult poate fi limitat efectul de penetrare a habitaclului de stâlpul central, sub acțiunea impactului cu stâlpul.  

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce este sistemul de protectie la impactul lateral

La prima vedere, cea mai mare problemă, în cazul unui impact lateral, o reprezintă contactul violent dintre mașină și obstacol, ce poate face nu doar victime în interiorul habitaclului, ci și pagube colaterale, printr-un eventual efect de ricoșeu. În practică, pasagerii pot avea de suferit nu doar din cauza factorilor externi, ci și ca rezultat al modului în care se comportă elementele din habitaclu. Astfel, sistemul de protecție la impactul lateral include câteva componente gândite pentru a lucra în sinergie, pentru ca pasagerii să aibă parte de nivelul optim de protecție, indiferent de caracteristicile lor fizice. 

La baza SIPS stă o structură laterală puternică, din oțel întărit, la nivelul stâlpului și al traversei, capabilă să funcționeze ca o celulă de siguranță în momentul coliziunii. Complementar, zonele cu materiale absorbante, care preiau șocul impactului, cu rolul de a disipa energia, micșorează efectul ce este transmis la scaunele pasagerilor, întărite și ele. Elementul cel mai inovator al sistemului, airbagurile laterale, protejează în mod direct pasagerii, prin deschiderea cu o viteză de aproximativ 300 km/h, în patru milisecunde. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

ce este sistemul de protectie la impact lateral

Care este istoricul acestuia

Așa cum precizam mai sus, producătorii din industria auto au depus eforturi în mod diferit, de-a lungul anilor, pentru a-și pune la punct o strategie în domeniul siguranței pasive. Nu este de mirare, astfel, că apariția sistemului de protectie la impactul lateral se leagă de Volvo, probabil primul nume care le vine în minte pasionaților, atunci când se gândesc la campionii siguranței pasive și active. După ce, în 1959, au revoluționat siguranța la volan prin implementarea centurii de siguranță în trei puncte, suedezii au continuat seria inovațiilor tehnologice în acest domeniu.

1991 este anul în care a fost deschisă o etapă foarte importantă în domeniul protecției pasagerilor, prin folosirea componentelor grupate sub denumirea SIPS. Primii exponenți ai acestei noi ere au fost modelele din seriile 700, 900 și 850, iar astăzi, sistemul este standard pentru toate modelele mărcii. În 1994 apar airbagurile laterale, iar patru ani mai târziu, cele de tip cortină. Ca orice inovație adusă la lumină de Volvo, și sistemul de protecție la impactul lateral a fost preluat și reinterpretat de majoritatea rivalilor, cu beneficii imense pentru clienți.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

ce importanta are SIPSCe importanță are SIPS

Dincolo de avantajul de marketing pe care îl are o mașină ce poate dovedi un nivel înalt de siguranță pentru pasageri, prin echipamente de ultimă generație, efectele prezenței unui sistem ca SIPS sunt cât se poate de ușor de dovedit. Potrivit suedezilor, prezența sistemului de protecție la impactul lateral, în sinergie cu airbagurile laterale, generează o reducere cu 50% a accidentărilor de la nivelul pieptului. Prin efectul adus de airbagurile cortină, pasagerii sunt protejați optim indiferent de înălțime, iar riscul rănirii în zona capului este diminuat de această componentă cu 75%. Pentru ca toate acestea să fie valabile, este necesară purtarea permanentă a centurii de siguranță.

Indiferent că vrei să achiziționezi un model dotat cu SIPS sau că vrei să vinzi unul, acest ansamblu de tehnologii reprezintă un avantaj ce cântărește greu la stabilirea unui preț corect. Cu un plus de protecție la impactul lateral, orice mașină merită un efort financiar pe măsură.  

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)